reklama

Apple Store: atrakce. Microsoft Store: prostě obchod

(Komentář) Microsoft otevírá po vzoru Applu své kamenné obchody. Zaměřil se ale na obchodní centra, zatímco Apple mimo to láká turisty na nejprestižnější místa na světě.

Obchodů Apple Store už je po celém světě jako máku, s novými výstavními síněmi na londýnské Covent Garden a v šanghajském byznysovém centru se jejich počet blíží ke třem stovkám. Microsoft s výstavbou svých maloobchodních svatostánků začal teprve nedávno a ještě není ani u první pětky. Přesto ochody kalifornského jablka působí mnohem exkluzivnějším dojmem.

Microsoft prozatím proniká pouze do oblastních obchodních center, aby se dostal blíže k běžným zákazníkům a využil silných kupních síl s obchodním domem spojených. To samozřejmě ve veliké míře dělá také Apple. V "obchoďáku" je vše při jednom, chodí sem nakupovat ohromné množství lidí a nemalou roli zde hraje impulzivní nakupování. Z obchodního hlediska (rozuměj zvyšování prodejů) to má samozřejmě své opodstatnění, pobočky v Mission Viejo, Scottsdale či Lone Tree však z Microsoftu žádnou exkluzivní značku neudělají. Je to prostě další Best Buy a obchod s počítači a elektronikou.

Prestižní místa, architektura a zájem turistů

Apple chce zvyšovat zisky také, v obchoďácích jeho obchůdky samozřejmě naleznete rovněž. Zákazníci zde mohou nejen nakupovat, ale také okamžitě reklamovat vadné zboží a přijít si pro radu. Jenže rozdíl je v tom, že Apple sází také na posilování prestiže své značky. Proniká proto na proslulá místa, kde staví architektonicky zajímavé stavby a buduje různorodé interiéry.

Skleněná krychle na Páté avenue v New Yorku už je evergreen, který se objevil v mnoha filmech, seriálech, ale třeba také v Simpsonech či Futuramě. Fantastické jsou také obchody v Louvru v Paříži, na Regent Street v Londýně, Ginze v Tokyu, George Street v Sydney a působivý je také válec v Šanghaji. Takové budovy okamžitě zaujmou kolemjdoucí, vytváří exkluzivitu značky a obchody se tak stávají vyhledávanou turistickou atrakcí. Do Apple Storů denně zavítá milion návštěvníků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prestižní ulice a místa v New Yorku, Paříži, Tokyu, Šanghaji, Londýně, San Franciscu, Sydney, ...

Nikdy jsem nad tím tolik nepřemýšlel, až teď při služební cestě do Londýna, když jsem navštívil nový Store na Covent Garden a následně na dovolené pobíhal v Apple Store v San Franciscu. Pokaždé, když se ocitnu v nějaké větší světové metropoli, zamířím alespoň na chvilku do slavné pobočky Apple Store, abych se na ní podíval a vyfotil. Nikdy by mě nenapadlo (nebýt geek), že bych si zajel do obchodního centra v Arizoně, abych tam viděl nějaký obchod Microsoftu.

Oba zkouší strategii toho druhého

Je ale samozřejmě otázkou, zda Microsoft takové vyznění značky potřebuje. Nejsem žádný obchodní a marketingový insider Softies, proto nemůžu tak úplně soudit. Microsoft však do světa pravidelně vysílá velice stylové reklamní kampaně (z poslední doby například Windows 7 a Bing) a snaží se ze svých produktů dělat stejně svěží značky, jako se to daří Applu. I když Microsoft bezesporu má některé produkty velice dobré, ve výsledku nejsou zase tolik sexy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
... a naproti tomu pouhé prodejní krámky v obyčejných obchodních domech.

Do jisté míry zde ale určitě hraje roli penetrace produktů Microsoftu (a jeho partnerů) oproti penetraci produktů Applu. Windows, Office a spoustu dalších výrobků odjakživa prodává neuvěřitelné množství distributorů, kdežto Apple se snaží stále dávat větší důraz na svůj internetový obchod a svojí síť kamenných poboček.

Microsoft se tedy tváří spíše pragmaticky a jakoby říkal "postupně zaplníme velká i menší obchodní centra, abychom o něco více vydělali a byli lidem blíže, prestiž si ale stále budeme budovat tradiční cestou propagace". Jak je ale vidět v případě Applu, také "obyčejný" obchod dokáže udělat mnoho. Navíc na prestižních místech svítí a láká návštěvníky a turisty neustále, ne pouze v zaplacený čas v televizi.

Obě firmy se ale v obchodní strategii začínají tak trochu přibližovat. Microsoft začal se svými obchůdky, Apple se na druhou stranu stále více dere také ke klasickým prodejcům.

Témata článku: Apple, Microsoft, Počítače, Byznys, Apple Store, Garden, Sydney, Regent, Evergreen

64 komentářů

Nejnovější komentáře

  • hansol710 22. 8. 2012 13:08:58
    Ucel clanku splneny, 300 prisepvkov s hadamim sa o apply ms a...
  • barrybary 22. 8. 2012 12:54:51
    Chtel jsem se zeptat pana Sedlaka, zda maji v apple store zachody zadarmo.
  • uzivatel_cz 10. 9. 2010 11:42:47
    Tak vyhoda WP7 by mela byt i v tom, ze firmy jako Dell nebudou mit moc...
reklama
Určitě si přečtěte

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 402

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

** Dva týdny po Novém roce zajím zeje prázdnotou ** Ministerstvo vydalo metodický pokyn ** Takhle to bude fungovat v praxi

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 49

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

** Opera představila Neon ** Koncepci prohlížeče budoucnosti ** Připomíná Chrome OS

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 35

Testy ze světa: Kaby Lake v high-endu splnil povinnost, Pentia jsou ale překvapením

Testy ze světa: Kaby Lake v high-endu splnil povinnost, Pentia jsou ale překvapením

** Na světě jsou testy porovnávající nové procesory řady Kaby Lake ** Modely Core i5 a Core i7 toho nenabízí mnoho navíc oproti Skylake ** Pozornost na sebe upoutala levná Pentia, která dostala podporu HT

17.  1.  2017 | Stanislav Janů | 55


reklama