reklama

Alpha: geneticky naprogramovaná umělá inteligence poráží i nejlepší piloty stíhaček

  • Nová umělá inteligence „Alpha“ specializovaná na letecký boj poraz i ty nejlepší piloty
  • Systém je extrémně efektivní a nenáročný, stačí mu i výkon Raspberry Pi
  • Dokáže se přizpůsobit a zvítězit i přes různá poškození a problémy

K dispozici jsou už různé formy umělé inteligence a také mnoho z nich už ve specifických oblastech zvítězilo nad člověkem a jeho mozkem. Zatímco v minulosti šlo ale o šachy (IBM Deep Blue), wikipedické znalosti pomocí přirozených slovních otázek (IBM Watson) nebo naposledy třeba hru Go (Google AlphaGo), tentokrát jde o náročný letecký souboj ve vzduchu.

Alpha a nejlepší bojový pilot, který kdy existoval

Spojené státy už nějakou dobu pochopitelně používají různé formy automatizovaných leteckých systémů, které používají i nějaký druh umělé inteligence. V případě nové umělé inteligence Alpha se ale jedná o tak velký skok kupředu, že i zkušený trenér pilotů Gene Lee se o něm vyjádřil, že jde o nejagresivnější a nejdynamičtější umělou inteligenci, se kterou se kdy setkal.

Systém Alpha reaguje neuvěřitelně rychle na situaci a dokáže velmi rychle vytvořit strategii potřebnou k tomu, aby nad nepřítelem zvítězil. Rozhodování o aktuální strategii při boji s nepřítelem trvá pouhé milisekundy. Dle vyjádření tak během pouhého mrknutí lidského pilota dokáže systém Alpha více než 250x promyslet a případně přehodnotit plán. Je jasné, že takové umělé inteligenci obsluhující nějaký druh stíhačky nemůže člověk konkurovat.

Co když ale nastanou nepředvídatelné situace, ve kterých je člověk vždy dostatečně kreativní na to, aby našel řešení?

Genetické programování pomocí fuzzy logiky

Učení a zpracování dat pro umělou inteligenci je náročné na výpočet, obzvláště při velkém množství dat ze spousty senzorů. Tvůrci systému Alpha – Nick Ernest a David Carrol ze společnosti Psibernetix šli ale jinou cestou, než je u těchto systémů běžné.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka taktiky boje, Alpha umožní i boj sve skupinách (Zdroj: Psibernetix)

Aby dosáhli efektivního a zároveň rychlého a nenáročného zpracování, použili pro vývoj Alpha genetické programování s fuzzy logikou (GFT – Genetic Fuzzy Tree), které značně zjednodušuje komplexnost dat. Alpha se v rámci generací vyvíjí tak, že jednotlivé verze bojují proti sobě a ten nejlepší vždy postupuje do dalšího kola, kde se setká s další nejlepší verzí z jiné větve stromu. Systém je tak podobný jako u evoluce a velmi rychle lze získat „nejlepšího z nejlepších“ pro danou specializaci, podobně jako třeba u šlechtění.

Už i první generace Alpha bez problému porazily dříve používané systémy umělé inteligence v simulátorech Letectva Spojených států amerických (USAF). Alpha přitom nevyžaduje žádný superpočítačový výkon, zpracování zvládne i velmi levný počítač – trénování současného systému Alpha probíhalo na počítači v ceně deset tisíc korun.

Zvítězí i s problémy a překážkami

Systém Alpha je zatím vyvíjen v prostředí speciálního simulátoru, v rámci něho se ale dostal na takovou úroveň, kterou neporazí ani zkušený bojový pilot. Nesmíme přitom zapomínat, že i člověk je velmi omezen vlastním tělem, které mu nedovolí překročit určité hranice – například pro zrychlení. Pokud dosáhne kritické hranice, velmi rychle nastává kolaps (omdlení) a tedy neschopnost pilotovat, natož se bránit.

Trochu strašidelným faktem je schopnost systému Alpha si při boji poradit i v podmínkách, které by mohly člověka rozhodit. Systém Alpha zvítězil nad lidským pilotem i když měl například poškozené nějaké senzory, nižší rychlost nebo omezené střelivo.

Klepněte pro větší obrázek
Ž
ádný pilot v simulátoru neporazil ani první generace Alpha, natož tu nejnovější (Zdroj: uc.edu)

Zkušený trenér pilotů byl dle vyjádření při simulaci překvapený, jak rychle dokáže nepřítel v podobě Alpha reagovat, vyhnout se vystřelené raketě a měnit strategii z obrany na útok a opačně. U většiny jiných umělých inteligencí bylo dle něj možné dříve či později vymyslet strategii, která fungovala pro danou AI. V případě Alpha už ale tato doba končí a ani s mnoha pokusy se nepodařilo stíhačku řízenou umělou inteligencí Alpha sestřelit a zneškodnit. Vždy prohrál lidský pilot.

Další vylepšování neporazitelného pilota

Vzhledem ke zmíněnému vývoji je sice už teď systém Alpha lepší, než jakýkoli člověk, bude se ale i přes to stále vylepšovat. Systém je totiž přizpůsoben pro danou simulaci, která simuluje fyzikální svět v omezeném měřítku, takže pro ještě dokonalejšího AI pilota, který by létal se skutečnou stíhačkou, bude nutné doladit preciznější vstupní data.

Vzhledem k současnému rychlému vývoji by to ale neměl být problém, naopak je opět vidět nahraditelnost člověka v další specializované oblasti, která zahrnuje i velkou zkušenost.

Ve vědeckofantastických filmech často vídáme, jak lidé přijdou na to, jak porazit umělou inteligenci nebo stroje, které ovládá. Problém ale je, že je to spíše pohádková představa, pokud by umělá inteligence zamrzla a vůbec se nevyvíjela. Přitom právě naše mozky si mohou o takovém tempu vývoje nechat jenom zdát.

Oficiální materiál k výzkumu a vývoji Alpha (PDF)

Témata článku: Technologie, Roboti, Umělá inteligence, Alpha, Pilot, Genetic, Flying, Simulator

198 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jozef Kostelanský 5. 7. 2016 12:56:20
    O 50 rokov už možno nebudú bojovať ani fyzické stroje. Len 2 "veľmoci"...
  • martin Varga 4. 7. 2016 16:01:01
    Ježiši když to je SkyNet in real life:-(
  • kuk 4. 7. 2016 0:52:06
    Klasický souboj stíhačů je hlavně mediálně vděčná věc. Dneska se nejvíc...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 139

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 73


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama