Datové schránky: po spuštění byrokratické revoluce

Po měsíci provozu můžeme hodnotit: datové schránky tak nějak fungují, počáteční nápor je zažehnán, webový přístup trochu zlobí, ale existuje už i desktopová aplikace.

Velkolepý projekt datových schránek má v České republice pohřbít klasické úřednické dopisy. Čistě elektronická komunikace úředníků s firmami, ale i dobrovolně angažovanými běžnými občany, započala ve svém zkušebním provozu 1. července. Po více než měsíci je pravý čas na první zhodnocení.

Vyčkávání s aktivací

Kdo má zřízení datové schránky ze zákona povinné, tzn. právnické osoby zřízené zákonem, orgány veřejné moci a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, tomu bude schránka zřízena automaticky. Přístupové údaje dorazí v běžné papírové obálce poštou na registrovanou adresu. Dobrovolně si pak mohou datovou schránku zřídit i právnické osoby, fyzické osoby či podnikající fyzické osoby, ale ti už si musí o zřízení zažádat.

Přístupové údaje k datové schránce by už mělo mít k dispozici 390 tisíc právnických osob, tedy více než polovina českých firem. Vedle toho si o datovou schránku zažádalo 6400 soukromých osob či živnostníků.

Počáteční nápor úředníci moc nezvládli, a tak se po žádosti o datovou schránku čekalo na doručení přístupových údajů podstatně déle, než stanové tři dny. Nyní už by mělo vyřízení probíhat včas. Firmy termín zaslání přístupových údajů k datové schránce nemohou ovlivnit, ale při stávajícím tempu by měly být přístupové údaje všem rozeslány do půlky září. Plné spuštění datových schránek a s tím spojená povinnost být vybaven aktivní schránkou je stanovena na 1. listopadu 2009.

Ale právě k aktivaci datové schránky se firmy zatím příliš nemají. Procesem aktivace se rozumí potvrzení o aktivaci datové schránky, které je uživateli nabídnuto při první přihlášení do datové schránky. Po aktivaci schránky už mají úředníci povinnost posílat své zprávy elektronicky a veškeré úřednické dopisy by tak měly skončit ve schránce datové, nikoli poštovní.

Jak si zřídit datovou schránku?

Upozornění: firmám je schránka zřízena automaticky, stačí vyčkat na doručení přístupových údajů poštou. Následující postup platí pro osoby, pro které není zřízení datové schránky povinné.

Zaslání žádosti

  1. Vyplňte žádost o datovou schránku
  2. Vyplněnou žádost odešlete buď v papírové podobě s úředně ověřeným podpisem na adresu ministerstva vnitra, nebo e-mailem s ověřeným elektronickým podpisem (adresa pro zasílání bude teprve zveřejněna). Žádost lze také odevzdat na kontaktních místech Czech Point.
  3. Od ministerstva obdržíte certifikát s přihlašovacími údaji. Do 15 dnů se musíte přihlásit do systému, aby datová schránka byla aktivována.

Czech Point

  1. stačí zajít na poštu a požádat úřednici o zřízení datové schránky. Budete potřebovat jen doklad totožnosti a trochu trpělivosti

Strašáci a zmatení úředníci

Firmy zatím pochopitelně vyčkávají na záběh systému datových schránek. Do listopadu ještě času dost a ne nadarmo se stávajícímu provozu říká „zkušební“. Ale přibližně 15 tisíc už jich aktivních je.

DatSchranka.jpg
Datová schránka po aktivaci

Zcela připravené už by ale měly být úřady, které jsou v případě, že má protistrana aktivní datovou schránku, povinni využívat ke korespondenci právě ji. Jak jsme ale zjistili, školení úředníků vázne.

„Víme, že existují datové schránky a že bychom je měli používat. Ale tady o tom nikdo nic neví, nevíme k čemu to je, jak se k tomu dostaneme a jak to máme používat. Prý budeme mít v září nějaké školení,“ řekl nám pracovník brněnského magistrátu, který si nepřál být jmenován.

Negativní reakce přichází ze strany uživatelů, kteří dbají na bezpečnost. Při pokusu o vstup na webovou stránku datových schránek www.mojedatovaschranka.cz totiž většina internetových prohlížečů zahlásí chybu certifikátu zabezpečení, protože je k ověření webu použita nestandardní certifikační autorita. Problém s ověřením certifikátu se dokonce stal námětem na podání trestního oznámení. Ono teoreticky stačí přidat webu Mojedatovaschranka.cz výjimku a prohlížeč vás na ni pustí, ale rozhodně to ale není korektní řešení.

Certifikat.jpg
Takové oznámení moc důvěry nebudí

A co se uživatelům také nelíbí, to je nutnost instalace doplňku 602XML Form Filler do prohlížečů, bez kterého jsou datové schránky nepoužitelné, protože bez tohoto doplňku neotevřete žádný dokument. Někdo se také pozastavuje nad složitými a neosobním přihlašovacím jménem do schránky (u hesla je to pochopitelné) a chybějící úřady v databázi systému.

Ale na druhou stranu se po drobných startovacích zádrhelech, kdy byl systém například přes dva víkendy odstaven, kolos datových schránek rozjel a do posunutého listopadového termínu by mohlo vše plně pořádku fungovat.

DatSchranky1.png DatSchranky2.png  DatSchranky3.png
Přihlášení k datové schránce • po přihlášení se zobrazí hlášení o počtu přijatých zpráv • přehled odeslaných zpráv

Datové schránky pro fajnšmekry

Pro pokročilé uživatele datových schránek už vznikla první aplikace využívající systému datových schránek, která umožňuje přístup z přehledné desktopové aplikace s nadstandardními funkcemi, namísto standardního webového rozhraní. A na rozdíl od webové aplikace pochopitelně nevyžaduje instalaci doplňku 602XML Form Filler.

Program ve stylu aplikací Microsoft Office umožňuje správu více datových schránek najednou (hodí se například kombinace fyzická + právnická osoba), aktivní upozornění na nové zprávy a automatické stažení, archiv zpráv, síťového nasazení s podporou více uživatelů a další vymoženosti. Je to zkrátka něco jako „Outlook pro datovou schránku“.

MojeSchranka1.png MojeSchranka2.png MojeSchranka3.png
Program MojeSchránka se správnou několika datových srchránek • tvorba nové zprávy • detaily o příchozí zprávě

Program má název MojeSchránka a zatím je k dispozici v betaverzi. Za vývojem stojí brněnská firma Webtica Software a chcete-li program zdarma vyzkoušet, napište si o něj. Během příštího týdne bude k dispozici verze Beta 3 s podporou podepisování dokumentů, časovými razítky atd., koncem srpna by měla být aplikace dokončena. Cena zatím není stanovena, ale k dispozici bude i bezplatná verze Express s omezením na jednu datovou schránku a jednoho uživatele a také s drobným funkčním omezením.

Náročnějším uživatelům datových schránek vyjde vstříc také Česká pošta, která připravuje některé doplňkové služby. Tou stěžejní bude datový trezor, který trvale uchová všechny zprávy a dokumenty v datové schránce. Standardně se totiž po třech měsících automaticky smažou, a pokud si je uživatel sám nearchivuje, tak o ně přijde. Za tuto službu si česká pošta nechá zaplatit, a to od 1200 Kč ročně pro archivaci maximálně 100 zpráv za rok až po 48 000 Kč za trezor pro 5000 zpráv. Dále si bude možné dokoupit bezpečnější přístup do schránky nebo možnost upozorňování na příchozí zprávu do datové schránky prostřednictvím SMS. Jedna textovka vyjde na tři koruny.

Doplňkové služby budou eliminovat České poště ztrátu, kterou způsobí ukončení zasílání běžné korespondence. Za komunikaci prostřednictvím datových schránek sice budou úřady, resp. stát, platit, ale tyto zisky celkovou plánovanou ztrátu nepokryjí. Pokud se ale doplňkové služby uchytí, přečká Česká pošta přechod na datové schránky bez úhony a možná na tom nakonec ještě vydělá.

Další informace o datových schránkách můžete průběžně sledovat na www.datoveschranky.info.

Diskuze (57) Další článek: Čínský Windows 7 stojí 104 korun

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,