Česká internetová populace: Jsme ochotni platit za web?

Dávají internetoví Češi šanci klasickému televizoru, nebo už žijí pouze na webu? Co vlastně na webu hledají, jaký mají názor na reklamu a byli by ochotni za obsah platit?

Sdružení pro internetovou reklamu vydalo ve spolupráci s Mediaresearch a Gemius druhou vlnu marketingového průzkumu internetové společnosti. Analýzy se zúčastnilo na 1 700 respondentů a jedním z nich jste možná byli i vy – tedy pokud jste vyplnili všech patnáct statistických otázek a jste starší patnácti let. Marketingový průzkum doplňuje tradiční statistiky návštěvnosti a sociologický průzkum Netmonitor.

Klepněte pro větší obrázek
Česká internetová populace starší 15 let na vzorku 1 700 respondentů
Je dostatečně reprezentativní?

Konec tradičních médií?

A teď už konečně výstupy. Ačkoliv se analýza týká internetové společnosti, jednou z nejdůležitějších otázek bude stále postoj k tradičním médiím. Jsou surfaři už skutečně jiná sorta lidí, kteří nezakopnou o televizor nebo nedej bože o staré analogové rádiové vysílání?

Klepněte pro větší obrázek
Popularita tradičních „starých“ médií

Jak vidno, televizor a vlastně i rádio má stále neotřesitelnou pozici, tištěná média jsou ale jednoznačně na ústupu. Denně, nebo téměř denně, se jim věnuje pouze necelá čtvrtina internetové společnosti, pětinovou pozici pak budou mít týdeníky a čtrnáctideníky.

Internetová média na vzestupu

Pohled na popularitu internetových (nových) médi je už nadějnější. V případě internetového zpravodajství a magazínů je potenciál návštěvnosti na vzestupu, každý den totiž nějaký ten e-zin navštíví 56 procent internetové populace.

Klepněte pro větší obrázek
Popularita nových médií a formátů na internetu

Poslech streamovaného rádia je výzva pro investory. Lidé jej zatím objevují a třetina internetové populace jej zcela ignoruje. Tradiční rozhlas se naopak ještě drží. Ostatně srovnejte si graf s tím předchozím. A nejinak je tomu i v případě internetového videa – ať už toho lineárního (živý proud na ČT24.cz), tak nelineárního (YouTube, Stream.cz). I tato oblast teprve čeká na svůj skutečný boom. Klasická televize v obývacím pokoji jednoznačně vládne. Revoluce možná nastane až s příchodem standardizovaných internetových televizorů ve stylu Google TV.

Internet je nejvhodnější médium pro zpravodajství

Internetové zpravodajství jednoznačně vládne nad tištěními periodiky, a tak není divu, že se drtivá většina respondentů přiklonila k názoru, že je to právě internet, který se nejlépe hodí k zachycení aktuální události – ať už obrazem, videem nebo textem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vhodnost různých médií pro využití jako zpravodajský kanál a zdroj informací obecně

… v zábavě ale stále vede televize

Při pohledu na vhodnost různých médií pro využití v oblasti zábavy jsou ale karty rozdané trochu jinak. Zde vládne stále klasická televize – ať už analogová, nebo digitální. Na druhém místě je internet, pak rádio a nakonec tištěná média.

Klepněte pro větší obrázek
Vhodnost různých médií jako zábavní kanál

Kde surfujeme

Tolik tedy ke struktuře využívání různých kanálů, což ocení zejména autoři marketingových kampaní. Teď už ale k surovému internetu. Kde vlastně surfujeme? Pozor na barvy v následujícím grafu, tmavší barva totiž představuje kratší dobu.

Vítězí tedy naše domovy, kde jsme ochotni surfovat 25 a více hodin týdně. Následuje práce, škola a příbuzní. Restaurace a kavárny ale představují naprosté minimum, ačkoliv dnes skoro každá nabízí nějaké to Wi-Fi, povětšinou zdarma. Na druhou stranu, alespoň nejsme národem internetových workholiků.

Klepněte pro větší obrázek
Kde nejčastěji surfujeme

Co na webu hledáme

Co vlastně na webu a celém internetu hledáme? Zábavu, videa a klipy. Není se čemu divit, že YouTube a jeho česká paralela Stream.cz bude patřit k těm nejnavštěvovanějším webům. Pochopitelně vedle Facebooku, Lidé.cz a dalších. Poměrně slušně je na tom ale i nakupování – skoro devět procent respondentů totiž internet používá ke každodennímu nakupování. Otázkou zůstává, jak kvalitní jsou vstupní data, jak jsou reprezentativní.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Jaký typ informací hledáme na webu a jak často

Vadí nám reklama, ta internetová ale méně

Zatímco tištěný časopis nebo noviny si prostě koupíte, web je v našich podmínkách povětšino zdarma a pokusy o jeho zpoplatnění v minulosti nedopadly zrovna nejlépe. Není se tedy čemu divit, že reklamy na webu přibývá, jedná se totiž zpravidla o jediný tok peněz do internetových redakcí včetně té naši.

Klepněte pro větší obrázek
Jak nám vadí reklama

Zároveň je ale jasné, že se surfařům reklama zrovna moc nelíbí, zpomaluje jejich počítače a vytěžuje konektivitu. Dobrou zprávou ale je, že nám internetová reklama vadí zdaleka nejméně – snad i proto, že je mnohem snazší (ale podlé) se ji zbavit pomocí nejrůznějších doplňků.

Klepněte pro větší obrázek
Jak vnímáme reklamu a jak na ní klepeme

Jsme ochotni platit platit?

A když už jsme u toho placení, za co jsme vlastně ochotní platit a jakou měrou? Zpravodajství to nebude, tam ochota patří spíše k těm nejmenším. Odborné reportáže, videoobsah, infografika a archivy už na tom jsou ale mnohem lépe. Nejvíce bychom pochopitelně zaplatili za obsah dle vlastního výběru. Otázkou zůstává, jak by vypadala praxe, kdyby na ní skutečně došlo.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Za co jsme ochotni platit

Takoví jsou tedy surfaři a takový mají názor na internetová média. Je průzkum reprezentativní? Najdete se v grafech i vy? Podělte se v diskuzi pod článkem a vězte, že další zajímavá čísla najdete na webech SPIR, Mediaresearch a Netmonitor.

Témata článku: Byznys, Právo, Internet, Statistiky, Infografika, Nova

79 komentářů

Nejnovější komentáře

  • fhucho 7. 7. 2010 22:00:52
    Platit bych byl ochoten pouze za kvalitni obsah, idealne originalni. Ale...
  • PokyMichal 5. 7. 2010 12:37:00
    Tak se to může zdát při srovnávání s klasickými časopisy.. Ve skutečnost...
  • Vladimír Brada 5. 7. 2010 11:39:28
    Tak to jsou opravdu kvalitní stránky. Asi autorovi taky něco přispěji,...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 79

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 127