Chlazení počítačů leteckými motory? Už je to tu zas

Diskuze čtenářů k článku

Jen-tak, Jen-tak  |  29. 07. 2006 22:38

jsem prosty, skoly nemam .. ale nechapu jak ten velkej leteckej motor na zacatku muze byt pouzit pro chlazeni? dyt teplota tech vystupnych plynu je nekolik set stupnu ... nebo ten motor je pouzit jenom jako kompresor a vzduch je nekde odchytavan?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hlad  |  31. 07. 2006 10:26

Ne, ten velikej tam je jen tak pro legraci. Oni to chladí modelářskými motoky na elektřinu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MM_tank, MM_tank  |  02. 08. 2006 00:13

Ten motor by po nakopnutí dost rychle zmizel...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michalson  |  29. 07. 2006 03:01

Tak to radši chladit dusíkem, vodou či jinou alternativou ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
a  |  29. 07. 2006 11:24

dusikom asi tazko. chladi tym ze sa vyparuje a i ked nieje az taky drahy, nedoplatil by si sa :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ZiGi  |  29. 07. 2006 18:34

o skvapalnovaci si uz pocul? ten dusik prredsa netazia v baniach.
pri clustri s 10000 procesormi by sa urcite vyplatil vlastny skvapalnovac.
okrem toho, to uz tu bolo, staci si spomenut na cray,
tam mysleli aj na to aby si mal admin kam sadnut.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  28. 07. 2006 11:47

Pratt & Whitney F100-PW-229 je pohonná jednotka pro air superiority stíhačky F15. Nějak si nedokážu představit, jak by s tímto motorem mohli něco chladit, nehledě na rozměry.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Naith  |  28. 07. 2006 13:01

To byla od autora nadsazka, ikdyz pokud by chlace byly pred nasavacim otvorem v roure, tak by to cladilo. Ale nechtel bych videt, kdyby se neco uvolnilo a narazilo do lopatek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czechian, czechian  |  28. 07. 2006 13:37

Třeba admin

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hati  |  28. 07. 2006 14:22

: - ) ) ) ) ) ) ) ) Mega Ultra Hyper LOL !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
liborc, liborc  |  28. 07. 2006 16:20

Tak by to vzadu vyfluslo krvavej chuchvalec...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Naith  |  28. 07. 2006 16:42

Obavam se ze vzhledem k teplote spalin by z nej nezbylo krome oxidu uhliciteho nic
Jako trest za spatnou udrzbu je to zajimave

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Hegenbart  |  28. 07. 2006 19:13

Kdepak. Vznikla by výživná technikova strava, tzv. lopatkový salát (V tomto případě s masem několika barev... )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Golem  |  28. 07. 2006 10:05

tak se oběsím. Některé věty ani nedávají smysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
adams, adams  |  28. 07. 2006 10:37

např.?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martinpilot  |  28. 07. 2006 13:38

napr. proti vrtuli generuje vetsi tah.... ve skutecnosti je to pesne naopak. Staticky tah dmychadla je proti vrtuli pri stejnem prikonu smesny. Podstatou je zjiskat rychleji proudici vzduch pro lepsi chlazeni male plochy. Nez psat takove bludy je lepsi nepsat nic.  A omlouvat autorovu neznalost a nepresnosti tim ze clanek je urcen jine cilove skupine nez aerodynamikum je vrchol nejvetsi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
adams, adams  |  28. 07. 2006 14:04

Opravdu není možné psát články se třemi poradci. A nikdy nebudu kvůli tomu, abych se nebál jednou za pět let napsat dvě věty o dmychadlech studovat učebnice aerodynamiky, princip funkce dmychadel a používanou terminologii, tak široký záběr si může dovolit málokdo.

Od toho, aby lidé znalí věci upřesnili či poopravili fakta v článku máme diskuze, trochu víc soudnosti by neškodilo ;)

Ostatně, většinou jde o citace slov autora projektu, a u něj bych se neobával, že věci nerozumí, jen je podává populární formou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  28. 07. 2006 20:26

šmarjá co to melete, když o tom prd víte, tak o tom nepište, provozovatelserveru by vám nejenože neměl vyplatit gáži za tenhle článek a napařit vám i nějakou pokutu ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský, Marek Lutonský  |  28. 07. 2006 21:34

Nechejte tohle prosím na provozovateli serveru. Tohle skutečně není vaše věc.
 
A opravdu miluji diskuze, kde si někdo vybere prkotinu, na které článek vůbec nestojí, a začne prudit. Víte-li víc, všichni budou určitě rádi, když se o to s nimi podělíte. Kvůli tomu tady diskuze jsou. Výkřiky typu, které tady pár lidí předvádí, jsou naprosto k ničemu. No dobře, možná jim trochu zvýší sebevědomí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  29. 07. 2006 07:55

Jako čtenář serveru, mohu lamentovat nad bidnou kvalitou článku bohuže s tímhle nic neuděláte ....

Pokud skutečně máte zájem o odbornou korekturu článku (po stránce termomechaniky a mechaniky tekutin - ano i vzduch je tekutina) tak se jistě můžeme na nějaké rozumné ceně dohodnout ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Hegenbart  |  29. 07. 2006 20:49

Kdybyste se raději sám nejprve naučil česky a nekopal do jiných...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jen-tak, Jen-tak  |  29. 07. 2006 22:43

alke vzdyt ma pravdu ... pravda je ze to neni problem jenom zive, ale psousty serveru, novin (i televiznich) - dost casto je to obrovska traga, kdyz se pusti "novinar" do nejakeho odbornejsiho temata - v lepsim pripade se dopustim jenom par faktickych chyb, ale dost casto (a to i na serverech cpressu) se stava, ze autor clanku vubec nepochopil danou problematiku a dal do kupy clanek plny nesmyslu .... zive je tim bohuzel dost proslule ... :(
 
nebylo byl epsi, aby o pocitacich psal nekdo, kdo rozumi pocitacum, o financich nekdo kdo rozumi financim, o letadlech nekdo kdo rozumi letadlum? na to ze zive je pocitacove orientovane, mam nekdy pocit, ze sem pisou loidi, kteri pocitac znaji tak maximalne duiky tomu ze ho maji na stole .(
 
o to "legracnejsi" je priznani autora, ze dane problematice nerozumi ... :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský, Marek Lutonský  |  30. 07. 2006 00:37

Všiml jste si ale, že problém, o kterém se tady vedou dlouhé řeči, je drobný detail z oboru snad aerodynamiky? Který s tématem článku tolik nesouvisí? Děláte z komára velblouda, místo na podstatné věci se soustředíte na prkotiny. Je to úplně stejné, jako bych úplně přehlédl sdělení vašeho příspěvku a začal rozebírat, že jste napsal čtyři tečky, což je z typografického hlediska naprostá zrůdnost.
 
Živě je IT server a za většinu autorů, kteří sem píšou, dávám v oboru IT ruku do ohně. Jsou to lidé, co mají přehled, znalosti i názor, a k tomu všemu se umí vyjádřit.
 
V diskuzích je milion chytráků, kteří vědí všechno. Bohužel to ale často dávají najevo jen nadávkou. Jak jsem ale psal, mohou si ji klidně odpustit, protože takové příspěvky se ignorují a absolutně na ně nebereme a nebudeme brát ohled. Výtky prosím, ale pouze slušně a s argumenty, s tím se potom dá něco dělat. Názory hulvátů nás ale nezajímají.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DuckDaffy  |  31. 07. 2006 01:07

Kdysi jsem vám navrhoval jeden zajímavý nápad skrze "Knihu přání a stížností", šlo o psaní článků redaktorem za podpory připomínkujícího čtenářstva, formou alfa/beta/final článků ve zvláštní sekci, tj. jen pro čtenáře/zájemce o tvorbu kvalitního obsahu na svém oblíbeném serveru.
Toto by zcela potlačilo jev, který se nyní projevil více než zřetelně - nedostatečnou znalost specialit či terminologie v daném oboru, nemít to štěstí a nemít přehled o již existujících článcích na dané téma a být nucen znovu objevovat ameriku či šroubovat věty a slovní spojení v takovéto nepříliš srozumitelné slohové útvary.

Víc hlav víc ví a když jsem po nějaké době opět zabrousil na zive.cz, nabývám dojmu, že zde se spíš už nic neví a asi ani vědět nechce...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
adams, adams  |  28. 07. 2006 14:13

A když se budu chtít hádat, tak je tam napsáno pouze několik faktů, ale ať na to koukám jak chci, nikde nevidím, že by tam bylo napsané, že dmychadlo proti vrtuli generuje větší tah Je tam pouze že:

Lopatky ventilátoru v dmychadlech jsou oproti klasickým větrákům kratší
Lopatky se mohou díky tomu že jsou kratší otáčet mnohem rychleji
Rychlejším otáčením lopatek dostaneme větší tah.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koffr  |  28. 07. 2006 09:58

jeste ze uz sem prestal hulit, protoze kdybych si nekdy po sobe neco takovydleho precetl, tak bych se asi sel strelit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fantomas  |  28. 07. 2006 09:42

Nedovedu si představit "místnost plnou skříní pojíždějících po serverovně" - to je opravdu logický i češtinářský skvost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zyx  |  28. 07. 2006 07:55

hm, a to sa im ako podarilo ze: Nové chladiče mají oproti tradičním ventilátorům třetinovou spotřebu ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Atlasz, Atlasz  |  28. 07. 2006 08:29

Neviem, ci maju spotrebu tretinovu, ale ak pouzili bezkomutatorove motory na stredavy prud (co asi hej), tie dosahuju ucinnost 70-85% oproti maximalne 40-50% a to je hned polovicna spotreba pri rovnakom vykone.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bilbo  |  28. 07. 2006 07:22

Jo, ale vysoke otazky = desivy hluk. I kdyz u serveru je to celkem jedno ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
V0cas, V0cas  |  28. 07. 2006 09:11

Tyto ventilatory jsem v nove blade enclosure videl a za beznych okolnosti jsou opravdu tiche, samozrejme v relacich k jinym vyrobcum blade reseni, popr. predchozi generaci HP BladeSystem. Kdyz ale nastane nejaky problem a ventilatory se rozjedou na plnou rychlost tak je to pak opravdu hukot

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  28. 07. 2006 10:45

Navíc si vezmi, jaká může být životnost takového vysokootáčkového motoru. Buď vydrží jen chvíli, nebo tam budou muset být opravdu dobrá ložiska na motoru a VELMI přesně vyvážené lopatky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joker, Joker  |  28. 07. 2006 11:22

A v čem je problém? Akorát to bude pekelně drahé. Ovšem u serverových řešení v ceně X set tisíc to nikomu moc vadit nebude.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  28. 07. 2006 12:27

V tom, že i při kvalitním ložisku a supervyvážených lopatkách ten motor stejně musí točit jako blázen, aby to uchladil. A vysoké otáčky znamenají vysoké riziko poruchy - vše se více namáhá a navíc i zahřívá než při nízkých obrátkách klasického chladiče. Osobně bych si takové chlazení do serveru nedal ani omylem! To už bych snad víc věřil i na kapalinové chlazení v serveru než tomuhle.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jozef  |  28. 07. 2006 17:55

I kdybyste chtel tak takovehle chlazeni si do serveru opravdu nedate chladi se tim totiz blade enclosure, pricemz v blade serverech neni zadny chladic. 10ks uchladi plne osazenou enclosure tj. 16 dual cpu serveru pri zachovani redundance. Je to kompromis mezi neprilis vhodnym chlazenim obrovskymi blowery jako u IBM ktere nedokazou vyvinout pri rozumnych otackach dostatecny tlak k chlazeni vsech serveru, nehlede na technologicke problemy pri vyrobe (loziska, vyvazeni...) a mezi malymi vetraky integrovanymi v blade serverech jako u starsi p-class enclosure ktere se nedaji vymenit za chodu a jsou znacne hlucne a neefektivni. Nejake info o tom je tady http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12517_div/12517_div.HTML
Jo a cena za 1 ks pri nutnosti dokupovat je cca 149$ (list price) takze extremni drahota to urcite neni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
drozd  |  28. 07. 2006 07:17

co to jako jee?
kam chodite na vety typu: Vývojáři dmychadla upravili tak, aby namísto tahu produkovala tlak.
proste shi.t clanek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jakommo, jakommo  |  28. 07. 2006 09:24

Těch nesmyslů je tam více, my z oboru trpíme..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
adams, adams  |  28. 07. 2006 10:40

Tohle je článek, za který mě můžou kamenovat letečtí modeláři a lidé přes termodynamiku a aerodynamiku. Živě je zaměřeno na jinou cílovou skupinu :) Tahle věc byla v originále. Budiž, přeformulováno, snad už to nezní tak pitomě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jakommo, jakommo  |  28. 07. 2006 15:19

Dobrá, nebudu se do vás navážet, uznávám snahu podat zajímavou informaci, ale proč je v článku první obrázek s komentářem naprosto mimo téma, to pochopím :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Hegenbart  |  28. 07. 2006 19:09

„My“ z jakého oboru? Tlak je síla (zde psůbená vzduchem) působící na jednotku plochy, tah motoru je celková síla vyvozovaná motorem. Tahle věta náhodou dává docela dobrý smysl...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Osidlo  |  28. 07. 2006 23:21

si jo pac tah lze ziskat tak, ze udelim protekanemu vzduchu hybnost zavislou na rozdilu jeho vstupni/vystupni rychlosti a jeho hustote. tedy se designeri nezamerili na zvysovani vystupni rychlosti ale priznivemu  prubehu krivky CFM/deltaP nalezicimu dane impedanci skrine.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor