České silnice už nějaký pátek křižuje vylepšený vůz Mapy.cz a fotí okolí s dvojnásobným rozlišením. Nová Panorama slibuje mnohem vyšší detail.
V květnu před rokem a půl vyslal Seznam do terénu čtyři automobily s kamerami na střeše a oznámil, že Google a jeho Street View už nebude jedinou službou svého druhu v České republice. Ta jeho se bude jmenovat Panorama. Seznam se zároveň dušoval, že na rozdíl od Googlu projede každou sjízdnou komunikaci a skutečně později zamířil i na mnohé lesní cesty.
První generace nebyla dobrá
Letos na jaře se Mapy.cz konečně pochlubily s výsledkem a… A nebylo to příliš přesvědčivé. Panoramatické snímky často trpěly dvěma neduhy. Technická kvalita mnohdy připomínala spíše první generaci Street View z dávných dob a bylo zjevné, že snímkovací auta projížděla republikou nehledě na povětrnostní podmínky a pečlivé nastavení expozice. Poměrně velké částí území se tedy utápěly v šeru, případně byl obraz silně přepálený. Stačí se podívat na toto srovnání se Street View.
První generace snímků v Panoramě, které se nepovedly: Pustevny, Nové Mlýny a Karlův most
Nové auto, nová optika
Seznam si toho byl vědom a se společností TopGIS začal vyvíjet novou generaci snímkovací technologie. Dnes už je hotová a nová škodovka se posledních několik měsíců prohání po českých silnicích. Seznam znovu vyfotografoval Prahu a těchto snímků bychom se měli dočkat snad už na přelomu roku. V kalamitní pondělí zavítalo auto i k nám do centra Brna, a tak jsme se na něj přišli podívat.
Nový automobil v kalamitní pondělí dorazil do Brna
V automobilu se projel už v září Honza Sedlák a detailně se rozepsal o jeho technickém pozadí, ve stručnosti tedy jen připomenu, že původních šest kamer nahradilo rovnou patnáct a stejně tak se zdvojnásobilo i jejich optické rozlišení z tří megapixelů na pět až šest. Poměrně úctyhodná je frekvence snímání. Kamery umí synchronizovaně vyfotit scénu až desetkrát za sekundu, čili vůz dodrží hustý záznam každé tři metry i při vyšších rychlostech, aniž by zpomaloval okolní dopravu.
Rozložení a zorné pole jednotlivých kamer
Optiku na střeše doplňuje ještě dvojice GPS antén velmi přesného přijímače od výrobce Applanix, který dokáže vůz lokalizovat s odchylkou okolo 30 centimetrů. Stejně jako u vozů Street View a Here/Navteq nechybí ani systém gyroskopů a odečet pohybů kol, díky čemuž lze dopočítat pohyb a polohu vozu i ve chvíli, kdy se ztratí signál – třeba v tunelu.
Snímky z fotoaparátů míří datovými kabely do switche v zavazadlovém prostoru, který je propojený 10Gb linkou se počítačem. Uvnitř se nachází čtyři 840GB SSD jednotky od Intelu, Core i5 a především Nvidia GeForce GTX750. Ta tu není od toho, aby si mohl řidič během cesty zahrát Battlefield (ostatně v počítači je Debian), ale slouží k rychlé konverzi snímků pořízených v RAW do JPEG.
Mozek vozu s počítačem
Specialitou je ovládání celého systému. Používá se webové rozhraní, celý záznam lze tedy kontrolovat v prohlížeči na tabletu, protože automobil má i vlastní Wi-Fi hotspot. Ten doplňuje i 3G modem, takže se mohou k počítači vzdáleně přihlásit i vývojáři a napravit problém. Díky konektivitě můžete sledovat polohu vozů i vy. Pokud jsou zrovna v pohybu a fotografují okolí, najdete je na mapce na této stránce.
Ovládací webové rozhraní palubního počítače
Mapovací vůz dokáže na stokilometrové trase zaznamenat až 1 TB dat, která je posléze slepit dohromady a vytvořit samotné sférické panoramatické snímky, které se pak mohou objevit v hotových mapách. Každý z nich má rozlišení 72 megapixelů a jeho složení na výkonných počítačích trvá pouhou sekundu. Pokud si ale uvědomíte, jak hustý záznam vlastně, zhotovení jen virtuální projížďky po D1 z Prahy do Brna zabere poměrně dost času.
Snímkování ve městech je pak ještě mnohem náročnější. Jen takové Brno nabízí okolo 1 200 kilometrů komunikací, které je třeba co nejefektivněji projet. Před každou výpravou se tedy vypočítá nejlepší trasa, přičemž algoritmy Seznamu jsou nastavené takovým způsobem, aby automobily neustále zabočovaly doprava (až 90 % všech zabočení). Pokud na ně tedy v provozu narazíte na podobný vůz, raději jej nesledujte, nebo skončíte v nekonečné spirále.
Přiblížený detail z původní optiky a z té nové. Rozdíl je patrný na první pohled. Nápisy jsou čitelné a scéna je ostrá. Toho Seznam může využít i pro kontrolu záznamů v katalogu Firmy.cz (kontrola otevírací doby, adresy aj.).
Kvalitní záznamová technika je samozřejmě jen jednou stranou mince, při plánování trasy se tedy pracuje také s výškou slunce nad horizontem, aby vůz zbytečně nezaznamenával desítky kilometrů znehodnocujícího přepalu, a hlavní snímkovací sezóna trvá od dubna do října. Okolí tedy i s ohledem na aktuální počasí nelze fotografovat každý den, Seznam se ale dušuje, že chce udržet frekvenci snímkování na 2-3 roky a ve velkých městech by se vozy Seznamu mohyl objevit možná i častěji.
Návrh krytu pochází z brněnské VUT a je vytištěný na 3D tiskárně
Automobily s mohutnou kopulí na střeše, jejíž design navrhlo brněnské VUT, to ale nekončí. Seznam v minulosti umístil kameru i na loď a v plánu má vyrobit i mobilní kameru po vzoru Trekkeru, který používá Google – mohlo by se to jmenovat třeba batůžek. Tímto způsobem by pak mohl Seznam nafotit i místa, kam se automobil nedostane, pěší zóny, interiéry budov a turistické atrakce – výšlap na Milešovku a tatranské Rysy s mohutnou koulí na zádech by jistě stál za to.