reklama

Černobíle: Výhody a nevýhody cloudu

Všude samé cloudy a cloudové služby. Naproti nim pak stojí starý systém ukládání a synchronizace dat. Oba mají něco. Co na to říkají naše černobílé názory?

S hlavou v oblacích

Klepněte pro větší obrázekJan Sedlák: O cloudu se mezi širší veřejností začalo mluvit zejména s oznámením služby iCloud od Applu. I když mnozí uživatelé služby na principu cloudu dost možná používají už delší dobu, nemusí o tom vědět a Apple je pouze uvedl v kontext. Možná to může znít jako několikrát omílaná omáčka, ale Steve Jobs cloud zpopularizoval a jasně uživatelům vzkázal, že už nikdy nebudou chtít žádné kabely a složitou synchronizaci dat. Pokud se Applu něco nedá upřít, tak vystihnutí trendu a do jisté míry definování toho, jak bude vypadat blízká budoucnost technologií a služeb.

Takže ano, pokud teď jedna firma ohromně zpopularizuje přístup ke všem myslitelným datům přes cloudovou službu, najednou to bude chtít každý a všude. A decentralizovaná úložiště vašich dat také všude budou. Nová generace operačních systémů (Lion a Windows 8) bude zcela jistě pracovat s cloudem hned v základu a také nové verze mobilních platforem se budou chtít vyrovnat iOS 5 a nabídnou své varianty. Například Windows Phone 7.5 Mango nabídne nativní napojení na SkyDrive, který se v těchto dnech dočkal dalších vylepšení.

Přesun uživatelských dat do cloudu je logický posun. Už nežijeme v roce 2000, kdy by bylo nutné všechno propojovat s počítačem. Zařízení mají být nezávislá na jednom centrálním stroji a uživatelé se chtějí ke svým datům dostat odkudkoliv a z čehokoliv. Nikdo už nechce žádné zbytečné kabely. Doufám, že se co nejdříve sjednotí nabíječky mobilních telefonů a všech zařízení a nabíječka tak bude jediným kabelem, které bude nutné používat. A i to by mohlo vymizet. Indukční nabíječky by mohly být takovým cloudem v elektřině.

Největším argumentem proti cloudovým službám je bezpečnost. Jasně, je možné se dostat k vašim údajům, je možné ukrást vaše data, tohle riziko tady s internetem bude vždycky. Ale k vašim datům a heslům se útočníci dostanou i v případě, že je budete používat pouze na jednom počítači.

A cloud v případě firem? Tam už se to začalo měnit před několika lety a dnes se jasně ukazuje, že nákup služeb a dat podle skutečné spotřeby a využití je tím nejlepším možným a nejsnadnějším řešením.

Dávám cloudu pouhých pár měsíců, kdy přebere kompletní dominanci.

Oblíbený buzzword

Ondřej Bitto: Z cloud computingu se v poslední době stává další z oblíbených buzzwordů, poskytovatelé takovýchto služeb přesvědčují svět, že právě v něm je budoucnost. Ano, třeba už v krátkodobém horizontu budeme všechny služby používat na dálku a data mít uložená kdesi, aniž bychom přesně věděli cílové umístění. Každý by si však měl nejprve uvědomit, jestli konkrétní cloud opravdu potřebuje a jak jsou data chráněna.

Klasický veřejný cloud je z pohledu bezpečnosti nejnáchylnější, a to hlavně v masově využívaných službách. Scénář je stejný: koncový uživatel se zaregistruje a poté svá data poskytuje provozovateli cloudu, jenž nabízí konkrétní službu. Zde se ale vleče tradiční problém, kdy si uživatelé u zdarma dostupných služeb ani nepřečtou, s čím vlastně souhlasí, a pak do cloudu horem dolem ládují své soubory. Víte, co se stane se soubory různých úložišť, pokud danou službu někdo hackne? Jakou záruku vám poskytují rozličné online kanceláře? Na místě je trocha zdravé paranoie, obzvlášť pokud zdarma dostupné službě nesvěřujete jen bezcenná data, ale citlivější údaje.

V případě masových veřejných cloudů je zapotřebí dbát opatrnosti a rozmyslet si, jestli se využívání opravdu vyplatí. Soukromé a hybridní cloudy naopak obecně poskytují spolehlivější služby, jelikož bývají více ušity na míru konkrétní organizaci. Zde je zase zapotřebí zvážit, jaká je očekávaná návratnost investice, jmenovitě migračních nákladů, a to především u malých firem – nemá cenu skákat rovnýma nohama „do oblak“ jen proto, že nás k tomu výrobci a poskytovatelé služeb v mediální masáži nabádají.

Samostatnou pozornost zasluhuje i model SAAS, tedy poskytování softwaru jako služby. Zde je nutné počítat s různými nároky, které desktopové aplikace mohou spolehlivěji splnit, přičemž jsou často snáze přizpůsobitelné. Dokud komplexní cloudové služby organizace nebo samostatný uživatel nepotřebuje, neměl by se mermomocí chtít svézt na této prozatím kontroverzní vlně.

Témata článku: Cloud, Černobíle, Mango, Lion

15 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Forty- 5. 8. 2011 0:47:28
    Realita je taka, ze konzervativne firmy (a ze ich je vacsina) na cloud...
  • Vít Šanda 1. 8. 2011 13:49:09
    Já bych v tom zas takový problém neviděl. Když do cloudu nebudete nahrávat...
  • Powlcz 14. 7. 2011 17:46:53
    Nejsem pro Cloud a nikdy nebudu. Podle mě si tam nad těmi daty mastí...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 34

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 144

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama