Digitalizace člověka a barevný 3D tisk v Česku

Jak vypadá skenování těla pomocí 115 profesionálních fotoaparátů kolem vás a co je k tomu potřeba? Vyzkoušeli jsme skenování na vlastní kůži.
Kapitoly článku

V oblasti snímání těla už je k dispozici řada technologií, které se používají především v herním a filmovém průmyslu. Ve většině případů jde o motion capture, který zachycuje konkrétní pohyb například postavy, obličeje nebo předmětu v prostoru pro jeho následnou digitalizaci ve virtuálním prostředí.

V článku o Oculus Rift byla zmínka o perfektních 3D modelech lidí, kteří byli naskenování pomocí velkého množství fotoaparátů kolem nich. A právě tuto technologii nyní představila i česká společnost 3D gang, která se ale soustředí nejen na zmíněné skenování, ale také následný barevný 3D tisk.

115 profesionálních fotoaparátů kolem vás

Vše začíná ve snímací místnosti, která je doslova zaplněná DSLR fotoaparáty s rozlišením 18 MPix. Hlavní snímací místo je uprostřed, kde je možné se postavit, ale třeba i vyskočit nebo stát na nějakém předmětu.

Klepněte pro větší obrázek
115 DSLR fotoparátů synchronizovaných na společnou fotku v jednu chvíli

Po upozornění se synchronizovaně spustí silné blesky, které v jednu a tu samou chvíli osvítí daný objekt ze všech úhlů a 115 zrcadlovek vyfotí snímek. To je ale pouze začátek.

Klepněte pro větší obrázek
Člověk uprostřed vyfocený ze všech možných úhlů

Z fotoaparátů je nutné snímky nějak dostat do počítače. Operační systém Windows dle tvrzení zvládá maximálně 12 USB zařízení, což byl samozřejmě problém. Je tak nutné mít jednotlivé fotoaparáty připojené ještě přes speciální switche.

Problémy jsou ale i například v kabelech. V místnosti je přibližně 400 kabelů a není výjimkou, že se chyba projeví právě kvůli špatnému kableu, hledání tak může být na dlouho. Tvůrci z 3D gangu konfiguraci ladili přes půl roku, než dosáhli skutečně použitelného a funkčního řešení.

Trojrozměrné snímání má svá omezení, problémem jsou tak různé průhledné blůzy, načechrané vlasy a podobně. Standardně probíhá focení tří až pěti snímků, ze kterých lze vybrat ten nejlepší.

Člověk zabere 400 MB

Operátor, který obsluhuje snímací místnost, nemusí přenastavovat všechny fotoaparáty, pouze upravuje výšku a úhel několika fotoaparátů, které jsou namířené na obličej a které mají i vyšší rozlišení.

Po přijmutí dat z fotoaparátů ale začíná tvrdá výpočetní dřina. Jednotlivé snímky je nutné rekonstruovat do 3D modelu, což trvá poměrně dlouho i na výkonném počítači s výkonnými grafikami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V hlavní místnosti byl počítač s šestijádrovým procesorem a grafikami od Nvidie. 3D gang sice používá pro zpracování aplikaci s podporou rozhraní OpenCL, které je univerzální pro karty od AMD a Nvidie, ale pro tento konkrétní účel bylo nutné zvolit grafiky od Nvidie, které měly menší problémy s ovladači.

Klepněte pro větší obrázek
Už jsem zdigitalizovaný ve 3D, dole v liště je vidět spousta připojených fotoaparátů

Zpracování snímku jednoho člověka trvá dle potřebného rozlišení půl hodiny až několik dní. Pro 3D tisk není nutné tak vysoké rozlišení jako při snímání například do virtuálního prostředí trojrozměrné hry. Průměrná velikost modelu člověka určena pro 3D tisk je asi 400 MB.

Témata článku: Technologie, 3D, Data, File, Gang, Tang, Tanga, Tango, GTA, GTA 4, GTA 5, GTA V, Samoa, Switche

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • pohorelda 4. 5. 2014 0:52:44
    Ohledně těch figurek... mě by zajímaly všchny náklady, které jsou s tím...
  • Josef Fousek 25. 4. 2014 13:28:02
    Windows zvládá stejně jako ostatní OS 127 USB zařízení na jednom řadiči a...
  • ehlo 25. 4. 2014 13:01:47
    Nemůžu si pomoct, ale na vytvoření skutečného 3D modelu bych čekal vedle...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 56

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

** Před několika měsíci začal Uber nabízet své služby i v Brně ** Nyní ale narazil, soudům se to totiž nelíbí ** Má sdílená ekonomika dostat zelenou?

22.  4.  2017 | Jakub Čížek | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5