AMD Mantle: první testy nového rozhraní

Nové ovladače Catalyst od AMD už obsahují podporu pro nové rozhraní API Mantle, které má přinést výrazné zvýšení výkonu ve hrách. Co ukázaly první testy?

Na konci minulého roku společnost AMD představila nové modely grafických karet pro desktop. Kromě hardwaru se ale AMD pochlubilo i nízkoúrovňovým rozhraním Mantle, které poskytuje vývojářům rychlejší přístup k samotnému grafickému čipu.

Zatímco Direct3D a OpenGL jsou API na vyšší úrovni, což jim umožnuje rozšířenou kompatibilitu napříč hardwarem a ovladači, API Mantle je blíže k technologiím jádra a je kompatibilní zatím pouze pro čipy AMD, které jsou založené na architektuře GCN.

První verze v ovladačích Catalyst 14.1 beta

Podpora API Mantle musí být zapracována vývojáři her přímo do kódů dané hry. Mezi prvními tituly, které nabízí využití API Mantle, je Battlefield 4, který obsahuje engine Frostbite s podporou DirectX 11.1. AMD oficiálně zveřejnilo Mantle v nejnovějších ovladačích Catalyst 14.1 beta.

Pokud tedy máte kartu AMD Radeon s čipem s architekturou GCN (Radeon HD 7000 a novější) a chcete si nárůst výkonu přes Mantle užít, musíte si stáhnout nejen ovladače, ale také nový patch pro Battlefield 4 - zatím jedinou dostupnou hru, kde lze nové rozhraní použít.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Studio Dice zveřejnilo na svém blogu podrobné informace a testy výkonu, které provedli na třech variantách nastavení kvality a hardwaru.

Testy výkonu

První testovaná konfigurace obsahovala čtyřjádrový procesor AMD A10-7850K na frekvenci 3,7 GHz, rozlišení bylo pouze 1 280 ´ 720 a nastavení kvality na střední hodnoty. Pro výpočet se používala pouze integrovaná grafika v procesoru. Oproti rozhraní DirectX 11.1 se výkon zvýšil v průměru o 14 %. Slabší procesor i grafika tak neposkytují příliš dobrou půdu pro výraznější zrychlení.

Klepněte pro větší obrázek
Měření výkonu je zatím možné jen u hry Battlefield 4

Druhá konfigurace už obsahovala osmijádrový procesor AMD FX-8350 s frekvencí 4 GHz a grafickou kartu Radeon HD 7970. Testy byly provedené v multiplayeru s 64 hráči v rozlišení Full HD a v nastavení Ultra.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o boty, tedy uměle vytvořené hráče, jejichž inteligenci počítal především procesor, došlo k většímu zvýšení výkonu. Rozdíl oproti standardnímu rozhraní DirectX už byl velmi slušných 25,1 %. Jak ale už tento test ukazuje, Mantle zatím těží především ze slabšího procesoru, respektive nevyváženosti procesoru a grafiky.

Největší rozdíl výkonu – 58 % tak Dice naměřil při kombinaci šestijádrového procesoru Core i7-3970X s frekvencí 3,5 GHz a dvou grafických karet Radeon R9 290X. Vše bylo testováno v rozlišení Full HD se čtyřnásobným vyhlazováním.

Klepněte pro větší obrázek
Tři sestavy a nastavení dle měření Dice

Jak je vidět, ani velmi výkonný procesor nestačí „vymáčknout“ z kombinace dvou výkonných grafických karet maximum a Mantle tak umožňuje některá omezení výkonu překonat.

Podobné výsledky naměřil i Anandtech – velký rozdíl výkonu lze s Mantle poznat především v kombinaci silné grafiky a slabšího procesoru. Pokud máte výkonný procesor, rozdíl oproti DirectX 11.1 bude nižší. Nesmíme ale zapomínat na to, že se stále jedná o první verzi.

Klepněte pro větší obrázek
Výrazný nárůst je u slabého procesoru (Zdroj: Anandtech)

Pokud hrajete ve vyšším rozlišením než Full HD, kdy je mnohem větším omezením právě grafický výkon, taktéž se nedočkáte příliš velkého rozdílu. Nejlepší příklad je tak trochu nepravděpodobný – výkonné grafiky a hraní jen rozlišení Full HD. Pokud vám ale záleží spíše na vysokém fps (120+), je API Mantle skutečně revolucí.

Výhoda jen pro někoho

Jak ukázaly první testy, Mantle dokáže nabídnout výrazné zvýšení výkonu oproti DirectX 11.1, ale zatím pouze ve specifické kombinaci procesoru a grafické karty. Zvýšení výkonu je znát především tam, kde je omezením spíše procesor - obvykle nižší rozlišení. Pokud hrajete Battlefield 4 v rozlišení Full HD, určitě zaznamenáte zvýšení výkonu o přibližně 10 %. Pokud máte dvě výkonné grafiky, bude rozdíl přes 50 %.

Teprve budoucí podpora v dalších hrách tak ukáže skutečné schopnosti API Mantle. Zatím není rozdíl v běžné herní konfiguraci tak výrazný, jak se očekávalo. Ale když je to zadarmo, tak to určitě potěší většinu hráčů.

 

Témata článku: Software, Technologie, AMD, Full HD, Directx 11, Battlefield 4, Battlefield, Full, Amd Radeon, Catalyst, A10

18 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Rohllik28 4. 2. 2014 11:09:43
    Takze aby clovek dnes Mantle nejak rozume vyuzil musi mit PC za kolik? 50...
  • r4in 3. 2. 2014 22:33:03
    Ono by to mělo smysl, kdyby to AMD povolilo/aktivovalo i na konzolích. MS...
  • Ellesmérys 3. 2. 2014 16:58:52
    běžně bych si na hraní ve FHD kupoval dvě 290ky :-D
Určitě si přečtěte

Novou superbaterii lze nabít za pár sekund, může prodloužit výdrž telefonu na více než týden

Novou superbaterii lze nabít za pár sekund, může prodloužit výdrž telefonu na více než týden

** Vědci vyvinuli nový nanomateriál pro tvorbu superkondenzátorů ** Ohebná struktura umožňuje použití i u nositelností ** Nová technologie umožní extrémně rychlé nabití a mnohem delší výdrž než současné Li-Ion baterie

26.  11.  2016 | Karel Javůrek | 36

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 75