Jeden je pánem softwaru, druhý je pánem internetu. Několik let bez větších problémů fungovaly vedle sebe, ale najednou se začaly pošťuchovat a lézt si do zelí.
Microsoft a Google se postupně střetávají v několika oborech. Letos to začíná škádlením a přehlídkou zbraní, příští rok to vypukne na ostro – Google vs. Microsoft rovnou na několika frontách.
Google vs. Bing
Microsoft se probudil z dlouhého vyhledávacího spánku. Procitl v době, kdy je Google už dávno pánem vyhledávání a pojem „googlovat“ je běžným slovem. Se svým pozvolna inovovaným vyhledávačem Live nemohl Microsoft pozici Googlu ohrozit. Nejúspěšnější byl na americkém trhu, kde ukousl mrzkých osm procent z vyhledávacího koláče.
Už by se mohlo zdát, že to Microsoft s vyhledávačem vzdá a bude se soustředit více na webové služby, které lze navázat na jeho software a operační systém. Jenomže ve vyhledávání, reps. kontextové reklamě ve vyhledávačích, jsou velké peníze, a ty si Microsoft nechtěl nechat ujít. Chtělo to ale něco velkého, aby to vzbudilo pozornost a nechalo zapomenout na spící Live. Začalo se šuškat o Kumo a najednou bing, objevil se Bing (více zde).
Nový vyhledávač Bing a starý dobrý Google
Nový vyhledávač Microsoftu sklidil převážně kladné ohlasy. Microsoft rozjel nová vývojářská centra, kde se Bing zrodil a kde se má s neutichajícím elánem dále vyvíjet za podpory obřích finančních injekcí (více zde). K tomu Microsoft přidal obrovskou mediální kampaň a Bing má rázem v Americe dvanáct procent (více zde).
Nedá se čekat, že by byl takový nárůst trvalý, ale postupně můžeme očekávat pozvolný nárůst uživatelů tohoto vyhledávače. Ne, že by byl Google špatným vyhledávačem, ale čím byl Google v dobách Altavisty a Yahoo, tím je tak trochu Bing teď – tedy novým atraktivním vyhledávačem, který jde na věc „trochu jinak“. A to láká k vyzkoušení. Řada uživatelů pak už u Bingu zůstane, nebo se k němu alespoň bude častěji vracet, jakožto k alterantivním výsledkům hledání oproti Googlu.
U nás je možná pro některé nepochopitelné, proč by měl Bing nějak ohrožovat Google, protože český Bing není nic jiného než převlečený Live. Ale podobně jako u Googlu jde vývoj od hlavního trhu, tedy toho amerického. A na americké verzi Bingu už je to jiné kafe, a Bing mnohdy dává „užitečnější“ výsledky hledání spolu s doprovodným obsahem. Něco na tom Bingu bude, když už i jeden ze zakladatelů Googlu, Sergey Brin, dal najevo své obavy z nového vyhledávače Microsoftu a připustil, že Bing je zatím jediný vyhledávač, který by Google mohl v budoucnu ohrozit (více zde).
Bude velmi zajímavé sledovat poměry vyhledávačů za rok, kdy už Bing bude zaběhlý a jeho inovativní funkce budou (snad) dostupné i v jiných regionálních mutacích vyhledávače. Rozhodně ještě zdaleka neohrozí pozici Googlu, ale pokud bude vykazovat mírný, ale stálý přírůstek nových uživatelů, bude to malé vítězství slibující další velké bitvy.
Windows vs. Chrome OS
Trochu jiný příběh se otevírá na straně operačních systémů. Tak dlouho se spekulovalo o tom, zda a jestli vůbec přijde Google s vlastním operačním systémem, a co to bude znamenat, až se zrodil Android (více zde). Operační systém pro mobilní zařízení budil trochu rozpaky, protože tohle nebylo přesně to, co bychom očekávali. Když se začaly objevovat prototypy notebooků s Androidem (více zde), už už se zdálo, že se ukazuje cesta. A najedou Google přijde s oznámením o Chrome OS (více zde).
Prototypy notebooků s Androidem jsou jen slepým experimentem
Můžeme se divit, ale ne až tak moc. Oba systémy vyvíjí různé skupiny vývojářů tak, aby maximálně využili možností zařízení, na které jsou určeny. Přitom jsou v obou případech základy Linux a otevřené platformy, tedy snadná cesta k provázání a portaci aplikací.
Chrome OS je celkem logický krok a znamená pro Google osvobození od systému Microsoftu. Svůj prvotní rozvoj může založit na nově vznikající generaci netbooků a smartbooků, které poběží na platformě nVidia Tegra (více zde). Na těchto čipech totiž běžná Windows nerozjedete a od Microsoftu se nabízí pouze zastaralý systém Windows CE. Rozšíření Chrome OS na běžné notebooky už by nemuselo být problém, závisí to ale pochopitelně především na tom, zda se Googlu podaří přesvědčit výrobce, aby do svých produktů namísto drahých Windows předinstalovávali volně dostupný Chrome OS. Nějaké pokusy o tento model už tu byly s Linuxem, ale o tyto notebooky byl i přes nižší cenu minimální zájem. Google je ale víc „sexy“, laičtí uživatelé se ho míň obávají a Google jim do systému dodá i sadu potřebných programů a služeb. Zafungovat by to tedy mohlo.
Jak ostatně můžeme vidět na zářném příkladu Applu, dnes už se neprodává samotný produkt, ale celé ucelené portfolio v rámci „produktové služby“. Když si koupíte iPhone, kupujete si tím i přístup do iTunes a App Store a možnosti s tím související, připočítat k tomu můžeme i program iTunes. Vše je dokonale propojeno a vše spolupracuje v rámci jedné ucelené „produktové služby“.
Nečekám od Googlu, že by vyráběl vlastní notebooky (i když nějaké OEM hračky by se vyskytnout mohly), ale jako „produktová služba“ může fungovat právě Chrome OS. Dokonalá vazba na služby Googlu, sada základních programů pro práci a zábavu, vše s jednotným stylem, ovládáním a vzájemným propojením. Jeho klíčové internetové služby lze již navíc provozovat také offline a základ v podobě prohlížeče už Google má. Chybí už jen ten systém (a nějaký nástroj na multimédia, který však mohou poskytnout třetí strany).
Trochu paradoxně v této souvislosti působí Windows. Také Microsoft chce v rámci svého systému nabídnout ucelenou službu uživateli. A tak systém dovybavuje nepostradatelnými součástmi, jako je třeba Internet Explorer. Vše je pěkně provázáno, v jednotném uživatelském stylu – podobně jako u Mac OS X, nebo jak předpokládáme u Chrome OS. Nicméně Evropská komise tento postup na základě stížností tvůrců alternativních programů zavrhla (více zde). Ale je fakt, že pozice Windows je poněkud specifická a pevně vázat na tento klíčový produkt další své produkty, byť za účelem přínosu více služeb zákazníkovi, může budit rozporuplné reakce.
Internet Explorer vs. Chrome
A právě samotný souboj prohlížečů bude rovněž zajímavý. Chrome po malých krůčcích získává další uživatele, Internet Explorer sice také, ale v celkovém poměru postupně ztrácí svůj dominantní podíl (více zde). Internet Explorer byl dlouho pasován do pozice základního a jednoduchého prohlížeče pro širokou veřejnost, zatímco fajnšmekři si stáhli Firefox, Maxthon nebo Operu. Se sedmou a osmou verzí se Microsoft snaží pověst napravit – je moderní a nabitý funkcemi. A vedle toho se zjevil Google Chrome, který je jednoduchý, na první pohled bez funkcí, za to ďábelsky rychlý – tedy naprosto ideální prohlížeč pro masy. A oblíbili si ho i nároční uživatelé, kteří ve prospěch rychlosti a přehlednosti obětovali i požadavky na některé funkce (více o Chrome zde).
Prohlížeč Google Chrome
Chrome je tedy prohlížeč, který je vhodný jak pro amatéry, tak pro profíky, Firefox má svou obrovskou komunitu a je určen pro uživatele, kteří si rádi ušijí prohlížeč na míru. A připadá mi, že Internet Explorer balancuje někde mezi a chtěl by od všeho trochu – být jednoduchým prohlížečem pro masy, být nástrojem pro náročné uživatele a mít možnosti rozšíření funkcí. Ale zdá se, že žádnou skupinu nedokáže oslovit přesvědčivě.
Internet Explorer 8
Android vs. Windows Mobile
Již zmiňovaný operační systém pro mobilní telefony Google Android je dalším zajímavým fenoménem. Mezi chytrými telefony to dlouho bylo o souboji Symbian vs. Windows Mobile. Ale protože se Symbian držel převážně telefonů bez dotykových displejů a Windows Mobile byl zase naopak velkým přítelem stylusů, nakonec se trhy takto vymezily – přístrojů s Windows Mobile for Smarthones (bez dotykového displeje) bylo jen minimum a Symbian UIQ (pro dotykové displeje) dokonce de facto zanikl.
Najednou se objevil iPhone a přinesl revoluci v ovládání mobilních telefonů (recenze prvního iPhonu zde). Když se k tomu neměl Microsoft, tak se sami výrobci komunikátorů s Windows Mobile v čele s HTC pustili do úpravy zastaralého prostředí systému Windows Mobile a snažili se vyloudit něco podobného iPhonu (u HTC to nazvali TouchFLO). Nokia chvíli otálela, ale nakonec také přišla se svou dotykovou verzí Symbianu S60. Dokonce se rozhoupal i Microsoft a i když neukázal dlouho slibované Windows Mobile 7, tak alespoň lehce inovované šest jedničky a až nyní se čeká na nasazení verze 6.5, která konečně přináší nějaké větší změny v ovládání (více zde).
Do toho přišel Android od Googlu. Otevřený operační systém navržený pro telefony s dotykovým displejem a slibující rychlé rozšíření nových aplikací. Inovace mobilního operačního systému Microsoftu trochu vázne, a tak se i dvorní výrobce zařízení pro Windows Mobile, tedy HTC, začalo orientovat na Android. Android najednou bude mít i Sony Ericsson, Motorola a Samsung, samotné HTC už představilo několik přístrojů a některé už jsou i na trhu.
Příští rok budou na trhu první kousky s Windows Mobile 6.5 a možná se dočkáme dalšího oznámení premiéry několikrát odložených a dlouho očekávaných Windows Mobile 7 (více zde). Jenomže to už bude rok po nasazení Google Android na trh a Android Market (obdoba AppStore pro iPhone) bude plný aplikací, stejně tak Ovi Store od Nokie (online obchod s aplikacemi pro Symbian). Všechny zmiňované už celosvětově běží (včetně ČR), jen MarketPlace od Microsoftu pořád nějak spí… Prý se v ČR dočkáme začátkem roku 2010. A vedle toho se Apple chlubí, že si uživatelé z jeho AppStoru stáhli 1,5 miliardy aplikací za rok (více zde).
Ze současného Windows Mobile se snaží udělat moderní systém nadstavba TouchFLO od HTC • trochu změn přímo v systému přinese až verze 6.5
Připadá mi, že toto bitevní pole Microsoft podcenil. Opět uvidíme příští rok, jak se situace bude vyvíjet.
Dva se perou, Apple se směje
Na soudy, která z firem si na trhu vede nejlépe a má nejlépe našlápnuto k úspěchu, je ještě brzy. A bude brzy i za rok, nicméně uvidíme již nějaký vývoj na zmiňovaných bojištích. Ale třetí v pozadí byl několikrát zmíněn, přesto si jde vlastní, bezkonfliktní a úspěšnou cestou. Mám namysli Apple, který nenápadně způsobil převrat. Je to znát především na úspěchu iPodu a iPhonu – nezabývá se u těchto produktů specifikacemi a je mu úplně jedno, že iPhone donedávna nezvládl odeslat MMS. Tyto přístroje nabízí jednoduchost, přehlednost, intuitivnost a především vázanou službu. U Applu si zavčas uvědomili, že IT produkty časem přestanou prodávat technické specifikace, ale stěžejní bude jejich „použitelnost“ a samozřejmě také design. V zemi bez iTunes a předraženými Macy je možná těžké si něco takového připustit, ale chování ostatních hráčů na trhu jasně ukazuje, že tudy vede cesta.
Apple je však na druhou stranu hodně uzavřená firma a s rozmachem samotných počítačů trochu naráží, nejen z důvodu vyšší ceny produktů. Lidé jsou zvyklí na Windows a z toho naopak může velmi vytěžit Microsoft. Snaží se dohnat Google na poli webových služeb a nabízí léty prověřený kvalitní software, na který jsou lidé zvyklí. Ale co to s lidmi udělá, když dostanou vše do počítače zdarma pod záštitou Googlu? Možná si rozmyslí, jestli se jim vyplatí investovat nemalé peníze do produktů Microsoftu.
V příštím roce můžeme vysledovat trendy a lépe odhadnout, kam stávající situace spěje. Anebo nám to může být úplně jedno a budeme používat to, co se nám zrovna bude líbit, ať už za tím stojí kdokoli.