Již dnes činí 33% všech příjmů z e-komerce v USA, v roce 2003 se bude jednat o 25-miliardový trh.
Příjmy z internetového cestovního ruchu nadále rostou rychleji než cokoli jiného: již letos tvoří třetinu (33,5%) všech obratů na e-komerci a znamenají největší spojitý e-komerční segment, daleko před knihami, hudbou nebo třeba hardwarem. Co cestovního ruchu se zahrnuje skupina služeb, nejvýznamnější jsou prodeje letenek, platby za ubytování a za půjčení aut, či za celé kompletní zájezdy, zahrnující všechny tyto plus ještě další služby. Zatímco celkový velikost tohoto (internetového) trhu činila loni 6 miliard dolarů, letos to má být více než dvojnásobek (12,4 mld), pak už bude růst pomalejší – v roce 2003 má činit 25,2 miliard (zdroj:
eMarketer). To jsou průzkumy pro Ameriku: u nás a zejména v cestovatelsky fragmentované Evropě se můžeme ještě několik let těšit na více než stoprocentní roční přírůstky.
Proč je „cestování přes Internet“ tak atraktivní a významné? Má několik faktorů, díky kterým je zajímavější než třeba nákup knih přes Internet – kde poměrně snadno konkuruje podobný nákup v supermarketu, metoda „jdu a koupím“. Cestování plánujete, vybíráte a platíte dopředu po Internetu stejně jako mimo něj: neplatí zde internetová nevýhoda čekání na zboží. S využitím Internetu jde daleko snáze plánovat než v cestovní kanceláři nebo s cestovatelským časopisem v ruce – množství informací i výběru je neporovnatelně větší, porovnávání je snazší. Konečně, při cestování většina z nás dá přednost pohodlí: vše je hezky zařízeno dopředu, letenka, na cílovém letišti čeká auto, v hotelu je připravený pokoj, večer v restauraci: když dovolená, tak se vším.
Protože velká část cestování se odehrává mezi kontinenty, došel eMarketer k opravdu gigantickým číslům až když počítal celý svět: zde se má v roce 2003 utratit neuvěřitelných 188 miliard, jenom v oblasti „B2C“, tj. konzumentského trhu v internetovém cestování. Podle současného vývoje se nezdá, že bytato čísla měla být nějaká zkreslená či nereálná, a opravdu ilustrují, do jakých gigantických rozměrů elektronická komerce narůstá.
Prognózy potvrzuje i vývoj u nás: z nemnohých průzkumů i vlastních firemních zpráv vyplývá, že už dnes „e-travel“ je největší oblastí v e-komerce u nás – zřejmě platí, že jeho souhrn (letenky, ubytování, zájezdy) tvoří desetkrát větší obrat než kdysi nejtypičtější e-komerční komodita, knihy.