Apple pod novým šéfem poprvé zklamal

Apple poprvé po dlouhé době nepřekonal očekávání trhů a ohlásil nižší příjmy. Poklesl zejména prodej iPhonů. Čísla ale celkově narostla a vyhlídky jsou výborné.

První funkční období pro nového šéfa Applu Tima Cooka nedopadlo tak, jak by si představoval. Tedy alespoň pohledem analytiků. Cookova firma za poslední fiskální čtvrtletí nenaplnila jejich očekávání, když se jí nepodařilo prodat dostatečný počet telefonů iPhone. Záhy po konferenčním hovoru s akcionáři a analytiky se propadly akcie společnosti zhruba o 4 procenta. Výhledy pro další kvartál jsou ale výborné.

Celkové příjmy meziročně i v porovnání s předchozím kvartálem narostly na 28,3 miliardy dolarů, trh však očekával 29,41 miliardy. Za stejné období v loňském roce firma vykázala příjmy 20,34 miliardy dolarů a zisk 4,31 miliardy. Výnos na akcii, který mnohé investory a analytiky zajímá nejvíce, činil 7,05 dolaru oproti očekávaným 7,26 dolaru. Čistý zisk se usadil na hodnotě 6,62 miliardy dolarů.

Applu se sice podařilo o něco navýšit prodeje počítačů Mac a tabletů iPad, zaostával ale v prodejích iPodů a zejména iPhonů. Chytrých telefonů se za třetí čtvrtletí prodalo 17,1 milionu kusů, očekávalo se ale rovných 22 milionů. Dá se ale předpokládat, že pokles poptávky byl způsoben vyčkáváním zákazníků na nově ohlášený model. Obchody Apple Store vygenerovaly příjem 3,6 miliardy dolarů.

Čína možná brzy důležitější, než Amerika

Apple bude mít v posledním fiskálním čtvrtletí této výsledkové sezóny rozhodně co dohánět. Firma už ale na druhou stranu oznámila, že za první tři dny prodala přes 4 miliony kusů nových modelů iPhonů, což naznačuje slibná čísla, zvláště v kombinaci s předvánočním trhem a uvedením přístroje na další trhy.

dfsdfsdf.jpg rtrtre.jpg
Tim Cook po zesnulém Stevu Jobsovi přebral otěže už počátkem tohoto roku. Definitivně ho nahradil v srpnu.

I když Apple odhady tržních expertů nepředčil ani nedorovnal, stále je velice silný a má velice dobře rozjetou hru v Číně a na ostatních asijských trzích. Tim Cook v rozhovoru s analytiky uvedl, že zatímco v roce 2009 se příjem z Číny na celkových příjmech Applu podílel pouhými 2 procenty, tento rok už je to 12 procent. Čína se tak stala druhým nejdůležitějším trhem firmy a dá se se očekávat, že s mohutnými investicemi, které zde Apple v budoucnu plánuje, se její vliv rozroste ještě více.

Výborné vyhlídky čekají také iPad. Různé analytické skupiny včetně Gartneru sice neustále tvrdí, že jeho podíl poklesne vlivem tabletů s Androidem, prozatím se tak ale nezdá. Dotyková placka se totiž začíná masivně rozšiřovat také ve firemním sektoru. Více než 90 procent firem v žebříčku Fortune 500 už iPady používá.

Oživeno: Množí se otázky, proč je poslední čtvrtletí Applu považováno za "neúspěšné", když se meziročně podařilo navýšit příjmy a firma letos vygeneruje přes 100 miliard dolarů. Je to dáno očekáváním trhů. Analytici jsou hlavním informačním a rozhodovacím faktorem investorů a pokud jsou plány vyšší, než skutečné výsledky, jde o zklamání. Apple je jinak stále neuvěřitelně silným a výdělečným podnikem a nejcennější technologickou společností světa.

Kolik stojí Apple Story

Zároveň s finančními výsledky Applu se také objevily velice zajímavé analýzy skupiny Asymco, které popisují náklady spojené s provozem samotné společnosti. Představitelé největších technologické firmy světa sice veřejnosti předkládají poměrně podrobná finanční data, do největších detailů ale nezacházejí. Složité je například zjistit, kolik stojí otevření jednoho obchodu Apple Store. Tento řetězec je důležitým strategickým obchodním bodem firmy a Apple nechce dávat konkurentům včele s Microsoftem nebo HTC návod, jak podobné svatostánky budovat.

Screen-Shot-2011-10-14-at-10-14-11_56_34-AM.png
Nárůst výdajů Applu za posledních šest let. Nejvíce financí spolyká výroba. Zdroj: Asymco

Apple a snížený rating

Nebývá moc zvykem, aby firmy fiskál od fiskálu navyšující zisk, s jasnou dlouhodobou vizí a lídři ve svém oboru, přicházely o dobrá ratingová hodnocení. Stát se to ale může.

Například agentura Standard & Poor`s před pár měsíci snížila rating Googlu z "Nakupovat" na "Prodat" kvůli akvizici Motorola Mobility za 12,5 miliardy dolarů. Obavy se nepotvrdily a Google nadále roste.

Před nákupním rizikem jsou teď varováni také zájemci o cenné papíry Applu. Brokerská společnost BGC Partners doporučuje akcie podržet a nenakupovat. Hodnota papírů má podle ní reagovat na příliš vysoká očekávání. Apple už se v tomto roce s negativními doporučeními setkal, když se do problémů dostal jeho dvorní výrobce součástek, asijská společnost Foxconn.

Podle zmiňovaných propočtů Asymco je však možné si zběžný obrázek o ceně obchodů Apple Store udělat. Počty jsou to poměrně jednoduché. Z finančních výsledků si stačí exportovat náklady spojené s pronájmy a dalšími náležitostmi (leasehold improvements), které činí 1,9 miliardy dolarů, a vše podělit 220 vybudovanými Apple Story za posledních šest let. Vychází tak, že náklady na vybudování jednoho obchodu vyjde Apple na 8,5 až 10 milionů dolarů.

V této částce jsou přitom zakomponovány pouze náklady na fyzický obchod, nikoliv náklady na vybavení, leasing nebo poplatky spojené s výběrem místa. Pokud tedy Microsoft (nebo Google, HTC a další) bude chtít otevřít podobně rozsáhlou obchodní síť, bude muset vynaložit minimálně dvě miliardy dolarů jenom na otevření. Redmond chce v dalších třech letech vybudovat 75 nových obchodů Microsoft Store.

Apple na svých obchodech založil část strategie. Je blízko lidem, nabízí jim kvalitní služby a možnost vyzkoušet si populární produkty. Dnes už celosvětová síť Apple Storů čítá přes 350 poboček a ročně generuje příjmy v miliardách. Během roku 2010 vydělal Applu jeho retailový řetězec přes 9 miliard dolarů a letos to bude ještě více. Jen za první dvě fiskální čtvrtletí se příjmy vyšplhaly na 7 miliard.

Diskuze (63) Další článek: Čína, Rusko, Indie a Brazílie: nová dojná IT kráva

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,