Anička z říše Linuxu: není licence jako licence

Diskuze čtenářů k článku

sara  |  12. 10. 2005 11:51

Tak ten blog opravu stoji za precteni vcetne komentaru http://www.abclinuxu.cz/blog/xplesa

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Noxik, Noxik  |  10. 10. 2005 16:30

Open Graphics Card - uz by bylo na case, aby nekdo ukazal, ze solidni graficka karta nemusi byt silene draha, komplikovana a nenazrana. Navic OS ovladace by urcite vyly vyladenejsi a bez pochybnych praktik.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  10. 10. 2005 17:48

" nemusi byt silene draha, komplikovana a nenazrana" - a pak si muze rovnou podat zadost o Nobelovu cenu. Proste se soucasnou technologii to lepe udelat nelze a splatit vyvoj se musi co nejdriv - nikdo nevi za jak dlouho prijde konkurence s vykonejsi.
A s tim souvisi i dlasi cast - pokud by to nekdo umel, jiz davno by to bylo na trhu hrace zajima pouze vykonost a ne znacka firmy - proste, kdy by to slo jiz davno by uspel nekdo dalsi - ale vyrabet cipi do graficke karty ve vyrobni technologii srovnatelnou se soucasnymy procesory zvladne jen malo kdo. Jen budova tovarny z dokonalym filtracnim zarizenim proti pruniku prachu(nutnost) je neuveritelne draha.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Noxik, Noxik  |  10. 10. 2005 19:44

ja nemyslel konkurenci k soucasnym grafikam, ale alternativu!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bilbo  |  11. 10. 2005 01:18

No jo, ale jen 250 mhz pixel clock ... 1600x1200@100hz je 280 mhz a lepsi 21 a 22ky zvladaj az 390 mhz ... takze pouzitelny akorat s mensima CRT nebo s LCD .... :o(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
R  |  10. 10. 2005 22:28

A preto, ze je to take drahe, tak existuju firmy, ktore vyrabaju tie chipy na zakazku (UMC, TSMC). Mas navrhnuty chip, tak si ho das vyrobit. Pokial viem, tak napr. ATI si chipy dava tiez takto vyrabat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  12. 10. 2005 08:46

1. vývoj se splatit nemusí, protože to bude OPEN SOURCE, může to začít vyrábět kdokoli, kdykoli, protože má vše potřebné a hotové bez jeho vlastních nákladů.

2. ale vyrabet cipi do graficke karty ve vyrobni technologii srovnatelnou se soucasnymy procesory zvladne jen malo kdo. Jen budova tovarny z dokonalym filtracnim zarizenim proti pruniku prachu(nutnost) je neuveritelne draha.

pokud vím, tak projekt používá FPGA, takže vyrábět chip se nemusí, protože je už v současné době vyrobený a stačí si ho jen koupit. Navíc většina firem vyrábějící FPGA nabízí za poměrně "hodně slušnou" cenu vyrobení zákaznického chipu z dodané binárky pro FPGA (stačí jim jen změnit masky na propojení), s výhodou toho, že výsledný zakázkový chip bude rychlejší a bude mít menší spotřebu.

PS: Mimochodem dnešní FPGA jsou vyráběny stejnou technologií jak dnešní špičkové procesory

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  13. 10. 2005 12:01

" vývoj se splatit nemusí, protože to bude OPEN SOURCE, může to začít vyrábět kdokoli, kdykoli, protože má vše potřebné a hotové bez jeho vlastních nákladů."
Opravdu uplne - tedy vcetne detalnich vykresu plosnych spoju (podkladu pro jejcih osazovani a vyrobu) - presnych typu soucastek a podkladu pro vyroby oech zakaznickych obvodu. Pokud to takhle bude, tak bude mit skutecne 0 naklady na vyvoj, ale na trhu dokazu uspet jen ten, kdo to bude schopny vyrobit za nejnizssi cenu (nebot proc kupovat to same jen o  neco drazsi)- tedy Cina. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  10. 10. 2005 12:16

"Mnoho analytiků se už zabývalo úvahami o tom, proč je v jinak ohromné záplavě svobodného software tak malé množství her."
Duvod je tan, ze pokud nekdo vytvori nejakou velmi doboru hru, tak obvykle nema problemy  s prodejem - na rozdil od treba kancelarskeho baliku , kde je zajima co sim bude do budoucna - aby se nemuseli zamestnaci znovu zaskolovat na neco jineho - to u hry nikoho a zcela spravne nezajima - je to ciste jednorazova akce -bude ji hrat tak dlouho, az ho omrzi a nebo si ji on proste nekoupi - neni zde zadny zvlastni problem prorazit z kvalitni hrou i pro zacinajici firmu (tim myslim, ze hru musi jiz mit hotovou -  a ne jen mit jakesi demo a jen plany na zlepseni). Takze proc dat neco zdarma, kdyz se to bezproblemu proda.
Dale s tim souvisi, ze kvalitni 3D hry patri mezi nejnarocnejsi SW co se tyce tvorby a je to prace namahava a tudiz vetsinou i prace na vic nez 100 % uvazek  - tedy za penize v profesionalni firme. A jeste to navic to neni to co potrebuje k zivota vetsina - kvalitni textovy editor a proto je ochotny se podilat na jeho vyvoji (hru bere pouze jen jako zabavu na ktere se pracuje jen kdyz ma na to naladu a cas).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Noxik, Noxik  |  10. 10. 2005 16:33

U 3D her se tomu nedivim - soucasna snaha o co nejvetsi realnost a narocnost je neunosna. Ale treba slusna realtime strategie s grafikou ve 2D na urovni kolem warcrafta2 by nemusel byt problem (upozornuji ze grafika war2 vypada spatne jen na vetsich monitorech nez na ktere ma rozliseni). A nemuselo by se hodnotit jen grafikou, jak je dnes u her zvykem, ale predevsim hratelnosti, dale treba pribehem, ovladanim, atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kp  |  11. 10. 2005 16:32

Kdepak, ten hlavní důvod je trochu jiný: počítačová hra není jen program. Podstatnou část hry tvoří "art": grafika (kreslená, textury), modely (3D), zvuk, hudba, design úrovní/map, herní systém, příběh, hratelnost a vyváženost. Pro plnohodnotnou hru je dnes nutné mít tým lidí různých specializací, kteří toto všechno vytvoří a dají dohromady. A to je v oblasti opensource takřka nemožné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  10. 10. 2005 09:54

Hra se sice co do vzhledu nemůže rovnat s nejlepšími komerčními tituly

Nechápu, ta grafika je moc hezká a mně se třeba líbí víc než třeba grafika u WarCraftu. No, asi je to hodně subjektivní. Ale co je jisté a objektivní je, že herní systém je mnohem lepší a vymakanější, mě ta hra okamžitě chytla a pařím a pařím, už celý víkend .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tom  |  10. 10. 2005 09:54

Na tu Open grafiku se uz tesim a doufam ze tu v CR pujde co nejriv nekde sehnat. Zatim to jeste chvili vydrzim stou debilni ATI all in wonder pro ktera mne stala pres 8000Kc a ovladace stoji za h...o i ve windowsech. Nevite jestli bude do AGP nebo i do PCIe ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Multimotyl  |  10. 10. 2005 11:22

First Bender, then Flexo, then Fry...

Sorry - first PCI, then AGP, then PCIe

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
baran, baran  |  10. 10. 2005 12:39

Niekto tu pozera Futuramu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Calven  |  10. 10. 2005 09:44

Arthur Dent....
Kde som to len pocul.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  10. 10. 2005 08:48

pekna grafika ? No to asi ne, tahle hra vypada jako neco co jsem hral pred davnymi lety na 386ce. Rekneme Warcraft II - rok vydani 1995 a i tak si myslim ze Warcraft II ma hezci grafiku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  10. 10. 2005 14:37

Mně to zase připomíná Heroes I. a to už je taky ranec let.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lane_Wolf  |  10. 10. 2005 15:43

A to jako to, co si hrál před dávnými lety na 386 nemělo pěknou grafiku?? Nikde se nepíše, že je to ta nejlepší grafika. Mě se třeba tenhle vzhled líbí a ke hře mi sedí. Na to, aby mě hra bavila nepotřebuju, aby měla grafiku jak když člověk kouká na film. Špatná grafika může dobrou hru pokazit, ale úžasná grafika špatnou hru nezachrání. Aspoň teda u mě ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  11. 10. 2005 15:48

"pekna grafika" pro me znamena, ze je grafika na urovni soucasnych her a to tahle opravdu neni. Pro me taky neni grafika tou nejdulezitelsi veci, ale u tyhle hry je grafika vazne predpotopni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Emil  |  12. 10. 2005 08:07

Tahle ručně kreslená grafika je hezká a nadčasová. Klidně sem prskni něco ze stejného žánru, co považuješ za lepší. Počítám že to bude buď hnusně sterilní vyrenderované cosi a nebo něco podobného jako má Wesnoth.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  12. 10. 2005 13:09

hmm, dlouuuuho jsem hledal srovnatelnou gamesku - zanrove - a nasel jsem napr. Disciples II. Samozrejme ani tahle hra nema nijak uzasnou grafiku, ale je o par let vyvojove pres Wesnothem. Jinak jak vypada moderni grafika v strategiich je hezky videt napr. v Empire Earth 2.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  12. 10. 2005 18:15

Řekl jsem snad jasně stejnéhp žánru, ne? Tohle:



je zcela odlišný žánr od:



Grafika musí respektovat žánr a herní principy, Wesnoth s grafikou jako má Disciples by byl naprosto nehratelný. Takže ještě jednou, ukaž mi hru stejného žánru (hexa turn based strategie) s lepší grafikou než má Wesnoth. To že takovou nemůžeš najít jen potvrzuje má slova, že ta grafika je bezvadná. Krom toho teď Wesnoth hraju a musím smeknout před umělou inteligencí, to je tedy něco.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  13. 10. 2005 09:00

no zrovna tenhle screenshot jsem nemyslel. Nedostanu se v praci na herni weby, podivej se treba na www.gamershell.com, najdi si Disciples II a screenshoty a podivej se jak tam maji udelanou mapu - je izometricka a vypada o hodne lip nez ve Wesnothu.


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Mach  |  14. 10. 2005 14:31

Tak tohle je nepřehledné a zcela nepoužitelné, na tomhle nemůžeš hrát hexa turn based strategii, hrál jsi někdy něco takového vůbec?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  13. 10. 2005 09:06

tohle taky vypada moc pekne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  14. 10. 2005 14:33

Dtto jako předchozí, přeplácané, nepřehledné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  13. 10. 2005 09:23

Age of Wonders

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pichi  |  13. 10. 2005 11:42

Přeplácané a pořád odlišný žánr. Srovnatelné je akorát Battle Isle nebo Pancer Genral. Ani jeden z těch komerčních konkurentů nemá grafiku, která by sahala alespoň po paty té v The Battle for Wesnoth. Age of Wonders je naprosto odlišný typ hry.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  14. 10. 2005 10:12

tak tomuhle se uz rika demagogie V pripade ze to demagogie neni, prosim o detailnejsi vysvetleni, proc je grafika ve Wesnothu tak UZASNA.

Z meho pohledu, proc je grafika v Disciples II / Age of wonders lepsi (kaslu na to ze to je jiny zanr, mapa ve Wesnoth by se takhle klidne udelat dala, nemusel by se kvuli tomu menit styl hry apod.)

- Uz dlouho se pouziva kdyz uz teda ne 3D tak aspon izometricky pohled, budovy, stromy apod. vypadaji plasticky.
- Grafika je vice variabilni, podoba se vice realu, nejsou tam umele vypadajici kusy terenu / stromu ve tvaru 6 uhelniku ... a NEMUSI to tak byt jen proto, ze hra pouziva sestiuhelniky pro pohyb jednotek
- Ve Wesnothu jsou umele pusobici prechody jednotlivych textur pro teren - napr. zasnezene hory hned vedle zelene travy nebo uzky dlouhy pruh pisku

BTW prosim vysvetlit ta obrovske rozdily v zanru mezi AoW a Wesnothem, nejak to nechapu. Kolega co mi AoW poradil taky ne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Mach  |  14. 10. 2005 14:28

Hele, zahrej si ten Wesnoth a uvidíš. Je to překvapiě velmi zábavná hra, takže tě to určitě chytne.

Jde např. o to, že, ve Wesnothu je terén velmi důležitý, každý typ povrchu má jiné vlastnosti, strategické vlastnosti. Abys mohl vyhrát, musíš těchto strategických vlastností terénu intenzivně využívat. To znamená, že ta grafika musí být v tomto směru velmi přehledná a jednoznačná (a ne zbytečně a bezdůvodně (jen na efekt) variabilní). Bez toho bys nemohl strategicky plánovat. Takže ty "uměle vypadající kusy terénu", jsou žádoucí, potřebná a nutné.

Ta hra je poctivá stategie, nejde v ní o to, aby to efetivne vypadalo jako v reálu, ale abys měl přehled. Abys měl k dispozici co nejvíc strategických informací. To patří do žánru těchto her. To samé se týká např. i Steel Panthers a podobně.

kaslu na to ze to je jiny zanr, mapa ve Wesnoth by se takhle klidne udelat dala

Nedala, ta hra by byla okamžitě nehratelná. To samé se týká izometrického pohledu, vypadá to efektně, ale jestli to aspoň trochu myslíš např. vážně se šachy na počítači, tak víš, že profesionálové kvůli přehlednosti hrají 2D a ne 3D či pseudo 3D. To není náhodou, do některých herních žánrů se 3D jednoduše nehodí, kazilo by to hru požitek z jejího hraní.

Wesnoth je nekomerční, nemá za cíl vydělat a tudíž nemá potřebu lákat na pozlátko, které zaujme povrchní pozorovatele a možná je přesvědčí k nákupu (třeba rodiče dětem), ale ve skutečnosti je kontraproduktivní a požitek z hraní kazí. Wesnoth není, protože nemusí být, zaměřen na tyto povrchni lidi (kteří bohužel převažují). Cílem Wesnothu bylo vytvoření skutečně zábavné a kvalitní strategie a tento cíl byl naplněn.

Už jedu druhou kampaň a je to fakt dobře promakaný a hlavně zábavný. Čím déle to hraji, čím víc znám a chápu souvislosti, tím více se mi to líbí. Což se o většině her s pozlátkovou grafikou říci bohužel nedá. Doporučuji každému vyzkoušet. A jestli se někdo nedokáže přenést přes svou povrchnost, tak je to jeho problém a jeho škoda . A pozor, Wesnoth je poměrně těžký, je to skutečně strategie, u které se musí přemýšlet, rozhodně to nefunguje  style m, udělat co nejvíc jednotek, někam je poslat a je vymalováno, to by byl těžký omyl. Wesnoth si soukromě řadím mezi top ten hry, mezi velikány jako je např. UFO nebo zmíněné Steel Panthers.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  16. 10. 2005 16:50

ale já přece netvrdím, že Wesnoth je špatná hra. Určitě je kvalitní, zkoušel jsem jí chvíli a nevypadalo to vůbec špatně a kolega, který má tenhle typ strategií oblíbený jí už co vím hraje od té chvíle co jsem ho na ní upozornil a opravdu ho to baví.

Jenže ta grafika je fakt amatérská. A to že má jedno políčko jinej bonus k obraně než druhý není důvod aby to vypadalo takhle, to se prostě dá vyřešit i jinak. Hru nehraju jen proto že má skvělý principy a je hratelná, to je koneckonců hromada her, ale musí mě zaujmout i to jak vypadá - a grafika a mj. i hudba a zvuky jsou hrozně amatérské.

Co nechápu jsou příspěvky v téhle diskuzi, kde lidi tvrdí, že tahle grafika je naprosto úžasná, lepší už prostě být nemůže a veškeré ostatní hry mají grafiku daleko horší. Jo a že nemůžu srovnávat grafiku ve hrách, které jsou "jiný žánr" - což zřejmě znamená jen žánr tzv. hexa turn based strategií. Jenže tohle v reálným životě prostě neplatí, grafika se vyvíjí ve všech žánrech a měla by být aspoň trochu na úrovni, na které jsou teď komerční hry. BTW že se dnes už prakticky žádné hry typu turnbased hexa strategie nedělají taky o něčem vypovídá. Strategie se prostě vyvinuly a už jsou kus dál.

BTW jo šachy hraju v taky v 2D i když má Chessmaster 10 asi 50 3D sad figurek Ale myslím že pro profíky je to úplně jedno, jsou i takoví co hrajou šachy po paměti a šachovnici vůbec nevidí.

Wesnoth je nekomerční, nemá za cíl vydělat a tudíž nemá potřebu lákat na pozlátko, které zaujme povrchní pozorovatele a možná je přesvědčí k nákupu (třeba rodiče dětem), ale ve skutečnosti je kontraproduktivní a požitek z hraní kazí.

Wesnoth spíš nemá žádné ambice být srovnatelný se soudobými komerčními hrami a to asi hlavně proto, že je open source. Příznivci open source hře grafiku prominou, protože je open source a ostatní hru hrát většinou nebudou. A že by pěkná grafika kazila požitek z hraní, to si nemyslím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Mach  |  17. 10. 2005 21:15

A že by pěkná grafika kazila požitek z hraní, to si nemyslím.

Hezká ne, ale nepřehledná a nefunkční ano. Nefunkční od slova, že ta grafika plní nějakou funkci. Herní grafika Wesnothu je dokonale funkční a je i hezká. Můžeš mít námitky vůči doplňkové grafice, jako intra, outra a podobně. Tyto má jen aby se neřeklo, ale nahrazuje zajímavým příběhem a kvalitními scénáři.

Ano, s narůstající komercí v herním průmyslu se přestávají dělat kvalitní náročné hry jako jsou hexa turn based strategie nebo třeba adventury. Tyto hry totiž nejsou pro každého a vydrží nadlouho, tudíž se na nich málo vydělá. Takže si schopní lidi musí pomoci sami. Wesnoth není jediný počin. Viz třeba komunita a kutura kolem Steel Panthers, kterou si amatérská obec neustále vylepšuje a vylepšuje. Viz. např. http://worldatwar.clone.cz/ Málokteré hry jsou takto kultovní.

Wesnoth má jiné cíle, než komerční hry. Komerční hry mají za cíl vydělat, Wesnoth pobavit. Tento cíl naplňuje skvěle, zcela jsem mu propadl, bohužel, stojí to dost času. Multiplayer bitvy na netu jsou famózní. A grafika je tomu poplatná, jejím cílem není ohromit a zaujmout na první pohled (nalákat kupující) a to i za cenu ztráty přehlednosti a zhoršení herního prožitku. Obávám se však, že povrchní lidé tohle nepochopí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  18. 10. 2005 08:33

OK, odcházím do lesů, kde budu hrát pouze povrchní hry. Tj. zřejmě všechny mimo Wesnothu a Steel Panthers: World at war. Holt se smířím i s tím, že všechny hry co mají moderní grafiku trpí, protože ta grafika je nutně nepřehledná a nefunkční. Kvalitní zvuky a hudba taky určitě nejsou ve skutečnosti potřeba, protože jen odvádějí od soustředění.

BTW adventury se furt dělají, mrkni se jak vypadá např. poslední Broken sword. Jo a že by se přestaly vyrábět hry co vydrží nadlouho - RPG se dělají ve velkém množství a např. Morrowind opravdu není na pár hodin. Veškeré MMORPG nejsou na pár hodin. Vlastně žádné strategie nejsou na pár hodin. Výjimka jsou FPS střílečky, ty většinou jsou dohratelné kolem 10 hodin čistého hraní, ale ty lepší jsou delší. Na druhou stranu hru Beyond good and evil (akční adventura) jsem dohrál za cca 15 hodin a budu na ní vzpomínat opravdu dlouho (včetně toho že soundtrack ze hry jsem zařadil mezi muziku co rád poslouchám).

Jo a že by komerční hry neměly za cíl pobavit ? Hmmmm ....

Každopádně končím s diskuzí, tohle nemá cenu. Jen škoda že těch schopných lidí, kteří umí udělat kvalitní zábavnou hru zdarmo je tak málo. Holt zbývají jen povrchní žabaři co dělají povrchní komerční hry.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  23. 10. 2005 16:49

Přesně, jsou hry zaměřené na zábavu a hry zaměřené na vydělávání peněz, kde zábava je až druhotný cíl. Všechny hry co mají moderní grafiku netrpí, Wesnoth má také moderní grafiku, odpovídající tomuto žánru. Jak jsme si ukázali, nedokážeš přijít s žádnou hrou v daném žánru s lepší grafikou. Moderní totiž neznamená předrenderovaný sterilní blivajz. Osobitá grafika je výhodou, pravda, nactiletí, hlavní zákaznící v herním průmyslu, to nemusí být schopni ocenit, tudíž se tím komerční hry příliš nezabývají, čest výjimkám.

A ano, stejně jako hudba a zvuky, mohou být kvalitní jako grafika Wesnothu a skvěle hru doplňovat a nebo také mohou být dle tvých představ, být křiklavé a řvavé, aby si jich každý všimnul a hru rušit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  16. 10. 2005 16:57

BTW ohledně UFO - mrkni se jak se vyvinula grafika během těch let a jak vypadá nejnovější gameska UFO: Aftershock. Dnes jsem hrál demo, vypadá to a překvapivě se to i hraje (i když možná by němělo, podle těch argumentů tady) skvěle

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  14. 10. 2005 14:42

Nebo si všimni, jak má Wesnoth udělané skvěle ukazatele životů a zkušenosti u každé jednotky. Hned poznáš, která jednotka je oddolná a která ne (podle počtu životů, tedy délky ukazatele) i jak je na tom zdravotně, to samé u zkušenosti, podle toho hned rozeznáš významné jednotky od bezvýznamných. Význam těch kuliček nad těmi ukazateli si už zjisti sám, tutorial tě tím krásně provede. Celé to je v češtině, to je na tom také docela hezké.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  14. 10. 2005 14:35

A opět to samé, přesně jak jsem řekl. To že nemůžeš najít hezčí grafiku než má Wesnoth pro herní žánr tohoto typu není náhoda. Zkus se zamyslet se nad tím proč.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  16. 10. 2005 16:59

jo to asi není náhoda - pravověrné turn base hexa strategie už hezkých pár let nikdo nedělá

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Mach  |  17. 10. 2005 21:17

Ale dělá, jen si nesmíš být klasickej spotřebák a myslet si, že to co ti obchodníci nepřistrčí pod nos, tak neexistuje. Schopní lidi si umí pomoci sami.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  18. 10. 2005 08:35

Prosím o uvedení seznamu hexa turn based strategií mladších 5ti let.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  27. 10. 2005 15:37

copak ? ticho po pěšině .... že by Wesnoth byl opravdu jediný svého žánru a tím pádem byl neměřitelný s čímkoli jiným ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fbquick  |  10. 10. 2005 07:14

S tim Open Source to jde od desiti k peti a Open Graphics Project  ani nekomentuju. Tohle proste nema sanci na uspech... A v trzni ekonomice uz vubec ne.. Skoda, nadseni vsak zatim nechybi, takze je to v poho. Myslim, ze Open Source dopadne jako hippies v sedmdesatych letech. Take chteli zmenit svet, ale jaksi to nevyslo....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
N/A  |  10. 10. 2005 08:31

Jenže ono to vyšlo .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fbquick  |  10. 10. 2005 09:15

Co vyslo? Hippies zmenili svet a vsichni se mame navzajem radi? Vsichni zijeme v laskyplne multikulturni spolecnosti a uznavame sve hodnoty nezavisle na vyznani?  Nebo Open Source prevalcoval M$? FireFox ma uz skoro 100% trhu s prohlizeci, vsichni pouzivaji OpenOffice a jsou stastni, ze je to zadarmo? Asi ne..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  10. 10. 2005 09:49

Firefox nemusel získat 100 %, aby se stal leadrem a začal udávat směr vývoje, kterému se sice nerad, ale přece přizpůsobil i Microsoft. Například. Open Source dnes ovlivňuje IT ve velké míře, i kyž to povrchní pozorovatel nepozoruje. Bez Open Source by dnešní IT vypadaly jinak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  10. 10. 2005 11:32

Hehehe tak on je FF "leaderem" a "začal udávat směr vývoje"  Pobavils

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  10. 10. 2005 14:35

Astore, zalez do boudy!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
melkor, melkor  |  10. 10. 2005 15:35

Jojo, vsichni hloupi se mu tenkrat smali ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LubosD, LubosD  |  10. 10. 2005 16:04

Ano, zůstaňme tedy v roce 2001 spolu s Internet Explorerem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MatesB, MatesB  |  11. 10. 2005 08:46

Pred rokem 2000 jsem mel na RedHatu 5.1 Netscape Navigator ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  10. 10. 2005 16:22

Přesně tak a ty se z toho nezmůžeš ani na duchaplnou odpověď .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Franta Jetel  |  10. 10. 2005 09:52

Paneboze a ony jsou cilem OSS vetsinove trzni podily ?
OSS zmenil svet kuprikladu v tom, ze takova firma jako je napr. Oracle, povazuje OSS Linux za jednu ze stezejnich platforem, pro niz vyviji sve databaze ! Soucasti Oracle databaze je napr. Webovy server Apache atd...Mohli bychom pokracovat v dlouhem vyctu.
Ve vysledku se jiz dnes jedna o velky celosvetovy uspech. OSS byl prijat korporacemi (krome jesitneho MS samozrejme) jako zivotaschopna varianta. Co to ma spolecneho s hipiky ?
Nekteri "znalci", kteri o veci nic nevedi, zde plodi skutecne usmevne myslenky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  10. 10. 2005 11:36

Hehe, hipíci měli víc rozumu - asi těžko bys našel hipíka co by jásal že hnutí bylo KONEČNĚ "přijato korporacemi" a vyřvával že jde o "velký celosvětový úspěch hippies"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Franta Jetel  |  10. 10. 2005 13:01

Astore, tok tvych myslenek chapu skutecne malokdy, ale tentokrat jsem uplne bezradny a nemuze byt rec ani o naznaku pochopeni. OSS je pro me technologie a zpusob vyvoje softwaru. Jsem rad, ze se dokazal prosadit natolik, ze jej prijaly i mnohe korporace. S hipikama jdi do pr.... .
Ty proste potrebujes opruzovat za kazdou cenu. Kdyz te to bavi...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bic0  |  10. 10. 2005 15:25

Svojim sposobom maju fanusikovia opensource stastie ze AstorLigts nie je na ich strane - to by rapidne degradovalo ich postavenie a doveryhodnost v podobnych diskusiach

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zrizenec ustavu  |  10. 10. 2005 22:03

Astor je vzorny chovanec ustavu pro choromyslne v Kosmonosich a jeho prispevky zde jsou jen soucasti pokusu o integraci do spolecnosti, takze s nim prosim mejte strpeni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Stara Blazkova  |  27. 10. 2005 14:57

Jeshitny MS, hovoris?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peter S.  |  10. 10. 2005 08:32

Open Graphics project je podľa mna dobrý nápad, asi to nebude konkurencia top grafickým kartám... Chcel by som aby s grafickou kartou dokázal systém pracovat tak ako so zvukovkou, alebo niektorými integrovanými grafikami. Nie tak komplikovane a nespoľahlivo ako súčasné nvidia a ati karty. No a najlepšia cesta na to je otvorená architektúra a open drivery.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fbquick  |  10. 10. 2005 09:07

Nerikam v zadnem pripade, ze je to spatny napad.. A uplne souhlasim s Vasim nazorem. Jen mne to prijde trosku "ujete" se snazit o neco,co nema budoucnost.  Pokud velke firmy nenabidnou neco jako Open Source(myslim podporu pro psani driveru) , tak projekt pujde behem roku do kytek. Bohuzel, ale takova je realita.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J  |  10. 10. 2005 09:39

Spatne pochopene, to ze bude grafika "open" rozhodne neznamena, ze bude zadarmo. Jde predevsim o to, ze specifikace bude verejne dostupna => kdokoli bude schopen pro ni napsat ovladac. Soucasny stav je takovy, ze se pouzivaji binarky vyrobcu, vcetne jejich podvodu. V pripade OS ovladacu by se na podvody prislo hned a to se jim samo nelibi. A tahle aktivita tu neni proto, aby prevalcovala soucasne vyrobce HW, ale proto, aby je donutila zverejnit specifikace, pripadne dat ovladace pod GPL (nebo jinou podobnou licenci). Ostatne ze stejneho duvodu je (a tusim vcelku uspesne) vyvyjena GPL "sitovka".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Franta Jetel  |  10. 10. 2005 10:03

Ja v tomto pripade souhlasim se skeptiky.
Ac bych byl velice rad, kdyby takovy otevreny hardware byl na trhu a byl bych mezi prvnimi zakazniky, jsem presvedcen, ze projekt vysumi do ztracena.
- kdo tu kartu - proboha - bude vyrabet a proc by to delal ?
- kdyz uz ji nekdo bude vyrabet - bude schopen ji delat v zajimavych objemech, aby se to vyplatilo ?
Cela rada podobnych otazek a nejasnosti...Zatimco v pripade SW je Open Source model velice zivotaschopny, coz vyplyva z povahy softwaru jako "nehmotne" zalezitosti. V pripade hardwaru je to uplne jinak. K produkci potrebujete provozy s vyspelou technologii, zamestnance....pripadne nejakeho externiho dodavatele, ktery na tom ale chce mit zisk. Jedina cesta by byla v zalozeni komercni firmy - to ale neni tak jednoduche jako v pripade SW !! A i kdyz ji zalozite, trh hardwaru je tak nasyceny, ze se prosadit bude velice tezke. I na Linuxu vam budou konkurovat ATI a Nvidia. Kuprikladu ovladace od Nvidie nejsou otevrene, ovsem funguji zpravidla dobre (vlastni zkusenost) a spousta uzivatelu Linuxu nema duvod kupovat grafiku od neznameho vyrobce jen proto, ze ma tato otevrenou specifikaci. Spoustu uzivatelu - hlavne tech novych - to prilis nezajima. Takova je realita.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Adam  |  10. 10. 2005 13:28

V Cine je Linux velmi popularni a navic jsou tam shcopni delat jakoukoliv elektroniku ve velkych objemech za nizke ceny. Tagze tu po buhvi odkud nVidie (USA?) a kanadske Ati vznikne treba nejaky cinsky vyrobce. Usetri velky prachy za vyvoj a bude chrlit jenu zelenou desticku z cernym svabem za druhou. V lepsim pripade bude vyrabet jen chipy a ostatni (Asus, Abit, ...) si to dobastli . Nerikam ze to bude nahrada za nejaky herni karty, ale jako nahrada integrovne grafiky nebo jako prave integrovany chip na desku to bude stacit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kanour  |  10. 10. 2005 15:48

Je videt, ze nevite o cem mluvite. Samozrejme, ze firma bude komercni. Bude vyrabet hardware jako treba NETGEAR. Ale uvnitr bude OSS jako v NETGEAR je linux.
Kdyz ta karta bude mit vetsi vykon, tak si koupi kazdej. Linuxovych stroji je take cim dal vice, tak nevydim problem.
Priklad vam dam v tom, ze mam NETGEAR router a co nemuzu udelat ve webovem rozhrani, to muzu udelat pres telnet na prikazove radce jako bych byl v linuxu. Navic vice lidi vice vi, takze kdyz kazdy prida nejakou vymozenost, tak se karta stane velice kvalitni. Jako treba Linux. Ale to samozrejme vezme cas.
Takovych veci uz je velka spousta, ale vy o tom akorad netusite! Ale treba mozna pouzivate DVD player s Linuxem uvnitr!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Franta Jetel  |  10. 10. 2005 23:14

Vazeny.
Vim velmi dobre o cem mluvim. Zrovna nedavno jsem kompiloval kernel do komercne vyrabeneho WiFi AP s Linuxem (bezne se da u nas koupit za par tisic). A samozrejme mam DVD prehravac s Linuxem uvnitr - KISS. Jenze ani v jednom pripade se nejedna o Open Hardware v tom smyslu jak si to predstavuji konstrukteri te graficke karty !! Co se tyce napr. toho KISSu, to je pomerne dost uzavrene zarizeni a o prispivani komunity pri tvorbe hardwaru nemuze byt ani reci. V obou pripadech bylo jadro Linuxu zvoleno proto, ze to bylo technicky a financne vyhodne - co se tyce hardwaru, ten byl normalne vyvinut komercni firmou zcela klasickym zpusobem.
Karta bohuzel velky vykon mit nebude - tedy mam na mysli velky vykon pro provozovani her - podivejte se prosim na web projektu. Bohuzel - dnes graficke karty prodavaji prave hry..Tato karta bude vhodna spis pro kancelarskou a vyvojarskou praci. Vyvoj te karty je samozrejme obdivuhodny a ja bych si ji taky koupil. Jenze je to utopie. Zustane u navrhu a par prototypu. V nejlepsim pripade (a to uz je sci-fi) pujde o nejake miniaturni serie, takze nepocitejte, ze si ji poridite v ceskem Vidlakove.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peter S.  |  10. 10. 2005 09:44

no v oblasti low-end a v strednej triede by sa mohli presadiť, ak budú mať primeranú cenu. Napríklad nové KDE majú mať 3D grafiku, teda budú potrebovať openGL, a napríklad bežné kancelárske pc budú potrebovať aspoň low-end 3D kartu, najlepši nativne podporovanú linuxom. Samozrejme to zavisí aj od toho ako a kam sa bude linux rozširovať.
Ja osobne by som si takú kartu kúpil, ak celá inštalácia bude spočívať vo vyznačení typu karty v konfiguracii jadra.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
noone  |  10. 10. 2005 10:09

Primerana cena znamena, ze sa musi karta vyrabat v milionovych seriach v cine.. a sucasny navrh je drahy na vyrobu, som zvedavy, ako chcu presvedcit nejakeho cinana, aby pri dnesnej konkurencii zacal vyrabat nieco podobne.. alebo budu linuxaci taki uvedomeli, ze budu z principu kupovat drahu nevykonnu (ale open source kosher) kartu, hoci za tie iste peniaze dostanu ovela vykonnejsiu (sice propietary) ATI/Nvidia/etc. kartu??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peter S.  |  10. 10. 2005 10:28

To že je súčasný návrh drahý na výrobu je fakt - nezaujímal som sa o to takže neviem, ale ak je to pravda, potom je to problém.
možno výrobcovia, ktorí vyrabajú integrovanú grafiku by sa toho mohli chytiť, ak to bude pre nich bez poplatkov, kto vie?
Ale súhlasím s tým, že konkurovať ATI a NVIDIi v high-ende je nereálne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peter S.  |  10. 10. 2005 10:30

oprava - vynechal som otáznik prvá veta mala byť:
To že je súčasný návrh drahý na výrobu je fakt ? - nezaujímal som sa o to takže neviem, ale ak je to pravda, potom je to problém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr II.  |  10. 10. 2005 13:35

Třeba by se mohla taková nanic karta fasovat s každou krabicí SUSE Kolik se toho odhadem prodává v krabici náhodou někdo nevíte ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dedajabko, dedajabko  |  10. 10. 2005 09:18

od desiti k peti? firmy jako IBM, Google a najdou se i jini giganti nevypadaji na to, ze by meli nejake zasadni problemy kvuli vyvoji a pouzivani FS/OSS.

ale jako pokus o flame to nebylo spatne, teda az na ty giganti. ;]

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
GeBu, GeBu  |  13. 10. 2005 08:26

Jestli dopadnou lidi kolem open source jako hippies tak to od něho jdu hodně rychle pryč.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor