Auto vás může šmírovat! FBI využívá bezpečnostní systémy aut pro sledování i odposlech

  • Bezpečnostní systémy automobilů umožňují získat polohu kradeného vozidla nebo dokonce vypnout motor
  • Ty stejné systémy ale lze použít ke sledování a odposlechu
  • FBI tyto možnosti již několik let využívá

O tom, že operátoři ukládají metadata hovorů či SMS zpráv, aby je následně mohli zpřístupnit policii, víme všichni. S narůstajícím množstvím elektroniky, která komunikuje se vzdálenými servery, se však nabízí i další možnosti pro bezpečnostní orgány, jak sledovat podezřelé osoby. Jednou z nejdůležitějších kategorií jsou potom systémy v automobilech.

Za normálních okolností zvyšují bezpečnost pasažérů nebo chrání před krádeží, ovšem mohou posloužit i ke sledování či dokonce k odposlechu. Forbes se na toto téma zaměřil poté, co získal soudní spisy odkrývající rozsah využívání těchto prostředků.

Pod neustálým dohledem

Jeden z prvních případů, na které Forbes upozorňuje, pochází z roku 2014, kdy společnost Sirius XM obdržela požadavek na sledování podezřelého vozidla, jež bylo vybaveno právě trackovacím zařízením. To je primárně určeno pro nalezení automobilu v případě jeho krádeže a funguje stejně jako funkce Find My iPhone nebo alternativa pro telefony s Androidem. Pokud majitel nahlásí odcizení vozidla, operátor společnosti aktivuje tuto funkci a okamžitě tak získá polohu auta. Jeho následné nalezení tak není velkým problémem. Takto to funguje o Chevroletu:

Zároveň však jde o perfektní možnost, jak sledovat takto vybavené vozidlo v případě, že někdo potřebuje znát jeho polohu i za jiným účelem. A tím je v tomto případě vyšetřování federálního úřadu FBI. SiriusXM tedy v roce 2014 aktivovala funkci pro sledování vozidla Toyota 4runner a veškerá získaná data o poloze předávala bezpečnostním orgánům. Ty tak mohly podezřelého sledovat celých deset dnů a monitorovat každou jeho cestu. Nakonec došlo k jeho zatčení a obvinění ve spojitosti s hazardem. K tomu zásadní měrou pomohla i funkce Connected Vehicle původně určena k ochraně vozidla. Každoročně je potom prý k této spolupráci společnost vyzvána v asi pěti případech.

Chevrolet v plné výbavě, štěnice v ceně

Poté, co redaktoři Forbesu získali informace o případu sledované Toyoty začali pátrat také u dalších výrobců či poskytovatelů podobných služeb po četnosti spolupráce s FBI. Zaměřili se proto na General Motors, třetího největšího výrobce automobilů na světě.

Prvním z případů, na který narazili, bylo sledování drogového dealera v automobilu Chevrolet Tahoe se zabudovaným systémem OnStar. Ten rovněž slouží pro ochranu a nalezení vozidla v případě krádeže. Zde však byl soudním příkazem využit ke sledování podezřelého, který byl zatčen po ujetí 540 km z texaského Houstonu do Ouchita Parish v Louisianě. Podobně dopadl další dealer, u kterého bylo nalezeno 43 gramů heroinu po sledování jeho vozidla GMC Envoy rovněž se systémem OnStar.

Nejzajímavějším případem byl však ten z roku 2007, který se stal osudný Garethu Wilsonovi. Ten ve svém Chevroletu Tahoe náhodou stisknul tlačítko pro rychlou pomoc, které kontaktuje operátora systému OnStar. A protože řidič nereagoval na jeho výzvy, aktivoval odposlech v automobilu, při němž vyslechnul rozhovor o obchodu s drogami. Následně jej zpřístupnil místnímu šerifovi, který kontaktoval další bezpečnostní složky a ty se postarali o zatčení.

Klepněte pro větší obrázek
Chevrolet Tahoe je těžké díky systému OnStar ukradnout, zároveň jej lze ale sledovat nebo odposlouchávat

Mluvčí GM dodává, že tyto prostředky využívá společnost pouze v nouzi, při požadavku zákazníka (krádež) anebo po soudním příkazu. Počet požadavků, které na GM a jeho systém OnStar vznáší vyšetřující orgány, společnost nezveřejnila. Podělila se pouze s číslem šesti stovek požadavků zákazníků na sledování kradeného vozidla každý měsíc.

Kde končí soukromí?

U žádného z popsaných případů obžalovaní neuspěli při obhajobě a za své činy, nejčastěji obchod s drogami, byli odsouzeni. Soudy trvají na tom, že při vyšetřování jde soukromí stranou a po zahájení trestné činnosti jej nelze očekávat.

Rozdílným případem byl Gereth Wilson, který obchod s drogami vyzradil nechtěně po stisknutí bezpečnostního tlačítka. Ani zde však s obhajobou neuspěl. Podle soudu plnil svoji povinnost jak operátor, jenž aktivoval odposlech v automobilu, tak zasahující šerif, který byl na pravděpodobné nezákonné jednání upozorněn.

Problémem jsou však potenciální případy sledování vozidel či dokonce odposlechů, jenž se nikdy k soudu nedostaly a mohly se týkat nevinných osob. Zda k takovým případům dochází a v jaké míře samozřejmě nelze zjistit, v každém případě by však šlo o vážné narušení soukromí.

Minimálně americké soudy a bezpečnostní orgány jsou v tomto případě neústupné. O tom se přesvědčila společnost ATX, která provozuje podobnou službu pro sledování vozidel a bylo požádána o zjišťování polohy podezřelého vozidla na dobu jednoho měsíce. Když ale FBI chtěla lhůtu sledování prodloužit o další měsíc, zástupci společnosti to odmítli, čímž ale tvrdě narazili. Soud společnosti pohrozil mařením vyšetřování a v případě neuposlechnutí hrozil výraznými sankcemi.

Tady si ale můžeme připomenout kauzu, která nejen americkými médii hýbala před necelým rokem – FBI vs. Apple. V té Apple odmítnul spolupracovat s vyšetřujícím úřadem, ačkoliv se jednalo o těžký zločin, při němž bylo usmrceno 14 lidí. FBI požadovala po Applu přístup do zamknutého telefonu, jenž patřil vrahovi a jehož zpřístupnění by vyšetřování usnadnilo. Apple si nakonec ale svoji pozici uhájil bez jakéhokoliv postihu nebo obvinění z maření vyšetřování. Z tohoto případu by se tedy mohl stát precedens, který by nemusel platit pouze v kategorii mobilních zařízení.

Bezpečí vs. soukromí

O tom, že podobných sledovacích funkcí bude přibývat, není sporu. Pomůže tomu rozšíření elektromobilů a později autonomních vozidel i všudypřítomné chytré elektronky. Její primární účel je jasný – zkvalitňovat lidem život. Zároveň s sebou ale přináší mnohá úskalí, mezi nimiž je i tenká etická linie mezi tím, co je (nejen) při vyšetřování nutnou praktikou a co narušením soukromí.

Témata článku: Bezpečnost, Zajímavosti, Automobily, FBI, Aféry, Odposlech, GPS, Chevrolet, Automobile, Forbes, Toyota, GM, Wilson, Mika, Sirius

77 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Eugi 25. 1. 2017 9:34:27
    Pocitam ze takove tlacitko pro rychlou pomoc bude na palubni desce poradne...
  • Lumia640 24. 1. 2017 15:17:59
    Veškeré sledování je popírání presumpce neviny.
  • Jaroslav Zelený 24. 1. 2017 10:42:22
    Co tam v těch kárách děláte? Točíte porno? Prodáváte drogy? Lákáte dětičky...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 52

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?