ATI Eyefinity v praxi: jak se hraje na třech monitorech

Exkluzivně: Otestovali jsme jednu ze stěžejních novinek nové generace Radeonů – Eyefinity – se třemi monitory na Radeonu HD 5850 a HD 5870. Výsledek je ohromující, výkon výborný, ne vždy ale vše funguje jak má.

Jednou z významných novinek, kterou přináší nová generace Radeonů HD 5000, je technologie Eyefinity pro připojení až šesti monitorů na jedinou grafickou kartu. AMD ji představilo necelé dva týdny před uvedením prvních modelů řady HD 5000.

Nejde o první grafické karty, které nabízejí více než dva výstupy, u „běžných“ herních grafických karet jsme se už mohli setkat i se čtyřmi výstupy třeba už u dvouprocesorového Radeonu HD 3870 X2. Obdobné konfigurace se dá dosáhnout i zapojením dvou grafických karet. Má to ale jeden velký háček – v drtivé většině herních titulů u klasických karet ve 3D režimu po přepnutí na celoobrazovkový režim nefunguje více než jeden monitor a tak vám ani druhá grafická karta a další monitory nebudou moc platné.

Bez DisplayPortu se neobejdete

Nové Radeony mají stále jen dva výstupy, které lze označit za plnohodnotné – tedy digitální DVI-I, které umožňují připojit monitor přes analogový VGA konektor či HDMI. K nim ještě přibyl HDMI výstup, který je sdílený s jedním z DVI-I konektorů, a konečně třetí opravdový výstup realizovaný pomocí jednoduššího DisplayPortu. Znamená to, že přes klasické připojení, jakým již je VGA, DVI-I či HDMI rozhraní zapojíte nejvýše dva monitory a třetí musí být připojený přes DisplayPort. Nemyslete si, že to vyřešíte jednoduchou redukcí, dá se to tak řešit, ale musí být aktivní, tedy obsahovat elektroniku převádějící signál z DP na DVI či VGA.

Potřeba monitoru s DisplayPortem v současnosti výrazně omezuje výběr monitorů, většinu z těch, které vůbec přicházejí v úvahu a dají se sehnat, uvádí AMD v prezentaci k EyeFinity:

  • Dell UltraSharp 2408WFP 24” Widescreen LCD Monitor 
  • Dell UltraSharp 3008WFP 30'' Widescreen LCD Monitor 
  • HP LP2475w 24” Widescreen LCD Monitor 
  • HP LP2275w 22” Widescreen LCD Monitor 
  • Lenovo ThinkVision L2440X 24” Widescreen LCD Monitor 

 Připravované modely:

  • Dell UltraSharp 2410WFP 24” Widescreen LCD Monitor 
  • Samsung 23” Thin‐Bezel Widescreen LCD Monitor 
  • NEC MultiSync EA231WMi

Další, o něco zábavnější eventualita, se kterou musíte počítat, je nutnost shánět nové a delší kabely. V případě, že nemáte počítač postavený přímo za displeji, ale někde po straně či pod stolem, běžný kabel s velkou pravděpodobností nedosáhne ke krajnímu monitoru.

Pokud úspěšně zvládnete všechny zmiňované nástrahy a na stole vám stojí ideálně tři stejné monitory, můžete se pustit do válčení se softwarem.

Úspěch nezaručen

Motivace vývojářů k tomu, aby hry podporovali více monitorů, byla dosud prakticky nulová. Důvod je prozaický. Ve většině populárních titulů – především ve střílečkách z pohledu první osoby, ale i v simulátorech automobilů či letadel, a také v řadě dalších žánrů bývá to nejzajímavější – zaměřovač, HUD či herní postavička – uprostřed zobrazované plochy.

U stávajících grafických karet s obvyklými dvěma výstupy to znamenalo, že bude klíčový prvek či objekt na předělu mezi dvěma monitory. Podpora pro více monitorů se tak v podstatě hodila jen ke hrám, které žádný důležitý ústřední prvek nemají – například pro realtime strategie, kde pobíhá spousta malých postaviček či vozítek po celé ploše. Věnovali se jí také programátoři realističtěji laděných leteckých simulátorů, které často podporují i více než dva monitory (třeba MS Flight Simulator omezení obchází možností vytvořit několik samostatných oken s různými pohledy najednou a každý z nich nastavit jinak a přesunout na příslušný monitor).

Nové Radeony problém nutnosti podpory více monitorů ze strany aplikace obchází logickou cestou – jednotlivé displeje umožňuje spojít do skupiny, která se v aplikacích tváří jako jednolitá plocha. I kdyby někdo tento realizoval i na starších grafikách, bude jim scházet druhý klíčový prvek, totiž možnost připojit pro většinu her důležitý třetí monitor. Nastavení v ovladačích je srozumitelné a intuitivní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K němu jen jednu „drobnost“ - u Eyefinity se počítá s tím, že budete používat tří stejné monitory. Samozřejmě můžete zapojit tři různé, v případě, že budou mít odlišné rozlišení, ale ovladače pro všechny nastaví to nejnižší. Platí to pro oba rozměry, k využití celé plochy nestačí, aby byly monitory stejně vysoké (u seskupení na šířku), nebo široké (máte-li je nad sebou).

V ideálním světě by to bylo vše, co byste k tomu, aby hra fungovala, mohli potřebovat. Vyhořet můžete už na tom, že hra podobné rozlišení vůbec neumožní nastavit. V takovém případě můžete ještě zkusit možnosti změny rozlišení pomocí editace konfiguračních souborů či změny v registrech, či dokonce editací souborů ze hry pomocí některé z dostupních utilit. U populárních her často najdete postup k tomu, jak kýženého výsledku dosáhnout, uvedení i na widesceengaming fóru, které si kdysi kladlo za cíl pomoci hráčům s širokoúhlými monitory nepodporovanými ve hrách. Speciálně pro Eyefinity pak budou užitečné postupy a nastavení pro Matrox TripleHead2Go.  A určitě se neobejdete bez Google.

Na většině titulů je vidět, že vývojáři s ultraširokoúhlou šíleností v podobě rozlišení 5 760×1 080 bodů ani nepočítali. Začíná to tím, že obrázky používané jako podkres v menu nebo při načítání hry mají rozlišení, která stačí na 30" monitory a z postranních monitorů na vás září třeba bílá plocha, nebo tím, že je menu roztažené přes všechny tři obrazovky v jednu dlouhou nudli.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Mnohem horší je ale nemožnost přímo ve hře nastavit poměr stran, který by odpovídal konfiguraci monitorů (to je třeba případ Call of Duty: World at War či Bioshocku).

Ani v případě, že engine nevyrobí ze hry dlouhou nudli, ale poměr stran trefí, není vyhráno. Klíčová výhoda Eyefinity – široký zorný úhel znamená v pseudorozměrném 3D světě, že se obraz po stranách promítá na rovnou plochu monitoru a při krajích může mít přehnanou perspektivu a výrazně se deformovat. Částečně se to dá eliminovat změnou úhlu pohledu (v angličtině Field of View, zkráceně FOV), které sníží perspektivu a deformaci celého obrazu. Nejde ale o běžně dostupnou položku, když máte štěstí a hra jej vůbec umožňuje nastavit, dělá se to většinou příkazem přes konzoli.

Ani možnost nastavení FOV ale není všelék – se zmenšením zorného úhlu sice klesá deformace obrazu po stranách, zároveň se ale zmenšuje zorný úhel a dochází k většímu ořezu obrazu. Při třech monitorech vedle sebe kousek obrazu na šířku bez obtíží oželíte, horší je to ovšem ve vertikálním směru, kde se ve výsledku zorný úhel oproti jednomu monitoru zhorší.

Co udělají příslušné hodnoty Field of view s Crysis se můžete přesvědčit na následujících screenshotech:

Klepněte pro větší obrázek
FOV 40
Klepněte pro větší obrázek
FOV 50
Klepněte pro větší obrázek
FOV 60
Klepněte pro větší obrázek
FOV 70
Klepněte pro větší obrázek
FOV 80
Klepněte pro větší obrázek
FOV 100
Klepněte pro větší obrázek
FOV 150

 

V extrémním případě v některých hrách (například Il-2 Sturmovik či první S.T.A.L.K.E.R.) dochází k tomu, že zůstane zachován původní poměr stran i zorný úhel a obraz se jen zvětší přes tři monitory a nahoře a dole jednoduše ořízne.

I když se vám podaří úspěšně zvládnout všechna nastavení a dosáhnout dobrého kompromisu, mohou vám hraní zkomplikovat i jiné drobnosti, třeba zobrazení stavových ukazatelů. Dobře je to vidět třeba na screenshotech z Crysis, kde je ukazatel zdraví a štítu a stavu zbraně připíchnutý k okraji obrazu, což po roztažení přes tři monitory znamená, že jsou při hraní příliš daleko i pro periferní vidění a pokud je stav některého z ukazatelů kritický a vyžaduje soustavné sledování, budete muset při hraní kroutit hlavou jako při tenisu.

Vysvětlovat, jak něco podobného vypadá, prostřednictvím článku na internetu, je ještě nemožnější, než na klasické televizi předvádět rozdíl mezi obrazem v PALu a plným HD rozlišením. Nejen že si musíte představit, že snímky obrazovky, při jejichž prohlížení v plném rozlišení si budete na běžném monitoru moci ušoupat posuvníky, na vás udeří ze tří monitorů najednou, ke všemu ještě musíte přidat to, že vám je grafická karta v takové kvalitě umí servírovat i rychlostí 60 snímků/s.

Eyefinity je po pseudtrojrozměrném obrazu, který s takovou vervou propaguje Nvidia, jednou z dalších cest, jak se více přiblížit realitě (samozřejmě, že účel, prostředky, i výsledný efekt je naprosto odlišný). Pro citlivější hráče, kterým může sledování stereografického obrazu přes stmívací brýle dělat potíže, je trojice klasických LCD mnohem přijatelnější cestou k lepším herním zážitkům. Snímky z jednotlivých her si můžete prohlédnout i v plném rozlišení.

Klepněte pro větší obrázek
GPU Benchmark v Crysis, jak jej běžně neuvidíte
Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Devil May Cry 4 je jedna z her, kde evidentně přijdete o část obrazu nahoře i dole
Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Grand Theft Auto IV je známé náročností na paměť grafické karty. S gigabajtovými Radeony jsme při tomto rozlišení museli hodně snižovat hlavně zobrazenou vzdálenost. Pro tuto hru bude bezesporu zajímavější chystaná 2GB verze HD 5870. Až na občasné zadrhnutí je ale díky možnosti zvolit automatický poměr stran vše jak má být.

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 

 

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Na plynulé hraní Lost Planet Colonies při maximálních detailech na třech monitorech ani jeden z Radeonů nestačí

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
V prvním S.T.A.L.K.E.R.u podle všeho došlo jen k celkovému zvětšení obrazu a oříznutí horní a spodní části obrazu.
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky už je na podobná nastavení připraven mnohem lépe. Změna zorného úhlu ale vyžaduje speciální utilitky pro editaci xrgame.dll.
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Akční „simulátor“ Tom Clancy's H.A.W.X. je jednou z her, na které přímo AMD demonstrovalo užitečnost Eyefinity.

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Výsledný efekt je lepší, než byste čekali. Nejen že naroste horizontální zorný úhel, se třemi monitory vedle sebe je u většiny her prakticky nutností usadit se o pořádný kus dál. Díky Eyefinity se tak výrazně se zlepší i subjektivní dojem, který z her máte. Oko totiž přestane vnímat jednotlivé pixely a obraz, který vidí, je mnohem ostřejší. Výsledek tak dostál svému marketingovému označení Eyefinity, zkratky pro Eye-definity, tedy rozlišení oka (i když v případě tří fullHD panelů je to stále ještě nadsázka).

Pokud si myslíte, že pixely na monitoru nevnímáte, vězte, že tomu tak není. Velké čtvercové pixely jsou důvodem, proč vám obrázky z digitálu na běžných stolních LCD nemůžou nikdy připadat tak ostré, jako na fotografiích z fotolabu, a podobný rozdíl pocítíte i při hraní se třemi monitory. A velikost pixelů je také důvodem, proč nedosáhnete tím, že se k velkému obrazu dopracujete pomocí projektoru, stejného efektu.

Příjemně nás potěšil zejména slabší z obou testovaných modelů, který má stále dostatek výkonu na to, aby si poradil s většinou titulů, které běžně testujeme, i při vysokém rozlišení 5 760× 1 080 bodů při hratelných snímkových frekvencích. K drastičtějšímu snižování detailů jsme museli sáhnout pouze u Crysis, S.T.A.L.K.E.R. či Grand Theft Auto IV (kde i přesto občas hra zadrhávala). Pokud je pro vás hraní na třech monitorech důvdem, proč nad novými Radeony uvažujete, nelze, než doporučit HD 5870, pořízení výkonnějšího modelu ale není nezbytně nutné, často si vystačíte i s HD 5850. Pokud vás zajímají grafy s konkrétními výsledky herního výkonu a rozdíly ve výkonu mezi klasickým rozlišením 1 920× 1 200 bodů a rozlišením 5 760 × 1 080 bodů, zastavte se u tohoto článku ještě odpoledne, na grafech ještě intenzivně pracuji.

Témata článku: Monitory, Clear, Group, Crysis, Stalker, Grand Theft Auto, Grand Theft Auto IV, GTA, Grand, Field, Flight Simulator, Devil, Minor, Simulator, Flight

39 komentářů

Nejnovější komentáře

  • shylockus 3. 11. 2009 20:10:50
    A teď si musím nasypat popel na hlavu.... z vašeho laxního popisu nešlo...
  • shylockus 2. 11. 2009 20:14:21
    děkuji, že jste neodpověděli... asi ani nebylo jak, když tahle část:...
  • shylockus 24. 10. 2009 18:17:36
    Zdravím redakci!! A mám dotaz, pokud nefunguje pasivní redukce DVI to...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 119