reklama

Ballmer: Krizi využijeme ve prospěch Microsoftu

Šéf Microsoftu Steve Ballmer měl sezení s burzovními analytiky a představil budoucí strategii firmy. Potvrdil svůj svéráz. Přinášíme zhodnocení současné situace softwarového molocha.

Svérazné řešení finanční krize

Klepněte pro větší obrázekSoučasný výkonný šéf Microsoftu Steve Ballmer při úterním sezením s burzovními analytiky přednesl některé své plány a vyhlídky do budoucna. Zástupce finančních trhů se snažil přesvědčit, že má redmondská společnost jasnou strategickou vizi, jak čelit současné ekonomické recesi, což by se eventuálně mohlo pozitivně odrazit na hodnotě akcií.

Ballmer přišel s poněkud odvážným manažerským plánem, kdy v době světové krize nechce příliš redukovat výdaje, ale naopak hodlá co nejvíce strategicky investovat a posílit pozice Microsoftu v mnoha segmentech trhu. Některá úsporná opatření podle něj budou určitě nutná, uspořené výdaje však nebudou tvořit kapitál firmy, ale poslouží právě k investičním účelům. Jedním z kroků, jak hodlá největší světový výrobce softwaru ušetřit na některých výdajích, je už dříve oznámené propuštění 5 tisíc zaměstnanců. Podle Ballmerových slov by to mělo během následujícího roku ušetřit až 1,5 miliardy amerických dolarů. Pro úplnost ještě dodejme, že firma původně chtěla rozvázat spolupráci se zhruba 15 tisícovkami lidí.

Nejvlivnější IT osobnost světa nezapomněla zdůraznit, že firma na vlastní kůži pocítila neblahé důsledky recese, stejně jako zaznamenala ztrátové prodeje v některých svých oblastech. Neuspokojivé prodeje postihly například divizi desktopových operačních systémů. I proto se Microsoft snaží uspíšit příchod Windows 7, které by měly rychle nahradit pro mnohé uživatele nevyhovující Windows Vista.

Ballmerovým cílem je využít investiční mezery v současné situaci a zatímco většina technologických firem šetří a všemožnými způsobi omezuje výdaje, Microsoft chce kontrastně vynaložit úsilí a finance k získání silnějšího postavení na trzích, kde tak dobrý není. Nástupce Billa Gatese tuto strategii přirovnal k některým úspěšným modelům aplikovaných při krizi ve třicátých letech minulého století. Některé konglomeráty se odhodlaly k takto troufalým řešením a při ustálení ekonomiky zaznamenaly nebývalý nárůst tržního podílu a následných příjmů.

Oči se upírají na unikající zlato netbooků

Za jednu ze stěžejších strategických a vývojových investic Microsoft považuje zaměření se na netbooky. Tyto malé přenosné počítače zaznamenaly v roce 2008 ohromný nárůst prodejů díky své mobilitě a příznivým cenám, což logicky poznamenalo i trh s operačními systémy. Ze strany Microsoftu byl problém v tom, že výrobci netbooků často v základní instalaci nabízeli upravené Linuxové distribuce, případně starší Windows XP. Z komerčního hlediska tak redmondskému gigantu unikly nemalé zisky z prodeje případných licencí Windows Vista. Prozatím nejnovější operační systém však narážel na své bariéry v podobě hardwarových nároků -- Windows XP v tomto směru dominovaly.

A právě nadcházející Windows 7 mají tento neduh zcela eliminovat. Už první betaverze při reálných instalacích na různé druhy netbooků ukazuje, že se "sedmičky" hýbou minimálně stejně dobře, jako Windows XP. Microsoft v tomto ohledu přizpůsobil i správu napájení, zlepšil výdrž na baterie a některé drobnosti jako třeba správu bezdrátových sítí. Společnost proto určitě bude v budoucnu chtít navazovat kontrakty s prodejci a výrobci netbooků za účelem předinstalování OEM verzí Windows 7. Nicméně tento krok bude moci Microsoft uplatňovat nejdříve na přelomu roku, kdy se nová Windows chystají na trh.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Netbooky ovládly rok 2008 a tento trend má následovat i tento rok. Microsoft proti vycítil příležitost docílit nových zisků a nové Windows 7 budou s netbooky plně počítat

Svoji orientaci na netbooky firma potvrdila i dalším krokem. Zástupci totiž nedávno oznámili, že Microsoft navázal spolupráci prakticky se všemi výrobci malých notebooků. Tam, kde uživatelé dostanou předinstalovány Windows XP, bude předinstalována i trial verze kancelářské sady Office 2007. Podle Microsoftu to nejen usnadní případnou instalaci, netbooky totiž nemají optické mechaniky, což pro někoho může být problém, a mělo by to přinést nové zisky. Uživatelé, kteří budou chtít trial verzi prodloužit, si zakoupí licenci a pouze zadají získaný klíč.

Lidé v Microsoftu se domnívají, že by produktům z jeho dílny neuškodila větší exkluzivita a jakási posvátnost kolem celé rodiny produktů, jako se to například daří Applu. Firma proto oznámila, že hodlá otevřít několik svých značkových prodejen podobných Apple Storům, kde bude nabízet především produktu ze svého portfolia. Z hlediska budování brandu je to za určitých předpokladů zajímavý krok, který by opravdu mohl pomoci, zejména pokud se zavede i podpora uživatelů a jiné kroky. Někteří obchodní experti se však domnívají, že je tento krok spíše nešťastný a vůbec nezaručuje to, co si od toho marketingové oddělení slibuje.

Důvodem má být především skutečnost, že narozdíl od Applu je možné produkty Microsoftu koupit de facto kdekoliv, od internetových obchodů přes lokální prodejce IT až po hypermarkety. Stejně tak bude muset Microsoft v rámci svých maloobchodů prodávat některé produkty třetích stran, například notebooky a smartphony. Exkluzivita je pak rovněž vyloučena. Na druhé straně je zde možné těžit ze vzájemné spolupráce s partnery.

Ach ty webové služby a zpropadený Google

Klepněte pro větší obrázekSteve Ballmer podle očekávání neopomněl sdělit své rozsáhlé plány na vybudování rozsáhlé internetové říše, kterých se firma nevzdává už od dob jednání s internetovou firmou Yahoo. I když se ukázalo, že in-house vývoj nových a inovovaných webových aplikací a služeb prozatím přinesl poměrně značné finanční ztráty díky navýšení investic a prostředků pro provoz, firma neustále v tomto segmentu trhu vidí jednu z největších příležitostí k ziskům.

Microsoft by tak chtěl značně posílit v oblasti internetové reklamy. Právě pomocí vyspělého modelu poskytování reklamních prostor inzerentům například Google těží stále rostoucí zisky a jako jeden z mála nezaznamenává pokles akcií ani při globální recesi. Googlu však patří zhruba 57 % reklamního trhu a Microsoft se musí krčit s pouhými 6 proceny. Jeho samotná pozice by byla ještě mnohem horší, kdyby neodkoupil společnost aQuantive.

Google v této oblasti neustále sílí a představuje inovace, které reagují na potřeby inzerentů, kdežto Microsoft stále nepředstavil žádnou strategickou koncepci. Analytici a odborníci se domnívají, že pokud v Redmondu nepřijdou s něčím odlišným, není možné se do rozjetého vlaku se strojvedoucím Google nastoupit. Zadavatelé reklamy prostě nebudou mít důvod odcházet jinam.

TIP: Google vládne internetové reklamě, Microsoft zaostává

Zdá se, že v oblasti internetu Microsoft hodně tápe. Dosavadní vynaložený kapitál, který měl přinést svěží nové služby Windows Live, sice byl k něčemu, současná podoba však nemá šanci obstát. Těmto službám jsou i přes zajímavou myšlenku vyčítány zbytečné chyby, špatná ergonomie, nesystematický vývoj, chaotické uvádění na trh a spousty dalších "drobností". Na druhou stranu je nutné ocenit skutečnost, že se Microsoft nechová systémem "tuto službu má Google a my ji musíme mít také." Pokud se tedy firma vydá cestou Live Mesh, určitý prostor se zde otevírá. K popularitě stejně tak mohou dopomoci zdarma dostupné a kvalitní aplikace Windows Live.

TIP: Google monopolem na internetu, tvrdí Obamova vláda

Šéf Microsoftu se zmínil i o posílení investic do mobilního operačního systému Windows Mobile. Firma na tento rok chystá verzi 6.5, která by měla být poslední před zcela novou verzí 7, první informace a screenshoty však mnoho kritiků předem odsoudilo. Kritizován je především zastaralý koncept Windows CE a s tím spojené problémy s výkonem a neergonomické uživatelské rozhraní. Přesný plán Windows Mobile 7 navíc není znám, společnost však naslibovala kompletní přeměnu vycházející ze současného trendu iPhone a jeho stále se vylepšujících následovníků.

Akcie na dlouhodobém minimu

Akcie Microsoftu se od začátku roku 2009 propadly o zhruba 10 procent z 27 dolarů na 17. Úterní sezení Ballmera s analytiky navíc opět zavinily pokles o zhruba jeden dolar, což zavinila především velmi odvážná strategická koncepce a rovněž oznámení, že tento rok nevyjde nová verze balíku Office 14.

Výrazný pokles akcií Microsoft zaznamenal už na počátku roku 2008, kdy se začal zajímat o odkup Yahoo. Společnost do tohoto roku vstupovala s hodnotou akcií kolem 37 amerických dolarů, od února však nastal postupný pád až na současné minimum.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Akcie Microsoftu klesly za 2 roky o 20 dolarů a jsou na historickém minimu. Výrazný propad zaznamenal i konkurent Apple, hodnota je ale stále několikanásobně vyšší než v případě redmondské firmy. Zdroj: Google Finance

Microsoftu se nejvíce daří ve firemním segmentu, kde díky nově vydaným řešením Windows Server 2008, SBS a Hyper-V těžko hledá významnější konkurenci. Rovněž nasazení desktopových řešení na základě spolupráce s partnery se jeví jako velice výnosný artikl. Společnost v tomto segmentu hodlá udržet vysokou laťku, prodlužuje multilicenční a supportní smlouvy s velkými klienty a posiluje i v oblasti roustoucího trendu virtualizace. Naposledy firma oznámila spolupráci s Red Hatem a Citrixem, což zajistí potenciální nárůst uživatelů Hyper-V.

Snahy posílit například internetovou divizi se proti jeví logicky. Z posledních fiskálních výsledků vyšlo najevo, že právě internet v Microsoftu zaznamenal deficit ve výši 480 milionů dolarů, nijak zvlášť dobře se nedaří ani divizi Windows Client pro koncové zákazníky.

TIP: Opera, Firefox, Chrome a Safari součástí Windows? Utopie? Realita!

Microsoft čelí snad nejsložitější situaci a krizi za celou dobu své existence a už delší dobu se mu nedaří přinášet na trh takové služby, které by koncové publikum nějak více zaujaly. Firma navíc zaspala dobu v oblasti internetových služeb a neustále musí řešit právní neshody. Naposledy to byla pokuta téměř 900 milionů eur Evropské unii za porušení interoperability, v současné době se vede spor o vyřazení Internet Exploreru ze standardní instalace Windows, resp. přidání prohlížečů třetích stran. I onen sektor internetových browserů se pro Microsoft postupně ztenčuje... v Evropě už má Firefox 30 procent. Nastává začátek konce masové sféry Microsoftu a postupné stažení se do firemních sfér?

Témata článku: Software, Microsoft, Web, Byznys, Internet, Steve Ballmer, Trial, Deficit

25 komentářů

Nejnovější komentáře

  • kozec 27. 2. 2009 10:17:22
    Samozrejme, ak si spokojny, neexistuje ziaden rozumny dovod nieco menit....
  • jozka 27. 2. 2009 9:25:48
    http://www.techflash.com/microsoft/Microsoft_sues_TomTom_over_patents_in_ca...
  • brendon 27. 2. 2009 8:56:41
    Vista + Office + NOD32 + Nero = kolik, 10 tisíc? To akoze myslis vazne???...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 99

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 140

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

Včera | Jakub Čížek | 31


reklama