Bude Google králem burzy?

Google roste a roste. Je vůbec možné tento trend udržet? A stojí podnikání Googlu na pevných základech a nebo je to jen další bublina, která časem splaskne? Zatím se zdá, že žádné splaskávání nebude, protože Google trhá poslední týdny rekordy na burze a nezdá se, že by jeho postavení mohl někdo ohrozit.

Neuvěřitelný růst

Není to tak dávno, co jsme i zde na Živě psali o tom, že Google je velmi úspěšný na burze. Akcie letí vzhůru a překonávají rekordy. Investoři zatím Googlu věří a nedávno překonaná hranice 400 dolarů za akcii o tom svědčí.

Investoři radí neprodávat, totéž se týká dalšího černého koně "poslední sezóny", firmy Apple. I když akcie před týdnem mírně kolísaly, není to nic tragického, co by investory odradilo. Vyhledávací byznys se stal jedním z klíčových odvětví a objevuje se otázka, zda je zde ještě místo pro další miliardový kolos jako je Google, Yahoo, AOL či MSN a nebo je již trh zaplněn?

Za poslední rok vzrostla hodnota akcií Googlu o 130 procent a od vstupu na burzu před 15 měsíci se cena již zpětinásobila. Firma již má tržní hodnotu zhruba 125 miliard dolarů, což je například více než eBay a Amazon dohromady, překonává mediální kolos Time Warner (84 miliard) a je na tom lépe než "král sítí" Cisco (107 miliard).

Roste však nejen cena za akcii, ale i "traffic", který firma generuje (resp. uživatelé služeb Googlu). V říjnu byl počet unikátních návštěvníků přes 83 milionů. To je o 30 procent více, než za stejné období loňského roku. Ani Yahoo ale nezůstává pozadu. Růst sice nebyl tak velký, byl "jen" 12 procent, ale počet unikátních návštěvníků je zhruba 52 milionů, což rozhodně není špatné. Akcie Yahoo však za poslední rok stouply pouze o 4 procenta.

Absolutní cena za akcii je sice zcela bezpředmětná při porovnávání úspěšnosti firmy, ale pokud byste hodlali investovat své peníze do akcií nejúspěšnějších vyhledávačů, za Yahoo dáte zhruba 40 dolarů, cena akcie Googlu již o něco překročila zmiňovanou hranici 400 dolarů.

Může vzniknout další Google?

Nastává přímo učebnicový případ. Když se dostane trh do určitého bodu, vedoucí firma oboru bere největší podíl, přičemž firmy na druhých příčkách jsou na tom také poměrně slušně. Investoři začínají ztrácet zájem o malé hráče a vzniká efekt sněhové koule. To je již vidět i ve skutečnosti, například společnosti InfoSpace klesla cena akcií o 45 procent jen za poslední rok a takových malých firem je mnoho.

Navíc se zdá, že Google má o budoucí výdělek postaráno. Na rozdíl od firem, které zkrachovaly v době "internetové bubliny" před několika lety má svůj byznys postaven na pevných základech. Žádní potenciální návštěvníci, kteří jednou možná budou generovat zisk, ale skutečný zisk z reklamy. Podle odhadů analytiků vzroste trh "reklamy na vyhledávačích" jenom ve Spojených státech o téměř 80 procent v následujících pěti letech na hodnotu 7,5 miliardy dolarů.

K tomu je ale nutné připočítat i další aktivity, do kterých se Google i Yahoo pouštějí s kapitálem, který již mají. Ať už je to telefonování přes Internet, bezdrátové sítě či podobné související služby, nic není ponecháno náhodě. Google podobně jako jiné velké firmy "slídí" po dalších nápadech a neváhá kupovat malé firmičky, z jejichž nápadů lze alespoň potenciálně něco vytěžit. Pokud se to z deseti případů povede jen jednou, stále je to dobrý byznys. Malé firmy tak často i vznikají od počátku se strategií nalákat velkého investora, kterému pak bude firma prodána (a z majitelů se přes noc stanou minimálně milionáři). Dá se říct, že podobným procesem prošel i Skype, i když původní zakladatelé zatím "neutekli" (a zřejmě ani firmu nezakládali s prioritním cílem ji prodat).

Je tak vůbec možné, aby vznikl nějaký nový konkurenční Google zcela od nuly? Nic není nemožné, ovšem podle expertů jsou náklady pro vstup do tohoto odvětví stále vyšší s tím, jak se upevňuje pozice gigantů typu Google. Stát se však může leccos a kdo je dnes na vrcholu, může být zítra zapomenut. Sice je dnes již jiná situace, ale vzpomene si ještě někdo z vás na Altavistu?

A co bude dál?

Na závěr necháme úvahy a ekonomické výsledky a vrátíme se zpět k uživatelskému pohledu na věc. Podle některých drbů chystá Google další službu, kterou by měl nalákat další uživatele - Google Calendar. Podobné zvěsti už se objevily před časem a nyní jsou zde zpět. Google se však zatím k ničemu nevyjádřil, nicméně to neudělal ani u jiných služeb a pak je "překvapivě" ohlásil.

Pozici Googlu tak zřejmě v dohledné době nikdo neohrozí, ani téměř všemocný Microsoft a jsem zvědav, za jak dlouho budu psát zprávu o tom, že hodnota akcií překonala hranici 500 dolarů. Podle odhadů některých makléřů již má tuto hodnotu dnes a reálně se na tuto cenu vyšplhá zřejmě velmi brzy.

Zdroje: News.com (1, 2, 3), eWeek, BusinessWeek

Témata článku: Google, Byznys, Google Calendar, Traffic

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • J.P. 9. 12. 2005 17:27:09
    ano, při poměru velikosti firem velmi zajímavý. A tendence jasné....
  • jurgen, jurgen 8. 12. 2005 21:24:27
    a co tento...
  • J.P. 8. 12. 2005 20:21:15
    jeste jeden...
Určitě si přečtěte

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 76