To je naprostý blábol. U hudby a knih už dnes mohou klidně autoři prodávat přímo (u filmů je ten princip trochu odlišný), ale přesto to nedělají. Zkuste přijít na to, proč...Zkuste si vzít knihu - autor ji napíše, zaplatí si redaktora, který mu text prohlédne a vychytá chyby (vlastní chyby člověk přehlíží), zaplatí si sazbu a nechá vytisknout 1000 ks knihy. V tom má hned utopených zhruba 100 až 150 tis. Kč. A pak začne aktivně knihu nabízet, objíždět knihkupectví, dojednávat si autorská čtení, domlouvá si recenze a čeká, až se kniha začne prodávat a začne se mu to vracet. Prodej knihy může trvat klidně rok. A celou dobu po malých kouskách sbírá finance za prodej. A pokud se kniha neprodá, má smůlu.Nebo na to půjde jinak. Dohodne se s vydavatelem, který celý tenhle servis podstoupí na vlastní náklady. Autorovi sice dá kolem 15 % z celkového předpokládaného (sic!) prodeje, ale zato mu je dá s jistotou. Veškeré riziko toho, že se kniha neprodá, nese vydavatel. Navíc má vydavatel snažší cestu ke knihkupcům, snadněji sjedná recenze atd.
Totéž v případě hudby - buď si muzikant (kapela) vše oběhá sám a sám nese celé riziko, nebo půjde pod křídla nějakého vydavatele, který mu zaplatí peníze, které jsou jisté, bez rizika a muzikant se může naplno věnovat tomu, čemu rozumí - totiž hudbě - a nemusí se plácat v obchodu, který mu jen bude žrát čas a ničit nervy.
U filmů je to pak otázka toho, že udělat výpravný film prostě stojí nemalé peníze a opět je buď může na své riziko dodat velké filmové studio, nebo si musí filmaři sehnat sponzory, nabrat dluhy a pak nést riziko, že film bude propadák, kina se nezaplní a dluhy nesplatí (příkladů projektů, které měly ambice, ale dopadly špatně, se najde dost).
Takže vám nakonec není nic do toho, kolik kdo v celém řetězci dostane (kecat můžete jen do daní, protože to to záleží na tom, jaká parta bude zvolena). Autorům nikdo nestál s pistolí u hlavy, smlouvy podepsali dobrovolně a většina z nich je ráda, že tam jsou (pochopitelně je více slyšet pár remcalů, kteří si nebyli schopni přečíst smlouvu, případně změnili názor, když se najednou stali slavní).Je také zvláštní, že lidi tak neremcají u ostatního zboží, že ten, kdo je na konci řetězce, dostane nejmíň. Budeme krást v obchodech mléko, protože zemědělci za něj dostanou nejméně? Necháme si postavit dům zadarmo, protože zedník je na faktuře nejmenší položkou?Prostě jestli se vám současný model financování nelíbí, prostě to neposlouchejte, nečtěte, nedívejte se. Nechte ta díla ležet. Nezaplatíte, nechte tedy být. Obhajovat si ale krádež kecy o tom, že to děláte kvůli autorům, je ale lumpárna.