reklama

Černobíle: Mají ještě smysl počítačové výstavy?

Lesk a sláva počítačových veletrhů a obřích akcí už jsou dávno pryč. Uživatelé mohou na internetu najít prakticky vše, na druhou stranu osobní kontakt nahradit nelze. Co na to redaktoři?

Peníze firem i zákazníků jde utratit lépe

David Sláma: Jistěže jsou veletrhy skvělou příležitostí pro tripartitní setkání firem, novinářů a zákazníků. Otázkou je, zda má taková forma setkání výraznější smysl.

Z pohledu zákazníka je procházka výstavištěm bezesporu příjemným výletem mezi pohlednými hosteskami, hromadami překrásných barevných tiskovin a skrumáží výrobků, které si stejně nekoupí. Podle konkrétního zaměření veletrhu je pak možné vypozorovat zvýšený výskyt určitých sociálních skupin – od uslintaných teenagerů shánějících cokoli, co je zadarmo a není přibité, po vytrvalé důchodce vyhledávající totéž. Ehm. Doteď nezapomenu na jednoho sympatického klučinu, který na Invexu/Digitexu přišel k hosteskám stánku našeho webu Doupě.cz se slovy: „Nemáte něco zadarmo?“ Opravdu chtějí firmy formou veletrhů oslovovat tyto „zákazníky“?

Pro novináře jsou veletrhy samozřejmě ještě lepší atrakcí než pro běžné návštěvníky. Jistěže nakonec znamenají práci, ale s ní je spojeno oblíbené hýčkání: přístupy do vyhrazených prostor, rozličné občerstvení, exkluzivní informace přímo od zdrojů a o něco lepší reklamní předměty.

Jakéhosi smyslu může veletrh nabýt coby univerzální místo pro větší množství obchodních schůzek – je možné bez výrazných nákladů navštívit hned několik obchodních partnerů, s nimiž tak lze snadno vytvářet kartelové dohody, aby se pak rozličným úřadům mohly platit vysoké pokuty. Zajímavý nápad také může být nechat se vyfotit s nevhodnými lidmi nebo na divokých večírcích, aby následující den bylo v bulváru co číst.

Ano, svoje uvažování nad výstavami směřuji poněkud do krajností, to je však ryzím záměrem. Jestliže chci v dnešní době prezentovat svoji firmu a komunikovat se zákazníky, spíše se asi budu soustředit na dokonalou webovou prezentaci a dobré umístění ve vyhledávačích, případně přední pozice v cenových srovnávačích. Pakliže chci něco probrat s obchodním partnerem, sjednám si s ním schůzku, nebo prostě použiji telefon a e-mail. Podobně novinářům mohu vnutit nějakou tiskovou zprávu či je zlákat obědem.

Nakonec se nemůžu zbavit dojmu, že přinejmenším na některých výstavách jsou aspoň některé společnosti prostě proto, že tam jsou ostatní. Uvědomění si často zbytečného mrhání prostředky je také patrné na častých snahách posunout veletrhy do čistě odborné roviny s vyloučením široké veřejnosti, což je podle mého názoru přinejmenším začátek správné cesty.

Osobní zážitek internetem nenahradíš

Tomáš Holčík: Pokud hodnotíte užitečnost počítačových výstav a veletrhů jen podle českého (bývalého) Invexu, vůbec se vám nebudu divit, když nad nimi lámete každoročně hůl. Nebudu ani protestovat proti názoru, že u nás na výstavě nic nového neuvidíte a o všem si mnohem dříve přečtete na internetu. Přesto výstavy mají jednoznačně smysl; možná jich není třeba pořádat tolik, ale nadále představují pro firmy důležitý okamžik, kdy se mohou pochlubit svou vizí do budoucna, nabídnout osobní setkání s novinkami a současně získat na jednom místě desítky tisíc zvědavých potenciálních zákazníků.

V současnosti se výstavnictví v našem oboru docela dobře ustálilo a v rámci globální ekonomiky často stačí jediná výstava pro celou planetu. Situace tak vypadá zhruba následovně:

  • Počátkem ledna probíhá v Las Vegas výstava spotřební elektroniky CES. Ač byl letošní ročník vinou krize opravdu menší, CES je zásadním okamžikem, kde firmy po vánoční sezóně ukážou, co si budete přát k dalšímu Ježíšku. Dominují tak vize do budoucna, nové technologie a produkty, které na trh vstoupí v průběhu roku.
  • V březnu následuje v německém Hannoveru CeBIT. Podobně jako na CESu i tady vystavují samotné firmy, ne jejich místní distributoři, současně je tato výstava nejbližší našemu počítačovému zaměření. Byť i na CeBIT doléhá krize, stále je to okamžik, na který řada firem časuje uvádění novinek. V řadě případů tu mají evropskou premiéru novinky z CESu.
  • Červnový Computex na Tchajwanu je nadále významný pro tamější ekonomiku, velmi závislou na počítačových technologiích, pro nás je ale daleko.
  • V září přijde berlínská IFA a představí reálné produkty pro vánoční sezónu plus trendy, které se opět objeví až na americkém CESu.

Lokální výstava u nás do tohoto kolotoče přímo nezapadá, novinky se u nás nepředstaví, firmy napřímo nevystavují. Na rozebraném trhu nemusí distributoři hledat nové kontakty. Velkou neznámou je letošní na listopad posunutý Digitex. Spotřebitelská výstava může být fajn, pokud se podaří oslovit klíčové firmy. Ač jsem příznivec výstav, bojím se, že více zajímavých produktů než na Digitexu najdete každý den v Datartu či Electroworldu. Ale něco krásného tam přece jen bude: naše CPress Show, tedy maratón přednášek a diskuzí o aktuálních věcech v IT.

Témata článku: Časopis Computer, Černobíle, Hole, Teenager, Hannover

28 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Roman Langer 8. 10. 2009 7:51:53
    Přesně tak, na veletrh by se mohl soustředit high-end, vlajkové lodi, v...
  • Roman Langer 7. 10. 2009 8:17:49
    No právě že v hypermarketu si tu elektroniku osahat nemůžete, protože se...
  • Yarda 7. 10. 2009 5:56:13
    Vzpomněl jsem si - byla to firma TG Numic.
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 40

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama