Auto vás může šmírovat! FBI využívá bezpečnostní systémy aut pro sledování i odposlech

  • Bezpečnostní systémy automobilů umožňují získat polohu kradeného vozidla nebo dokonce vypnout motor
  • Ty stejné systémy ale lze použít ke sledování a odposlechu
  • FBI tyto možnosti již několik let využívá
Auto vás může šmírovat! FBI využívá bezpečnostní systémy aut pro sledování i odposlech

O tom, že operátoři ukládají metadata hovorů či SMS zpráv, aby je následně mohli zpřístupnit policii, víme všichni. S narůstajícím množstvím elektroniky, která komunikuje se vzdálenými servery, se však nabízí i další možnosti pro bezpečnostní orgány, jak sledovat podezřelé osoby. Jednou z nejdůležitějších kategorií jsou potom systémy v automobilech.

Za normálních okolností zvyšují bezpečnost pasažérů nebo chrání před krádeží, ovšem mohou posloužit i ke sledování či dokonce k odposlechu. Forbes se na toto téma zaměřil poté, co získal soudní spisy odkrývající rozsah využívání těchto prostředků.

Pod neustálým dohledem

Jeden z prvních případů, na které Forbes upozorňuje, pochází z roku 2014, kdy společnost Sirius XM obdržela požadavek na sledování podezřelého vozidla, jež bylo vybaveno právě trackovacím zařízením. To je primárně určeno pro nalezení automobilu v případě jeho krádeže a funguje stejně jako funkce Find My iPhone nebo alternativa pro telefony s Androidem. Pokud majitel nahlásí odcizení vozidla, operátor společnosti aktivuje tuto funkci a okamžitě tak získá polohu auta. Jeho následné nalezení tak není velkým problémem. Takto to funguje o Chevroletu:

Zároveň však jde o perfektní možnost, jak sledovat takto vybavené vozidlo v případě, že někdo potřebuje znát jeho polohu i za jiným účelem. A tím je v tomto případě vyšetřování federálního úřadu FBI. SiriusXM tedy v roce 2014 aktivovala funkci pro sledování vozidla Toyota 4runner a veškerá získaná data o poloze předávala bezpečnostním orgánům. Ty tak mohly podezřelého sledovat celých deset dnů a monitorovat každou jeho cestu. Nakonec došlo k jeho zatčení a obvinění ve spojitosti s hazardem. K tomu zásadní měrou pomohla i funkce Connected Vehicle původně určena k ochraně vozidla. Každoročně je potom prý k této spolupráci společnost vyzvána v asi pěti případech.

Chevrolet v plné výbavě, štěnice v ceně

Poté, co redaktoři Forbesu získali informace o případu sledované Toyoty začali pátrat také u dalších výrobců či poskytovatelů podobných služeb po četnosti spolupráce s FBI. Zaměřili se proto na General Motors, třetího největšího výrobce automobilů na světě.

Prvním z případů, na který narazili, bylo sledování drogového dealera v automobilu Chevrolet Tahoe se zabudovaným systémem OnStar. Ten rovněž slouží pro ochranu a nalezení vozidla v případě krádeže. Zde však byl soudním příkazem využit ke sledování podezřelého, který byl zatčen po ujetí 540 km z texaského Houstonu do Ouchita Parish v Louisianě. Podobně dopadl další dealer, u kterého bylo nalezeno 43 gramů heroinu po sledování jeho vozidla GMC Envoy rovněž se systémem OnStar.

Nejzajímavějším případem byl však ten z roku 2007, který se stal osudný Garethu Wilsonovi. Ten ve svém Chevroletu Tahoe náhodou stisknul tlačítko pro rychlou pomoc, které kontaktuje operátora systému OnStar. A protože řidič nereagoval na jeho výzvy, aktivoval odposlech v automobilu, při němž vyslechnul rozhovor o obchodu s drogami. Následně jej zpřístupnil místnímu šerifovi, který kontaktoval další bezpečnostní složky a ty se postarali o zatčení.

Klepněte pro větší obrázek
Chevrolet Tahoe je těžké díky systému OnStar ukradnout, zároveň jej lze ale sledovat nebo odposlouchávat

Mluvčí GM dodává, že tyto prostředky využívá společnost pouze v nouzi, při požadavku zákazníka (krádež) anebo po soudním příkazu. Počet požadavků, které na GM a jeho systém OnStar vznáší vyšetřující orgány, společnost nezveřejnila. Podělila se pouze s číslem šesti stovek požadavků zákazníků na sledování kradeného vozidla každý měsíc.

Kde končí soukromí?

U žádného z popsaných případů obžalovaní neuspěli při obhajobě a za své činy, nejčastěji obchod s drogami, byli odsouzeni. Soudy trvají na tom, že při vyšetřování jde soukromí stranou a po zahájení trestné činnosti jej nelze očekávat.

Rozdílným případem byl Gereth Wilson, který obchod s drogami vyzradil nechtěně po stisknutí bezpečnostního tlačítka. Ani zde však s obhajobou neuspěl. Podle soudu plnil svoji povinnost jak operátor, jenž aktivoval odposlech v automobilu, tak zasahující šerif, který byl na pravděpodobné nezákonné jednání upozorněn.

Problémem jsou však potenciální případy sledování vozidel či dokonce odposlechů, jenž se nikdy k soudu nedostaly a mohly se týkat nevinných osob. Zda k takovým případům dochází a v jaké míře samozřejmě nelze zjistit, v každém případě by však šlo o vážné narušení soukromí.

Minimálně americké soudy a bezpečnostní orgány jsou v tomto případě neústupné. O tom se přesvědčila společnost ATX, která provozuje podobnou službu pro sledování vozidel a bylo požádána o zjišťování polohy podezřelého vozidla na dobu jednoho měsíce. Když ale FBI chtěla lhůtu sledování prodloužit o další měsíc, zástupci společnosti to odmítli, čímž ale tvrdě narazili. Soud společnosti pohrozil mařením vyšetřování a v případě neuposlechnutí hrozil výraznými sankcemi.

Tady si ale můžeme připomenout kauzu, která nejen americkými médii hýbala před necelým rokem – FBI vs. Apple. V té Apple odmítnul spolupracovat s vyšetřujícím úřadem, ačkoliv se jednalo o těžký zločin, při němž bylo usmrceno 14 lidí. FBI požadovala po Applu přístup do zamknutého telefonu, jenž patřil vrahovi a jehož zpřístupnění by vyšetřování usnadnilo. Apple si nakonec ale svoji pozici uhájil bez jakéhokoliv postihu nebo obvinění z maření vyšetřování. Z tohoto případu by se tedy mohl stát precedens, který by nemusel platit pouze v kategorii mobilních zařízení.

Bezpečí vs. soukromí

O tom, že podobných sledovacích funkcí bude přibývat, není sporu. Pomůže tomu rozšíření elektromobilů a později autonomních vozidel i všudypřítomné chytré elektronky. Její primární účel je jasný – zkvalitňovat lidem život. Zároveň s sebou ale přináší mnohá úskalí, mezi nimiž je i tenká etická linie mezi tím, co je (nejen) při vyšetřování nutnou praktikou a co narušením soukromí.

Témata článku: Bezpečnost, Zajímavosti, Automobily, FBI, GPS, Odposlech, Aféry, Chevrolet, Automobile, Forbes, Toyota, GM, Wilson, Mika, Sirius

77 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Eugi 25. 1. 2017 9:34:27
    Pocitam ze takove tlacitko pro rychlou pomoc bude na palubni desce poradne...
  • Lumia640 24. 1. 2017 15:17:59
    Veškeré sledování je popírání presumpce neviny.
  • David Kollier 24. 1. 2017 10:42:22
    Co tam v těch kárách děláte? Točíte porno? Prodáváte drogy? Lákáte dětičky...
Určitě si přečtěte

Nové úlovky kamer Googlu: Šmírovačka na Street View nepřestává bavit

Nové úlovky kamer Googlu: Šmírovačka na Street View nepřestává bavit

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

19.  5.  2017 | redakce | 38

Nastal čas znovu vynalézt klávesnici. Anebo vám ta současná opravdu vyhovuje?

Nastal čas znovu vynalézt klávesnici. Anebo vám ta současná opravdu vyhovuje?

**Měli bychom provést revoluci klávesnice? ** Anebo je její dnes už hodně zastaralý koncept prostě nejlepší? ** Budeme na klávesnici odkázaní už navždy?

20.  5.  2017 | Jakub Čížek | 58

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

** WannaCry se masivně rozšířil kvůli zranitelnosti ve Windows ** Ta mu umožnila, aby se pokusil sám napadnout další počítače ** Jenže ta chyba už je dva měsíce opravená!

22.  5.  2017 | Jakub Čížek | 84


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5