reklama

Černobíle: Druhá internetová bublina?

Už delší dobu se objevují názory, které tvrdí, že začíná další internetová bublina. Co když ano? Bude stejná, jako ta z přelomu tisíciletí? Přečtěte si dva různé názory na věc.

Znamení by tu byla

Klepněte pro větší obrázekJakub Čížek: Z praxe je jasné, že předvídat ekonomické a obchodní procesy a důsledky dokáže jenom málo lidí na světě a ani oni se nedokážou trefit ve všem. To, zda nás čeká další internetová bublina, samozřejmě nevím ani já. Pokud bych to věděl, nepsal bych tento sloupek, ale prodal bych své služby investorům a bankám a za utržený ranec bych vymetal celý svět. To ovšem nebrání tomu popsat příznaky a pustit se do diskuze, proč by se druhá internetová bublina mohla blížit. Může být jiná než ta první, může mít jiný průběh a vůbec nemusí skončit tak drasticky jako ta první.

Pro nastínění celé situace jsem porovnal současnost kolem investování do technologických firem se situací, která vznikla před rokem 2000, kdy splaskla první bublina. Příliš mnoho bodů je stejných, to ale nakonec nemusí znamenat vůbec nic, protože doba a situace je v mnoha ohledech úplně jiná.

Webových a mobilních startupů je v současnosti všude plno. Novináři jsou hladoví po mladých firmách vznikajících v Silicon Valley a dalších oblastech. Všechno kolem webových služeb a mobilních aplikací je strašně cool. Média, včetně těch největších, jako Wall Street Journal, New York Times, CNN a dalších, plní titulky informacemi o investicích do mladých firem a spekulacích o IPO. Investoři a zakladatelé jsou největší celebrity. Celé nadšení kolem toho mimo jiné přinesl film The Social Network. Všichni teď chtějí být jako Mark Zuckerberg a Sean Parker.

Také vlivné televizní kanály neustále informují o všem z technologického světa. Dřív se na televizní obrazovky mohli dostat pouze šéfové skutečných technologických ekonomických gigantů. Dnes dostává prostor každý, kdo vlastní nějaký malý startup. A že těch startupů všude po Valley je.

Samozřejmě, to jsou „pouze“ média, ale také investoři celou situaci přiživují. Investují často šílené částky do mladých společností, které ještě nemají jasný obchodní model. Jejich příznivci argumentují tím, že přece ví, co dělají, a že věří v jejich úspěch. Jenže byli to právě investoři, kteří před rokem 2000 nasypali své peníze do internetových firem bez obchodního modelu a pak o ně přišli.

Znamení by bylo ještě mnohem více. Facebook, Twitter, LinkedIn, Zynga a dalších pár jedinců se sice možná uchytí, ale to představuje pouze pár vyvolených. Skutečná bublina vzniká u těch malých projektů, jako Color nebo Qwiki.

Jen žádnou paniku

Klepněte pro větší obrázekJan Sedlák: Webové a mobilní technologie mají tu nevýhodu, že jde o hodně progresivní oblast, kde se za každý rok odehraje spousta zásadních změn a novinek. Je pak velice těžké odhadovat, co se v té změti událostí dostane na povrch, co bude mít vliv a jak to přijmou uživatelé a lidé, kteří dají výslednému produktu vydělat.

Na druhou stranu už není rok 2000, kdy bylo opravdu všechno nové a investoři viděli digitální věci se hýbat a nějak fungovat a nikdo tomu ve výsledku nerozuměl. Za těch více než 10 let se stihly přizpůsobit prestižní vzdělávací instituty, je dostatek kvalitních informací, existuje spousta odborníků, kteří dokážou celou oblast monitorovat, existují novináři, kteří se specializují na tuto oblast a umí svým čtenářům předávat kvalitní informace. Internetový trh a trh s mobilními aplikacemi je stejně složitý jako ostatní trhy. Riziko investicí zde není vyšší, ani nižší.

Do webových a mobilních projektů už neinvestují pouze bankéři, kteří dříve znali pouze své komodity a reality. Mají oblast zmapovanou a dokážou se v ní orientovat. Objevilo se také značné množství investorů, kteří investují peníze, které dříve vydělali na svých internetových projektech. Dá se tedy předpokládat, že by neinvestovali takové částky, které by je položily a položily celý trh. Navíc investice do vznikajících projektů nejsou tak veliké. Pokud se píše o obřích investicích, mluví se o Facebooku, Twitteru a jim podobných. Tedy o společnostech, které už dokážou generovat solidní příjmy. Tolik předkládaná aplikace Color je spíše výjimkou.

Každý, kdo se kdy snažil se svým technologickým projektem ulovit investora, vám jistě potvrdí, že například ve Valley není vůbec lehké někoho k investicím přesvědčit. Argumenty, dotazy a požadavky investorů jsou velice tvrdé a rozhodně nedají své peníze komukoliv, kdo si o ně zažádá.

Doba o 10 let později má také další věc, kterou rok 2000 neměl – takovou penetraci internetu, mobilního internetu a chytrých zařízení. Je logické, že se ve světě plném chytrých telefonů, televizí a všudypřítomného internetu budou objevovat služby, které s tím vším pracují. Rok 2000 nebyl v mnoha ohledech vůbec připravený. Uživatelé jsou zvyklí platit svými kreditními kartami a internet používají jako hlavní nástroj pro komunikaci. Prostor ukázat a vnutit jim nové produkty je mnohem větší.

Je ale jasné, že teprve IPO několika prvních společností ukáže, jak na tom trh doopravdy je. Mnozí odborníci se domnívají, že investice do mnoha společností jsou stejně vysoké (nebo vyšší), než bude jejich hodnota na burze. Prozatím je možné srovnávat s emisí akcií čínských internetových firem. I když bylo IPO úspěšné, žádný zázrak to nebyl.

Témata článku: Byznys, Černobíle, Zynga, Parker, Celebrity

19 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jetelina 28. 4. 2011 12:50:51
    Internet je sám o osbě bublina... elktřiny.
  • Martin Mikala 21. 4. 2011 14:41:41
    Ono někdy páni nadšení investoři a analytici zapomínají na to, že ty...
  • George2005 21. 4. 2011 9:29:30
    Ksichtovník a jiné "sociální sítě" opravdu jako velkou bublinu vidím....
reklama
Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

** Dnes žádnou elektroniku programovat nebudeme ** Štěnice totiž funguje sama o sobě ** Stačí připojit baterii a naladit frekvenci

22.  1.  2017 | Jakub Čížek | 32

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 409

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

** Design Facebooku se delší dobu nemění a pro mnohé je nudným ** Grafici zkouší navrhovat nové koncepty toho, jak by mohla síť vypadat ** Hlasujte pro nejzdařilejší návrh

22.  1.  2017 | Stanislav Janů | 65

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

** Strojové učení lze skvěle použít pro vylepšení modelů pro předpověď srdečních komplikací ** Nová technologie umožňuje přesněji určit rizikové pacienty ** Dřívější diagnostika může díky včasně léčbě do budoucna zachránit životy

21.  1.  2017 | Karel Javůrek | 7

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

** Věděli jste, že Apple vyvinul celkem 45 modelů tiskáren? ** ** Monitor na výšku, plotter nebo herní konzole - to vše měl Apple ve své nabídce ** Většinu z těchto produktů pohřbil Steve Jobs

19.  1.  2017 | Stanislav Janů | 43


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama