Chléb a hry: Historie počítačových her

Diskuze čtenářů k článku

07. 07. 2009 14:42

Je tam až moc stříleček a naopak mi chybí RPG hity jako celá slavná série The Elder Scrolls (Arena vyšla už 1994 a ve své době myslím neměla konkurenci ;), nebo třeba mladší hry jako Gothic (2001- ve stejném roce vyšel třeba i Morrowind) nebo ještě před nimi strategie Age of Empires (1997).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 14:13

takove pecky jako treba Dark Forces, X-Wing, Full Throttle, nebo Indiana Jones and the Fate of Atlantis od Lucas Artu, nebo Lost Vikings, Lotus III, nebo z ceskych 7 dni a 7 noci, kde jsem se v "mezihrach" malem uklikal k smrti :) Mensi serialek o starsich hrach by byl fajn, ale kdo na to ma dnes cas, ze? :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 13:10

Duke Nukem, Wollfenstein, Doom, Quake (mastim 3D arenu do dneska, nekdy), Carmageddon2, MDK ...

Nejradeji jsem mel MDK, sranda, akce a na svoji dobu skvela grafika a hlavne hratelnost

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 13:13

Jeste jsem zapomnel na Dune 2 a Civilization. Dobra hra byla take Battle Of Isle

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 11:56

Celkem mě překvapuje, že nejen v článku, ale ani v diskusi, nebyla ani zmínka o takové legendě jako je Age of Empires II...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 12:09

co AoE2 to je vzdálená budoucnost pro jednu z nejlepších válečných strategií. Nether Earth.

To byla aspoň bomba. Nebo Sokoban.

O Elite se mi jen zdálo, prachy na Amigu nebyly. Holt slovenský Didaktik to jistil.

A když už se berou novější hry tak třeba opravdu ale opravdu legendární System Shock.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 08:36

Kdysi jsem hrál televizní tenis před více jak 30lety. pak jsem se setkal až s Atari800XL, který jsem koupil synovi, kde jsem měl nějaké hry: mushroom a pak nějaká střílečka. Něco jsem měl na kazetě, ale už si to nepamatuji. Syn se věnuje strategiím a mně uchvátily jedině dvě hry: na odreagování střílení slepic a mariáš ! Ostatní hry považuji jen za zabíjení času, ačkoliv já ho leckdy také dost promrhám. Stále nechápu, jak je možné hrám tak propadnout a zmarnit kvůli nim tolik času a peněz . Asi jsem moc starý , ale stále bych dal přednost knížce(od dětství jsem náruživý čtenář).Na hry nemám trpělivost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 10:43

To já bych hrál furt, ale hrát a číst skutečně nejde, na oboje prostě nezbývá čas...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 02:27

ale skratka v clanku o historii hier naspoemnut apson Ufo: EU, to je smutne... jedna z najocenovanejsich hier, myslim napr. IGN zaradil ako najlepsiu hru v historii... dalej Civilizacia (clanok som preletel, tak ak nahodou je tak ma nekamenujte...), fallout, BG 1,2, diablo, starcraft atd atd.. naco clanok kde sa nic nenapise???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 09:47

O Civilizaci jsem napsal v komentářích. A napsal bych klidně i další desítky řádků. Význam této hry je tak velký, že si to zaslouží. To není jen hra, to je simulátor vlastních schopností bez rizika - vše je jen virtuální.

Samozřejmě, tyhle hry by se sem hodily také, ale nemůže zde být vše. Takových by se sem dalo zařadit na desítky, tak ke stovce těch nejdůležitějších.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 12:16

Nemyslim ze ich musia byt stovky, ale nespomenut hry ktore definovali zaner (az na tu dunu 2), je na povazenu... este s fleku ma napada, taky monkey island tam je?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 23:48

ja som vyrastal na atari, napr. hra International Karate alebo tak nejak sa to volalo... a bola to pecka ja som pritom aj spal, a dnes do hier ani len nekuknem....

http://weefun.net...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 23:47

ja som vyrastal na atari, napr. hra International Karate alebo tak nejak sa to volalo... a bola to pecka ja som pritom aj spal, a dnes do hier ani len nekuknem....

http:/weefun.net

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:13

Má první hra na Atari 800 (leden 1987) bylo bludiště (obdoba Pacmana) napsané v Basicu (upravil jsem pro Atari verzi z PMD). Šlo o použití textové obrazovky a ASCII znaků, které se v bludišti naháněly a žraly. To byl adrenalin.

Pak jsem díky státem podporovanému softrwarovému pirátství (v Atari klubech) získal hromadu her, ale nejoblíbenější byl a zůstal Boulder Dash s kvalitní grafikou a se svým křišťálovým zvukem při padání kamení a diamantů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:14

jasně že šlo o Atari 800XL (pro případně rýpaly)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 18:57

Neboj, tomuhle nerozumím. A když si myslím, že něčemu rozumím a vypadá to na flame, raději ustoupím. A překvapivě mám pak dobrý pocit.

Programovat si vlastní hry byla touha mnoha hráčů. Ale málokdo to dokázal. Jak znělo dřív logo Interplay - by gamers, for gamers.

Bratr třeba naprogramoval RPGčko v Pythonu, nemůže si ho vynachválit. Já jsem na tabletu nakreslil grafiku a napsal příběh.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 13:34

A dá se někde stáhnout? Nejlépe se zdrojáky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 02:28

no jasne ako jasne, ja som mal Atari XE, a boulder dash tam slapal tiez:) cim sa vlastne lisilo XE od XL?:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 07. 2009 20:49

XL starší verze 800, XE jiný vzhled a mírně odlišné hardware (v praxi nebyl mezi XL a XE rozdíl) XE však bylo předtypem 65XE a 130XE (65XE opět varianta 800X, 130XE už měla 128kB RAM, což se muselo do 800XL/XE podomácku dobastlit (později byli borci co měli i 320kB RAM, uplatnění to mělo převážně jako RAMdisk.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:02

Možná trpí nedostatečnou grafikou a 2d světem (do stran, nahoru nee, i když máme výtahy), tak se mi zdá, že vývojáři se docela vyřádili.

http://www.youtube.com/watch...

-pekelné bludiště z druhého světa

http://www.youtube.com/watch...

-legendární první level, jež mnozí znají nazpaměť, ví kde bude jaký nepřítel a tajný vchod. No ne ?

http://www.youtube.com/watch...

-což muselo autorovi dát velkou práci. Tenhle level si pamatuji, byl téměř nedohratelný na nejtěžší obtížnost.

a tak dál a tak dál. Wolf je zkrátka legenda, pro mnohé byla první 3d střílečka, kterou hráli. Ano, někteří vyrůstali v 80. letech a možná se 90. letem a jejich Dosu smějí, ale pro nás to zůstane ... no v srdcích.

Jinak Doom byla první střílečka, která měla multiplayer po síti (tenkrát byly šílené typy propojení), byla to docela sranda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 14:50

A také převratné hry Another World a Flashback. Vypsat všechny jejich kladné stránky, hezké věci, zážitky, to by bylo na hodně dlouho. A samozřejmě, kdo nezná, nepochopí. Unikat záplavě v jednom levelu, to byla makačka.. A nebo v aréně v tanku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:09

článek na Živě. Historie her sama o sobě je docela bohatá a zabrala by mnohadílný seriál.

V takovémto stručném článku nejni místo zmínit ani ty hlavní aspekty.

Kupříkladu mi tam chybí Elite, Worms, Polda, Dračí historie. Nebo sem se přehlídl?

Nejlepší by bylo, kdyby takovéto články připravovali ve spolupráci s herními magazíny a vůbec lidmi kteří k tomu mají co říct.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:15

Přesně...

Nevyšel náhodou Quake 3 v roce 1999?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:19

Podle Wikipedie vyšel v prosinci 1999

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:17

Ale musíš uznat (nemusíš, ale říká se to), že na nastínění toho základního to stačí. A většina lidí bude spokojena.

Já měl raději Frontiera. Když jsem se nudil, přistával jsem na orbitální stanici bez autopilota. To byla zábava, nenapálit to do stěny, když se to pořád točilo kolem své osy.

A když Diablo II, tak také Morrowind. A další a další, hodně toho chybí, ale pro představu to snad stačí, ne ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 16:59

No dobře. Uznávám

Já jen, že takhle je to se všemi články nejen na živě. (O Novinkách ani nemluvim)

Je to takový trend poslední doby. Věci jen naznačovat, na nějaké detailnější rozbory nejni čas.

A to mě mrzí. Chápu, že pro člověka který chce orientační přehled to stačí. Ale co by to komu udělalo, kdyby zasedlo pár opravdu fundovaných lidí, dali hlavy dohromady a sepsali nějaký seriál kde by připoměli kromě jiného i třeba méně známé kousky, které ale stojí za to.

Jinak s tim Frontierem souhlasim.

Teď mě napadá, byly v článku zmíněny Wizardry?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 17:05

Já je třeba (Wizardry) ani neznám. Dungeony šly nějak mimo mě, až potom Might & Magic 7 (pak 6 a nakonec 8), to první z Game4U a druhé z Levelu.

O takový dlouhý článek bych já osobně zájem měl, ale kdoví, kolik ostatních lidí. I když je pravda, že když už si někdo pamatuje DOS (a vůbec staré hry) a přečte si to, bude se o to nějak zajímat. Na internetu by něco mohlo být, na wikipedii myslím je třeba "1990 in videogaming" a takové. Gamasutra má některé zajímavé články.

Kdybysme si dali práci, mohli bysme takový článek napsat já i ty. Stačilo by bádat a proplétat se stránkami na internetu, nejspíše wikipedií (k té se to vždy dostane), probrat strategie, střílečky, adventury ... probrat roky, vyzdvihnout sem tam nějakou speciální, ale nestranit ostatním. Je to těžké.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 17:16

Problém je, že já psát moc neumím...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 17:38

Znáte tuhle stránku?

http://www.zkracovatko.cz/319...

Docela slušná sbírka her na Amigu.

Teď sem si vzpoměl,

Albion!

Taková klasika. A v článku tušímže taky nebyl. Já vim, nejde vzpomenout všechno. Ale tohle je prostě klasika.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 18:54

Tak ten jsem měl rád. To bylo na svojí dobu až moc dokonalé RPG. Tomu snad nic nechybělo. No vážně, řekněte mi někdo nějakou chybu a jestli obstojí proti všem těm dobrým věcem. Třeba příběhu, krásnému prostředí, systému boje (jednoduchý, férový).

Pamatuji si, jak jsem pobíhal po tom prvním městě (to 3d) a pak (ve 2d) se snažil krást od obchodníka za roh. Využitím dosahu sběru předmětů, byla malá šance že to dosáhne tak daleko. A to nebyl žádný cheat, přišel jsem na něj sám a bylo těžké toho dosáhnout.

Ale nakonec jsem se zasekl v tom druhém 3d městě, nějaký úkol jsem nedokázal dodělat. Z příběhové linie. No, tak jsem se podíval do návodu a ani ten mi nepomohl. To byl konec hraní. Škoda

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 14:53

Arena, Daggerfall, Diablo, Morrowind, Gothic.... Na RPGéčka se nám autoři úplně vykašlali.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 14:47

Jj, Wormsíci tady chybí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 12:39

Toto je uz druhy clanok na zive, ktory zaryto t vrdi, ze Quake bola prva hra so "skutocnym 3D", t.j. 3D nepriatelia ale aj 3D mapa ("dve chodby nad sebou").

Ale to je klamstvo, Descent bol skor. Mal aj 3D nepriatelov, aj 3D tunely, v ktorych sa skutocne chodilo 3D a dokonca aj ovladanie bolo kompletne 3D, cize:

dopredu, dozadu, otacanie mysou/klavensicou vsetkymi smermi, strafe left, right, up, down (to nemal ani quake) a dokonca aj rotacia v smere a protismere hodiniek - ovladala sa totiz lod v tuneloch a bojovalo sa proti "vzburenym" robotom.

Takze nie Quake bol skutocne prva komplet 3D hra, ale Descent. Dokonca aj Descent II, pokracovanie, bol vydany o par mesiacov skor ako Quake.

Quake mal prvenstvo len v tom, ze bol ako prva hra predavany aj s moznostou akceleracie pomocou 3D kariet. Descent tuto vymozenost ziskal az neskor, dodatocne, engine Descentu bol totiz vyvyjany v dobe, ked este ziadne rozumne neexistovali.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 12:54

To je asi pravda, na Descenta se docela zapomíná. Může to být asi i kvůli šílenému ovládání (možná proto nezaujal tolik hráčů jako Quake).

Ale těmi 3d nepřáteli si nejsem jist. Nebyly to jen sprity, ale v 3d prostředí ? To zdání že člověk může lítat sem tam, nahoru a dolů dává pocit 3d, ale pravým 3d si nejsem jist. A Descent byl tak trochu i letecký simulátor, nebo něco na ten způsob. Nebyla to čistokrevná střílečka, jak je známe.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:07

Descent mal spritove pickupy (zasobniky, rakety, stity), vybuchy a strely a ludi (zajatcov), ktorych zachranoval.

Prostredie, nepriatelske roboty ci reaktory a podobne bolo 3D. Na to ze to bolo spustitelne na 386/33MHz uctyhodny vykon programatorov.

A hej, bolo to daco medzi FPS a simulatorom, preto sa to oznacuje za 360-stupnove FPS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:14

360, to je dobré (smích). No já si totiž vzpoměl na ty zajatce, jak tam stojí a mávají, otáčejí se přímo za pohledem hráče, tak jsem se divil tomu 3d. V tom případě to tedy revoluční bylo. Leč zapadlo.

Tenkrát se občas takový zázračný kousek našel, jak říkáš. Um programátorů, že dokázali srazit nároky tak, aby si to normální člověk mohl zahrát. Tenkrát čtyři osma nebyla moc rozšířená. Zatím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Substance242  |  06. 07. 2009 13:17

Descent bol super! Wolfenstein - z programátorského hľadiska zaujímavý, inak totálna nuda. Doom - nuda. Descent - super! Quake - super! Na rozdiel od podobných hier mal totiž Quake _atmosféru_.

Ale to je všetko jedno, dôležité je, že mám pocit že som asi starý alebo čo, keď článok sa volá "história" a ľudia tu spomínajú také veci ako Diablo... trošku pomýlené, že?

Pretože dobre vieme, že do histórie hier patria veci ako International Karate (8-bity), Turrican (Amiga, ST), Populous a Powermonger... kdeže PC, to nemalo ani grafiku, nehovoriac o zvuku! :-p No a samozrejme konzoly, segácky Sonic, nintenďácky Mario, či z novších vecí soňácke série Gran Turismo alebo Metal Gear Solid.

Ozaj, a niekým spomínaný Dynablaster - otrasne pomalý, zmazať a nahodiť Atomic Bomberman a hrať po sieti alebo aspoň vo dvojici na klávesnici, to uznávam že je jedna z najlepších hier v histórii ľudstva.

A pokiaľ viem, prvé hry nemali byť na čom zobrazené (terminál buď čisto textový, alebo dokonca len tlačiareň), takže išlo o textové "adventúry".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:27

Proboha, tak mi teda definuj historii. I Diablo jednička, tuším 96-97 může být historie. Největší sláva Dosu byla v 90. letech a také je to historie. Fallout je konec 90. let a také je to pro nás historie, na kterou rádi vzpomínáme.

Dyna byla dobrá hra (ta Dyna, ten Dynablaster). A debata Amiga vs PC byla na denním pořádku začátkem 90. let. Čas ukázal, co zvítězilo. Pro mě jednoznačně DOS hry.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 14:13

Pro každého je historie něco jiného. Třeba sirky na monochromatickém monitoru načítané z děrných štítků.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 14:24

No právě, proto není dobré zpochybňovat cizí pojetí historie.

Pokud chce on napsat nějaký článek o historii podle jeho pohledu na význam slova historie, může ho napsat třeba na svůj blog. Ale to neudělal. Já jsem s článkem spokojen, i když hodně věcí chybí. Mohl by to být třeba 3x delší článek, stejně by tam vše nebylo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:19

přesně tak, historie slovanských kmenů na území dnešní ČR přece také začala až stavbou Národního divadla. Nějaký Cyril a Metoděj případně někdo starší do historie nepaří.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:35

Chtěl jsem jen říct, že sice nesouhlasí, možná se k němu pár lidí přidá, ale víc udělat nemůže.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 20:55

Historie kompletně popisuje to co bylo. To co je v článku prakticky kompletně opomíná herní mainstream 80. let. U nás to bylo ZX, ale na Západě se jako herní stroje jasně prosadily Commodore C64 (ten hlavně) s Atari XL/XE, ve druhé polovině kralovaly zase Amigy a Atari ST. Teprve až začátkem 90. let se dalo hovořit o hraní na PC, přičemž hry na PC se staly lepšími až někdy okolo roku 1994, a to jen díky nástupu 3D (simulátory, akční střílečky). Jako důkaz si stačí srovnat konverze jednotlivých her pro Amigu/PC (např. onen Princ).

Jak už poznamenali mí předřečníci, v herním výčtu a historii chybí minimálně několik zásadních her, které definovaly nové standardy a nové obzory. Jmenovitě můžu zmínit např. geniální Elite od geniálního Davida Brabena (ZX) - celá galaxie v 48kB!, hru Sentinel (3D logický rychlík, původně tuším z Atari), z C64 (které jsem kdysi vlastnil) se dá jmenovat mnoho her, jmenovitě např. série Last Ninja, pseudosimulátory The Train, simulátory ACE, ACEII, série různých Olympiád, Paradroid, Hostages, aj., z Amigy pak třeba ty Populous, Powermonger, CannonFodder, "příběhové" hry od Cinemaware (Wings, Rocket Ranger), Pinbally, série Turrican, Wormíci od T17, "zvuková" prvotina od LucasArts (Loom) apod. - dalo by se psát donekonečna o těchto herních milnících.

Hlavně že je na časové ose taková (z hlediska her) "důležitá" záležitost jako např. založení Adobe (kteří IMHO nikdy žádnou hru nevydali) a jiné zbytečnosti.

Měla-li to být historie PC-her, možná by se to slušelo napsat v článku. Takhle to je jen klasické nedovařený "živě" polotovar, ve kterém autor prokazuje, že o tématu neví prakticky nic, jen to, co sám za svůj, patrně velmi krátký, život zažil, případně co vyhrabal na wiki o období, o kterém nevěděl vůbec nic..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 21:14

PC, teda MS-DOS a Windows. To pozna historia v tychto koncinach

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 21:49

heh, bingo. Historie z česko-slovenského hlediska, to tedy sedí.

I když takovej Psx (ten první) byl dost dobrej. Spyro the Dragon, Tekken 3, Populous 3, různý RPGčka jako Vandal Hearts a Suikoden, Myst, Atlantis a Riven, měli co do sebe. Nebo pecka největší, Gran Turismo II.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 11:41

Prince of Persia a Wolfenstein určitě chybí, Duna 2 byla skvělá. U některých jsem strávil dlouhé hodiny. Našly by se určitě i další herní legendy.

Nejsem velký hráč a vypovídají o tom i mé nejoblíbenější hry: Red Alert 2, Diablo 2, Gorky 17 a Stronghold :).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 12:03

A to je pravda. Diablo II. u toho dokáže člověk strávit taky dost času. A vyplatí se to ? To nevím, ale vím že je to můj případ.

Prince of Persia je legenda, ale vím, že mi nikdy moc nešel. Našlo by se jich hodně, člověk si nemůže z hlavy vzpomenout na všechny, ale jak je někde uvidí (třeba tady, některé), potěší to.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 14:20

Já ho taky nikdy nedohrál. Vždycky jsem se hodinu honil v temných chodbách a pak někam spadnul :).

Napadla mě další: Ugh! ten jsme tu hrávali ve 2 a byla to skvělá oddychovka. Ještě ho mám na disku :)

Nejen pracovat se musí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 16:57

Některé hry mi přišli docela obtížné, když jsem byl malej. Dneska se jim směju. Naopak, některé jsem zvládal docela dobře, jako třeba Transport Tycoon. Jak jsem zvládal tak pokročilou organizaci spojů a vyhodnocování výnosnosti, to fakt nevím.

Ale největší zábava byla dávat vlastní koleje na cizí silnice, načež jsem je zničil a kamiony/busy zůstaly stát na místě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 11:27

Pro mě zůstane nejlepší asi Wolfenstein 3D, přišel nejdříve do mého života (94). Ty týdny čistého času strávené pobíháním po chodbách hradu a hledáním tajných vchodů, nebo jak jsem se bál co bude čekat za dalším rohem a jestli tam nebude "umpapa" (ten modrej). Doom 2 přišel až později a Duke Nukem 3d až někdy v novém tisíciletí. Ale četl jsem si o něm v Excaliburu už v 95 (ale k čemu mi to bylo, jen jsem si ho přál mít, no o pět let později se mi přání splnilo).

Ze bojových strategií jednoznačně Duna II. Dodnes si uchovala kouzlo a chytlavost. V recenzi v Excaliburu 17, někdy v 92-93 se psalo: "Pokud jste si ještě nekoupili SoundBlaster (zvukovku), tak tahle hra je jednoznačný důvod!" a také že měli pravdu. Hudba je perfektní. A na tu dobu samplované zvuky "yes sire", nebo "affirmative", to bylo něco dost neobvyklého.

Kromě perfektního Sim City 2000, Transport Tycoonu a Ufounů (jako malý jsem byl rád, že je zvládnu na nejlehčí obtížnost hrát, natož dohrát, dnes hraju na nejtěžší - zjistil jsem, že není vlastně až tak moc těžká, vlastně docela jednoduchá), to byly také krásné prosezené chvíl. Ale nesmíme zapomínat na jednu hru, která má mnohé zásluhy.

Civilization 1. Například pro mě znamenala podnět k tomu učit se anglicky, zajímat se o historii a evoluci člověka (vývoj od starověku do současnosti), kromě toho je dost těžká (a kdo dokáže překonat mých 560% nebo kolik jsem měl v civilization score, ozvěte se, je to jednoduché - začínejte za Římany na mapě světa, zničte v počátku všechen odpor, vybírejte chatky a doufejte ve vynálezy, udělejte síť cest mezi městy ......... a tak dál, na konci je důležité sakra bachat si dávat na pollution, jde to snadno. Jo a divy světa, nechte protivníky až je udělají, pak zaberte jejich města), ale stačí mít systém, vizi na co nejlepší výsledek a jde to.

Tohle je hra, která má opravdu kouzlo opakovaného hraní. Ta jde hrát dostkrát. Já třeba skončil v roce 1780 se skoro globálním oteplováním a maximem měst, co můžu mít. A to jsem měl recycle, mass transit i to třetí na redukci znečištění, stejně ty města chrlily odpad. Heh, taky jsem zabral každé úrodné místo co na mapě bylo.

Logické hry, zmínil bych The Incredible Machine 2 (nebo i jedničku), to byla zábava. Bowling koule spadla na houpačku, ta se přehoupla a zatáhla za provaz, který spustil lampu, kteréžto kužel světla dopadl na provaz a ten se přepálil, načež koule spadla na klec s křečkem a ten začal běžet v kole. A nebo Atomix, které mi nikdy nešlo. Skládání atomů, molekul či čeho.

A pak adventury, dnes mrtvý žánr. Monkey Island 1-2, Tajemství Oslího ostrova (to bylo teda něco, naše první originálka od Vochozka Trading) a Agent Mlíčňák. Vtipy byly jedna z hlavních vlastností her.

Mám rád pixel art. Neboli čtverečkované umění. Ne normální fotku přiblíženou na hodně blízko, ale právě staré obrázky z her. Přeci jen, vyrostl jsem na tom, jsem narozen 89. A koneckonců, Dos hry měli rozlišení 320x200, tedy podle DosBoxu alespoň.

Doporučuju www.abandonia.com dají se zde najít pěkné kusy, tuším že je to i legální (nebo ne?), rozhodně tam některé stáhnout nejdou, tak tam mají asi nějakou put down policy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 12:21

se vsim souhlasim a nechci rejpat, ale Duke3D (1996) neni zase tak novej oproti Wolfovi (1992). Pritom za ty 4 roky se pohnul vyvoj NESKUTECNE. Dneska uz to tak rychle nejde... I ja hral samozrejme v roce 92 wolfa, ale pro tu rozmanitost, humor, interakci - rozhodne bych vice ocenil duke.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:00

No jo, jenže před Wolfem žádná pořádná "3d" střílečka nebyla, ergo byl Wolf3d.exe první (ty staré názvy spoušťečů mě dostávají).

Duke3d.exe (hehe) znamenal obrovský pokrok právě díky Build enginu, nejel jen ve starém Doomovském, ale přeci jen to byly čtyři roky. A za tu dobu se objevilo sice pár her, ale většina z nich byla na enginu Dooma. Takže ne pokrok, ale spíše skoky.

A upírat místu zakladateli žánru snad ani nejde. To je jako odsuzovat Pong když tu teď máme třeba Arkanoid.

Duke Nukem 3d je nástupce (král je mrtev, ať žije král) a to hodně dobrý. Ale jen pokračovatel. Dukeovo hlášky jsou však nezapomenutelné, nebo když ho ve druhém levelu na konci chytnou a ve třetím smaží na elektrickém křesle. Když zastřelíš děvku, tak se objeví Pig Copové a tak. Je to fakt hravá hra, proti tomu nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:48

Já bych ještě vypíchl oba díly původního Fallouta, tyto tu nikdo nezmínil. Pro mě dodnes nepřekonaná hra!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 11:29

Ano, Fallout byla opravdu skvělá hra. První dva díly jsou skoro stejné, ale vlastně jiné. Díky bohu za originálku z Levelu. A ten překlad, to byla nadšenecká práce, tam bylo znát chuť, se kterou do toho šli.

Možná Baldur's Gate se mu může rovnat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:12

Nebo třeba první The Elder Scrolls .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:23

Na Arenu si vzpomínám. Byla to revoluční hra. Ale hrál jsem jí dost pozdě, až tak osm let po vydání. Vůbec celá ta série je nějak podezřele dobrá. Na každém dílu také dělaji několik let. A ty bugy, co si budeme povídat. Kvůli nim jsem se zasekl po měsíci hraní Morrowinda v příběhové linii. Fakt sranda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 07. 2009 10:18

Arena byla nezapomenutelná i tím, že až do nějakého patche vůbec nešla dohrát, protože ve hře chyběla budova, která byla součástí hlavního příběhu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:29

Asi tady pro někoho neřeknu žádnou novinu,ale Transport Tycoon na věčné časy,zatím každému komu jsem to ukázal se ta hra líbila a zkoušel to hrát (dnes už bez DosBoxu ani ránu).Jinak se trochu pozapomělo na velmi povedenou hru "NHL93",já vím na PC to taková bomba nebyla,ale původně to bylo pro konzole a ta hratelnost je opravdu návyková,tedy pokud se u toho chcete bavit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:33

> (dnes už bez DosBoxu ani ránu)

http://www.openttd.org/... - Oproti DosBoxu ma par vyhod

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 10:42

jen pár? spoustu!!!

http://ottd.tycoonez.com/...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 11:11

Jenže zvládne jen tu jednu hru, navíc pro ní stejně potřebuje originální hru.

DosBox ji sice potřebuje také, ale zvládne her stovky, ne-li tisíce. Je univerzálnější, i když má pár nevýhod.

Jo a ten OpenTTD, taková zajímavost. Dokáže vám pěkně zaplnit RAMku, když dáte nejmenší přiblížení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 07. 2009 10:01

OpenTTD má jít spustit i bez originální hry, resp. originální hra je myslím potřeba jen kvůli originální grafice a pracuje se na kompletním nahrazení grafiky. Zatím sice nejsou hotové všechny sprity, takže člověk musí sem tam překousnout černé obdélníčky, ale v dohledné době by to snad mělo být.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 22:05

Klasika, Linuxar doporucuje dalsi open source sracku.

Cim to je, ze doby open source SW se prosadi sam a linuxari prosazuji same sracky?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 22:30

Niky, ty tusim neprestanes kydat kym sa sam neznicis

Mimochodom, Transport Tycoon by si nemal nazyvat srackou, Transport Tycoonu by si mal vykat. Jednak je to hra starsia od teba a hlavne, ona i jej autor sa dokazali stat legendou. Aj ked ich nespomenuli na Zive

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 22:22

OpenTTD je bomba, je skvělé, že se někdo ujal klasického TTD a rozvíjí jej dál. Bez ohledu na to, kolika lidem hýbe žlučí, že OpenTTD je open source.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 09:14

Mno konečně něco i pro nás počítačové hráče Jinak s tím přeslavným CS máte pravdu, již 6 rokem ho hraju (poslední rok jsem přesedlal na CS: Source) a myslím (doufám), že tu s námi bude alespoň dalších 10 let.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 08:34

Chápu, že se nedá vzpomenout na všechno, ale překvapila mě absence Lands of Lore a Baldur's Gate ve vašem listu Co já se těch her nahrál, až hanba. V BG si pamatuji naprosto nádhernou grafiku, když se poprvé rozpršelo ... Škoda, že dneska už jsou hry o všem jiném - hlavně ne o hratelnosti a poctivé práci.

Jinak hraní na PC je mrtvé,kdo by furt vyhazoval peníze za nové a nové PC s více a více megahertzama a nejmodernějším grafickým čipem. Jediné kvalitní hry, co mě v poslední době (cca tři roky) zaujaly jsou jednoznačně Gears Of War 1,2 a GTA 4 a to právě na XBOX360. Jinak ty hry už bohužel stojí za starou bačkoru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:00

skor naopak. Mrtve su konzoly, lebo ich vyvoj je strasne pomaly. Predpokladam, ze xbox sa nakoniec spoji s pc, a budu tam rovnake hry. Sony svoje konzoly po obrovskom neuspechu ps3 ukonci. Nintendo mozno prezije. Pc sa zas vrati do hlavneho prudu, ked ti curaci pochopia, ze sa distribucii hier cez net nevyhnu. Keby to pochopili pred 5 rokmi, tak im biznis prekvita a nemaju tu take % piratov.

btw. Nastastie ludia niesu rovnaki. GoW1 som vydrzal hrat asi pol hodinu, potom som to musel odinstalovat, neskutocna 3,14...na. Gta4 som skusal tiez asi tak isto. Zato Oblivion som hral 3x ;) a ked kupim projektor, zahram zas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:15

Sony ma svoj vlastny trh plny hier, ktore sa sice k nam nikdy nedostanu, ale tam sa vdaka nim podla mna celkom dobre uzivi. Aj Nintendo uz par krat predviedlo, ze nas vdaka svojm Napadom vsetkych prezije, takze osobne predpovedam smutny osud skor XBoxu

Komercne hry pre PC bud prejdu na Steam (resp. nieco obdobne) alebo vymru, sucastny stav, ked ochrana viac uskodi tomu, co hru kupi (take GTA4@PC bolo v tomto vazne zakusok) ako piratom je dlhodobo neudrzatelny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:22

Každý máme jiný vkus, ale co se týče Gears of War, tak sem byl rovněž po půl hodině velice deprimovanej z toho ovládání, ale při pohledu na 40 librový účet za tu hru, sem si řekl, že do toho proniknu, i kdybych měl pak jít do blázince a světe div se, od té doby jsem do dohrál na všechny tři obtížnosti a ještě k tomu dvakrát každou ... Ale je to každýho vkus.

Co se týče konzolí, tak s tím nesouhlasím. Konzole můžou mít pomalejší vývoj - to je pravda, ale během jedné generace na ní jedou všechny hry, plynule, bez problémů, apod. To na PC vám nejede hra plynule ani pomalu po koupi nového železa ... V tom tkví největší problém. Konzole má sice pomalejší vývoj, ale zase výkonově maximální optimalizaci, díky jednotnému HW. A rovněž podpora konzolí je kvůli zlodějům na PC, kde se za hry neplatí, tudíž se to velkým studium nevyplatí a vydávají pouze na konzole, kde 99% hráčů za hry platí.

Distribuce her přes internet je samozřejmě nejlepší, ale dokud budou uplatňovány šikany typu Steam, kde si stáhnete hru a můžete jí instalovat jenom 5x a hrát pouze přes zapnutý Steam, apod. tak si spousta hráčů raději stáhne RAZOR release a hraje bez omezení, už jenom z principu ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:27

> Steam, kde si stáhnete hru a můžete jí instalovat jenom 5x a hrát pouze přes zapnutý Steam

Coze? Ze by mi nieco uniklo?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:37

Já neříkám, že je to tak u všech her, ale za poslední rok sem měl zájem o dvě hry - Crysis a ještě jednu, kterou si už nepamatuju a obě měli omezení pěti instalaci a zapnutý Steam. Bylo to uvedeno v rámečku před koupí. Tak sem si nakonec nic nekoupil a ty hry nehrál. U některých her to není, to nepopírám ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:45

Aha Crysis Ok, ale to nieje obmedzenie Steamu, krabicova verzia ich tiez viacero nedovoli. Ale suhlasim, taketo obmedzenia su presne to, co cloveka ku konzoliam priamo dokope

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:30

Myslím, že právě STEAM se do dějin s příliš čistým štítem nezapíše.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 14:00

Tak, nieze by som nesuhlasil, ale chcelo by to uviest daky dovod Kazdopadne, jak kolkvek ma obcas se... svte, pre pohodlneho (a v podstate prilezitostneho) PC hraca nic lepsie v ramci legalnych moznosti nepoznam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:24

No dobrá, jsem příznivce originálek z časopisů.

Když třeba vyšel Half Life 2, tak šel stáhnout jen po Steamu, pro některé hry musíte Steam nainstalovat a stáhnout si je přes ně, nebo aktivovat (asi se v něčem mýlím), ale tato centralizace se mi nelíbí.

Kdyby se mi nějaká hra líbila, šel bych si jí po dlouhém vážení koupit. Ale stejně moc nehraju.

A třeba Heroes of Might & Magic 3 se dá sehnat za hodně dobrou cenu. A už tak dost kvalitní dvojka se dala sehnat s časopisem za 199 (nebo kolik) už v roce 2000. K čemu nejnovější pecky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:53

Tak vidis. A jeho dalsia verzia, Heroes of M&M 5 (heroes *nemal* stvrtu verziu ) sa dala minuly tyzden na Steme kupit za 150 korun Vlastne, tak nejak som sa ja k nemu dostal, mali daku starsiu "pecku" za cenu, kvoli ktorej sa mi neoplatilo prehrabavat abandonwareove fora.

A pokial ide o aktivacie a centralizaciu, osobne take fory tiez nemam rad, ale v tomto pripade mi to vyhovuje. Funguje to totiz ako pre mna prijatelna protipiratska ochrana ktorej neprekaza, ze mam hru nainstalovanu naraz na 4. pocitacoch.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 16:06

No jo, dostal jsi mě. Ale jsou tam spíše nové hry. V herně jsem zkoušel Wolfenstein 3d ze Steamu a nějak mi to nešlo. A připojování na něj bylo občas také pomalé. A (a, a, a ...). No jo, ale ta cena je dobrá.

Ovšem nemusí platit náklady na distribuci, reklamu, médium a další věci potřebné pro normální koupi. Proto asi tak levné. Oni vydělají.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:05

distribucia hier ala steam este nieje to prave orechove. K dokonalosti mu chyba uz len pausalny poplatok - nie poplatok za jednotlive hry. Zaplatis si 7€ mesacne, a mozes hrat ktorukolvek z hier. V buducnosti snad pridu servre, ktore budu obsahovat komplet cely multimedialny obsah = filmy/hry/hudba (rapidshare) a za mesacny poplatok si stiahnes co chces. Taky vylepseny steam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:19

S tím, že konzole jsou lepší, protože PC se musí upgradovat je to relativní. Tím, že se konzole upgradovat nedají, tak to výrobce nutí vyvíjet pořád pro stejný hw a optimalizovat to tak, aby to na tom hw jelo. U PC se na to můžou částečně vykašlat, protože než hru vydají, tak bude výkonnější hw a zase bude existovat hw, na kterém to pojede plynule. Takže není takový tlak, vejít se do nějakého hw, protože vždycky se najde nějaký maniak, kdo bude mít dostatečný hw, aby to pustil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:33

...a ti kdo na to nemají si počkají až budou jednou upgradovat. Já třeba teď hraju hry, které jsem si nemohl zahrát před pěti roky. A nevadí mi to, já si rád počkám.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 08:26

Asteroids, Donkey Kong, Arkanoid,Penetrator,Had,Dungeon Master, Manic Miner

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 11:10

A co takhle Wolfenstein. Vzpomínáte taky na to jak jste se prodírali podzemnim bunkrem a střeleli jednoho skopčáka za druhym? to byla doba...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 17:00

Na to jsme odpověděli níže, docela podrobně. Samozřejmě, atmosféra strachu byla docela velká, dnes tedy už moc ne, ale hlídat si všechny směry, odkud mohl někdo vyběhnout, orientace v prostoru, to bylo přítomné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

V článku "Historie počítačových her" bych čekal zmínku o dvou historických událostech. 1. Porážka mistra světa v šachu Kasparova počítačem v roce 1996. 2. Porážka Myungwan Kim (8 profesionální dan ve hře go) počítačem hrajícím s devíti hendikepy v roce 2008.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 10:09

Alebo tiez o dvoch dovodoch, preco moj stary otec odmieta hrat sach s pocitacom

Nemyslim, ze by tieto dva uspechy patrili do "sveta hier," dokonca by som si netrufal programy, ktore toto dokazali zaradit medzi hry. Hry sluzia na zabavu a hra, ktora sa neda vyhrat je vsetko, len nie zabavna

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 06:24

Battlezone byla naprostá bomba nejen tím, že už ve své době simulovala 3D, ale ovládala se dvěma pákami - každá páka ovládala jeden pás tanku. Krásná doba, plná rozbitých prasátek a utracených dvoukorun a pětikorun.

Nevím, zda Dragon’s Lair byla první hra používající filmové animace. Pamatuji na automat, u kterého jste se dívali na obrazovku, na jejíž spodní části byl namalovaný kryt motoru a za pomoci volantu, pedálů a řadicí páky jste jeli po silnici, lemující horské úbočí. V případě, že jste udělali nějakou chybu, následovala animace z pohledu třetí osoby - např. na padající auto ze srázu. Těchto animací bylo více pro určitý typ havárie. Tento automat jsem zaznamenal společně s přítomností Battlezone.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
NN  |  06. 07. 2009 07:02

Pre mňa je najznámejšou automatovkou v našich končinách asi 1942 (lietadielka) aj ked sme hrali aj iné

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 00:29

Asi by se dalo říci, že jsem herní analfabet. Z těch her, co jsem hrál bych vypíchl tyto:

Prince of Persia (ještě 2D), GTA (též 2D a později San Andreas), DOOM a Mafia.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 01:11

a CS nic? :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 01:35

Kde su tie casy ked sme mastili DOOM, Quake,Heretic...Ja tiez moc hry nehravam ale vacsinu s tychto stasich si dobre pametam. Co bolo lepsie ako stara dobra Mafia

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  06. 07. 2009 01:48

staré dobré kvalitní hry

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jozka  |  06. 07. 2009 11:06

No, to je relativni, tyhle moderni hry mne uz nebraly

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 15:51

jojo takove pecky jako TIR NA NOG, SABREWULF, GLUG-GLUG, SABOTEUR to byly klasiky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 16:58

He ? Tak 80. léta neznám zase já. Člověk nemůže vědět o všem, že ano. Otec vzpomíná na Sabouteura, to vím. Ale když se dostane k počítači, jediná hra kterou chce hrát jsou [Hírousové dva]

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 08:27

Golden Axe, Street Fighter, Dizzy hrál v té době snad každý, později Team 17: Alien Breet, Mortal Kombat, Walker.

Ještě že přišlo na svět Nintendo Wii, asi 5 let jsem hry vůbec nehrál, dneska už hraju jenom Wii Sports a Boom Blox. Ostatní herní tituly jdou naprosto mimo mě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 07. 2009 09:52

Ano, Golden Axe byla snad nejznámější. Otec na ní hodně vzpomínal, já si jí zkusil zahrát a zabili mě snad ještě na první obrazovce. Přitom Wolfa zvládám na nejtěžší obtížnost. Asi každému co jeho jest.

Do [Víí] bych asi nešel, je to takové, no divné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 18:43

Jee Saboteur Ta hra mi tak chybí, když si na ní vzpomenu. Jak já miloval to metro nebo co to bylo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  06. 07. 2009 18:01

Tanky, Super mária, Želvy ninja nebo Kontru si rád zapařím i dnes :) jenom se s urvanou středovou "páčkou" hraje o poznání hůře

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 18:50

Kontru ? Jestli jde o Contra, tak stejně nevím, co to je.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 20:49

ty blaaaho Conta pecka tak yjsem ji paril, Ninja taky a mnoho dalsich :DD

Tady je Contra flash

http://www.flash-game.net/game/672/contra.html...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 21:50

Fajn hra. Díky bohu za předělávky. Já bych zmínil Tetris. Hra jednoduchá a přitom ďábelsky dokonalá. Znovu hratelnost (hehe) je asi největší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
NN  |  06. 07. 2009 06:59

Ja som ostal dosť zarazený absenciou Wolfenstein ktorý bol prvou FPS a u budovatelskych Transport tycoon a spomenutie by si snáď zaslúžilo aj legendárne UFO EU,Pinball Fantasies a hlavne legendárny Dynablaster ktorý som hral s bratrancom o 11r mladším naposledy cez víkend,pozná snáď niekto známejšiu hru pre dvoch na jednom PC?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 07:08

Cervi.com (teď nemám na mysli doménu, ale příponu souboru). Jednou jsme to na výšce pařili v sedmi lidech na jedné klávesnici :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
   |  06. 07. 2009 12:11

znamejsia velmi nie je ak myslis cesku hru cervici ci ako sa volala, rozne farebne ciary kde slo o to nenarazit, my sme to hrali myslim 3 na 1 klavesnici

http://www.smnd.sk/mikey/cervici.php...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 07. 2009 12:41

Ano, to je ono.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 13:18

A co třeba také podobně malá hra "Tanky", kde byli dvě základny (modrá a zelená), mezi nima spousta hlíny a nevěděl jsi, kde je ten druhý, museli jste se pozabíjet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 14:12

Tuneler

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 14:55

http://www.youtube.com/watch...

Často se stávalo, že jeden z hráčů byl parchant a zkrátka se zakopal v bázi a odmítal vylézt. To pak nebyla žádná hra. Ale zde jsou stanovaná jasná pravidla - boj boj boj

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
   |  06. 07. 2009 15:13

Scorched Earth? viem ze to slapalo na 386DX40 rychlo ze sa muselo vypinat Turbo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 15:29

Tlačítko Turbo, to je dnes už legendární. Scorched Earth pěkně pilovalo naše schopnosti míření. Které jsme pak uplatnili v 3d střílečkách (hehe).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 12:29

wolf rozhodne nebyl prvni 3d hrou (Maze War 1973) a myslim, ze je klidne lepsi zminit POUZE o rok mladsi Doom. Samozrejme neupiram urcity vliv wolfa, ja mam na ten rok taky hodne hezke vzpominky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
   |  06. 07. 2009 15:15

ze by bol prvou 3D hrou som nepisal, pisal som o prvej FPS ale ako som pozeral úpopis mne neznamej MW tak v podstate aj to bola asi FPS

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 07. 2009 23:38

Mam pocit ze dokonce i sam id Software vydal jeste jednu FPS pred Wolfensteinem. Nazev byl myslim Catacomb neco.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor