Internet | Doprava | České dráhy

České dráhy slibují rychlejší a stabilnější internet ve vlacích. Zaplatí za to stovky milionů

České dráhy dnes informovaly o tom, že po několikaměsíční přípravě vyměnily SIM karty a případnou další síťovou výbavu, díky čemuž mohou cestující při jízdě surfovat na rychlejším i stabilnějším internetu.

Bezplatný internet přes Wi-Fi momentálně nabízejí v 1046 vozech dálkové i regionální dopravy. V budoucnu se rozšíří také do dalších vyrobených či zatím jen poptávaných vlaků.

Národní dopravce loni vypsal tendr, v němž hledal dva poskytovatele mobilní sítě, kteří by mu následující čtyři roky dodávali služby. Ozvala se mu celá trojka, Dráhy nakonec zvolily nejlevnější O2 coby primárního operátora (cca 1500 SIM karet) a T-Mobile coby sekundárního (cca 1000 SIM karet). Reálně nakonec Dráhy získaly 3164 karet.

K čemu je sekundární operátor, ptáte se? Má sloužit jako záloha při výpadku spojení či dosažení datového limitu. Vzhledem k tomu, že T-Mobile a O2 své vysílače sdílejí a jejich pokrytí je prakticky identické, lze o první výhodě pochybovat.

České dráhy předpokládaly průměrnou spotřebu 200 GB měsíčně na jednu kartu. Smlouvu tedy dimenzovaly na provoz přibližně 6 petabajtů ročně a 24 petabajtů na zmíněné čtyři roky. (Nevzaly přitom v potaz, že spotřeba každý rok roste.) Za dodávku služeb nakonec O2 zaplatí 139 milionů korun bez DPH a T-Mobilu 141 milionů.

Pokrývání železnic

V aukci kmitočtů 800 MHz z roku 2013 se operátoři zavázali k rozvojovým kritériím stanovujícím, kde, jak kvalitně a do kdy 4G sítě spustit. Na konci února 2021 dojede poslední „deadline“ týkající se plného pokrytí okresů, dálnic a železničních koridorů. První dvě oblasti již operátoři dávno splňují, ale koridorům ještě kousek chybí.

koridory-zjednodusene.png
Tranzitní železniční koridory v ČR, zdroj: SŽDC

Podle údajů z října 2020 zatím O2 pokrývá 99,0 úseků, T-Mobile 98,9 % a Vodafone 99,4 %. Rozdíly se to zdají být drobné, ale pokud na 100km koridoru bude kilometr chybět, je to problém. ČTÚ navíc před čtyřmi lety změřil, že signál je po trasách velmi fragmentovaný a dochází k častým výpadkům. Velkou roli přitom hraje i konstrukce vozu, tedy jaký způsobují útlum a ztrátu signálu oproti venku.

Mezi vozy nasazenými na českých železnicích jsou přitom rozdíly až desetitisícinásobné. Přístup ke službám mobilních sítí pro cestující bude bez dalších technických opatření značně omezen. Je tedy nutné jej zajistit například použitím opakovačů nebo vytvořením tzv. pikobuněk pro interiér vozů,“ uváděl tehdy úřad.

Rozvojová kritéria se navíc skutečně týkající jen koridorů zajišťujících mezinárodní dopravu, ale nezohledňují regionální tratě. Kvůli nim se žádné zvláštní vysílače stavět nemusí, takže na nich (ne)bude jen signál z okolí.

Vyzkoušejte aplikaci Můj Vlak od Českých drah:

Diskuze (8) Další článek: Elon Musk slíbil redesignovaný Cybertruck: „Možná už za měsíc.“

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,