AdSense a Analytics: Jak si vydělat na webu

AdSense a Analytics jsou pokročilé služby pro autory webu. První vám vydělá a druhá vám řekne, co děláte špatně.
Kapitoly článku

Druhým nástrojem, který webovým stránkám (a jejich tvůrcům) ulehčí život, je AdSense. Pokud vám Anlytics řekne, kdo a kam na váš web chodí, využijte toho a umístěte na tyto stránky kontextovou reklamu AdSense.

Reklama je páteří byznysu veleobra z Mountain View, který v roce 2000 spustil službu AdWords pro zadavatele reklamy. AdWords umí cílit reklamu na vybrané servery a pracuje s obchodním modelem PPC (Pay Per Click). Zadavatele tedy samotné zobrazení reklamy nic nestojí, zaplatí až v tom případě, že na reklamu klikne návštěvník.

V roce 2003 koupil Google společnost Applied Semantics, která se už podle svého názvu zabývala sémantickou analýzou webu. Na stejném principu je založen i systém AdSense. Pokud si zadavatel reklamy objedná reklamu na AdWords, ta se, velmi jednoduše řečeno, může zobrazit na milionech webů, jejichž obsah souvisí s reklamou. Budete-li tedy společností, která vyrábí kopírky, jistě sami oceníte, když se reklama zobrazí na webu, který se zabývá kopírkami.

Vzhledem k tomu, že není v silách výrobce kopírek zjistit, kdo všechno na internetu píše o kopírkách, tak tuto souvislost zjistí samotný Google. Systém AdSense pro prezentaci sémantické kontextové reklamy byl na světě.

Pár centů za každý klik

AdSense pro webmastery funguje relativně jednoduše. Jako majitel webových stránek si zažádáte o založení AdSense účtu. Pokud bude váš web schválen, získáte přístup do administrace, kde si budete moci vygenerovat kód reklamních proužků a textových reklam, které si vložíte do stránky. Textové reklamy jsou velmi oblíbené, jelikož si je můžete na rozdíl od grafiky přizpůsobit. Snadno tedy změníte barvu písma a ohraničení reklamy, aby lépe zapadala do grafického kontextu stránky.

sense1.png
Text článku je věnován meteorologii,
AdSense tedy zvolil reklamu týkající se předpovědi počasí

Klikne-li pak návštěvník na reklamu, na váš účet se připíše určitý finanční obnos. Aby lidé klikali na reklamu, ze které vy těžíte, bylo by užitečné, aby odpovídala kontextu stránky. O to se stará Google, který analyzuje její obsah a vybírá odpovídající reklamu. Na vaši stránku nakonec může cílit i samotný zadavatel. Bylo by však krajně nepříjemné, kdyby na stránku cílila reklamu konkurence. V administraci tedy můžete nastavit filtr konkurenčních reklam jednoduchým zablokováním vybraných webových adres. Reklama ze škaredákonkurence.cz se napříště nezobrazí.

Pomocí AdSense můžete vydělávat třemi způsoby. Pomocí tradiční reklamy, skrze službu AdSense pro vyhledávání a formou Doporučení.

sense2.png
Po přihlášení do AdSense máte vždy přehled o tom, co jste ve vybraném časovém úseku vydělali

Tradiční reklama je k dispozici v několika formátech, které můžete na jedné stránce různě kombinovat, a v podobě odkazové jednotky, což je vlastně blok s několika odkazy ale bez popisku. Na jednu stránku můžete umístit až tři takové reklamní jednotky a stejný počet odkazových bloků.

Na stránky si můžete integrovat i vlastní Google vyhledávač. Ten pak bude vyhledávat pouze na vašem webu, klikne-li ale návštěvník na AdSense reklamu, bude to váš výdělek. Nakonec se nabízí také možnost výdělku na Doporučeních. To jsou klasické bannery s reklamou na služby Google a produkty Mozilly. Pokud na ně návštěvníci kliknou a začnou je používat, AdSense vám zaplatí.

Buďte gentlemany, vydělávejte s elegancí

Mnozí autoři webových stránek používají AdSense s vidinou rychlého zisku na maximum. Na takové stránce je pak místy více reklamy než obsahu a přes veškerý kontext a souvislost začne reklama jednoduše obtěžovat.

Google má zároveň velmi přísná pravidla proti maskování reklamy do podoby normálního obsahu, který pak vypadá třeba jako běžné menu, na které kdekdo může kliknout, aniž by si uvědomoval, že se jedná o reklamu. Možná rychle vyděláte, brzy vám však Google celý účet zruší. To vás ostatně potká i tehdy, pokud budete den co den klikat na svou vlastní reklamu s myšlenkou rychle vydělaných peněz.

Funguje to, musíte být ale trpěliví

Pár dolarů dokáže s pomocí AdSense vydělat i poměrně málo navštěvovaná stránka. Google však není dobrovolný dárce kapesného, budete si tedy muset počkat. AdSense vám totiž výdělek nepřevede na účet dříve, dokud nevyděláte alespoň sto dolarů. U navštěvovaného webu to není problém, v případě blogu, na který zavítá okolo stovky unikátních návštěvníků denně, to však můžete být plán i na několik let.

A opět platí jednoduché pravidlo. Dobu můžete zkrátit větším počtem reklamy na stránce, neznamená to však, že na ni lidé začnou automaticky klikat. Umístíte-li ale reklamu citlivě a bude-li opravdu souviset s obsahem, máte našlápnuto k tomu, abyste si i s osobním blogem vydělali přinejmenším na roční poplatek za doménu a na spolehlivější hosting.

Mnohé může odradit také klesající dolar, který je zabijákem jakéhokoliv výdělku u málo navštěvovaných webů, osobních blogů a malých živností. Pokud v takovém případě zajásáte, když budete mít na konci měsíce o pět dolarů více, raději ani nepátrejte po měsíčním rozdíl v kruzu amerického dolaru.

Pokud budete úspěšní a AdSense reklama vám začne reálně vydělávat, počítejte s tím, že se jedná o výdělek jako každý jiný, ze kterého je potřeba odvést daň. Nakonec se neobejdete ani bez příslušného živnostenského listu na reklamní práce. 

Tip: Stáhněte si AdSense monitor SysSense. Zobrazuje informace z vašeho účtů v systray. Počet účtů, které můžete s programem sledovat není omezen. Jakmile se změní údaje ve statistice, můžete na to být upozorněni balónkovou nápovědou nebo zvukovým signálem.

Webové stránky služby Google AdSense

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,