Původní loga pro kontext najdete na předchozím listu. Tentokrát se Václav Kudělka zaměřil na služby, které by Rusko mohlo okopírovat ve snaze odstřihnout se od internetu a vytvořit tzv. RuNet.
Václava inspiroval předseda ruské dolní komory parlamentu Vjačeslav Volodin, který prohlásil, že zítra v Rusku nebude ani jeden McDonald’s a místo toho přijde Strýček Váňa. Jeho logo vypadá, jako byste povalili McDonald’s na bok. Potká podobný osud také Instagram, Spotify a spol.?
„Jako grafický designér jsem zděšený existencí Strýčka Váni (ruský fake McDonald’s), nebo služby Rossgram (okopírovaný Instagram), což nelze považovat za nic jiného než plagiátorství. Tenhle bizarní případ mě inspiroval k vytvoření série „Nepotřebujeme váš internet!“. Ukazuji v ní, jak by mohly neznámější světové služby a sociální sítě vypadat při ruské snaze distancovat se od západního světa v kombinaci s typickou národní pýchou,“ píše v postu Kudělka a zakončuje vtipnou parafrází influencerské tečky „Díky za vaše Lajky a komentáře.“
Původní článek vyšel 18. března s následujícím nadpisem:
Český grafik upravil světoznámá loga. Inteligentní humor funguje i v mrazivé situaci
Grafický designér Václav Kudělka pochází z Nového Jičína a svůj odpor vůči Putiově agresi vyjádřil zbraněmi, které jsou mu vlastní. „Velké značky bojkotují a opouští ruský trh, aby vyjádřily nesouhlas s Putinovými kroky vůči Ukrajině. Tohle by říkala jejich loga, kdyby mohla mluvit,“ píše se pod dvojicí příspěvků, které obsahují 16 upravených log známých po celém světě.
Výsledkem je mix skvělých nápadů a inteligentního humoru, který ani ve stávající mrazivé situaci nepůsobí nepatřičně:
Loga nejsou Václavova první protiruská práce, na jeho instagramu @vkudinson najdete plakát ke Star Wars, na kterém je Palpatine předělaný na Palputina, nebo grafiku VLADIMIR. Jen o pár týdnů starší série ukazuje na jinou totalitu, která v únoru oslňovala svět olympijskou myšlenkou. Olympijské kruhy vyvedené z ostnatého drátu a pod tím sporty parafrázující některé z problémů tamního režimu.
Pár slov od autora
Rád si hraji se slovy, zneužívám mateřštinu, jak to jen jde. Teď se naskytla příležitost vytvořit v tomto duchu dílo, které bude srozumitelné globálně. Chtěl jsem zpracovat motiv, který si podle mě zaslouží co nejvíce pozornosti.
První semínko přišlo, když se v souvislosti s válkou začalo řešit omezení internetu v Rusku. Napadl mě výraz „internyet“. Z toho se vyklubal Nyetflix, pak se k bojkotu ruského trhu přidalo Spotify, takže jsem pokračoval se Stopify, a pak už jsem začal přemýšlet o sérii. Za většinu nápadů vděčím pražské MHD, v jejich dopravních prostředcích jsem je vymýšlel. Grafická stránka věci pak byla rychlovka, většinu práce za mě už před lety obstarali světoví designéři. Nakonec vzniklo něco přes 20 kousků, ze kterých jsem vybral 16.
Bohužel se mi žádná ze zmíněných firem přímo neozvala, trochu jsem v to doufal. Ozvali se ale zástupci jiných globálních hráčů, které naopak mrzelo, že se v sérii neobjevili. Tak s nimi možná vymyslíme pokračování.
Pevně věřím, že se mi povedlo nikoho ze zmíněných neurazit. Tvořil jsem s těmi nejlepšími úmysly, i když chápu, že třeba vystrčený prostředníček na Mickeyho ruce jde proti hodnotám značky Disney.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium