reklama

CIF: co se děje na českém internetu v roce 2008

Czech internet forum 2008 je významná konference, na které odborníci zhodnocují aktuální stav a trendy internetu v Česku. O čem byla řeč?
Kapitoly článku

Včera se uskutečnila celodenní odborná konference Czech internet forum, která je již tradiční událostí. Diskutuje se zde o vývoji internetového připojení v Česku, internetovém byznysu a všech dalších aspektech s internetem spojených. Živě.cz je mediálním partnerem této akce a na konferenci jsme samozřejmě nechyběli. Přinášíme stručný přehled nejzajímavějších informací.

Český internet ve znamení koncentrace

Přednáška Daniela Dočekala byla věnována aktuálním trendům akvizic na českém internetu, hodnotila posilování a pády největších českých internetových hráčů v roce 2008 a nejvíc prostoru bylo věnováno nejdůležitějším událostem v českém internetovém byznysu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vývoj českého internetu z hlediska domén a uživatelů * projekt tn.cz ukázal, jak je těžké udržet návštěvníky * nejnavštěvovanější české weby a jejich meziroční vývoj

Obejde se český internet bez portálů?

V zajímavé panelové diskuzi byli přítomni zástupci velkých českých portálů. Nechyběl ani Pavel Krbec z CET21, který zastupoval v letošním roce hojně propírané weby tn.cz a nova.cz. Prozradil, že strategií firmy není hon na rekordní návštěvnost, ale čistě ekonomická měřítka. Z provozu zmiňovaných webů je spokojen, návrat do černých čísel předpokládá do konce příštího roku.

Klepněte pro větší obrázek 
V diskuzi často padaly jména webů tn.cz a nova.cz, Pavel Krbec z CET21 měl ale zásobu zajímavých argumentů

Diskuze se hojně točila kolem měření návštěvnosti a smyslu statistik měření, pokud klasické zpravodajské portály započítávají do své návštěvnosti i další služby. Přítomného Jaroslava Kábele se tato otázka týkala zřejmě nejvíce, protože započítávání návštěvnosti služby jízdních řádů pod iDnes.cz byla v médiích hojně diskutovaná událost. Na odpovědích se většina diskutujících shodla – mediálním agenturám je předkládán největší možný počet návštěvníků, které je schopná portál oslovit. Pokud si agentura následně vybere pouze některou ze služeb pro umístění své reklamy, k číslům se dostane.

Od původní otázky se panelová diskuze poněkud odbočila, ale nakonec na ni bylo odpovězeno. Zástupci Seznamu, Centrum Holdings, Mafry, CET21a Sanoma se shodli, že specifikum českých uživatelů internetu stále nahrává tradičnímu modelu portálů, přestože trendy jinde ve světě od klasického pojetí portálů opouští a vedle oddělených vyhledávačů vznikají úzce zaměřené, nebo komunitní projekty.

Připojení v Česku: jaká je realita?

Jiří Peterka, nezávislý konzultant a publicista, ve své prezentaci uváděl velmi zajímavá statistická data o internetovém připojení v Česku. Připomněl neslavný rozjezd ADSL, který tehdejší Telecom brzdil z důvodu neúnavného prosazování zastaralé technologie ISDN. To nahrálo neobvyklému rozvoji Wi-Fi a vzniku mnoha malých lokálních providerů. Česká republika je díky tomu stále „Wi-Fi velmocí“, kde je tento způsob připojení velmi oblíbený. Aktuální statistiky navíc kupodivu ukazují, že obliba Wi-Fi neklesá, zatímco nových uživatelů ADSL je čím dál tím méně. Wi-Fi připojení je velmi oblíbené v domácnostech, kde nabídne dostatečnou rychlost za lákavou cenu a hlavně, zákazníci nejsou nuceni k odběru služeb, které nechtějí. Tedy pevných linek pro telefonování.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Peterka prorokuje ADSL nepříliš veselou budoucnost

Jiří Peterka připomněl, že O2 již zareagovalo na tento trend a připravuje ve spolupráci s providerem Netbow službu O2 Internet Wi-Fi. Za zřizovací poplatek 800 Kč a měsíční paušál 476 Kč měsíčně dostane zákazník rychlý internet bez pevné linky. Proč se operátor neoprostí od pevné telefonní linky i v oblasti ADSL? Na to nedokázal odpovědět ani Jiří Peterka. Možná je to jen proto, že by musel zlevnit. Pokud chce ale splnit svůj plán, a to dosáhnou do pěti let jednoho milionu ADSL přípojek, nic jiného mu asi nezbude.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vývoj ADSL a WiFi u nás ukazuje, že ADSL už dochází dech, zatímco Wi-Fi je stále oblíbené 

Řeč byla také o penetraci mobilního internetu. Podle mobilních operátorů je v Česku přibližně třináct miliónů aktivních SIM karet. Mnohem zajímavější je ale výzkum Českého statistického úřadu, který uvádí, že 12% občanů Česka, tj. cca jeden milion lidí, ještě nemá mobilní telefon.

Americké volby online pohledem z Česka

Mírným odlehčením dopoledního bloku byla přednáška Davida Antoše, který zhodnotil prezidentské volby v USA z pohledu využití internetu pro propagaci a financování předvolebních kampaní. Kromě zhodnocení úspěchu Baracka Obamy a jeho inovativních nástrojů k oslovení komunity příznivců, přidal David Antoš i zajímavé srovnání s českou politikou.

Klepněte pro větší obrázek
Barack Obama ukázal, jak se dá internet v politice využít. Českým politikům to ale zatím moc nejde.

Barack Obama potenciál internetu hojně využíval a pěkným měřítkem jsou tři miliony příznivců na Facebooku. Pro srovnání – jediným známým českým politikem, který si na Facebooku spravuje profil sám, je pan Bendl a má 55 příznivců. Své profily zde mají i pánové Topolánek (106), Klaus (398) nebo Schwarzenberg (538) a čísla v závorce udávají počet příznivců. Nicméně tyto profily samotní jmenovaní nespravují. Jistě lze namítnout, že Facebook u nás není zdaleka tak rozšířen jako v Americe, nicméně podobně je na tom celá Evropa. A takový dánský premiér má na svém profilu 26 tisíc příznivců.

Z přednášky vyplynul známý, ale na jednu stranu poněkud překvapivý závěr – čeští politici internet defacto ignorují, přestože se stává stále silnějším médiem.

Novinky na doménové scéně z pohledu firem

Ondřej Filip z CZ.NIC pojednal o aktuální „doménové“ situaci. Řeč byla o průběhu zavádění technologií DNSSEC a ENUM, což je letos hlavní náplní osvětové činnosti sdružení CZ.NIC.

Klepněte pro větší obrázek
Ondřej Filip

Nejzajímavější bylo zveřejnění výsledků čerstvého průzkumu na téma IDN, tedy českých domén vedených s českou diakritikou. Stále přetrvává a sílí odpor proti háčkům a čárkám v českých doménových názvech.Průzkum ve firemní sféře odhalil, že 52 % respondentů je zásadně proti zavedení českých doménových jmen, dalších 29 % spíše nesouhlasí. Běžní uživatelé si rizika a nevýhody spojené se zavedením IDN tolik neuvědomují a představa háčků a čárek v doménách je jim sympatičtější. Přesto je i v této skupině 66 % respondentů proti zavedení IDN na české domény.

Klepněte pro větší obrázek
Háčky a čárky v doménách nechceme

Co se týče zavádění technologie ENUM, zde došlo k meziročnímu nárůstu o 50 %. Na spadnutí je vytvoření mezinárodní federace ENUM, která bude sdružovat evropské státy a zasluhovat se o masivnější rozšiřování ENUM . Sídlo by mělo být v Praze.

Internetová reklama v číslech a trendech

Pro nás, jakožto komerční web, byla velmi očekávaná přednáška Jana Edlmana z marketingové agentury OMD. Hned na začátku přišlo objektivní zhodnocení událostí, které v roce 2008 ovlivnily marketingový trh. Z pozitivního hlediska to byl ekonomický růst v prvním pololetí, velké sportovní události a také vysoká inflace ceny TV prostoru. Na druhou stranu marketingu neprospělo postupné zvyšování životní nákladů (ceny energií aspol.), svůj vliv měla i daňová reforma a zejména pak ekonomická recese poslední doby.

Klepněte pro větší obrázek 
Jan Edlman

Prognóza pro reklamu v roce 2008 je následující:

  • televize: 11,49 mld.
  • tiskoviny: 8,55 mld.
  • internet: 3,42 mld.
  • rádio: 2,27 mld
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Rozložení marketingových investic podrobně a zajímavé srovnání využívání třech základních forem internetového marketingu - u nás stále vedou banery, přestože v zahraničí více táhne kontextová reklama v katalozích a vyhledávačích

Internetová reklama si zatím udržuje růst, ale už to není to, co to bývalo. Každopádně prognóza předpokládá růst z aktuálních 11,9 % z celkového obratu z reklamy v ČR na 13,8 % v roce 2009. Je ale otázkou, o kolik se zvýší onen celkový obrat a jestli budou růst i reálné zisky z reklamy.

Kapitoly článku

Témata článku: Internet, Online, Obama, Investor, Autobus

3 komentáře

Nejnovější komentáře

  • gourmet 21. 11. 2008 14:48:02
    S ohledem na diskusi, která se rozproudila na konferenci ohledne tvrzeni,...
  • Tomáš Holčík 21. 11. 2008 9:19:11
    Příští rok bude dostupné ADSL bez telefonní linky, protože to Telefonica...
  • zabar 21. 11. 2008 7:53:19
    "V současné době má cca 15 tisíc aktivních klientů a týdenní obrat systému...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 34

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 145

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama