reklama

Auta v USA si spolu budou povídat

Každé auto vybaveno centrální jednotkou, které prostřednictvím Wi-Fi šíří do okolí informace o pohybu a stavu auta ostatním vozidlům. Od roku 2017 možná běžná praxe v USA.

Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vydal tento týden zprávu o navrhovaných standardech vzájemné komunikace vozidel. Bezdrátová výměna informací, která by šifrovaně měla probíhat v pásu Wi-Fi 802.11p (5,85 – 5,925 GHz), má za úkol především snížení počtu nehod. Díky tomu, že by o sobě měla jednotlivá auta vědět, mohou bezpečnostní systémy varovat řidiče před nebezpečným předjížděním nebo o skrytém vozidle v mrtvém úhlu bočního zrcátka. Systému se začalo přezdívat „mluvící auta“.

Klepněte pro větší obrázek
Komunikace bude probíhat na frekvenci 5,85 - 5,925 GHz a odhadovaný dosah je 275 metrů (zdroj: NHTSA)

Sjednocení standardů

Komunikace V2V (vehicle-to-vehicle) není úplnou novinkou. Poprvé byla předvedena v roce 1991, avšak tehdejší technologie neumožňovala masové rozšíření. O 20 let později však nastala doba, kdy máme prostředky, které systém umožní realizovat při snesitelných nákladech.

Americké ministerstvo se tedy zavázalo připravit potřebné regule a standardy k tomu, aby mohla být tato komunikace uzákoněna. Kromě nově vyrobených aut by se prostředky pro vzájemnou komunikaci mohly montovat i do starších vozidel. Náklady na výbavu jednoho vozidla jsou odhadovány na 350 dolarů (tj. cca 7 400 Kč).

V současné době již někteří výrobci jako Ford tyto funkce testují. Aby spolu však mohla komunikovat vozidla nezávisle na výrobci, bude třeba vládního zásahu a nařízených norem.

Nepředjížděj, teď jedu já

Nejdůležitějším údajem, který bude každé takto vybavené auto vysílat do okolí je jeho poloha, rychlost a směr. Z toho důvodu bude každé auto vybavené přijímačem GPS. Pokud signál s polohou a směrem zachytí druhé auto, snadno si každé z nich určí vzájemnou polohu a případně vyhodnotí hrozící kolizi.  Z toho důvodu bude vysílán i úhel natočení kol nebo stav převodovky (zařazeno/neutrál).

V základním balíčku informací nebude chybět stav brzd nebo stav ABS a dalších asistenčních systémů. Samozřejmostí pak bude šířka a délka vozidla. Všechny tyto údaje se budou vysílat v primárním rámci BSM (Basic Safety Message), jenž by měl být do okolí šířen desetkrát za sekundu. Frekvence se však v průběhu testování může měnit.

Klepněte pro větší obrázek
Několik tradičně nebezpečných situací, kterým může vzájemná komunikace vozidel zabránit (zdroj: NHTSA)

Sekundární rámec, jenž bude vyslán například jednou za sekundu pak může obsahovat volitelné informace, které se budou lišit podle výrobce a typu vozidla. Mohou v něm být zahrnuty třeba informace o stavu světel, stěračů, může jím být do okolí vysílána informace o nepojízdném autu či o tom, jak je vysoký návěs za tahačem.

Výsledkem má být systém, který vyhodnotí a upozorní řidiče na to, že by například neměl přejíždět do levého pruhu neboť má předjíždějící vozidlo v mrtvém úhlu. Další ukázkovou situací je předjíždění pomalejšího vozidla před horizontem, za který nejde vidět. Pokud by se s tímto systémem vydal řidič do levého pruhu, spustilo by se hlasité a viditelné varování o hrozící kolizi.

Komunikace s okolím

Kromě komunikace samotných vozidel se v připravovaných návrzích počítá i s komunikací V2I a V2O. V prvním případě se jedná o komunikaci s okolím (vehicle-to-infrastructure), čímž mohou být semafory, nebo vysílače ve městech či v blízkosti silnice. Posledním typem komunikace je s ostatními účastníky silničního provozu jako jsou chodci nebo cyklisté (vehicle-to-other).

Není si tedy těžké představit, že vozidlo zaznamená například informaci o červené na semaforu a v případě nerespektování řidičem náležitě zasáhne. To stejné může platit o překračování rychlosti v obcích či úsecích s omezenou rychlostí. V případě vhodně vybaveného přechodu by pak mohl být řidič varován před přecházejícím chodcem.

Počítač do každého auta

O chod celého systému se má v každém vozidle starat centrální bezpečnostní jednotka, která bude zpracovávat údaje ze zabudovaných senzorů, centrální jednotky auta a GPS. Ta bude kromě polohy využívána pro určení přesného času, jenž bude nutný pro vzájemnou komunikaci. Dále bude obsahovat paměť, ve které budou uloženy údaje o vozidle jako jsou zmíněné rozměry.

Klepněte pro větší obrázek
Co vše přibude v amerických autech po roce 2017? (zdroj: NHTSA)

Protože je pro předávání údajů určeno standardní pásmo, jenž je lehce odposlechnutelné, je nutné šifrování takové komunikace. V návrhu je asymetrické šifrování, které má zajistit nenapadnutelnost systému.

Nutnost pro auta bez řidiče

Systém V2V komunikace je v případě běžných aut doplňkem, který zvýší bezpečnost provozu a sníží počty obětí dopravních nehod. Úřad pro bezpečnost silničního provozu počítá s tím, že ročně takový systém zabrání 592 000 srážkám a zachrání 1083 lidských životů.

Stále častěji se však hovoří o autech bez řidiče, která by se za pár desítek let mohly stát standardem v dopravě. Ta se stále spoléhají na vlastní senzory a veškeré dění musí zpracovávat z vizuálních dat. V okamžiku, kdy se však stane běžnou součástí dopravy komunikace mezi vozidly, se provoz aut bez řidiče stane jednodušším a bezpečnějším.

Samozřejmě to má ale i stinné stránky – jakmile by se systém rozšířil a řidiči na něj budou spoléhat, začnou být pro ně o to víc nebezpečná auta, která takto vybavena nebudou. Ne každému se také líbí idea, že by jeho automobil vysílal do okolí hromadu informací o tom, kde a jak jede nebo v jakém stavu má své auto. To už jsou v součtu informace, které by se daly považovat za soukromé. A problematických bodů je víc, třeba i únosnost z hlediska vytížení frekvenčního pásma.

Legislativa je zatím ve fázi návrhu a rozběhla se veřejná diskuze. Systém je z technologického hlediska připraven a pokud by zákonodárci odhlasovali jeho zavedení, může být pro nová auta v USA povinný už od roku 2017.

Témata článku: Technologie, USA, Auto, Auto gps, A-GPS, Gps centrum, Safety, Gps na kolo

51 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Dr.No64 21. 8. 2014 1:08:06
    dalsi napad CIA : ?:-P
  • FrantisekKoudelka 20. 8. 2014 14:37:27
    To bude mrtvých, až se pitomci rozhodnou předjíždět v nepřehledných...
  • Thi Huong 20. 8. 2014 14:23:28
    A pak se objevi nejaky vtipalek, co bude vysilat neexistujici data, a...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama