Auta bez řidiče straší pojišťováky, musí počítat i s hackery

  • autonomní vozidla budou oříškem pro pojišťovny
  • nehod zřejmě výrazně ubude, ale vzniknou nové problémy, především ohledně zodpovědnosti
  • první pojišťovna nabízí pojištění aut proti hackingu

Blíží se okamžik, kdy na silnice vyrazí auta bez řidiče. V několika amerických státech už je můžete potkat na silnici a například i Velká Británie schválila jejich testování v běžném provozu. Vozy Tesla Elona Muska by měly v příštích několika týdnech dostat novou verzi umělé inteligence, tu pro automobilky vyvíjí i Google či Microsoft. Na zásadní změnu v dopravě se proto již připravují také pojišťovny.

Pojištění na chyby softwaru i hacking

Jako první řešení představila britská pojišťovna Adrian Flux. Ta do budoucna nabízí krytí jak v případě kompletního ovládnutí vozu hackerem, tak například i v případě nehody způsobené chybami v software auta či signálu GPS.

Takhle umí řídit nová Honda:

Nyní se čeká, jak zareaguje zbytek pojišťovacího průmyslu. Odborníci sice tvrdí, že auta bez řidičů zásadně sníží nehodovost, respektive zvýší bezpečnost na silnicích, pojišťovny však zatím vyčkávají, zda se autonomní vozy vůbec někdy do běžného provozu prosadí. Jejich nástup by totiž výrazně změnil cenu pojistek.

„Všichni pojistitelé, nejen zahraniční, se na tuto změnu připravují. Předpokládáme také, že před nasazením musí dojít k významné změně legislativy. Jde skutečně o revoluční změnu v pojišťování,“ potvrdil Milan Káňa z Kooperativy. Ta sice žádný konkrétní produkt zatím nepřipravuje, ale podle Káni je připravena zapojit se do diskusí na odborné úrovni při přípravě legislativních změn. Situaci analyzuje i pojišťovna Allianz.

„Pokud jednou budou vozidla řídit počítače, škodní náklady nemusí klesat o jednotky či několik málo desítek procent, ale třeba o devadesát procent. Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně jedna ku tisíci a méně. To se zásadně odrazí i v cenotvorbě pojišťoven,“ tvrdí předseda představenstva Allianz Jakub Strnad.

Klepněte pro větší obrázek
Google už několik let testuje své technologie automatického řízení v běžném provozu. Zde jsou instalovány na auto značky Lexus, Google už si ale vyrábí své malé autonomní vozy (viz foto v úvodu)

Právě likvidace škod pro pojišťovny představuje proces, který se za poslední desítky let příliš nezměnil. „Díky novým technologiím pak docházelo k úsporám v jednotkách, možná i desítkách procent,“ vysvětlil Strnad. Současné technologie jsou ale podle něj natolik výkonné, že se pojišťovny musí nad celým procesem znovu zamyslet a nově definovat.

Kdo ponese zodpovědnost

Do celé problematiky na sklonku loňského roku zásadně promluvila také automobilka Volvo. Ta prohlásila, že za své autonomní vozy ponese zodpovědnost. Pokud se tedy její vůz v plně autonomním režimu nabourá, řidič bude z obliga. I k tomuto však bude zapotřebí rozsáhlých legislativních změn.

Tohle vás bude také zajímat:

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Automobily, Volvo, Allianz, Honda, Undefined, Flux, Lexus, Audi, Send, Auto gps, Škoda foto

4 komentáře

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 16. 6. 2016 16:47:33
    Předčasné, lidé to nechtějí, vlády (státy) to nechtějí, infrastruktura...
  • El Vigo 16. 6. 2016 15:12:42
    musí počítat s českými vohnouty co přesedlají z Ochcávky TDI metalíza combi
  • blokovacREKLAM 16. 6. 2016 13:36:19
    Mě by spíš strašila ta představa, že mi někdo poškodí nebo začárá fixou...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 57

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

Včera | Karel Javůrek | 7

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5