Na unikátní platformě vytisknuté na 3D tiskárně je postaveno superauto Blade. Z 0 na 100 km/h zvládne za dvě sekundy. Čeká nás revoluce v malovýrobě aut?
3D tisk pomocí specializovaných tiskáren není jen ve znamení domácích kutilů, ale profesionální 3D tiskárny se používají i pro rychlou a levnou výroby prototypů nejrůznějších produktů.
Omezením přitom není ani v materiálu, protože existují 3D tiskárny třeba i pro slitiny kovu. Kevin Czinger ze společnosti Divergent Microfactories tak ukázal první superauto, které bylo vyrobené pomocí 3D tiskárny. Základem jsou lehké a odolné díly pro stavbu šasi.
První vytisknuté superauto Blade
Společnost se pochlubila tím, že dokázala pomocí 3D tisku vyrobit první superauto s označením Blade, které se pyšní výjimečnými parametry – má celkovou hmotnost jen 630 kg a dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za neuvěřitelné dvě sekundy.
Balde a jeho šasi vytvořené na 3D tiskárně
Háček je samozřejmě v tom, že vytisknuté není úplně celé auto se všemi komponenty, ale především vnitřní struktura složená z propojovacích částí z kovové slitiny, které jsou spojené pomocí trubek z uhlíkových vláken.
Hlavní spojovací části jsou vyrobené z kovové slitiny na 3D tiskárně jsou velmi lehké a zároveň odolné
Hmotnost propojovacích částí z kovové slitiny je dle tvrzení až o 90 % nižší, než u běžných automobilů, díky čemuž lze v konečném výsledku dosáhnout mnohem nižší hmotnosti vozidla a tím zlepšit i jeho efektivitu. S nižší hmotností je totiž potřeba menší výkon, což znamená i nižší spotřebu.
Blade zatím nepoužívá elektromotor, ale klasický čtyřválec poháněný plynem nebo benzínem. Výkon tohoto motoru je 700 koní, díky čemuž má Blade tak výborné zrychlení.
Licence pro malovýrobce
Jak ale uvádí Kevin Czinger, současný šéf společnosti, který v minulosti neuspěl při vývoji hybridního elektrického auta (Coda Automotive), cílem firmy není vyrábět automobily. Možná v malých sériích, ale jeho hlavním plánem je licencovat konstrukci dílů pro kostru, které lze vytisknout pomocí 3D tiskáren.
Kevin Czinger chce 3D výrobu licencovat dalším společnostem
Díky tomu se do výroby vlastních automobilů mohou pustit i menší společnosti po celém světě, protože náklady jsou o dost nižší než při běžné výrobě automobilů. Czinger tak doufá, že se mu podaří odstartovat malou revoluci, kdy výroba automobilů nebude jen výsadou velkých společností s miliardovými prostředky, ale naopak se stane dostupnější a umožní vstup na trh i novým menším společnostem a startupům.
I když na stránkách neuvádí, jak rychlá je výroba komponent na 3D tiskárnách, dle tvrzení je možné složit hlavní kostru jednoho vozu za přibližně 30 minut.
Spousta otázek a budoucnost
I když vypadá tento koncept skvěle, v současné fázi obsahuje spoustu otázek, o kterých se výrobce nezmiňuje. Pomocí 3D tiskárny je vyrobený podvozek, volant a možná pár dalších menších částí. Ale motor, tlumiče, kola, sedadla, světla, elektronika a další spousta součástek musí pocházet z běžné výroby.
Vnitřní vytisknutá kostra vozidla je dle tvrzení z pevných a lehkých materiálů, ale důležitou informací by bylo, zda takový vůz bude bezpečný a projde crash testy pro schválení provozu na pozemních komunikacích. Vyrobení lehkého vozu totiž není takový problém, jako vymyslet konstrukci, která zároveň dokáže efektivně absorbovat náraz z různých úhlů a rychlostí.
Když ale budeme uvažovat o blízké budoucnosti, kdy automobily budou řídit stroje a takřka zcela zmizí nehodovost, lze si koncept extrémně lehkých a jednoduchých vozidel vyráběných na 3D tiskárnách představit poměrně dobře. Navíc s přechodem na elektromobily se výrazně zmenšuje i počet komponent, ze kterých je celý automobil tvořen.