Datové schránky: úředníkům e-mail nestačí

Diskuze čtenářů k článku

18. 05. 2009 12:29

Ahoj všem,

chtěl bych se Vás zeptat na:

- jakým způsobem je vyřešen adreář institucí v DS? Jsou tam nastaveny všechny, které se budou filtrovat např. podle kraje, obce, působnosti...?

- když bude mít DS fyzická osoba, jak bude pak řešen adresář? Podle bydliště? Jak jinak bych zjistil, že určitá fyzická osoba má DS?

- jak je vyřešen např. text oficiálního odpisu, který budu chtít poslat na obecní úřad - je v DS nějaký textový editor, nebo to bude formou příloh (MS Office, nebo freeware?)

Děkuju

VV

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
30. 06. 2009 23:47

Dobrý den,

adresář se naplní zejména z obchodního rejstříku. Informační systém datových schránek přebírá oficiální evidenci (i se všemi chybami), což umožní průběžnou aktualizaci.

Fyzickou osobu budete hledat nejčastěji podle jména a data narození. Zde je rozdíl mezi vyhledávání, které budou mít k dispozici normální smrtelníci a úřady, které mohou vyhledávat i podle dalších parametrů.

Vše se realizuje formou příloh - datová zpráva je skutečně virtuální obálka a bez příloh obsahuje obdobné informace jako skutečná obálka (příjemce, odesílatel, do vlastních rukou, ...).

Jan Tkáč

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  16. 05. 2009 13:58

Takže ještě jednou idiotská otázka:

chápu to tedy dobře, že jako FO (občan, nepodnikatel, neOSVČ) si pro komunikaci s úřady schránku MOHU zřídit, stačí dojít na CzechPoint a předat jim potřebné papíry. Nebude mě stát nic zřízení, ani provoz, ani odesílání, ani el. podpis (který tedy nepotřebuji), jediný poplatek bude za úředně oveřený podpis na těch papírech s žádostí o dat. schránku.

Chápu to dobře?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
18. 05. 2009 08:58

Chápeš to malinko odlišně, jediné co ti nezajistí je elektronickej podpis ten si musíš skočit koupit na Českou poštu za cca 200Kč/rok na CzechPointu ti všechno vyřídí stačí ti vzít občanku a úsměv, jen tam nechoď hned 1.7.2009 to ještě těžko budou vědět o co žadate ))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  18. 05. 2009 10:31

JIstě, díky. To, že mi nezajistí el. podpis, vím. Ale jako fyzická osoba ho ani (pro datovou schránku) nepotřebuji, viz.:

"Fyzické osoby to mají ještě jednodušší, neboť ty jsou samy soběoprávněnou osobou. Pokud tedy budou odesílat dokumenty prostřednictvím datové schránky, nemusí je opatřovat elektronickým podpisem, neboť jejich autentizace je v tu chvíli zaručena právě tím, že používají svoji vlastní schránku. Fyzické osoby mohou tedy prostřednictvím datové schránky realizovat podání vůči veřejné správě bez vlastnictví elektronického podpisu."

Ale jinak děkuji za reakci :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 06. 2009 11:13

Jestli jsem to psrávně pochopil, tak nebudete ani potřebovat platit za úředně ověřený podpis, protože to podepíšete před tím pracovníkem CzechPointu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 05. 2009 00:04

Re:Citace z clanku: "...slouží výhradně pro závaznou výměnu úředních dokumentů s orgány veřejné moci." Zil jsem tricet let v zamori a tam urady poskytovaly sluzby a neznasilnovaly obcany jako tady! I ten povestny financni urad byl celkem shovivavy k mensim prohreskum a opomenutim! Vy se tu furt tresete pred kulatym razitkem jak povestna osika,ale meli byste od tech uredniku spise pozadovat,aby se chovali podle hesla Jana Luxemburskeho:"Ich Dean!" = Ja Slouzim! (Volte Delnickou Stranu!) To uz nemluvim o poctu formularu,potrebnych zde pro cokoliv...Kdyz jsem v zamori zadal poprve o "obcanku",dostal jsem k vyplneni JEDNU stranku formatu A4!!! Automaticky jsem do "obcanky" dostal prepis ridicskeho prukazu,rodny list,oddaci list i se zmenou manzelcina jmena na moje jmeno,tedy bez stupidniho OVA,ktere tak zbytecne komplikuje pobyty v hotelech a pod.,ockovaci prukaz,zbrojni pas.Pasy jsme dostali po dvou letech pri zadosti o obcanstvi...Kdyz jsem stavel prvni dum,taktez jsem vyplnil JEDEN formular A4! Do tydne bylo stavebni povoleni a na stavbu se dostavil inspektor od obce tak jednou tydne,aby napomenul/poucil mnou najate delniky co a jak maji udelat.Ja pri tom staveni pracoval. Mladezi,jezdete do zahranici na zkusenou,privazejte zpet positivni zkusenosti,protoze jinak se to tu s temi zkostnatelymi urednickymi hovady nikdy nehne k lepsimu!!! Kdyby mi netahlo na sedmdesat,tak tu nejsem ani minutu!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
20. 05. 2009 09:25

Hm, asi to tam tak supr nebylo, že jste se vrátil, že?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 05. 2009 02:41

V podstate mate pravdu,ale posralo se to az pote,co moc v zemi prevzali cernosi v roce 1994!Dal jsem jim sest let na to,aby me presvedcili,ze budou vladnout lepe.Nestalo se tak,takze doslo k tomu,ze dobri holubi se vraceji.Z Vas pak mluvi zavist,kterou zde v cesku sklonujete pri vsech prilezitostech!Nikdy jsem se v JAR nesetkal s vyrazy,ktere jsou zde v TV povazovany za bezne,na pr.:Ostatni jim mohou jen zavidet...Jini jim muzou jen tise zavidet... a pod!konecne se to vidi denne v TV!Odstupte,chce se mi zvracet...hlavne z Vas,ktery zrejme pochazi a tyje z minuleho rezimu a jen prevlekl kabat!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 06. 2009 10:27

"Moc prevzali cernosi" :D ROFL

Pri vsi ucte, v sedmdesati uz by clovek mohl vedet, kam patri mezery v psanem projevu. Tohle se neda cist. Btw, hlavni problem nasi rodne zeme rozhodne neni pouzivani slova "zavist". :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 05. 2009 12:29

Zajímavá situace nastává u OSVČ - má si založit schránku jako podnikatel nebo jako občan? Položil jsem dotaz na nejvyšší místa - a správný postup je ten, že si založí schránky dvě

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 05. 2009 17:27

samozřejmě dvě, datová schránka je navázána na rodné číslo (u osob) nebo ičo (organizací), tedy pokud mi přijde do DS "obálka s modrým pruhem", musím být její příjemce a) fyz.osoba, b) osoba pověřená za firmu přebírat poštu a případně jednat, jinak by Ds neměly význam.Už jen to, že se do schánky přihlásím, znamená, že byla zásilka doručena (běhy lhůt v různých řízeních).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 05. 2009 05:48

je, že pošta bude DS provozovat na technoligii (dat.síti a HW), který ji z majetku MV a Policie ČR bezplatně daroval Ivan Langer a MV a PČR teď budou platit za služby provozované na své (bývalé) síti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 21:58

A co na to Ústava? Doručeno i když nedoručeno!?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 05. 2009 07:12

Ale takhle to funguje i dnes. Kdyz si uredni zasilku nevyzvednes vcas, povazuje se za dorucenou. Takze v tomhle zadna zmena.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 21:58

Nevím, zda to chápu dobře, ale schválně - třeba mě opravíte. Tedy úředník sesmolí dokument, který mi chce poslat. Vytiskne ho, opatří razítkem úřadu a svým podpisem. Potom zjišťuje, zda mám datovou schránku. V kladném případě dokument naskenuje a přes datovou schránku úřadu mi ho odešle. Jinak dokument dostanu poštou. Je to tak? Existuje nějaká varianta, aby se dokument nemusel tisknout a skenovat?

Díky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 23:09

Vy jste komik Ale je fakt že se všude najde nějaké to jelito a je dost velká šance, že to bude někdo praktikovat i tím to způsobem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 05. 2009 05:53

dokument musíš založit do spisu, takže ho stejně vytiskneš (těžko můžeš vést řízení s disketou položenou na stole, pořebuješ podklady, hlavně mi netvrď, že si může spis prohlížet-nastudovat elektronicky, je to stupidní názor člověka, který nikdy elektronický (pro práci nepoužitelný) spis neviděl. )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 05. 2009 07:36

Ale notak ona spisovka s plnou elektronickou evidenci spisu davno běží a nejsou s ní problémy a ty ten papír vážně nepotřebuješ, ten dotaz výše je samozřejmě mimo mísu, dokument se netiskne elektronicky se podepíše a pošle a místo razítka je tam "otisk razítka"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 05. 2009 12:52

Nevěřím, že podání na úřadě nebudou tištěna... Ale ideálně by to mělo fungovat jen elektronicky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 21:27

Datový schránky.. nic jinýho teď člověk v práci neslyší. Zas další projekt "na nic".. A tohle všechno vzniklo jen díky tomu, že se spousta úřednic nebyla schopná naučit používat elektronickej podpis..

Ale nenaděláme nic, nahoře už bylo rozhodnuto. Co mi ale přijde jako totální nehoráznost, je platba 17 korun za každej takovej "mail".. Hold česká pošta (nakonec co se divím, vždyť jim tím ubude klasické korespondence, tak to musej někde nahrabat)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 18:59

Výňatek článku:

"Fyzické osoby to mají ještě jednodušší, neboť ty jsou samy soběoprávněnou osobou. Pokud tedy budou odesílat dokumenty prostřednictvím datové schránky, nemusí je opatřovat elektronickým podpisem, neboť jejich autentizace je v tu chvíli zaručena právě tím, že používají svoji vlastní schránku. Fyzické osoby mohou tedy prostřednictvím datové schránky realizovat podání vůči veřejné správě bez vlastnictví elektronického podpisu."

Můj názor:

Tato zmiňovaná "jednoduchost" umožní komukoliv, kdo se nějakým způsobem dozví váš login a pin, provádět za vás operace například na Finančním či Katastrálním úřadě jako by byly vámi vlastnoručně podepsané! Rychlá cesta stát se bezdomovcem...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 19:27

Můj názor:

Obdobným způsobem funguje už téměř deset let internetové bankovnictví a o nějakém významnějším zneužití není nic známo.

A to nezmiňuji situaci ohledně ochrany Master nebo VISA karet, kde bezpečnost není není zajištěna prakticky vůbec nijak. A přesto obchodování funguje podle nezměněného principu pěknou řádku let - což mě ovšem skutečně překvapuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MiK
14. 05. 2009 23:16

Ale je. U nás na to doplatili klienti České spořitelny. V Rumunsku jim očesali konto. A u karet je možnost platbu reklamovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 12:13

Nemohu si pomoci, ale stále si říkám - je toto skutečně potřeba, nebylo možné to řešit pomocí emailu a elektronického podpisu či jiných již dostupných řešení? Běží to někde jinde ve světě, anebo je to opět jen nějaká naše specialitka?

Budu moc rád, když někdo, kdo do toho skutečně vidí, na tyto otázky odpoví. Děkuji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 12:33

Obávám se, že i v případě elektronicky podepsaných e-mailů platí rčení, že u e-mailu je jistý pouze příjemce ... ... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 05. 2009 18:33

U dokumentu podepsaného certifikátem vydaným důvěryhodnou autoritou (= certifikát dostanete po ověření totožnosti podle občanky) je autor jistý a obsah dokumentu je zajištěný.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 18:43

bohuzel s časem už to tak jisté není

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
18. 05. 2009 15:09

Jo? On je v něm nějaký jednoznačný identifikátor (pokud si tam nenechám dát jednoznačný identifikátor pro potřeby MPSV, který ovšem není povinný)? A proč se tedy dosud nevydává výpis s trestního rejstříku na základě elektronické žádosti? Že by právě proto, že v onom podpisu žádný jednoznačný identifikátor není, a není tedy zřejmé, jestli onu žádost podává Franta Vopršálek z Horní Dolní nebo Franta Vopršálek z Dolní Horní? Slavný úřad řízený jistým imbecilem zakázal do podpisu jako jednoznačný identifikátor vkládat rodné číslo, ovšem nic jiného nevymyslel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 12:35

Přesně tak, jedná se o garanci odeslání i doručení

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 05. 2009 20:21

Nejenom garanci, ale i nepopiratelnost (což je v oblasti bezpečnosti i práva docela důležitá vlastnost)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 12:54

Nebylo by to možné řešit pomocí mailu... Jak říkají Krychl a czecher23, e-mail není garantovaná služba, kdežto DS budou.

Ne, nikde na světě to neexistuje nebo to aspoň všichni tvrdí (včetně MV).

Jinak gratuluju Živě, že si konečně všimli Že to ale trvalo, co?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 13:00

A taky bych rád požádal, aby nebylo používáno spojení "platit budou jen úřady", protože úřady platí z našich peněz nikoliv z nějakých speciálně pro tyto účely natištěných... Pak se člověk diví, že jsou lidi ochotni akceptovat jakoukoliv úhradu ze státního rozpočtu, ale když jsou zvýšeny daně, můžou se uřvat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 14:27

Mýslim že se čertíš zbytečně, poštovné se platí i teď a to ještě více takže stát relativně ušetří.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 15:18

Mě nejde o peníze Spíš o to, že by lidi neměli být utvrzováni v tom, že peníze úřadu jsou nějaké jiné peníze než ty, které zaplatíme na daních

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 18:44

Souhlas jen by si lide měli uvědomit že nekoho to peníze nejsou kdo je na sociálce moc daní neodvede ... )))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 13:02

Díky všem za odpovědi. A co třeba využít již existující elektronické podatelny?

Vyvstává však tedy otázka - pokud to nikde jinde není, tak jak to jinde řeší?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 13:25

No pokud sem to dobře pochopil, tak půjde nejen o komunikaci občan-úřad, ale i občan-občan. Tak nějak jsem to vyrozuměl z pasáže, která řeší, jestli půjde procházet osoby, které mají datovou schránku zřízenou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 13:50

Elektronická podatelna nefunguje obousměrně, ne?

Ne prosím, žádné občan - občan nebude...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 14:07

Omlouvám se, špatně jsem to četl. Jen jsem tedy pak nepochopil to s tím vyhledáváním v seznamu... K čemu mi bude vědět, jestli Josef Novák má schránku?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 14:26

tobe to k ničemu nebude ale úřad mu bude muset všehcno poslat elektroncky žádné papíry

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 15:21

On si totiž málo kdo uvědomuje (ani nevím, jestli se to někde na netu píše), že třídění a odesílání bude probíhat RUČNĚ nikoliv automaticky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 15:35

No tak to je zas jasný, na druhou stranu přece mam už z principu roztřízeno, co přišlo přes schránku a co poštou a tim pádem by i mělo bejt jasný, že tomu a tomu člověkovi přes schránku odpovědět můžu a tomu ne... No, necháme se překvapit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 18:45

Jenže to tak není ) občan může poslat poštou úrad ale musí odpovědět do schránky pokud existuje

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 13:51

Jinde to řeší tak, jak jsme to řešili do teď u nás Poštou a nebo přes podatelnu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 14:02

Samozřejmě, že to existuje, i když možná ne na státní úrovni. Úplně obdobně, dokonce s mnohem větším objemem dat funguje třeba online banking.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 15:23

Bavíme se o komunikaci mezi úřady a úřady a občany. V této podobě se ten systém nevyužívá pravděpodobně nikde jinde... Ale že tak funguje online banking, mi teda nedošlo, to je fakt

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 05. 2009 11:55

Do Senátu teď jde pozměňovací zákon, který upravuje rozjezd "na ostro" až od listopadu a financování schránek státem.

Docela by mě zajímalo, jak to bude se správními poplatky za správní úkon. Když by osoba na úřad poslala např. ohlášení živnosti prostřednictvím elektronického podpisu, tak je od poplatku do 2000 osvobozena. U datové schránky se nejedná o elektronický podpis, pak by takovéto podání mělo být zpoplatněno? Tuším, že zákon o správních poplatcích v tomto novelizován nebyl.

Jinak je k této novele docela zábavná rozprava na stránkách Poslanecké sněmovny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
19. 05. 2009 07:52

Vše co fyzická nebo právnická osoba pošle přes datovou schránku se považuje za podepsané. Ale nic nebrání, aby se ohlášení živnosti poslalo v PDF a podepsalo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 11:32

Podle těch zveřejněných čísel to odhaduji, že cena projektu se pohybuje někde v řádu stamilionů korun. Nemůžu si pomoct, ale přijde mi to celkem přemrštěné. Klidně si troufnu tvrdit, že web živě nebo idnes jsou řádově složitější, ale stamiliony určitě nestály.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 14:13

to ano, ale web živě ti nabourá průměrný hacker za večer

a v případě veř. schránek jde o velmi citlivá/osobní data a rovněž "kurňa o koruny"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 05. 2009 16:20

To je trochu naivni pohled.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 05. 2009 18:08

Víc peněž != větší bezpečnost ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Flasi  |  15. 05. 2009 09:27

To je sice pravda, ale s málo penězma tu bezpečnost nedosáhnete. S málo penězma nebude mít kvalitní analýzu a už vůbec ne nezávislý bezpečnostní audit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
18. 05. 2009 07:39

Hochu moc se koukas na Matrix

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor