Vývojové prostředí Arduino je dnes s přehledem nejpopulárnější ekosystém pro rychlé prototypovací programování mikrokontrolerů. Hlavním důvodem je jeho jednoduchost a komunitní podpora více než 1 000 základních desek a čipů.
Na stranu druhou, od roku 2005 už přece jen zestárnulo a pro pokročilejší kodéry a projekty je vysloveně nevhodné. V tom okamžiku jej zastoupí třeba PlatformIO, nejrůznější doplňky pro další IDE případně vývoj v nativních nástrojích od výrobce čipu.
Autoři Arduina si toho jsou vědomi a už roky celý softwarový balík přepisují. Nyní je Arduino IDE 2.0 už téměř hotové. Tedy skoro – máme tu další betaverzi. Bohužel je to ale stále znát, obsahuje hromadu chyb, stará i nová verze navzájem všemožně koliduje, a tak je betaverze určená opravdu jen pro postupně odladění.
Arduino IDE 2.0 nabízí i několik grafických témat
Druhá generace vychází z podobného GUI, tím ale veškerá podobnost končí. Javu nahradila framework Eclipse Theia se stejnou architekturou jakou používá populární Visual Studio Code, frontend je napsaný v TypeScriptu, backend pak v Golangu. A vše běží nad mocným textovým Arduino-CLI.
Debugger nyní podporuje platformy SAMD a Mbed, tvůrci profilů pro ostatní desky ale mohou dodat vlastní
Z hlediska samotného psaní kódu se pak editor konečně naučil kousky, které jsou u konkurence už dávno samozřejmostí. Přibyl našeptávač (autocompletion), u podporovaných desek také debugger – tvůrci podpory pro komunitní desky budou moci dodat vlastní, základní refactoring nebo snazší skákání v kódu na jednotlivé definice.
Toto vše je přitom nejspíše pouze začátek, kompletní přepis vývojového balíku totiž otevře cestu i k dalším funkcím, které u stárnoucí generace už prostě nebyly možné. Ze stejného důvodu ale samozřejmě nebudou v Arduinu 2.0 fungovat některé speciální pluginy pro původní generaci IDE.