Allo a Duo jsou poslové konce éry integrace. Namísto jednoho IM zde budeme mít celý zástup kecálků

  • Čekali jste od I/O konečně bezchybný Hangouts?
  • Mysleli jste si, že se naučí nové kousky?
  • Tak to máte smůlu, Google jde totiž jinou cestou

Allo, Duo, Hangouts, (Google) Messenger… Den po včerejší úvodní přednášce I/O je už naprosto jasné, co bude onou pomyslnou nejkontroverznější novinkou letošního ročníku. Nebude to funkční výbava Allo a Duo, ale vůbec jejich samotná existence a celkové drobení Googlu na malé kousky.

Pokud zabřednete do komentářů, internetových diskuzí, hodnotících článků a analýz, zjistíte, že se komunita rozdělila na dva tábory. Zatímco jedni jsou nadšení už jen z prosté existence něčeho nového, druzí opakují stále to samé: Proč proboha Google neintegroval nové technologie přímo do existujícího Hangouts a namísto toho představil dvě nové aplikace? Kdo se v tom má nyní vyznat?

 

Alllo a Duo se dostanou k prvním zájemcům letos v létě, na Play Storu si je ale můžete již nyní předregistrovat. Až je Google vypustí do světa, dozvíte se o tom. Allo najde zde a Duo zde.

 

V Googlu ztratili kódy, nebo co se stalo?

Možných vysvětlení existuje hned několik. K těm nejvtipnějším patří názor, že v Googlu prostě ztratili zdrojové kódy, a tak začali na zelené louce. Ale ono to vlastně až tak legrační není, Hangouts se totiž za poslední dobu alespoň na první pohled opravdu nikam dál neposunul, až se leckdo právem ptal, jestli s ním v Mountain View opravdu ještě počítají.

Počítají, alespoň prozatím, Allo totiž konkuruje spíše Viberu, WhatsAppu a dalším historicky především mobilním komunikátorům, zatímco Hangouts zůstává i desktopovým komunikátorem, který je zároveň součástí podnikového balíku Apps, v rámci kterého přímo soupeří s Office 365 a jeho Skype for Business.

440171749 296823625 934025455 250406578 557160665
Integrovaný asistent,  připravené odpovědi, práce s fotkami, velikostí písma a lepší emotikony/samolepky. A to vše s možností end-to-end šifrování identickou technologií jako v případě WhatsAppu. To je Google Allo.

Konec integrace?

Dalším a již poněkud realističtějším zdůvodněním, proč vznikly separátní projekty, může být samotná historie Hangouts, ze kterého se stal příliš komplexní software, jenž obstarává jak SMS, tak textový chat a nakonec i videotelefonii. Kompletní proměna takového programu mohla být příliš složitá, a tak se v Googlu rozhodli, že raději zkusí štěstí s úplně novými aplikacemi nezatíženými svoji minulostí.

A tak se nabízí ještě třetí důvod, který souvisí s možnou celkovou proměnou dogmatu v Mountain View. Když Google v roce 2011 představil Google+, mělo to být opravdu ono lepidlo, které propojí a integruje veškerý tehdejší rozsypaný čaj Googlu do jednoho fungujícího celku.

380604494 38550803 134186629 163142221
Jednoduchá, rychlá, prostě přímočará 1:1 videotelefonie s možností náhledu videa ještě před přijetím hovoru a bez potřeby Google účtu. To je Duo. Právě jeho symptomatická jednoduchost má být hlavní zbraní. Podobně chce upoutat Microsoft, který ve Windows rozdělil Skype na aplikaci pro hovory a textovou komunikaci. 

Pár let to tak skutečně fungovalo, než v Mountain View přišli na to, že je konkurenční Facebook prostě příliš velké sousto a jeho uživatelé byli otrávení z toho, že musejí mít profil na G+ i kvůli tomu, aby mohli poslat komentář na YouTube. Došlo tedy k obratu a po letech integrace nastal pravý opak. Gravitaci vystřídala odstředivá síla.

Od integrace k neuspořádanosti

Nejprve se odpoutal Hangouts, pak fotografie Photos, kterým se prý daří jako nikdy dříve, a před pár dny Google představil Spaces (Prostory). Všechno to jsou služby, které mají vlastní mobilní aplikaci a dříve prakticky nabízely to samé pod jednou střechou. Dnes naopak k životu G+ vůbec nepotřebují.

To samé se stalo i ve světě IM. Zatímco jsme si dlouhé roky mysleli, že hlavní souboj se odehraje na ose Google vs. Facebook Messenger, v jejich stínu mezitím vyrostla nová generace všemožných mobilních kecálků, kterým dnes vévodí miliardový WhatsApp patřící již také do stáje Marka Zuckerberga. Google tento mač projel na plné čáře.

Google na to jde tedy jinak a pokusí se prorazit nikoli silou své značky, ale kvalitou samotné aplikace. Allo najednou nevyžaduje účet Googlu, ale stejně jako WhatsApp a Viber pouze telefonní číslo. Na rozdíl od nich přitom ale přidává umělou inteligenci, která se bude učit podle toho, jak komunikátor používáte, a tak vám bude pomáhat a asistovat.

Nikdy není pozdě a nikdo nemá nic jisté

Možná si teď řeknete, že je už příliš pozdě a karty jsou rozdané – vždyť již všichni zapadli do chytře zamčených ekosystémů, ale stejně tak byl před patnácti lety každý z nás zamčený v ICQ, Live Messengeru nebo třeba Skypu. Instant Messaging je jedním z nejstarších pilířů moderního webu, a přesto je poměrně dynamický.

Hlavním poselstvím Allo a Duo tedy nakonec opravdu nemusí být jejich samotná funkční výbava, ale skutečnost, že vůbec existují, tedy že se nejedná o vylepšený Hangouts, ale opravdu dvě samostatné aplikace, která jde každá vlastní cestou, což by mělo podle Googlu zefektivnit jejich vývoj. Tedy že opravdu nastal konec éry integrace, ale na každou specifickou funkci budeme mít samostatnou aplikaci. Allo a Duo tak jen pokračují v tom, co Google nastínil v okamžiku, kdy představil svůj Messenger výhradně pro SMS.

Ale bude to opravdu fungovat? 

Diskuze (15) Další článek: Amazon začal v cloudu nabízet 64jádrové instance s 2 TB operační paměti

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,