Blade: superauto vytisknuté pomocí 3D tiskárny

Na unikátní platformě vytisknuté na 3D tiskárně je postaveno superauto Blade. Z 0 na 100 km/h zvládne za dvě sekundy. Čeká nás revoluce v malovýrobě aut?

3D tisk pomocí specializovaných tiskáren není jen ve znamení domácích kutilů, ale profesionální 3D tiskárny se používají i pro rychlou a levnou výroby prototypů nejrůznějších produktů.

Omezením přitom není ani v materiálu, protože existují 3D tiskárny třeba i pro slitiny kovu. Kevin Czinger ze společnosti Divergent Microfactories tak ukázal první superauto, které bylo vyrobené pomocí 3D tiskárny. Základem jsou lehké a odolné díly pro stavbu šasi.

První vytisknuté superauto Blade

Společnost se pochlubila tím, že dokázala pomocí 3D tisku vyrobit první superauto s označením Blade, které se pyšní výjimečnými parametry – má celkovou hmotnost jen 630 kg a dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za neuvěřitelné dvě sekundy.

Klepněte pro větší obrázek
Balde a jeho šasi vytvořené na 3D tiskárně

Háček je samozřejmě v tom, že vytisknuté není úplně celé auto se všemi komponenty, ale především vnitřní struktura složená z propojovacích částí z kovové slitiny, které jsou spojené pomocí trubek z uhlíkových vláken.

Klepněte pro větší obrázek
Hlavní spojovací části jsou vyrobené z kovové slitiny na 3D tiskárně jsou velmi lehké a zároveň odolné

Hmotnost propojovacích částí z kovové slitiny je dle tvrzení až o 90 % nižší, než u běžných automobilů, díky čemuž lze v konečném výsledku dosáhnout mnohem nižší hmotnosti vozidla a tím zlepšit i jeho efektivitu. S nižší hmotností je totiž potřeba menší výkon, což znamená i nižší spotřebu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Blade zatím nepoužívá elektromotor, ale klasický čtyřválec poháněný plynem nebo benzínem. Výkon tohoto motoru je 700 koní, díky čemuž má Blade tak výborné zrychlení.

Licence pro malovýrobce

Jak ale uvádí Kevin Czinger, současný šéf společnosti, který v minulosti neuspěl při vývoji hybridního elektrického auta (Coda Automotive), cílem firmy není vyrábět automobily. Možná v malých sériích, ale jeho hlavním plánem je licencovat konstrukci dílů pro kostru, které lze vytisknout pomocí 3D tiskáren.

Klepněte pro větší obrázek
Kevin Czinger chce 3D výrobu licencovat dalším společnostem

Díky tomu se do výroby vlastních automobilů mohou pustit i menší společnosti po celém světě, protože náklady jsou o dost nižší než při běžné výrobě automobilů. Czinger tak doufá, že se mu podaří odstartovat malou revoluci, kdy výroba automobilů nebude jen výsadou velkých společností s miliardovými prostředky, ale naopak se stane dostupnější a umožní vstup na trh i novým menším společnostem a startupům.

I když na stránkách neuvádí, jak rychlá je výroba komponent na 3D tiskárnách, dle tvrzení je možné složit hlavní kostru jednoho vozu za přibližně 30 minut.

Spousta otázek a budoucnost

I když vypadá tento koncept skvěle, v současné fázi obsahuje spoustu otázek, o kterých se výrobce nezmiňuje. Pomocí 3D tiskárny je vyrobený podvozek, volant a možná pár dalších menších částí. Ale motor, tlumiče, kola, sedadla, světla, elektronika a další spousta součástek musí pocházet z běžné výroby.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vnitřní vytisknutá kostra vozidla je dle tvrzení z pevných a lehkých materiálů, ale důležitou informací by bylo, zda takový vůz bude bezpečný a projde crash testy pro schválení provozu na pozemních komunikacích. Vyrobení lehkého vozu totiž není takový problém, jako vymyslet konstrukci, která zároveň dokáže efektivně absorbovat náraz z různých úhlů a rychlostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Když ale budeme uvažovat o blízké budoucnosti, kdy automobily budou řídit stroje a takřka zcela zmizí nehodovost, lze si koncept extrémně lehkých a jednoduchých vozidel vyráběných na 3D tiskárnách představit poměrně dobře. Navíc s přechodem na elektromobily se výrazně zmenšuje i počet komponent, ze kterých je celý automobil tvořen.

Témata článku: Technologie, Tiskárny, Blade, Coda, Crash, Automotive

19 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jiří Pecka 28. 6. 2015 0:34:03
    Člověk si přečte jednu větu náhodně uprostřed článku a už vím, kdo ten...
  • Rawalanche 27. 6. 2015 23:04:07
    Ja myslim, ze hmotnost toho auta neni tak vyrazne nizsi kvuli nejakemu...
  • Dr.No64 27. 6. 2015 16:28:18
    tak to je dobrý, no Porsche za chvíli, Tesla zítra, RR za 30 let a škoda...
Určitě si přečtěte

Novou superbaterii lze nabít za pár sekund, může prodloužit výdrž telefonu na více než týden

Novou superbaterii lze nabít za pár sekund, může prodloužit výdrž telefonu na více než týden

** Vědci vyvinuli nový nanomateriál pro tvorbu superkondenzátorů ** Ohebná struktura umožňuje použití i u nositelností ** Nová technologie umožní extrémně rychlé nabití a mnohem delší výdrž než současné Li-Ion baterie

26.  11.  2016 | Karel Javůrek | 36

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 75