Google nedávno představil svůj hudební obchod Music, který je součástí Android Marketu. Může dnes ale na přeplněném trhu uspět služba, která v podstatě pouze kopíruje úspěšný iTunes?
Přes 200 milionů zařízení s Androidem zaručí úspěch
Jakub Čížek: Google spustil svůj hudební obchod Music. Na tom by asi nemuselo být nic zvláštního – je tu přeci iTunes, Zune a hromada dalších hudebních služeb a píše se rok 2011 – kdyby to ovšem nebyl Google.
Firma z kalifornského Mountain View v současné době skrze hudební androidí Market prodává na třináct milionů skladeb od tisícovky vydavatelů v čele s Universalem, EMI a Sony. Z velké čtyřky ovšem chybí Warner Music. Hudba je dostupná ve webovém přehrávači, na mobilech a tabletech s Androidem a ke stažení pak ve formátu MP3 (320 kb/s). Desktopový hudební přehrávač služba nenabízí – mluvíme tu přeci o ryze webovém Googlu.
V čem může být Google hrozbou pro iTunes a v čem je Google jiný oproti své světové konkurenci? Je to prostá matematika: v počtu aktivací zařízení s Androidem. Těch se po světě pohybuje už více než 200 milionů a statistici zatím nehlásí, že by se už Android blížil svému teoretickému tržnímu stropu.
Pokud všichni majitelé telefonů s Androidem v následujících měsících získají přístup ke službě a obchodu Music, který je zatím stále dostupný pouze v USA, s jablečným impériem by to mohlo přeci jen trošku zamávat – s tak velkým a jednotným hudebním trhem totiž zatím v minulosti nikdy nesoupeřil.
V zámoří je sice situace ještě trošku odlišná a sílí zde třeba hudební streamovací služba Spotify, Google je ale globální firma. Ostrý start v Americe je tedy pouze předzvěstí brzkého spuštění hudební služby v globálním měřítku. A Google má ještě jedno žhavé želízko – sociální síť Plus, se kterou je Music propojený. I to je kontrast proti Applu. Jablečný hegemon se totiž před pár lety snažil ve velkém měřítku rozjet vlastní sociální síť Ping, to se mu ale doposud nepodařilo a zdá se, že v této oblasti zatím Apple nemůže konkurovat zkušenějším hráčům jako Twitter a zvláště Facebook.
Android je rozdrobený v hromadě telefonů nejrůznějších parametrů a značek, což prokazatelně zdražuje vývoj her a programů pro tuto platformu, nákupu muziky se to ale týkat nebude – tu přehrajete na červeném, zeleném, malém, tenkém i velkém telefonu. A těch chytrých se zeleným panáčkem je už nejvíce na celém světě.
Hudba streamovaná z obláčku nezní lákavě
David Sláma: Google se tradičně snaží držet krok s dobou, dělá to po svém a v podstatě i dobře. Nicméně podobně, jako mi Android a celý jeho ekosystém nepřijde atraktivní, případně jako mě inovace kolem Gmailu a dalších služeb Googlu má k hledání alternativ, Google Music není hudba pro moje uši.
Předně služba není dostupná u nás a zdaleka ještě není jasné, kdy bude – přestože odhaduji, že bychom se Google Music mohli dočkat dříve než např. hudebního obchodu Amazonu, dalšího velkého hráče na trhu. Mít větší výběr při nakupování hudby by bylo určitě bezva, majitelům přístrojů s Androidem by nová služba mohla udělat radost, ale to je tak vše.
Google Music vám dá cloudový prostor pro 20 tisíc skladeb, což je vcelku rozumné množství, které by mohlo většině uživatelů stačit. Hudba se pak dá snadno synchronizovat na různá zařízení, to však nic nemění na tom, že soubory fyzicky nemáte, ty jsou někde na datových úložištích Googlu, což pro mnohé nemusí být příjemná představa. Music Manager sice nabídne jejich stažení, ale to už je pro uživatele námaha navíc, kterou např. s iTunes nemusí podstoupit.
Způsob přehrávání je však hlavním nedostatkem, na streamování hudby do mobilů a tabletů je podle mého ještě příliš brzy. Zařízením vlivem neustálého datového přenosu nutně klesne výdrž na baterii – netoužím po tom, abych měl telefon vybitý, když ho budu potřebovat, protože jsem před tím poslouchal muziku. Nemluvě o tom, že tahle radovánka nutně narazí na přísné FUP našich „štědrých“ mobilních operátorů. Pak nezbude než skladby stejně do mobilu/tabletu stáhnout, ale pak se hlavní vlastnost celého Google Music poněkud vytrácí.
Na druhou stranu musím uznat, že pro majitele přístrojů s Androidem, jejichž počet (pro mne zcela nepochopitelně) úctyhodně roste, bude Google Music (až bude někdy dostupný i u nás) skvělou cestou k nakupování z obsáhlého hudebního katalogu. Cloudové „vychytávky“ mi však nijak atraktivní nepřipadají, a to ani když se vžiji do kůže majitele androidího přístroje. A propojení se sociální sítí Google Plus? Ale no tak, proč sdílet kousek písničky na síti, kde je hrstka lidí, když na půlmiliardový Facebook klidně dáte odkaz na YouTube (pravda, taky od Googlu), který je plný kompletních nahrávek.
Minule jsme diskutovali o tom, jestli mají ultrabooky šanci na úspěch. Podle vás ano a vidíte v nich budoucnost. Hlasovat můžete na Živě.cz i tentokrát.
Anketa: Uspěje koncept ultrabooků?
- Ano, je to budoucnost notebooků – 76 %
- Budou to mít těžké, jsou drahé – 24 %