Jasně, konkrétně první start FH asi není takový "skok pro lidstvo" jako např. přistání na Měsíci, ale že nešlo o nic zásadního, bych opravdu netvrdil.Už jen díky startu FH a bláznivému nápadu Muska místo nějaké betonové zátěže použít Teslu Roadster, se o start zajímal prakticky celý svět včetně lidí, které jinak kosmonautika nijak nezajímá.Poměrně podstatná informace je, že díky SpaceX a jejich F9 (a nyní i FH), dochází k výraznému zlevnění startů raket, což v zásadě velký skok pro lidstvo je. A co si budeme, s ohledem na to, že SpaceX je jen soukromá společnost, nikoliv státní jako Nasa či Roskosmos, dělá radikální inovace.DOLPH zde nezapomněl opět zmínit, že se nestalo nic nového, jsem si jist, že soukromá společnost ještě nikdy v životě nevytvořila tak cenově progresivní raketu, která úspěšně vynese náklad a jejíž první stupně zvládnou úspěšně přistát zpět na zemi (byť je pravda, že při premiérovém startu to centrální stupeň nezvládnul, i tak má za sebou SpaceX 19 úspěšných přistání v řadě, což je úctyhodný výkon - a opravdu nejde o triviální záležitost.Často kritici zmiňují, že například Saturn V měl více než dvojnásobnou nosnost - to je pravda, ale důležitá je taky cena za vývoj: vývoj FH stál něco přes 500 milionu USD, vývoj Saturnu V 6,4 miliard USD (vzhledem k inflaci to dnes spíše odpovídá 33 miliardám USD). Taky cena za start je dost odlišná, start FH by měl stát zhruba 5x méně než tehdy start Saturnu V (opět k přihlédnutí k inflaci).
Můžeme se dohadovat, že některé státní firmy v minulosti dokázali víc (byť za daleko vyšší cenu), ovšem úspěšný start FH znamená jediné: lidstvo je zase o mílový krok blíže ke kolonizaci Marsu.
A pokud se někdo honí jen za co největším výkonem, ať si pár let počká (i když avizované termíny se samozřejmě reálně mohou posunout) na start BFR, která výkonem předčí jak Saturn V, tak připravované SLS od NASA. :)