Apple, Google, Microsoft: Uspějí tam, kde se opičí

Máme za sebou Build, WWDC a nyní i I/O. V čem se nové technologie svaté trojice Apple, Google a Microsoft podobají a je to dokladem toho, že právě ty podobné technologie uspějí?

Třetí průsečík: Stejný zážitek napříč zařízeními

Uf, ta věta výše sice opravdu zní jako z kdejaké produktové příručky oslazené nadměrným množstvím marketingového newspeaku, ale je v ní zakódovaná hluboká pravda. Před lety to měli vývojáři relativně snadné. Každý měl doma patnáctipalcový CRT monitor s rozlišením 1 024 × 768 pixelů a na pevném disku Windows XP. Doba se ale mění a form-faktorů přibývá. Najednou tu jsou desktopy, laptopy, tablety, chytré mobily všech možných velikostí, chytré televizory a nyní na scénu přicházejí i titěrné hodinky, brýle a další hračky, které zamotají hlavu každému designérovi.

Jako jeden z prvních na tuto situaci zareagoval americký Adobe a to na milánské konferenci MAX v roce 2008, které jsem se shodou náhod také účastnil. Jeho řešení se tehdy jmenovalo Open Screen Project. Cíl byl jasný: dostat jednu aplikaci na všechny možné obrazovky s pomocí standardního Flash Playeru, který je přeci dostupný na každé platformě. Tato vize však netrvala dlouho, Flash totiž stárnul až příliš rychle, o slovo se začaly hlásit nové mobilní platformy v čele s Androidem a na desktopu pak rodina technologií, kterým souhrnně říkáme HTML5. Za zenitem je dnes de facto i multiplatformní technologie Adobe AIR.

Tolik tedy k roku 2008, kdy ve světě naplno propukla ekonomická krize, a teď hurá do současnosti. Pokud si opět vzpomenete na dubnový Build, jistě mi potvrdíte, že jednou z novinek Microsoftu je snaha dostat jednu aplikaci jak na Windows Phone, tak na Windows. Pochopitelně nikoliv s pomocí Flash Playeru, ale skrze společný framework WinRT a jeho grafické uživatelské prostředí Metro.

Podobně přibližuje oba světy i Apple, jehož desktopový systém přebírá stále více rysů z iOS a i on jistě brzy dospěje k tomu, že každá aplikace bude moci běžet na obou zařízeních.

821850259
Jeden designový jazyk napříč form-faktory

Do třetice se ozval i Google, který chce opět nabídnout to samé, přičemž na to jde z několika směrů. Tím prvním je nový designový jazyk Material, který by měli používat jak vývojáři mobilních, tak webových aplikací, čili uživatelský zážitek by byl téměř identický. Už dříve na jaře na internet unikly třeba snímky prototypu nového webového Gmailu a jeho mobilní aplikace, přičemž oba kousky používaly stejné grafické prvky.

Druhým přístupem mohou být webové aplikace Chrome pro plochu, které poběží jak na Chrome OS, tak v prohlížeči Chrome na libovolném systému a samozřejmě i na Androidu. Není to nic nového – vývojáři Chromu a Androidu si s technologií hrají už od loňského podzimu a celá legrace je postavená na systému Apache Cordova. Technologii jsme se věnovali v lednové bleskovce.

544761163 796380807
Jedna aplikace na desktopu a mobilu

 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,