reklama

Atlas: nechceme být třetí vzadu

Atlas.cz je mnohými z nás vnímán jako ten třetí mezi českými portály. Přesto právě Atlas spustil v uplynulých týdnech několik zajímavých služeb a uživatelům svého e-mailu nabízí unikátní možnost, jak zvětšit kapacitu e-mailových schránek. Na naše otázky odpovídal Slavomír Vaškovič, marketingový ředitel společnosti.

Ing. Slavomír Vaškovič

Klepněte pro větší obrázekNarozen: 18.2.1972
Vystudoval: Ekonomická Univerzita Bratislava, obchod a marketing, komerční inženýrství
V minulosti pracoval pro společnost Dell (marketing pro oblast EMEA), reklamní agentury a také v marketingu automobilových společností, petrochemie a finančních společností.

Jak hodnotíte pozici Atlasu mezi českými portály?

Pokud jde o pozici, podle výsledků jsme jasná trojka. V budoucnosti bychom tou trojkou neradi zůstali. Cesta nahoru nebude snadná, ale je možná.

V prvních dvou týdnech října zaznamenaly stránky Atlasu podle výzkumu NetMonitor zřejmý nárůst návštěvnosti. Čím je to způsobeno?

„Na vině“ je naše podzimní reklamní kampaň. Zafungovala přesně tak, jak reklamní stratégové plánovali. Komunikační mix (televizní stanice, regionální tisk a celoplošná a regionální rádia – pozn. editora) zabírá přesně na tu cílovou skupinu, pro kterou je určen.

Kdo je cílovou skupinou pro portál Atlas?

Naší cílovou skupinou jsou lidé s vyšším vzděláním a vyšší příjmové skupiny. Jedná se o relativně vyzrálejší uživatele internetu. Tuto skutečnost oceňují zejména zadavatelé reklamy na našem portálu, nebo zákazníci služby Atlas firem. Být viděn na Atlasu firem, mimo jiné, znamená zasahovat efektivněji ekonomicky silnější populaci.

Jaké chystáte nové služby?

Co do počtu minut, které uživatelé stráví na portálech, tak i z minulosti si sebou táhneme břímě toho třetího. To bychom samozřejmě chtěli změnit a služby, které průběžně spouštíme a chystáme do budoucna, se zaměřují především na ovlivnění tohoto parametru.

Jednou z připravovaných služeb jsou testy, tedy web zaměřený na testy osobnosti, inteligence a různé další pro ukrácení dlouhé chvíle. V zahraničí jsou podobné weby velmi oblíbené, my doufáme, že podobný projekt získá své věrné návštěvníky také u nás. Dále máme služby typu Magazín, což je velmi úspěšný projekt. Nedávno jsme rozjeli službu Horoskopy a také novou verzi flashových her.

Vedle toho chystáme novou podobu zpravodajství. Doposud jsme se spoléhali především na zprávy přebírané z agenturních servisů. Cílem připravovaných změn je více se osamostatnit a více využívat vlastního redakčního zázemí.

Jaké jsou vaše konkrétní plány do budoucna?

Uživatele k Atlasu lákají především služby, a proto chceme zvyšovat jejich počet a kvalitu. Jedním z našich nejúspěšnějších projektů jsou mapy. K nynějším restauracím chceme přidávat další objekty, propojujeme s nimi také katalog firem. V tomto směru nás čeká ještě spousta práce, aby vše fungovalo podle našich představ a příjemně pro uživatele.

Zajímají nás také multimediální projekty. V tuto chvíli provozujeme službu live.atlas.cz, jejímž nosným prvkem je vysílání rádií přes internet. Od toho bychom se rádi odrazili dál.

Jsme také dodavatelem obsahu pro koncept digitální domácnosti postavené na Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005. Pro nás je to zkušební projekt, do kterého zatím dodáváme jednu základní službu – předpověď počasí a na kterém si ověřujeme naše možnosti práce s podobným typem obsahu a připravujeme další služby. Podobné technologie považuji za vhodné pro šíření multimediálního obsahu do běžných domácností.

Stále také pracujeme na vylepšování e-mailových služeb. V půli září jsme oslavili miliontého aktivního uživatele našeho e-mailu. Nedávno jsme do naší služby zahrnuli uživatele jednoho z velkých slovenských poštovních serverů – uživatele pobox.sk, takže část z tohoto počtu tvoří slovenští uživatelé.

Jsme si vědomi toho, že pro uživatele pohlcovaných služeb se někdy může jednat o nepříjemný a třeba i bolestivý krok, ale my se podobné změny snažíme realizovat s maximální šetrností a pokud mohu soudit, uživatelé pobox.sk si na Atlas rychle zvykli.

V minulosti Atlas postavil jednu z reklamních kampaní na katalogu firem – jaké jsou vaše plány a co vám přináší?

Jedná se o produkt, z kterého se generují příjmy od malých a středních firem. Tuto službu dále rozvíjíme podle toho, co inzerenti poptávají. Službu jsme například propojili s mapovým portálem, aby uživatelé mohli snadno získat informace o firmách ve svém okolí. Rozšířili jsme také možnosti prezentace firem např. o ceníky či jiné dokumenty.

Proč skončila úspěšná spolupráce s projektem Spolužáci.cz?

V našem případě se jednalo o marketingovou spolupráci, tudíž nebyla žádná smlouva, která by provozovateli serveru Spolužáci.cz bránila v rozhodnutí o dalším vývoji. Nyní se zaměřujeme na náš projekt „komunit“, který by měl mít podobnou funkcionalitu, jako měli spolužáci.

Kolik uživatelů denně poslouchá rádia na live.atlas.cz? Je zřejmý růst?

Na stránce live.atlas.cz je žebříček nejposlouchanějších stanic. U těch nejvíce poslouchaných se jedná o tisíce až desítky tisíc posluchačů denně. Poslechovost rádií také stále roste. Částečně se jedná o sezónní skoky – v létě a po Novém roce, kdy do domácností přicházejí nové počítače.

Jak se díváte na debatu a možnost vybírat poplatky za příjem rozhlasu prostřednictvím PC připojeného k internetu?

Je pochopitelné, že Český rozhlas musí být z něčeho financovaný. A my se musíme přizpůsobit legislativě trhu, na kterém podnikáme. Přesná definice záleží na právním výkladu. Z rozšiřováním rychlého internetu bude narůstat i šíření televize a rádií po internetu. Trh bude muset najít řešení, které přinese ochranu autorských práv v této oblasti.

Jak hodnotíte úspěšné propojení portálu Centrum.cz s projektem VyVolení? Jedná se o zajímavý příklad donedávna netradiční formy spolupráce.

Rozhodně se jedná o příklad velmi úspěšné spolupráce, která internetovému projektu dokázala výrazně pomoci a Centrum tak posiluje svoji značku zaměřenou na mladé, nezávislé uživatele.

Z hlediska zisku návštěvnosti je to rovněž příklad zajímavé a úspěšné spolupráce, ale my se snažíme postavit naši návštěvnost na stabilnějších základech. Pro mě je velkou otázkou co bude ve chvíli, až zmíněná reality show skončí, eventuálně jak úspěšná budou další pokračování.

E-mailové služby a vyhledávání

Atlas byl prvním portálem, který ke svému e-mailu začal nabízet přístup prostřednictvím rozhraní IMAP. Jak hodnotíte úspěšnost této služby? Jeden z vašich konkurentů se po dlouhých úvahách rozhodl upustit od záměru poskytovat tuto službu.

Mohu mluvit pouze za náš portál – poskytování IMAP přístupu není technicky až tak náročné. Spíše si myslím, že za tímto rozhodnutím je potřeba vysoké investice v porovnání s počtem uživatelů, kteří by tuto službu začali používat.

Jaké novinky plánujeme pro váš e-mail? Budete například zvyšovat velikost schránek uživatelům?

Jednou z našich specifických a unikátních služeb je možnost, aby si uživatelé zvyšovali kapacitu e-mailových schránek podle vlastních potřeb. Každý registrovaný uživatel začíná se schránkou, u níž si pomocí jedné SMSky snadno může aktivovat kapacitu 1 GB. To je hodnota, kterou běžný uživatel jen stěží dokáže využít – průměrná hodnota zaplnění schránky se pohybuje v řádu desítek megabajtů.

Pokud uživatel potřebuje další prostor, získává na něj pravidelným používáním našeho e-mailu nárok. Za každý den, kdy uživatel přistoupí do schránky přes webové rozhraní, získává ke své kapacitě další dva megabajty prostoru. Za rok tak může získat až dalších 730 MB prostoru.

Jakou používáte vyhledávací technologii a případně její modifikace? Neplánujete přejít na vlastní vyhledávací technologii?

Používáme modifikované Jyxo. Modifikace spočívají v přidání komerčních pozic a přidání výsledků z našeho katalogu. Žádné plány na vlastní vyhledávání v tuto chvíli nemáme.

Český trh s internetovou reklamou

Jak hodnotíte český trh s internetovou reklamou?

Internet a televize jsou dvě oblasti, které stále rostou. Do budoucna se počítá spíše s růstem internetu, i když samozřejmě srovnávat dynamiku růstu na těchto dvou trzích dost dobře nejde. Internet bude růst patrně také na úkor rádií. Odhad růstu trhu se pohybuje okolo 30 % ročně.

Je ale rozdíl, zda se do inzerce počítá pouze klasická bannerová reklama, tedy to co uživatel vnímá jako inzerci nebo zda je do toho započítána i inzerce malých společností v produktech jako je náš katalog firem. V tomto případě by růst byl vyšší.

I v několika příštích letech je tu velký prostor pro další růst objemu inzerce na internetu. Největší inzerenti televize dnes vůbec nevyužívají internet nebo jen velmi málo. Pokud by se takové firmy rozhodly investovat do internetové reklamy, v objemu jejich inzertních výdajů by mohlo jít o několik procent, tak i tak by šlo o výrazný impuls k dalšímu růstu trhu s internetovou inzercí.

Nepřemýšlíte například o zavedení inzerce v Atlasu na základě pohyblivých částech – placení za kliknutí?

Zvažujeme i tuto alternativu a přemýšlíme, co všechno by pro nás znamenala. Naše konkurence nyní přišla s reklamní sítí založenou na platbách za kliknutí. Pokud by do této sítě někdo dostatečně dlouho investoval, začal by měnit podmínky na trhu. Připravujeme se tedy i na tuto alternativu.

Jak se díváte na minimální částku za kliknutí, kterou má většina českých reklamních sítí nastavenu na hodnotu 5 Kč. Není tato hodnota pro český trh příliš vysoká?

Velmi pravděpodobně cena za klik v českém prostředí na českém vyhledávači s vlastnostmi pro české prostředí bude vyšší než u obdobné zahraniční služby, např. na Googlu, kde je tato služba nabízena bez výrazné české podpory. Vyšší musí být z důvodu lepšího cílení na české konzumenty.

Musíme brát do úvahy, že lidí na českém internetu stále přibývá, mnoho z nich využívá Google, ale začátečníci nechodí primárně na tento a podobné vyhledávače. Oni potřebují místo, kam se snadno dostanou a které s nimi bude v maximální míře komunikovat v českém jazyce – nejde jenom o počeštění samotného vyhledávače, ale také doplňujících služeb a například zpravodajství.

Netroufám si tedy odhadnout minimální cenu za kliknutí pro české provozovatele reklamních sítí.

Témata článku: Google, Internet, Atlas, IMAP, Reality Show

47 komentářů

Nejnovější komentáře

  • jan 5. 3. 2007 16:06:53
    co je to imap
  • to hlaslidu@atlas.cz 9. 12. 2005 0:13:35
    kdyz das sto zprav na str tak ve spamu jich mas dycky 5, a spam mi nedavno...
  • Jirka 28. 11. 2005 19:42:16
    Pane kolego, máte plnou pravdu.
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 35

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 146

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama