Co vás nejvíc zklamalo na Windows Vista

Co vás nejvíc zklamalo na Windows Vista? Výsledky nakonec nejsou tak překvapivé, jak někteří diskutující předpokládali či doufali.
Kapitoly článku
  • Vyhodnocení ankety
  • Proč vás Windows Vista zklamala: Poznámky, které se na první stránku nevešly

Poznámka prvá: Funkce, které se nestihly

Microsoft měl s Windows Vista velké plány. Stručnou historii vývoje najdete na VistaBlogu redakce Živě.cz. Během vývoje byla oznámena řada novinek, některé byly postupem času zredukovány či zcela vypuštěny. Co jsme měli ve Windows Vista najít a s čím se tudíž možná setkáme za necelé dva roky v příští verzi Windows, Windows Seven?
 
V tuto chvíli poskočme od začátků Windows Vista v roce 2001 až do roku 2004, kdy došlo k události zvané Longhorn reset. Microsoft tehdy seznal, že současná cesta k novým Windows není tou pravou a ze strachu před zahlcením novými funkcemi na úkor ostatních vlastností systému se rozhodl postavit nová klientská Windows na pokročilejším jádře Windows Serveru 2003 (místo do té doby vylepšovaného jádra Windows XP).
 
Vypuštěny byly některé plánované klíčové novinky. Již byla řeč o souborovém (či spíše objektovém nebo položkovém) systému WinFS (Windows Future Storage). Zjednodušeně řečeno mělo jít o databázovou nadstavbu pro souborový systém NTFS. Data zde měla být uložena v relačních databázích. V současnosti nejsou ze strany Microsoftu o WinFS žádné zprávy. Není jasné, zda se vůbec kdy objeví v reálném nasazení.
 
Takto nějak to mohlo vypadat. Snímek pochází z jedné z prvních (a posledních) betaverzí WinFS
Ve Windows Vista dále nenajdeme bezpečnostní technologii Next-Generation Secure Computing Base, z níž nám dodnes zůstal pouze šifrovací nástroj BitLocker přítomný v edici Ultimate. V srpnu 2005 byl vypuštěn i Windows PowerShell, který bude ve finální verzi součástí až Windows Serveru 2008. Podpora bezpečnostní technologie SecurID zmizela v květnu 2006 následována v červnu téhož roku nativní podporou pro synchronizaci dvou počítačů. Kdo si dnes vzpomene na slibované 3D animace na pozadí plochy?

Poznámka druhá: Kompatibilita aplikací a hardwaru

Problémy s kompatibilitou jsou důsledkem vnitřních změn v operačním systému. Mnohé programy zkrátka ve Windows Vista nefungují či fungují omezeně. Takových programů však ubývá. Závažné problémy nejsou ani v kompatibilitě her. Začátečníky by mohlo překvapit, že Windows Vista neobsahují DirectX 9. Požaduje-li nějaká hra dodatečné knihovny, stačí DirectX 9 Redistributable doinstalovat. Zřejmě nejobsáhlejší seznam podporovaného softwaru udržuje server IEXBeta.

Podobně dopadl i hardware. Pro mnohé méně obvyklé kusy zcela chybí ovladače. Ještě horší je pak situace ve čtyřiašedesátibitových verzích, kde nelze použít ovladače určené pro Windows XP. Seznam kompatibilního hardwaru najdeme opět na serveru IEXBeta.

Tyto situace se opakují při uvedení každé nové verze Windows. Výrobci časem své zákazníky - uživatele vyslyší a přizpůsobí své produkty inovovanému operačnímu systému.

Poznámka třetí: Hardwarová náročnost

Hardwarová náročnost je bezesporu vyšší než v případě Windows XP. Jde o stav pochopitelný, oba systémy dělí více než pět let. Jak to s hardwarovou náročností je doopravdy, jsme na stránkách Živě.cz vysvětlovali již před týdnem. Windows Vista jsou schopna bez problémů běžet i na starších strojích, nicméně osobně bych si je jako upgrade pro starší stroj nepořídil. Jednoduše proto, že zakoupit je s počítačem novým je výhodnější - jak z finanční tak i z výkonnostní stránky.

Moderní dvoujádro se fláká a paměť praská ve švech

Kritika hardwarové náročnosti je oprávněná zejména z hlediska operační paměti. Přestože Windows Vista pracují s pamětí efektivněji, část jí zaplňují množstvím služeb běžících na pozadí. Přesto na rozdíl od předchozích verzí Windows jsou schopna běžet i na minimální konfiguraci. 512 MB je doporučované minimum pro použitelný chod. Jeden gigabajt již postačuje na běžnou činnost a většinu her. Pro paměťově náročné úkoly (desítky souběžně spuštěných aplikací) a náročné moderní hry (S.T.A.L.K.E.R. - SoC) lze rozhodně doporučit gigabajty dva. Reálný výkonnostní rozdíl mezi Windows XP a Windows Vista je přitom zanedbatelný. Aplikační výkon jsme měřili již před několika měsíci ve čtvrtém dílu seriálu Taková jsou Windows Vista. Herním výkonem se budeme v druhé polovině června zabývat na VistaBlogu. Teď jen prozradím, že ani ve hře na hranici hratelnosti (20 fps) není rozdíl znát.

 

  • Vyhodnocení ankety
  • Proč vás Windows Vista zklamala: Poznámky, které se na první stránku nevešly

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,