Významnou novinkou v Creative Suite 4 je akcelerace některých funkcí pomocí grafické karty. Na ukázkách se dozvíte, jaký praktický přínos podpora GPU má.
Včera jsme vám představili nejdůležitější novinky, které přináší nová verze Adobe Creative Suite 4. Možná už jste zaregistrovali jednu zásadní novinku čtvrté verze balíku pro kreativce – výrazné zrychlení manipulace s obrázky a videem pomocí výpočtů realizovaných na grafické kartě. Zásadní není ani tak tím, co v současné podobě přináší, jako spíše tím, že jde o jeden z prvních pokusů, kterak smysluplně zužitkovat vysoký výkon herních grafických karet v běžných komerčních aplikacích, které používá široká veřejnost.
Nvidia uspořádala u příležitosti uvedení CS4 krátkou prezentaci, ve které podrobněji rozebírala, jaké výhody zapojení grafické karty při práci s některými programy z balíku přináší. Už první zmínky o GPU akceleraci v novém Photoshopu CS4 Nvidia využívala k propagaci schopností vlastních grafických karet při GPGPU výpočtech tak obratně, že z některých článků na internetu nabudete dojmu, že se hardwarová akcelerace pomocí GPU týká výhradně grafických karet GeForce a profesionálních Nvidia Quadro.
Poběží snad každému
Zveřejněné požadavky Adobe tak byly možná pro leckoho překvapením – jsou totiž velmi benevolentní a dá se říci, že postačí i dnes už archaický hardware. Žádná podpora CUDA, žádný shader model 4.0, žádné extrémní nároky na velikost paměti či výkon a funkce čipů.
K tomu, abyste výpočty na GPU rozběhali, by měla stačit jakákoliv grafická karta s podporou OpenGL 2.0 a minimálně 128 MB paměti. Týká se to tedy grafických karet ATI i Nvidie (včetně mobilních verzí a integrovaných grafik). Pro některé funkce je ještě zapotřebí podpora shader model 3.0. Na otázku, proč tomu tak je, se nabízí jednoduchá odpověď – velké množství podporovaných karet a podpora na platformě Windows i Mac OS X.
Karty se 256 MB a větším množstvím paměti pak mají získat další výhodu, v dokumentaci k jedné z betaverzí se tomu říká „blitpipe“, což se má projevovat třeba vyšším výkonem při prohlížení a otáčení 3D modelů, bleskurychlou prací s expozicí u 32bitových obrázků či rychlejším přehráváním videa.
Konkrétní seznam aktuálně podporovaných grafických procesorů jsme neobjevili, Velký bratr ale prostřednictvím odkazu na „tajný“ PDF soubor prozradil alespoň některé modely, které podporovala či naopak nepodporovala červnová betaverze Photoshopu CS4 v sestavení 379. Hledejte ve zmíněném dokumentu na straně 50 a 51, seznam berte raději jako orientační, mějte na paměti, že se po dalších čtyřech měsících vývoje mohla situace změnit. Dalším vodítkem může být rovněž nepříliš aktuální seznam karet podporovaných v Pixel Bender. Zda a jak se na odezvě nových funkcí projeví nižší výkon starších či slabších grafických karet zatím není jasné.
ATI FirePro V8700 a Nvidia Quadro FX 4700 X2 – jedny z nejvýkonnějších profi karet současnosti
Nvidii můžeme mít jen sotva za zlé, že je GPU akcelerace v CS4 často spojována výhradně s jejími produkty – pokud mne paměť neklame, nikdy netvrdila, že se podpora GPU výpočtů v CS4 týká pouze jejich vlastních karet, ale věnovala se zdůrazňování výhod GPGPU oproti výpočtům realizovaným na CPU.
Těžko můžete po někom chtít, aby spolu s vlastním řešením propagoval i konkurenční produkty. Za to, že se v souvislosti s CS4 nemluví i o Radeonech či FireGL i přesto, že se AMD na vývoji CS4 rovněž podílelo a akcelerace funguje i na kartách ATI, si může samo AMD, které se propagaci GPGPU ani v tomto případě nevěnuje zdaleka tak intenzivně, jako Nvidia.
A jaké konkrétní akcelerované funkce jednotlivé aplikace z balíku CS4 nabízí?