AdSense a Analytics: Jak si vydělat na webu

AdSense a Analytics jsou pokročilé služby pro autory webu. První vám vydělá a druhá vám řekne, co děláte špatně.

Google Analytics společně s AdSense patří do skupiny pokročilých služeb, které jsou určeny pro majitele webových stránek. Vzhledem k tomu, že počet registrovaných českých domén neustále roste a osobní blog je pro mnohé každodenním chlebem, i tyto profesionální služby se těší čím dál, tím větší oblibě široké veřejnosti.

S AdSense si vyděláte na webový hosting i s méně navštěvovanými stránkami a Analytics vám dá zase jasně najevo, co si na vašich stránkách návštěvníci oblíbili, kam se vrací a kde byste naopak měli ještě hodně zabrat.

Analytics slouží k monitorování návštěvnosti na webu, AdSense zase umístí na vaše stránky kontextovou textovou nebo grafickou reklamu. Dnes přinášíme stručný přehled toho, co tyto služby nabízí a jak s nimi pracovat.

Google Analytics – proč platit za marketingového specialistu?

Když Google v listopadu 2005 nabídl zájemcům bezplatný monitorovací webware Analytics, asi žádný „boom“ ani neočekával. O službu postavenou na technologii Urchin on Demand, kterou do té doby vyvíjela společnost Urchin Software Corporation, a kterou Google pohltil na jaře téhož roku, byl ale nakonec obrovský zájem. Google proto záhy přešel na oblíbený systém pozvánek a počet uživatelů tak následující měsíce rostl už střídměji. Po navýšení hardwarových kapacit si od srpna roku 2006 může zařídit Analytics každý zájemce.

Proč byl takový zájem o Analytics, který i dnes působí tak trochu jako blesk z čistého nebe? Snad proto, že nabídl cosi, co tehdy ani dnes není bezplatným standardem na poli zaznamenávání návštěvnosti webu. Po registraci a vložení několika řádků zdrojového kódu na konec webových stránek totiž získáte desítky přehledů, filtrů a dalších funkcí, které vám napoví, co je na vašem webu nejnavštěvovanější, odkud návštěvníci chodí, co hledají a zdali se vrací. Celý systém lze také propojit s reklamním systémem AdWords, pomocí kterého si můžete zaplatit reklamu a v Analytics sledovat, jestli se neminula účinkem. Obě služby jsou propojeny i obchodně. Analytics je totiž zadarmo pouze pokud vaše stránky nepřesáhnou pět milionů zobrazení měsíčně. Pokud se tak stane, je služba zdarma pouze s aktivním účtem AdWords.

Analytics od konce minulého roku rozumí češtině. A jakkoliv je toto dobrá zpráva pro začínající uživatele, u mnoha dlouhodobých budí rozpaky. Analytics je totiž v mnoha ohledech velmi složitý a plný marketingové terminologie, takže na co jste si během let zvykli, to má dnes místy opravdu až prapodivné české názvy.

Profily, uživatelé a filtry

Analytics není pouze přehled návštěvnosti, ale komplexní správce webů. Po registraci si totiž můžete vytvořit až padesát profilů, z nichž každý může zaznamenávat statistiky pro různé weby. Stejně tak lze spojit každý z profilů s filtry a uživateli.

Snadno si vytvoříte administrátorský profil, se kterým budete mít plnou kontrolu nad Analytics účtem a druzí se zase pomocí profilu s omezením dostanou jen do statistik. V obou případech ale platí, že každý návštěvník statistik, ať už má jakákoliv práva, musí mít registrovaný Google účet. Analytics tedy zatím nenabízí žádnou možnost zcela anonymního přístupu ke statistikám, na bannery s počtem návštěv, kterými se budete chlubit na webové stránce, tedy prozatím zapomeňte.

anal1.png
Správce profilů, uživatelů a filtrů

Filtry naopak poslouží třeba tehdy, když si budete chtít vytvořit profil, v jehož statistikách se nezobrazí přirozeně časté přístupy z vaší IP adresy. Návštěvnost pak bude sice nižší, ale relevantnější. Stejně tak lze pomocí filtru vytvořit profil, který bude zaznamenávat návštěvnost stránek pouze ve vybraném adresáři aj. Pokud vám tato nabídka předprogramovaných filtrů nestačí, můžete si vytvořit vlastní, který ze statistiky vyloučí třeba všechny návštěvníky z Olomouce.

Aby to bylo ještě složitější, na jednom Google účtu můžete provozovat více než jeden Analytics účet, což oceníte tehdy, když bude organizovat opravdu složité weby, kde by třídění do profilů nestačilo.

Přehledná nástěnka s oblíbenými statistikami

S vytvořeným profilem vám systém vygeneruje krátký Javascript kód. Ten stačí vložit zpravidla na konec HTML kódu webových stránek a nejpozději do několika hodin začne Analytics zaznamenávat návštěvnost. Pokud jste doposud používali některé bezplatné české služby pro záznam návštěvnosti, budete asi velmi překvapeni, Analytics totiž z toho relativně malého množství dostupných statistických údajů (IP adresa, vlastnosti prohlížeče a systému, čas) dokáže vygenerovat několik desítek koláčových grafů, tabulek a časových os.

Celý soubor analýz se skládá z několika skupin. Po přihlášení máte k dispozici klasický „dashboard“, tedy nástěnku, která se v české verzi jmenuje „Řídící panel“. Ten obsahuje základní přehledy o návštěvnosti. Najdete tu časovou osu s návštěvností, jejíž rozsah lze změnit nastavením kalendáře. Standardně je však nastavena vždy na posledních třicet dní.

anal2.png
Přehledný řídící panel s nástěnkou

Pod časovou osou se nachází přehled „Použití stránek“ s údaji o počtu zobrazených stránek, poměru zobrazených stránek na jednu návštěvu, průměrné době setrvání na stránce a třeba i míře okamžitého opuštění, která vlastně určuje, kolik návštěvníků webu setrvalo pouze na jediné stránce.

Dále už má řídící panel formu nástěnky. Bloky s dílčími statistikami si můžete dle vlastního gusta přeskupit tahem myši a na nástěnku je i snadno přidáte, u každého přehledu totiž máte zpravidla možnost „přidat na řídící panel“. Délka nástěnky je prakticky neomezená, na jednom místě si tak můžete postavit kompletní statistiku se všemi údaji o návštěvnosti.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,