Co dál, když není SBSko? Osm problémů, osm řešení

V malých a středních firmách nejčastěji narazíme na řešení Windows Small Business Server různých edic či verzí. V Čechách se nejčastěji setkáváme s verzemi 2003 – 2011.

Jak ale asi víte, Microsoft oznámil, že verze 2011 je pro Windows SBS Server tou poslední, kterou udělal. Nadále se tento produkt nevyvíjí. Co dál? Ano, tato otázka zaznívá poměrně často. SBSko sice „mrtvé“ je (rozumějte, přestává se postupně prodávat), ale to neznamená, že by bylo bez náhrady. O Windows Server 2012 Essentials se toho už napsalo hodně, ale v tomto článku si jej ukážeme jako náhradu za odcházející SBSko. 

Problém 1: Vždyť je to jen do 25 uživatelů

Skutečně? Myslíte? Je a zároveň tomu tak není. Microsoft reagoval na fakt, že si zákazníci stěžují, že z SBS 2011 Essentials musí migrovat na jiné verze. Tedy strávit několik dní přesunem dat a nastavení na produkt SBS Standard nebo „velký“ server. Tak už to u Windows Server 2012 Essentials není! Pomocí režimu „license transition“ nebo možnosti instalovat jinou edici než Standard (včetně Essentials) mohu provozovat Windows Server 2012 Essentials s limitem 75 uživatelů nebo 75 zařízení. A to je přeci ten stejný limit, jako mělo SBSko. Ba co více, v tomto režimu je dovoleno provozovat na serveru i roli Hyper-V, i když to nijak zvlášť doporučit nelze. Jedinou věcí, kterou v tomto případě je třeba akceptovat, že s povýšením na edici Standard je třeba splnit všechny licenční podmínky této edice. Tedy například přístupové licence CAL. Essentials žádné CALy nemá. Standard ano. Pokud tedy budete provozovat Essentials za pomocí edice Standard, je třeba dokoupit pro každého uživatele nebo zařízení CAL. A to i pro ty „do 25“. Více zde.

Výhodou edice Essentials jako takové je její cena. Například OEM licence se dá koupit okolo 7500.- bez DPH a ještě jednou, nemá CALy!

První problém vyřešen – i Essentials lze provozovat s limitem 75/75 jako SBSko.

Problém 2: Vždyť to nemá Exchange

Nemá, ale pokud by firma Exchange měla (separátně), je možnost s tímto vlastním Exchange serverem propojit. Daleko častěji se ale o této edici hovoří ve spojení s Microsoft Office 365. A tak se pojďme podívat, jak jsme na tom v tomto režimu. Menší firmy jsou orientovány co nejvíce na cenu. Takže v úvahu připadají dva Office 365 plány. Tím prvním je Office 365 Small Business za $5.00 měsíčně a uživatele nebo $4.00 za Hosted email (Exchange Online Plan 1). Oba plány mají své rozdíly, tím hlavním, proč jsou oba zde zmíněny je fakt, že jsou to ty nejlevnější plány, které v Office 365 jsou. Prvně jmenovaný má lepší nabízenou funkcionalitu, ale je limitován počtem 25 uživatelů. Druhý (Exchange Online) je sice orientován hlavně na řešení pošty, ale je neomezený. Tedy vhodnější pro řešení, kdy už je Essentials přepnut do režimu 75/75 pomocí edice Standard. Volbu Office 365 plánu je vždy nutno dobře promyslet. Zjednodušeně to ale bude stát okolo $4 - $5 za uživatele měsíčně. Porovnání plánu zde.

Další problém je vyřešen – Essentials podporuje vlastní Exchange nebo Microsoft Office 365.

Problém 3: Nechceme InTune jen kvůli aktualizacím

Pravda, na odcházejícím SBSku byl automaticky předkonfigurována služba  Windows Server Update Services. U SBS 2011 Essentials a donedávna i 2012 Essentials se říkalo „na aktualizace doporučujeme službu Windows InTune“. Ta je však samozřejmě placená, kdežto WSUS byl zdarma. Dobrá zpráva je, že vyšla aktualizace KB2762663, která do Server Manager dodá možnost instalace WSUS 3.0 SP2 a tato „role“ je podporována pro provoz v edici Essentials. Více zde.

Vyřešeno – WSUS může být do edice Essentials doinstalován.

Problém 4: Proč to nemá DHCP server?

Ano, je to to podobné jako u problematiky WSUS. Oficiální dokumentace hovoří o nutnosti provozovat službu DHCP na jiném zařízení než je server Essentials. Ale díky oficiálnímu blogu produktového týmu rodiny Essentials je již DHCP služba podporována a tedy nic nebrání její instalaci a konfiguraci na tomto serveru (viz).

Opět vyřešeno – DHCP může být provozováno

Problém 5: Musím koupit drahé „železo“

Nemusíte. Edice Essentials má výrazně nižší hardware nároky než mělo samotné SBSko. Konkrétně hovoříme o nutnosti mít 64bitový procesor, alespoň dva gigabajty operační paměti a 160GB pevní disk. Optimum je samozřejmě více RAM a diskového prostoru (hlavně s ohledem na zajímavé funkce), ale i s minimem lze dosáhnout uspokojivých výsledků. Cenově jako minimum postačí i levný server okolo 20 000 bez DPH. Hrdware nároky edice Essentials naleznete zde.

Vyřešeno – hardware pro Essentials nemusí být vůbec drahý.

Problém 6: Nemá to pásky a nechci nosit disky

Pravda, od dob SBS 2008 už tyto produkty neumí zálohovat na pásková média. S edicí Essentials však může firma zálohovat do cloud řešení Windows Azure. A tím pádem mít cenově efektivní offsite zálohu dat ze serveru, včetně Windows 8 File History. A to bez nutnosti data (datová média) fyzicky přenášet. Cool. O Windows Azure Backup se můžete více dočíst zde.

Vyřešeno – zálohujte moderně do Windows Azure Backup

Problém 7: Chceme terminálové služby

Tento problém nemá nejlepší řešení. Ani SBSka nebyla určena pro provoz terminálových služeb ve smyslu poskytování relací pro uživatele. V edici Essentials je předkonfigurována Remote Desktop Services Gateway. Pomocí té je možné se přes Remote Web Access portál připojit k delegovaným počítačům uvnitř sítě. Klasické terminálové služby je však třeba provozovat odděleně od edice Essentials. Tak tomu ale bylo i v případě Windows SBS.

Vyřešeno – Windows SBS Server rovněž nepodporoval provozování RDS, tedy žádná změna.

Problém 8: SBSko podporovalo vlastní certifikát, ne jen veřejný

Další z pravd, které v porovnání Essentials a SBSka jsou. Je tu ovšem jedno ALE. Nový Server 2012 Essentials skutečně nepodporuje Self-signed certifikát pro služby Remote Access avšak můžete využít tzv. Custom Domains. Tedy režimu, kdy URL vašeho Remote Web Access portálu bude https://<to-co-si-zvolite>.remotewebaccess.com. Tato služba je vázána na Microsoft Account, ale zdarma vám poskytne certifikát na tuto URL od Go Daddy certifikační autority. A to se vyplatí. Více informací zde.

Vyřešeno – Můžete využít Custom Domains kde je veřejný certifikát zdarma.

Řešení?

Tak si to pojďme spočítat, kolik nás vlastně takové moderní „SBSko“ bude stát. Kalkulace je počítána na firmu s dvaceti zaměstnanci a porovnává náklady, které firma musela vynaložit a co jí to bude stát nyní.

PoložkaCena řešení s bývalým Windows SBS 2011Cena s novým Windows Server 2012 Essentials
Hardware26 50014 500
Licence – Server17 7007 500
Licence – CAL17 1600
Exchange (elektronická pošta)01 712/měsíčně
Celkem71 36022 000 + 1 580 měsíčně

 *ceny jsou poplatné době, kurzu Kč a EUR, orientační a bez DPH.

Z této kalkulace je zřejmé, že náklady na řešení vlastního IT řešení klesly, ale je nutné počítat s měsíční platbou za služby Microsoft Office 365. Avšak z kalkulace se dá jednoduše spočítat, že při tomto porovnání jsou služby Microsoft Office 365 na cca dva roky zdarma. Tím je myšleno, že než se měsíčními platbami dosáhne ceny vlastního SBS řešení, bude to trvat zhruba dva roky. A to se zde nezapočítávají náklady na správu vlastní Exchange organizace, kterou v rámci Microsoft Office 365 řešit vůbec nemusíte.

Závěr

Windows Server 2012 Essentials je plnohodnotným nástupcem Windows SBS rodiny a přináší daleko modernější a efektivnější platformu, než Windows SBS sám o sobě měl. Možnosti integrace s cloud řešeními Microsoft Office 365 nebo Windows Azure jsou rozhodně cestou do budoucna a již nyní můžeme prozradit, že u verze R2 dojde k integraci i s Windows InTune. Levné Microsoft řešení pro menší podniky tak rozhodně nejsou „mrtvá“, ba naopak. Sledujte veškeré dění z SBS a Essentials světa na Facebook stránce www.facebook.com/CZWSE.

Jan Pilař – MVP, KPCS CZ

Články ze série Microsoft TechNet nevytváří redakce Živě.cz, ale partneři programu Microsoft TechNet. Jsou publikovány v rámci mediálního partnerství Živě.cz a společnosti Microsoft.

Váš názor Další článek: Apple prý chystá na konec roku „armádu nových zařízení“

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,