reklama

Chytré brýle: Bude to revoluce, nebo totální propadák?

Opravdu budou chytré brýle technickou revolucí, která změní používání kapesního počítače? Martin Pelant je jedním z mála, který používá Glass několik měsíců a možná zná odpověď.

Loni v únoru začaly na internet pronikat první informace o futuristických brýlích od Googlu s prvky rozšířené reality. Tehdy jsme psali, že brýle identifikují, na co se díváte, zobrazí to na displeji a ještě tentýž rok si to možná sami vyzkoušíte na vlastní oči, poněvadž se zařízení objeví v obchodech za cenu chytrého telefonu.

Na jaře téhož roku získalo zařízení konečně své jméno a Google se začal brýlemi Glass chlubit na síti G+. Dočkali jsme se fotografií, hromady videí a nakonec i speciální edice pro vývojáře Explorer Edition. Cena 1 500 dolarů jasně naznačovala, že se rozhodně nejedná o hotový produkt z masivní sériové výroby.

Klepněte pro větší obrázek
Loni v únoru ještě před oficiálním uvedením projektu Glass se internetem šířily zkazky o tom, že bude zařízení od Googlu vypadat podobně jako MP3 brýle od Oakley

Existuje dostatečně velká poptávka?

To vše se stalo před rokem a půl. Dnes máme říjen 2013 a chytré brýle stále nejsou samozřejmostí. Je totiž třeba rozlišit dvě věci – nadšené geeky, kteří hoří nedočkavostí a chtějí mít svoji hračku co nejdříve na očích, a skutečnou poptávku na trhu.

Analytická společnost Forrester Research letos v červnu spočítala, že po brýlích Glass touží 12 % americké dospělé populace. To odpovídá nějakým 21,6 milionům potenciálních zákazníků. Problém ale spočívá v tom, že zde naprosto chybí jakýkoliv precedens. Když Apple vypustil na trh iPhone, proměnil mobilní svět, ale jednalo se pouze o vylepšený telefon s obří dotykovou obrazovkou. Google Glass je něco naprosto jiného a nového. Není to něco vylepšeného, je to jednoduše nová koncepce, která sebou nese nové návyky, nové způsoby používání a zcela nový UX. Neexistuje agentura, která by dokázala spolehlivě konstatovat, jestli by se masově vyráběné chytré brýle skutečně prodávaly, současný hype je totiž vyvolaný uměle.

Klepněte pro větší obrázek
Google Glass Explorer Edition se slunečními skly

Edice Explorer je samozřejmě testovací zařízení pro vývojáře, stejně tak je to ale i jeden obří marketingový výzkum. Ty brýle jsou strašně drahé, není jich mnoho a sociální sítě okupují hashtagy jako #throughglass (Twitter, G+), pod kterými své zkušenosti publikují ti šťastlivci, kteří se k zázračným brýlím skutečně dostali. Kdyby Google chtěl, samozřejmě jich v asijských manufakturách na zakázku vyrobí mnohem více. Stále by to nebyla riziková masová výroba, ale Explorer Edition by mohl být levnější a volně dostupný podobným způsobem jako třeba krabička Leap a vývojářská edice Kinect for Windows.

Google ale strategicky udržuje hype na svém vrcholu, kupuje jednu technologickou firmičku se specializací na optiku a displeje za druhou a teprve se chystá na okamžik, kdy dokáže dostatečně zdůvodnit nákup Glass. Pokud by to urychlil, mohl by se také setkat s podobnou odezvou jako v případě exotického koulovitého přehrávače Nexus Q. Firma jej loni s velkou pompou představila na konferenci I/O, aby o pár měsíců později prodala úvodní várku a celý projekt v tichosti zastavila. Nebo přesněji řečeno transformovala do podoby aktuálního Chromecastu.

Klepněte pro větší obrázek
Je toto správná cesta? To zatím nikdo dost dobře neví.

Google není jediný

Podobně jako Google nespěchá ani konkurence. A ta tu samozřejmě je. Samotná konstrukce brýlí v jejich současné podobě by z čistě technologického hlediska neměla být ničím komplikovaným – jak pro Apple, tak pro Samsung a Microsoft. Google Glass neobsahují žádnou futuristickou součástku, kterou ostatní nedokážou vyrobit, a ostatně ani sama koncepce není úplně nová. Brýle s prvky AR se používají v průmyslu, ve speciálních sportovních helmách, co nevidět by se měla na trhu objevit podivná náhlavní souprava Vuzix Smart Glasses M100 a časem prověřený výrobce Recon Industries chce pro změnu zabodovat se sportovními brýlemi Recon Jet.

Jenže ve všech těchto případech se jedná o zařízení pro jasně vytyčený specializovaný trh. Apple, Google i Microsoft dělají produkty pro masy a jistě netouží po tom, aby daly světu další nedodělaný produkt na půli cesty.

Klepněte pro větší obrázek
Prototyp sportovních chytrých brýlí Recon Jet sice pochází teprve z letošního roku, stojí za ním ale zkušený výrobce podobných experimentů Recon Industries

Americký VentureBeat na začátku léta srovnal současný Google Glass Explorer Editon s PDA od Applu jménem Newton. Nejspíše ho znáte pouze z Wikipedie, firma jej totiž přestala prodávat už na sklonku 90. let minulého století. Samotné PDA bylo poměrně pokrokové, ale Apple nasadil příliš vysokou cenu a nedopracoval jej do takové formy, jako se mu to podařilo po deseti letech s iPhonem a ještě později s iPadem. Podle VentureBeatu je tedy Google Glass skvělé demo, lidi z něj šílí a každý si jej chce vyzkoušet, ale otázkou je, jestli by se opravdu našlo dostatečné množství platících zákazníků.

Všichni proto čekají na Google, až jim prošlape cestičku. Buď se mu to podaří, nebo ostatním ukáže, že tudy cesta nevede. Určitě čeká Samsung, který by nejspíše své vlastní Galaxy Glass uvedl do několika málo měsíců, a také Microsoft, který už skoro dva roky registruje na USPTO další a další patenty, které popisují různé funkce hypotetických chytrých brýlí připojených k internetu. Přihláška z letošního léta si už dokonce pohrává i s vizualizací neexistujících brýlí. Sice se nejedná o průmyslový vzor, Microsoft už ale v dokumentu plně přiznává, že mu jde prostě o brýle.

Klepněte pro větší obrázek
Hypotetické chytré brýle od Microsoftu z patentové přihlášky US20130196757

Aktuálně se k Microsoftu vrátil také Wall Street Journal, podle jehož zdrojů Redmond skutečně chystá prototyp obdobného zařízení jako Google Glass, tedy brýlí s všemožnými senzory, které by komunikovaly skrze internet. Firma už prý dokonce oslovila asijské továrny, aby dodaly komponenty.

WSJ ale dodává, že to ještě neznamená, že by se snad chtěl Microsoft pouštět do komerčního produktu. Klidně může vše skončit u několika málo prototypů. Zatím totiž nikdo neví, jestli by byla po podobném zařízení skutečně poptávka a jestli má tedy smysl investovat miliony dolarů do vývoje.

Mohou chytré brýle vůbec zaujmout?

A tak se oklikou vracím opět k analýze Forrester Research. Ze studie plyne, že FR koncepci chytrých brýlí opravdu věří a skutečně by se mohlo jednat o příští iPhone. Prototyp má ale zatím příliš mnoho otazníků spojených třeba s monetizací obsahu a tedy různými obchodními kanály. Marketingoví specialisté si například kladou prostou otázku, jak by mohla na podobném zařízení vypadat reklama.

Jiní se vrací k ergonomii a lidské fyziologii a právem se ptají, jestli budou lidé skutečně ochotni nosit na hlavě po celý den zařízení, které je přes veškerou snahu o design prostě zvláštní.

Klepněte pro větší obrázek
Faktem zůstává, že pro neznalého se může majitel chytrých brýlí jevit jako člověk s obřím naslouchátkem nebo podivnou oční vadou, k čemuž potřebuje tuto netradiční zdravotní pomůcku.

Brýle, respektive jen obroučky, s podivnou plastovou částí jednoduše nejsou mobil, který strčíte do kapsy, a když se vám poškrábe, víte to jen vy. Je to naopak doplněk, který dotváří vaši identitu, a věc, kterou kolemjdoucí vidí jako první. Je tedy otázkou, jestli Glass pro svoji konstrukci nadchne jen technoidy a geeky, nebo třeba i v jiné podobě zaútočí na běžného masového uživatele, který je mnohem náročnější. Ostatně pečlivě si vybíráme i pouhé sluneční brýle, které jsou přitom mnohem menším zásahem do vizáže než Google Glass.

Tyto otázky může zodpovědět jen ten, který Glass skutečně aktivně používá. Nenosí je pár dnů, nebo týdnů, ale několik dlouhých měsíců a už si na ně tedy mohl vytvořit dostatečně kvalifikovaný názor, zatímco my ostatní jen zkoumáme fotografie a specifikaci.

Martin Pelant #throughglass

Položil jsem několik otázek Martinovi Pelantovi, který brýle Glass získal v programu Explorer Edition a je jejich pravděpodobně největším tuzemským popularizátorem. Jezdí po republice, ukazuje brýle na nejrůznějších konferencích a vysvětluje zájemcům, co že to ten Glass ve skutečnosti opravdu je.

Martine, s Glass už máš relativně dlouhou osobní zkušenost. Myslíš, že má obecná koncepce chytrých brýlí šanci na komerční úspěch, ať už je vyrobí kdokoliv? Je to prakticky využitelný produkt, nebo jen hračka pro technoidy?

Pokud budou za rozumnou cenu a lidé překousnou strach z toho, že na hlavě nosí počítač, myslím si, že by se to uchytit mohlo. Nemyslím si, že to nahradí smartphony, ale budou fungovat jako doplněk. Je mnohem lehčí, rychlejší a příjemnější si například přečíst dlouhý článek na mobilu než na malém displeji. Zároveň platí, že pokud se nevymyslí nový revoluční způsob ovládání, jste vedle hlasu odkázáni na malý touchpad a případně na nějaká gesta hlavy. Není zde žádný dotykový displej.

Klepněte pro větší obrázek
Martinův autoportrét z výtahu (Foto: Martin Pelant)

Na druhou stranu mi pro určité situace přijdou brýle velmi užitečné. Kromě kamery, která je vždy po ruce a která díky šikovnému umístění na stabilní hlavě může pořizovat velmi kvalitní fotografie i za horších světelných podmínek, máte také neustále k dispozici displej, který vám poskytne potřebné informace mnohem rychleji a pohodlněji, než kdybyste vytahovali mobil z kapsy.

Například pokud přijde nový email, SMS či jakákoli zpráva z libovolné aplikace, stačí se podívat nahoru a hned vidíte, kdo vám co píše. Pokud vám někdo volá, můžete jediným příkazem hovor přijmout, či odmítnout. Pokud chcete vědět, kolik je hodin, opět se stačí podívat nahoru. A tohle všechno lze provést, aniž byste hnuli prstem.

Nosíš Glass opravdu celý den? Je to ergonomicky vůbec možné? Nejsou obroučky s počítačem pocitově příliš těžké a nepřekáží ti displej v zorném poli?

Pokud si nejsem líný nasadit kontaktní čočky a venku zrovna neprší, tak si je vezmu. Váží zhruba padesát gramů a ani při celodenním nošení necítím žádnou zátěž. Displej je stavěný tak, aby byl v horní části zorného pole, a proto nepřekáží. Opravdu, když se cíleně nepodívám nahoru na displej, tak o něm skoro nevím. Na druhou stranu není kvůli svému umístění vhodný na dlouhodobé sledování. V současné chvíli slouží opravdu především jako notifikační displej, na který se člověk podívá jen na chvilku.

Už jsi zkoušel nějaké aplikace třetích stran?

V tuto chvíli mi stačí jen ty od Googlu. Používám Gmail, G+ a Now. Zatím to jsou jen aplikace, které běží na serveru a do brýlí se vlastně přenáší jen výsledek podobně jako v prohlížeči. Stejně se chovají i ostatní programy. V dohledné době by měl ale Google uvolnit vývojářské nástroje pro tvorbu plnohodnotných aplikací jako na Androidu.

Co s brýlemi děláš nejčastěji? Neomezuje se jejich používání nakonec jen na pořizování fotografií?

Nejčastěji se dívám, kolik je hodin :-). Také čtu e-maily, a když jsem líný, použiji Glass jako handsfree, ačkoliv kvalita zvuku je u telefonu lepší. Za užitečné považuji informace o odjezdu MHD a aktuálním počasí. Nenahraditelné jsou také notifikace z Google Now, které člověk na mobilu snadno přehlédne.

Po těch několika měsících už také určitě víš, co Glass naopak chybí jako sůl.

Delší výdrž při aktivním používání. Většinu času vám brýle leží na hlavě v pohotovostním režimu, takže při běžném používání (sledování času, čtení e-mailů, pořízení několika fotek a další drobnosti) opravdu vydrží celý den. Jakmile ale začnete dělat něco náročnějšího, třeba nahrávat video, tak vám baterie nemusí vydržet ani hodinu. S velikostí baterie toho asi Google moc nezmůže, ale mohl by zapracovat na čipsetu. Ten je dost zastaralý a mohl by být úspornější.

Zároveň neexistuje žádný oficiální postup, jak používat Glass s dioptrickými brýlemi. Zde si musí každý kutil poradit sám a případně nechat vyrobit nasazovací skla na míru, což jednoho uživatele vyšlo i s prototypováním na 400 dolarů, nebo Glass jednotku odmontovat z obrouček a nějakým způsobem připevnit na klasické dioptrické brýle. Toto musí Google ještě konstrukčně vyřešit, jinak se brýle Glass nemohou masově rozšířit.

V neposlední řadě by mohl Google zapracovat ještě na nějakém vhodnějším způsobu vstupu, ne každý si totiž chce na veřejnosti povídat se strojem.

Díky Martine a dávej dobrý pozor, ať při četbě e-mailů nevstoupíš před projíždějící Pendolino.

Google Glass tedy zůstávají i nadále prototypem pro vývojáře a skalní nadšence a Google bude muset před masovou výrobou vyřešit ještě hromadu konstrukčních problémů. Je tedy docela možné, že případná komerční podoba, pokud se toho vůbec dočkáme, může nakonec vypadat naprosto odlišně.

Témata článku: Google, Technologie, Byznys, Nositelnosti, SE, Google.com, Oakley, Explorer, Martin, Newton, MHD, Leap, M100, Handsfree

78 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Mar-e-x 29. 10. 2013 16:37:10
    Ja sa divím, že si "augmented reality" nepatentoval už...
  • rackycz 26. 10. 2013 19:13:31
    Mě na článku zaujalo spíš to, že "email, SMS či jakákoli zpráva z...
  • Jozef Kostelanský 25. 10. 2013 7:29:13
    Nemyslím, že sa z týchto okuliarov stane masovka a bude ich mať každý -...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 102

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74


reklama