reklama

Černobíle: Přesun firemních dat do cloudu

Minulý Computer byl o uživatelském cloudu, aktuální Connect zase o cloud computingu ve firmách. Černobíle proto hodnotí výhody a nevýhody takového řešení.

O mnoho starostí méně

Klepněte pro větší obrázekJan Sedlák: Okolo firemních cloudů je v poslední době živo také u nás. Tuzemské firmy spouští IaaS a SaaS cloudy (například VSCloud, SmartCloud.cz Českých Radiokomunikací a další), Microsoft v Česku nabízí Office 365, Ignum spustilo hosting postavený na cloudu atd. Co si pod pojmem cloud představit, jsme vám popsali v hlavním tématu Computeru 17/11. V aktuálním Connectu na toto téma navazujeme aktuálními trendy v cloudech a Černobíle se pokusí zesumírovat, v čem spočívají světlé a tmavé stránky obláčkových řešení.

Představte si, že jste IT manažer ve firmě, jejíž hlavní činností není IT, ale výroba nebo prostě byznys úplně jiného druhu. Tato firma potřebuje IT jenom pro to, aby mohla vykonávat náplň svého podnikání. Potřebuje posílat e-maily, plánovat čas, udržovat databázi zákazníků a dodavatelů, skladovat a zálohovat data, udržovat síť bezpečnou a spousty dalších aktivit. Na vás jako IT manažera se z vrchu neustále tlačí, abyste snižoval náklady na provoz, musíte řídit často veliký tým IT techniků a odborníků, musíte neustále plánovat upgrady, evidovat softwarové licence, dělat audity, dávat to do tabulek, reportovat, obhajovat, a to všechno s neustále snižujícím budgetem.

A v tom přijde možnost většinu aktivit přesunout do cloudu. To v praxi znamená, že namísto toho, abyste udržovali serverovnu plnou serverů, řešili poruchy, licence, chlazení a napájení, si od poskytovatele pronajmete cloudový prostor. Všechny tyto starosti odpadnou a budete platit pouze za to, jak dříve těžko obhospodařované služby využíváte na infrastruktuře cloudového datového centra. Namísto toho, abyste v noci infarktově řešili, že ve vaší serverovně vypadlo to a to a něco neběží, se spolehnete na hostované služby a řešíte pouze to, kolik datového času a výpočetního výkonu jste spotřebovali. Veškeré starosti vám samozřejmě neodpadnou, stále je nutné řešit koncová zařízení zaměstnanců a také dohled nad cloudem není bez práce. Budete se muset naučit využívat nástroje, které skutečně monitorují to, jaké prostředky využíváte. Ve výsledku ale výrazně ušetříte.

Největším argumentem proti využití cloudů ve firmě je bezpečnost. Dle mého je ale taková obava spíše lichá a přijde mi, že jde spíše o lobby bezpečnostních firem. Vaše data jsou, co se týče fyzického dostižení, ve stejném nebezpečí ve vaší serverovně, jako v datovém centru vašeho poskytovatele. Spíše si dovoluji tvrdit, že velcí hráči mají bezpečnost vyřešenou mnohem lépe, v čemž mě utvrdilo několik návštěv takových center.

Peníze nejsou jenom provoz

Rudolf Pleva: Cloud je technologicky krásná věc a je jasné, že na argumenty, kdy se zbavíte provozních problémů a pouze platíte faktury, mnoho IT manažerů slyší. Úspora finančních prostředků (i „člověko-hodiny“ jsou významné peníze) je neoddiskutovatelná. Je zde ovšem nutné si uvědomit, že pro firmy neznamenají peníze pouze provozní náklady, ale mnohem větší finanční hodnota tkví v jejich datech a aktivech, které tvoří jádro jejich byznysu.

Pokud vaše byznysová data přesunete do datových center k někomu jinému, ztrácíte nad nimi kontrolu. Prakticky nikdy nemůžete mít jistotu toho, že se do datového centra někdo nedostane a data neodcizí. Nemůžete mít jistotu toho, že pokud za nějakým poskytovatelem cloudu přijdou státní bezpečnostní služby a vyžádají si data, poskytovatel řekne ne a nevydá jim je.

Těžké je to také s náhradou případných způsobených problémů. Poskytovatelé sice papírově garantují 99,99% dostupnost dat a jejich neustále klonování, jak ale ukazují nedávné případy, i velká datová centra obřích poskytovatelů prostě postihnou výpadky. Pokud dojde ke ztrátě dat nebo jejich odcizení, jen velice těžko na poskytovateli vysoudíte náhradu zpět. Žádný poskytovatel s vámi totiž nepodepíše smlouvu, ve které by se k takovým věcem zavazoval. Můžete se maximálně pojistit, ale ani to není úplně ideální.

Kromě firemních cloudů bych rád také upozornil na běžné spotřebitelské cloudové služby. Vezměte si například, že platíte za bonusové služby na Picase. Prostě potřebujete větší prostor. Vy zaplatíte Googlu (nebo kterékoliv jiné firmě) za navýšenou bonusovou kapacitu a nahrajete si na ní své fotky. To z vás dělá zákazníka. Jenže Google ani nikdo jiný už vám nedá kopii vůbec ničeho. Všechna data má u sebe a vy přistupujete do cizích služeb, ne do svých. A firmy pak na vás vydělávají ještě dále, když nahraná data využívají k různým analýzám a prodávají vám další a další reklamu.

Témata článku: Černobíle, Lobby

47 komentářů

Nejnovější komentáře

  • cabman 3. 10. 2011 21:54:09
    Cloud, nebo jakési vylepšené sdílení dat je rozhodně budoucnost která...
  • Michal Muranský 21. 9. 2011 22:39:09
    Pred presunutim dat do cloudu si musi firma povedat, ci si vac ceni svoje...
  • 21. 9. 2011 11:51:43
    Teda jestli ten přesun bude vypadat jako u Vodafonu, tak o to nestojim, Do...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 97

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 139

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama