reklama

Bing (prý) kradl data z Googlu

Komunita okolo internetových vyhledávačů řeší novou kauzu. Podle webu Search Engine Land Bing vykrádá Google, podle Microsoftu tomu tak pochopitelně není. O co vlastně šlo?

Svět webových vyhledávačů řeší v posledních hodinách svou malou aféru. Oč jde? Google se už delší dobu domnívá, že jeho výsledky – tedy logiku řazení stránek při vyhledání slova – kopíruje konkurenční Bing od Microsoftu. A jelikož eho inženýři nechtěli zůstat v nejistotě, vyslali do boje volavku.

Google vypustil návnadu...

S informací jako první přišel v oboru poměrně respektovaný Search Engine Land – odborný magazín zaměřený na světové webové vyhledávače, jehož šéfredaktor pracně vyšťoural potřebné informace přímo od inženýrů z Googlu.

Jak to tedy celé probíhalo? Google se domníval, že Bing na prvních pozicích řadí stejné výsledky jako on a podle stejné logiky. Vytvořil tedy sadu dočasných a nesmyslných výrazů, které byly spjaté se skutečnými výsledky vyhledávače. Těchto speciálních a zcela nesmyslných kombinací byla celá stovka a jedna z nich – výraz mbzrxpgjys – například odkazoval na seznam výsledků, na jehož prvním místě byl odkaz na amerického výrobce manažerských chytrých telefonů RIM (BlackBerry).

Pokud vám to případne složité, vše osvětlí obrázek níže. Pokud jste v americkém Googlu před pár hodinami zadali tento dotaz, první v pořadí se zobrazil RIM. Byla to umělá a cílená reakce Googlu.

Klepněte pro větší obrázek
Návnada Googlu: na termín mbzrxpgjys se dočasně na prvním místě zobrazila stránka Research in motion
Už to nezkoušejte, experiment byl ukončen

... a Bing se prý chytil

Poté pracovníci odešli domů a na svých soukromých počítačích začali stejný výraz vyhledávat na Googlu v Internet Exploreru a v prohlížečích s podporou vyhledávací lišty Microsoftu. Krátce na to začal úplně stejné výsledky (respektive firmu RIM) vyhledávat i Microsoft Bing. A bylo vymalováno. Jak je možné, že Bing při zadání návnady mbzrxpgjys vyhledá stejně jako Google společnost Research in Motion, když to byl umělý zásah Googlu do jeho databáze?

Klepněte pro větší obrázek
Bing i v době přípravy článku stále na prvním místě vracel zcela irelevantní stránku RIM. Na dalších pozicích už byly zaindexované stránky související s kauzou, které měly řetězec ve svém obsahu

Podle inženýra Googlu Amita Singhala, kterého Search Engine Land požádal o vyjádření, se jedná o jasný důkaz podvodu ze strany Bingu a domnívá se, že si konkurenční vyhledávač vypůjčil spojitost nesmyslného výrazu a RIMu právě skrze prohlížeč Internet Explorer se zapnutou funkcí Navrhované weby (Suggested Sites). V rámci ní totiž prohlížeč může analyzovat zadávanou webovou adresu a výsledky a může tak případně i snadno optimalizovat svůj Bing.

Klepněte pro větší obrázekDruhou možností získávání informací je třeba lišta Bing Bar, která z principu analyzuje adresy zadávané do prohlížeče. Není to ovšem nic neobvyklého, tímto způsobem fungují všechny podobné vyhledávací lišty včetně té od Googlu.

Interní experiment Googlu s návnadou již skončil a vyhledávač odstranil propojení s několika desítkami speciálních slov. Google zároveň nepodal žádné oficiální stanovisko a v podstatě nelze celou zprávu dodnes uspokojivě potvrdit. Na veřejném internetu existuje jen několik málo snímků, které dokládají, že tomu tak skutečně bylo a koneckonců v Bingu stále najdete nesmyslná spojení. Však si to sami vyzkoušejte třeba v případě RIMu. Jen upozorním, že na samotných stránkách Research in motion se nesmyslná fráze vůbec nevyskytuje a oba vyhledávače jsou víceméně imunní proti „vyhledávačovým bombám“ z první poloviny desetiletí, neexistuje tedy žádné jiné spolehlivé vysvětlení, proč by měl Bing takto nesmyslný patvar stejně jako dříve Google spojovat s RIMem.

Microsoft: Nepodvádíme

Danny Sullivan z webu Search Engine Land posléze oslovil i lidi z týmu Microsoft Bing, ti se ovšem vyjádřili pouze v tom kontextu, že Bing nepodvádí a „nekrade“ data z konkurenčního vyhledávače. S prakticky identickým vyjádřením posléze na svém blogu All About Microsoft přispěchala i skalní blogerka z planety Microsoft – Mary Jo Foley. Zároveň se ale ve vyjádření Microsoftu píše, že mechanismus Bingu „používá různé signály pro řazení výsledků“ a pomáhají mu v tom i podobné doplňky jako právě nejrůznější lišty, které Microsoft upozorní, kolik lidí na odkaz kleplo a jak tedy může být důležitý.

Ať už své výsledky Microsoft pouze přizpůsobil na základě oblíbenosti kombinace mbzrxpgjys – RIM v prohlížečích zaměstnanců Googlu (jejich MSIE prohlížeč se kombinaci naučil díky falešnému Googlu a informaci předal centrálnímu serveru Bing), nebo identické výsledky vznikly na nějakém jiném dataminingovém principu, v podstatě se jedná o marginální záležitost. V tomto směru se nesla i hromada komentářů okolo aféry, podle kterých by neměl Google Microsoftu nic vyčítat, oba vyhledávače se totiž navzájem výrazně inspirují.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vyhledávače obrázků jsou prakticky identické, nekonečný ajaxový
seznam je nicméně v tomto případě „vynález“ Microsoftu

Zatímco Google by mohl právem namítnout, že stanovil základní standard vyhledávače, který ostatní kopírují včetně použitých barev, autoři Bingu by mu mohli zase připomenout, že se zvláště v poslední době v mnohém nechal inspirovat zase jejich vyhledávačem. Stejně jako Bing umí i Google zobrazit na titulní stránce tapetu, používá postranní panel a i jeho nový ajaxový „nekonečný“ seznam výsledků u vyhledávače obrázků až podezřele připomíná původní koncept Bingu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Stejně tak tapetu úvodní stránky vyhledávače představil jako první Bing

Kauze se podrobně věnuje:

Témata článku: Technologie, Microsoft, Google, Web, Vyhledávače, Bing, Kauzy, Bingo, Land, Search, Engine, Feed, Google News

78 komentářů

Nejnovější komentáře

  • VladexAndroid 2. 2. 2011 22:34:37
    já bych řekl že to oba okopírovali od Xeroxu
  • Vojtěch Souček 2. 2. 2011 22:26:14
    no sice to není moje praketa, ale pokud jsem to dobře pochopil tak...
  • Martin Rejsek 2. 2. 2011 21:09:38
    Omlouvám se, nepatří to sem, ale musím... - Nový Android Market -...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 35

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 132

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 121

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

** V macOS funguje vyhledávání Spotlight, ve Windows podobně propracovaná funkce chybí ** Alternativy se zaměřují na rychlé hledání souborů i externí zdroje ** Mnohé mohou vyhledávání ve Windows kompletně nahradit

18.  2.  2017 | Stanislav Janů | 58

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 217


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama