Co si firmy myslí o marketingových kampaních on-line? II. díl

Navazujeme na předchozí článek „Plánují firmy marketingové kampaně on-line?“, kdy jsme se zabývali celkovým zájmem firem o on-line marketingové kampaně. Nyní se budeme věnovat podrobněji názorům firemních respondentů, které objasní některé z předchozích výsledků.

Uvedené informace pochází z výzkumu, který realizovala agentura Digimark v prosinci 2002, výzkumu se zúčastnilo 692 respondentů z řad českých firem. Cílovou skupinou výzkumu byly firmy, které se v současné době prezentují na internetu.

Následující graf ukazuje celkové rozložení názorů firemních respondentů na reklamní kampaně na internetu. V dotazníku bylo možné zaškrtnout vždy více možností zároveň, součet odpovědí tedy přesahuje 100%.

Jak je vidět, nejvíce respondentů se domnívá, že kampaně na internetu se vyplatí jen pro nabídku specifických výrobků a služeb a nebo je vhodná spíše pro zlepšení známosti značky a ne jako přímá podpora prodeje. Jako málo účinnou označuje internetové kampaně asi čtvrtina respondentů, pouze 9% považuje on-line reklamu za příliš drahou.

Další graf ukazuje rozdělení odpovědí respondentů podle oboru.

Zajímavé je, že IT firmy, které on-line reklamu nejčastěji využívají, ji také nejčastěji považují za vhodnou spíše pro zlepšení známosti značky a ne jako přímou podporu prodeje, zároveň však častěji tvrdí, že on-line reklama má dobrý poměr cena/výkon.
Nejvíce vypovídající o důvodech využívání on-line kampaní je následující graf, který ukazuje názory na on-line kampaně podle skutečného využití placených kampaní.

Podívejme se nejprve na firmy, které on-line kampaň realizovaly a zároveň plánují další kampaň v nejbližším roce. Nejvíce respondentů u těchto firem uvádí, že on-line kampaň je pro ně možnou cestou, jak prodat jejich výrobky a služby. Většina firem v této kategorii tedy používá reklamu na internetu pro přímý prodej svých výrobků. Nejvíce respondentů z této kategorie firem také udává, že tento typ reklamy má dobrý poměr cena/výkon. Těmto firmám se tedy reklama on-line osvědčila a chtějí její pomocí i nadále prodávat své výrobky nebo služby, případně ji také použít jako podporu známosti značky.

Další kategorie firem jsou ty, které reklamu on-line zatím nerealizovaly, ale plánují ji v nejbližším roce. Také tyto firmy chtějí často pomocí on-line reklamy prodat své výrobky a služby (přes 40% odpovědí), výrazné je však také použití pro zlepšení známosti značky.

U firem, které placenou on-line kampaň realizovaly, ale další neplánují, je vidět určité zklamání. Podstatně méně respondentů v této kategorii vidí on-line reklamu jako možnost prodat své výrobky a služby. Právě tady se mohla část těchto firem „spálit“. Realizovaly on-line kampaň s cílem prodat své výrobky/služby, ale on-line kampaně nepřinesly patrně dostatek zákazníků.

Největší je skupina firem (viz minulý článek), které on-line kampaň nerealizovaly a ani ji realizovat neplánují. U těchto firem je nejvíce vidět skepse vůči tomuto typu reklamy. Respondenti se nejčastěji domnívají, že je možné on-line kampaně použít jen pro nabídku specifických výrobků/služeb, které jejich firma patrně nenabízí, on-line reklamu vidí oproti jiným médiím jako méně účinnou a nejméně často se domnívají, že by to mohla být cesta, jak prodat jejich výrobky a služby.


Reklama: Víte, zda jsou Vaši zákazníci spokojeni s Vašimi produkty? Chcete sledovat kvalitu svých služeb? Zjistit informace o konkurenci? Využijte náš výzkum spokojenosti zákazníků! Digimark

Váš názor Další článek: Průběžný update dnešního článku o ADSL

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,