reklama

Chléb a hry: Historie počítačových her

Touha hrát si je stará jako lidstvo samo. A platí to i o počítačích. První hry se objevovaly již na úsvitu moderních počítačových dějin. Poslední dil o historii počítačové techniky.

Touha hrát si je stará jako lidstvo samo. Malé děti dovedou ke svým hrám využít naprosto cokoli a podobně se občas chovají i dospělí. Je tedy úplně jedno, k čemu první počítače vznikaly: člověk si s nimi začal hrát ještě dřív, než vůbec dostaly pořádný obrazový výstup.

Lidská hravost se začala projevovat už na počátku padesátých let, když se začaly objevovat první jednoduché zábavné programy. Jako jeden z prvních předchůdců současných her bývá uváděna hříčka Tennis for Two, kterou v roce 1958 vytvořil William Higinbotham s použitím osciloskopu a analogového počítače. Hra zobrazovala tenisový kurt z profilu, obsahovala „síť“ i „míček“ ovlivňovaný gravitací a ovládala se krabičkami s knoflíkem pro nastavení trajektorie míčku a tlačítkem pro odpal.

Klepněte pro větší obrázekPrvní opravdová počítačová hra však vznikla o pár let později, konkrétně v roce 1962, kdy studenti Massachusettského technologického institutu (MIT) po asi 200 hodinách dokončili svoji hru Spacewar! na stroji DEC PDP-1. Hra byla určena pro dva hráče ovládající každý svoji ozbrojenou vesmírnou loď. Uprostřed mapy byla hvězda, jež svojí gravitací ovlivňovala pohyb lodí, nicméně nikoli jejich střel – na to už výpočetní výkon nestačil.

Klepněte pro větší obrázek
Spacewar: První pořídná vesmírná střílečka...

Příchod legend

Vedle Spacewar! vznikala řada napodobenin či úplně jiných her, nicméně opravdový začátek pro videohry znamenala až sedmdesátá léta. Roku 1972 Nolan Bushnell a Ted Dabney založili společnost Atari a stejný rok vydali svoji první masově rozšířenou hru: Pong. Tato arkádová hříčka připomínající stolní tenis je pro úsvit videoher natolik typická, že jí mnozí považují za tu první. Připomeňme ještě, že Atari prodala celých 19 000 herních zařízení s Pongem.

Klepněte pro větší obrázek
Černobílý tenis byl ve své době herním trhákem

Obliba arkádových her dále rostla a projevila se například fenomenálním úspěchem legendárních Space Invaders, kteří spatřili světlo světa roku 1978 díky japonské společnosti Taito. Jejich vydání dokonce v Japonsku způsobilo dočasný nedostatek mincí, které automaty s hrou vyžadovaly. Na Space Invaders pamatuje i Guinessova kniha rekordů, kde jsou uvedeni jako nejúspěšnější arkádová hra.

Klepněte pro větší obrázek
Pacman je v nejrůznějších
přepisech populární dodnes

Úsvit legend završil svým příchodem roku 1980 Pac-Man společnosti Namco. V době, kdy většina videoher více či méně kopírovala koncepci Space Invaders nebo Pongu, se stal charakteristický tvar Pac-Mana ikonou a symbolem nového žánru po celém světě, zejména v USA. Podle Davie-Brown Indexu zná Pac-Mana 94 % procent amerických spotřebitelů, což z něj dělá nejznámější herní značku vůbec.

Hrát se dá na všem

Osmdesátá léta se nesla ve znamení řady úspěšných (herních) systému, z nichž některé se možná ještě dnes schovávají v zapadlých koutech vašeho obydlí. Apple II, Atari , IBM PC, Sinclair ZX Spectrum, Commodore 64 či Amiga nabízely postupně ve svých různých verzích rostoucí možnosti, především co do výkonu. Současně tato doba přinesla velký rozvoj herních žánrů, což rozšířilo a obohatilo nabídku her a přispělo k jejich rostoucí popularitě.

Klepněte pro větší obrázek
Battlezone a jeho interpretace 3D grafiky

Defender (1980) přišel s žánrem horizontálně scrollovacích stříleček, Battlezone (1980) využívala vektorové grafiky k prvnímu skutečnému 3D zobrazení herního světa, dungeon 3D Monster Maze (1982) byl první 3D hrou pro domácí počítače, závodní Pole Position (1982) disponovalo pseudo-3D grafikou založenou na spritech a Dragon’s Lair (1983) byla první hra na laserdisku (LD) a využívající filmové animace – podobně jako později slavná Phantasmagoria na PC. Velký význam pro další rozvoj her měl vzestup žánru adventur, které na dlouhá léta ovládly žebříček obliby u hráčů. Přestože se o jejich point-and-click podobě už řadu let hovoří jako o mrtvém žánru, ojediněle se stále objevuje.

King’s Quest: Quest for the Crown (1984) od Sierry nebyl první adventurou, byl však velkou revolucí. Dřívější adventury (i mnoho pozdějších) sestávaly ze statického pozadí ovládaného „kompasovými příkazy“, které instantně přenesly hráče do další lokace, a psanými příkazy pro činnosti. První King’s Quest však nabízel pseudo-3D prostředí s plně animovaným pohybem postaviček, stejně jako dalších objektů, ovládaným kurzorovými šipkami. V nastalém trendu pokračoval slavný Maniac Mansion (1987) od LucasArts, jehož ovládání myší vybíranými příkazy se kopírovalo ještě hodně dlouho.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Pole Position a 3D Monster Maze

Hry do kapsy i na stůl

Kromě jiného přinesla osmdesátá léta také rozvoj handheldů, od jednoduchých cestovních krabiček po šikovné herní stroje a symboly jedné velké éry. Rozšíření celé jedné velké skupiny handheldů bylo zapříčiněno jednou jedinou hrou: v roce 1985 vychází Tetris. Jistě si ještě dobře pamatujete (či dokonce stále používáte) různobarevné placaté krabičky z tržnic, jaké často obsahovaly kromě Tetrisu i desítky nebo stovky jiných, podobných jednoduchých her.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Legendární Tetris a Super Mario Bros

Konečně roku 1989 se objevuje na dlouhou dobu nejtypičtější zástupce handheldů: Nintendo Game Boy. Jeho ohromný úspěch je svým způsobem poznat i na skutečnosti, že se verze s barevným displejem, Game Boy Color, objevila až roku 1998. Všech verzí Game Boye se po celém světě prodalo téměř 120 milionů kusů, což je vpravdě fascinující číslo. Druhá polovina osmdesátých let se také vyznačovala příchodem čistě herního zařízení od Nintenda: NES (Nintendo Entertainment System) s hrami jako Super Mario Bros., The Legend of Zelda, Dragon Quest, Final Fantasy či Metal Gear.

Velký byznys

Devadesátá léta přinesla postupnou proměnu videoher v mainstreamovou zábavu a rozpočty herního trhu se posunuly do úplně jiných (mnohem vyšších) hodnot než kdy dřív. Zčásti za tímto úspěchem stojí nezadržitelný technologický rozvoj, který napomohl tomu, aby hry mohly vypadat (a znít) lépe, věrohodněji a „dospěleji“.

Roku 1992 vychází Dune II – jen lehce inspirovaná romány Franka Herberta – a byť zdaleka není prvním zástupcem žánru real-time strategií, je základem, na němž všechny další hry tohoto žánru staví. Otevřela tak cestu dalším legendám žánru, jako je Warcraft: Orcs & Humans a Command & Conquer a dalším vojensky zaměřeným strategiím.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Legendy real-time startegie: Dune 2, Warcraft a Commans & Conquer

Jiná linie strategických her se zaměřovala na hospodářský aspekt; základem se v tomto případě stalo SimCity (1989), následované celou řadou „Sim“ her vedoucích až k fenomenálnímu simulátoru života The Sims (2000), jejich druhému dílu a spoustě datadisků a drobnějších přídavků. Opomenout v tomto ohledu nelze ani simulátor starověkého města Caesar nebo hospodářské simulace v tzv. „tycoonech“ počínajících systémem železnic v Railroad Tycoon (1990).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Budovatelské strategie: SimCity, Railroad Tycoon a Caesar

Ovládnuti třetím rozměrem

V roce 1996 se objevil čipset Voodoo od 3dfx Interactive jako první dostupný 3D akcelerátor pro domácí počítače. Jeho výkonu začaly nejprve využívat střílečky z prvního pohledu (FPS), které tak nastoupily svoji cestu na vrchol hráčské obliby, kde trůní posledních několik let. Po legendě jménem Doom (1993) přišly v roce 1996 Duke Nukem 3D a především Quake. Jeho engine byl v mnoha ohledech revoluční: způsob vykreslování výrazně snižoval nároky na výkon, a hlavně umožňoval tvorbu skutečných 3D prostor – do této doby herní enginy neuměly pracovat například se dvěma chodbami umístěnými nad sebou.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Legendy legend: Doom, Duke Nukem 3D a Quake

S rostoucím výkonem počítačů se 3D zpracování prosazuje v podstatě ve všech herních žánrech, přičemž některé, jako například adventury či plošinovky, tím citelně mění – jen vzpomeňme na Tomb Raider (1996). Objevují se nové fenomenální hry přinášející svěží novinky. Thief: The Dark Project (1998) převedl koncept stealth her do pohledu první osoby, Grand Theft Auto III (2001) představilo svět populárního GTA v 3rd person perspektivě. Později vývojáři oprášili staré hry, aby je představili v novém grafickém hávu, například Prince of Persia: The Sands of Time (2003) či Broken Sword: The Sleeping Dragon (2003).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Tomb Raider, GTA 3, Half-Life a Prince of Persia: The Sands of Time

S rozšířením internetu dostal také prostor multiplayer, a to jak coby běžná součást některých herních žánrů (FPS, strategií…), tak jako to hlavní, co hra nabízí. Svůj prostor dostaly čistě multiplayerově zaměřené FPS – třeba přeslavný a dosud živý Counter-Strike z roku 1999 (modifikace vynikajícího Half-Life), nebo Quake III Arena (2003) – ale také hry pro desítky, stovky, či dokonce tisíce hráčů hrajících současně: MMOG, tedy massive multiplayer online games. Typická jsou v tomto ohledu MMORPG, od Ultima Online (1997) přes EverQuest (1999) až po World of Warcraft (2004).

Pryč s PC, hurá na konzole

Hraní na PC bylo (a stále je) u nás nejrozšířenější, to však ani zdaleka neznamená, že by tomu tak bylo všude. Po celé řadě nejrůznějších herních zařízení od rozličných výrobců (Sega Mega Drive, Sega Saturn, Atari Jaguar, SNES, Nintendo 64 a další) se rozložení sil na trhu podělilo mezi Sony (Playstation 2), Nintendo (GameCube) a nově Microsoft (Xbox), resp. nové generace těchto přístrojů: Playstation 3, Wii a Xbox 360.

U minulé generace konzolí byla patrná citelná separace jednotlivých zařízení, kdy existovala celá řada titulů exkluzivně vycházejících jen pro jedno zařízení. Trendem současnosti je multiplatformost, takže se boří i hranice, jež dříve byly nepřekonatelné: důkazem je například chystané Final Fantasy XIII, jež si zahrají i majitelé X360.

Ještě větší pozornosti hráčské veřejnosti se však těší moderní handheldy Sony PSP a Nintendo DS. Spolu s rostoucím vlivem trendu tzv. casual-gamingu je patrný přesun pozornosti herních vývojářů právě na konzole, pro něž vyvíjejí snadněji hratelné, kratší a líbivější hry. Hraní se stává masovou zábavou srovnatelnou s návštěvou kina, má své místo na setkáních přátel (vzpomeňme párty hry jako Wii Sports, Guitar Hero či Sing Star) a herní zařízení nachází svá místa v obývácích jako multimediální centra. Je jen otázkou času, do jakých virtuálních světů nás pozve budoucnost – a jakými prostředky.

Témata článku: Software, Historie, Hry, Mario, Prince, Quest, Atari, Command, Dragon, Final Fantasy, Game Boy, Half Life, Prince of Persia, Tomb Raider, Warcraft

114 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Joker 9. 7. 2009 10:18:06
    Arena byla nezapomenutelná i tím, že až do nějakého patche vůbec nešla...
  • Joker 9. 7. 2009 10:01:57
    OpenTTD má jít spustit i bez originální hry, resp. originální hra je...
  • Jiří Šmach 8. 7. 2009 20:49:20
    XL starší verze 800, XE jiný vzhled a mírně odlišné hardware (v praxi...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 101

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama