Computex 2016: nálož technologických novinek z Tchaj-wanu

  • Computex se točil především kolem virtuální reality
  • Do kategorie VR se zapojili i nečekaní výrobci se svým příslušenstvím
  • Představeno bylo také velké množství notebooků a minipočítačů
Kapitoly článku

Několik posledních dnů patřilo největšímu asijskému veletrhu počítačů a spotřební elektroniky Computex. Ten bývá tradiční akcí, na kterou si mnozí výrobci nechávají představení svých novinek a každoročně se tak dočkáme premiér zajímavého hardwaru.

CES: americký veletrh spotřební elektroniky, pořádá se v lednu

Computex: asijský počítačový veletrh, pořádá se v červnu

IFA: evropský veletrh spotřební elektroniky, pořádá se v září

Computex bývá především pro asijské výrobce zároveň nejdůležitější akcí roku, což platí například pro domovský Asus. Firma nám zde ukázala nové notebooky, smartphony, ale i domácího robota. Podobně se však ke Computexu staví i další značky a nových produktů je tak nepočítaně. Mezi nimi však panují jasné trendy, které se táhnou nejen Computexem, ale navazují na aktuální vývoj v elektronice obecně.

Batohy pro VR

Téma virtuální reality (VR) probíráme už několik let – ve větší míře prakticky od doby, kdy se na Kickstarteru objevil Project Oculus. Není proto divu, že jím může být nejeden uživatel nasycen bez toho, aniž by finální produkty byly dostupné. Jenže virtuální realita nejsou ani zdaleka jen speciální brýle. K tomuto novému odvětví se váže také výkonný hardware a potřebné příslušenství. A právě této příležitosti se chytají i mnozí výrobci, od kterých by se zapojení do VR tolik nečekalo.

Všechny novinky z Computexu sledujete průběžně zde

Začít můžeme třeba řešením jedné z největších slabin aktuálních brýlí pro virtuální – malé mobility. K počítači zkrátka musí vést několik kabelů, které přenáší obraz a zároveň se starají o napájení poměrně náročného zařízení. Tím se docela spolehlivě zabrání většímu pohybu po místnosti bez zakopávání o kabely.

Chytré hlavy se proto rozhodly, že tento zádrhel vyřeší značně radikálním způsobem – počítač uživatelům zavěsí na záda a vše se bude připojovat přímo k němu. Po zemi se nebude nic povalovat a pohyb tak bude o něco svobodnější.

Klepněte pro větší obrázek
MSI Backpack PC (zdroj: Arstechnica)

Jenže tento koncept má také značná úskalí. Vzhledem k tomu, že počítač pohánějící hry ve virtuální realitě musí být značně výkonný, objevují se především dva provozní problémy.

Prvním je napájení, které musí být pro opravdovou mobilitu řešeno pomocí baterií. Ty však udrží počítač v chodu maximálně hodinu, načež se dá počítat s několikanásobně delším dobíjením. Druhý zádrhel se potom v souvislosti s výkonným železem přímo nabízí – velké zahřívání. Ať už výrobci budou samotný počítač od zad hráče izolovat čímkoliv, vždy budou muset být na skříni značně velké průduchy pro odvod horkého vzduchu. A jsme si jistí, že hraní s touto jednotkou na zádech nebude patřit k pohodlným činnostem.

Počítač v batohu pro VR představili hned tři výrobci – MSI, Zotac a HP. První dva je na Computexu prezentovali ve fázi konceptu a mohli jsme se přesvědčit jak o velikosti tak hmotnosti, která se ve všech případech pohybuje kolem pěti kilogramů. Opravdového zapojení do hraní ve VR jsme se však nedočkali ani v jednom případě. Mimo jiné by se tím totiž ukázal další problém tohoto řešení – i když si bude hráč počítač nosit na zádech, jeho pohyb bude vymezen externími snímači, které jsou vyžadovány pro detekování hráče v prostoru.

Klepněte pro větší obrázek
Pokus od HP. Ten zařadil svůj batoh do herní řady Omen

O svobodném VR si tak budeme moci nechat zdát minimálně do doby, kdy bude veškerý přenos řešen bezdrátově, a všechny potřebné senzory budou vestavěné v brýlích.

Méně škodlivé displeje

Kromě úsměvných batohů s vestavěným počítačem se kolem virtuální reality točily i serióznější novinky. Samsung tak přišel s displejem, který je pro VR stavěný nejen svým vysokým rozlišením 3 840 × 2 560 při úhlopříčce 5,5“.

Samsung se kromě kvality obrazu zaměřil také na vlastnosti, které mohou ovlivnit lidský zrak. Podle studií totiž za možným zdrojem tzv. makulární degenerace (ztráta zraku ve stáří) stojí i modrá složka světla.

Klepněte pro větší obrázek
Prezentace nových displejů pro virtuální realitu, které by měly být šetrnější k lidskému oku (zdroj: UploadVR.com)

Samsung proto vyvinul technologii, kterou nazývá jako Bio Blue, která při minimálním dopadu na barevnost omezuje právě modrou složku. Výrobce udává její šestiprocentní podíl ve srovnání s dvaatřiceti procenty u běžného AMOLED displeje.

Témata článku: Hardware, Notebooky, Virtuální realita, AliExpress, Computex 2016, Zenbook, Brýle pro virtuální realitu, Virtuální realita brýle, Vr brýle pro virtuální realitu, Backpack, Asus Zenbook, Intel Nuc, Brix, Polaris, Bristol

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • lubokubo76 3. 6. 2016 13:44:20
    Braswell-E? Tak toto je vtip roka :-D :-D :-D :-D
  • LDASCZ 3. 6. 2016 12:10:32
    VR, já toho nejsem zastáncem... pořád nám lidi z obchodů říkali ať koupíme...
  • El Vigo 2. 6. 2016 23:13:53
    DOOM 4 ve 3D 4K a VR se 120fps . . . ukazte mi to
Určitě si přečtěte

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

27.  4.  2017 | Karel Javůrek | 9

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

** Zkraje roku unikly na internet snímky nového prostředí Neon ** Součástí Windows by mohlo být už na podzim ** Komunita grafiků na webu nespala a začala si hrát

26.  4.  2017 | Jakub Čížek | 60

Výsledky Microsoftu a Googlu: Windows se probouzejí, Lumia v klinické smrti a Google je pořád jedna velká reklamka

Výsledky Microsoftu a Googlu: Windows se probouzejí, Lumia v klinické smrti a Google je pořád jedna velká reklamka

** Microsoft i Google si meziročně polepšily ** Microsoftu se dařilo v cloudu , zlobí jej ale Surface a Lumia ** u Googlu zase platí, že tržby tvoří především reklama

28.  4.  2017 | Jakub Čížek | 12


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5