Alza.cz se razantně opřela do vyhledávače zboží Heureka.cz. V tiskové zprávě uvádí marketingový ředitel Alzy Karel Kučera: „Heureka již není nezávislým cenovým srovnávačem, usnadňující zákazníkům správnou volbu.“ Službu označil za neobjektivní vůči uživatelům a nevýhodnou z pozice e-shopu.
Heureka prý zvýhodňuje blízké e-shopy
Ze strany největšího českého e-shopu padají na adresu oblíbeného cenového srovnávače podezření, že již není nezávislým srovnávačem cen. Důvodem je fakt, že Heureka spadá pod investiční skupinu Rockaway, pod kterou přímo či nepřímo spadají i velké e-shopy v čele s Mall.cz, CZC.cz nebo Parfemy.cz. A tyto mohou být teoreticky ve srovnávači zvýhodňovány. Objektivitu dále podle Alzy narušují placené první pozice e-shopů ve výpisu.
Požádali jsme však o vyjádření i Heureku a ta kontruje: „Akvizice Heureky skupinou Rockaway je v současné době prověřována Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který k prodeji ještě nevydal stanovisko. Rockaway do strategie Heureky nezasahuje,“ objasňuje Adéla Berková, PR specialistka Heureky.
Nedávné nákupy skupiny Rockaway:
„Heureka.cz je nezávislý nákupní rádce a srovnavač cen, který poskytuje stejné služby všem obchodním partnerům. Ze své podstaty Heureka.cz je a musí být nezávislým subjektem, a veškeré procesy v Heurece se řídí Kodexem Heureky,“ říká k věci Tomáš Braverman, ředitel Heureky, a pokračuje: „Je na každém e-shopu, zda se rozhodne své zboží zobrazovat a nabízet průměrně 3 miliónům našich reálných uživatelů měsíčně. Heureka rozhodnutí Alzy nerozumí, protože důvody pro něj nevnímá jako opodstatněné.“
Obchodníkům se nemusí vyplatit
Ze strany Alzy zaznívá hned dvojí argumentace. Zaprvé údajná neobjektivita z hlediska zákazníků a k tomu ještě nevýhodnost na straně obchodníků.
„Po zhodnocení přínosů pro Alzu a na základě preferencí našich zákazníků, jsme se rozhodli více investovat do zkvalitňování vlastních služeb a zefektivňování našich procesů, než platit za přítomnost na tomto srovnávači,“ uvedl Kučera z Alzy. Jako jeden z konkrétních důvodů, proč je Heureka nevýhodná i pro e-shopy, uvádí, že Heureka po obchodnících vyžaduje kompletní informace k uskutečněným objednávkám. Má tak velmi cenná data, která by teoreticky mohl Rockaway použít ke konkurenčnímu boji.
Web cenového srovnávače Heureka.cz
Dále se Alza pozastavuje nad samotnou efektivitou srovnávače z pohledu obchodníka. Heureka prý využívá 30denní cookies, což prý velmi často vede k tomu, že se do konverze započítávají i obchodu uskutečněné bez dopomoci Heureky. Dle interního průzkumu Alzy byla více než třetina z uskutečněných objednávek z jiné kategorie, než na kterou se zákazník dostal skrze Heureku.
Heureka žije z provizí z uskutečněných nákupů. Aby je posílila, platí si reklamní PPC kampaně, které se tak ocitají v přímé konkurenci kampaní samotných obchodů. Alza upozorňuje, že takto obchodník platí za de facto stejnou reklamu daleko více.
Heureka zjevně ležela Alze v žaludku už nějaký čas. Na veřejné prohlášení o jejím bojkotu se proto důkladně připravila a spustila k tomu i web www.bezheureky.cz.