Adobe CS4: podrobně o akceleraci přes grafickou kartu

Významnou novinkou v Creative Suite 4 je akcelerace některých funkcí pomocí grafické karty. Na ukázkách se dozvíte, jaký praktický přínos podpora GPU má.
Kapitoly článku

Ve Photoshopu se majitelé dočkají plynulého zvětšování a zmenšování obrazu. Cítit je to zejména u větších dokumentů, jedna desetimegapixelová fotka z kompaktu opravu není nic, na čem by si dnešní průměrná sestava s dostatečným množstvím paměti vylámala zuby. Pokud vám není jasné, jak se PR Nvidie podařilo dosáhnout tak strašlivého cukání, vězte, že orel na videu má necelých 40 megapixelů a minimálně dvě vrstvy. Není to tedy žádné teoretické maximum, ke kterému se člověk normální cestou nemůže dopracovat. Podobně se při stejné zátěži chová Photoshop CS3 na Core 2 Duo taktovaném někde na 2,5 GHz s dostatečným množstvím paměti.

Mnohem důležitější změnou, než to, že se to „tolik necuká“, je vyšší kvalita zobrazení po změně měřítka – pokud znáte starší verze Photoshopu, víte, že se při zoomování mimo vhodná měřítka většinou trefíte do zvětšení, které programu nesedne a používané rychlé převzorkování obrazu je nekvalitní a obraz deformovaný. Když si tuto úlohu vezme na starost grafická karta, výsledek je o poznání lepší. Při zvětšení nad 500 % se při GPU akceleraci navíc objeví mřížka ohraničující jednotlivé pixely pro snazší orientaci – podobného a celkem užitečného efektu lze bez akcelerace dosáhnout jen adekvátní úpravou jednotek používaných u odlišné funkce – mřížky.


Klasický zoom počítaný procesorem
 

A akcelerace pomocí grafické karty
 

Zvětšení vybrané oblasti počítané procesorem ..
 

.. a obdobná funkce realizovaná přes GPU 

Stejně rychlé a kvalitní je otáčení otevřeného dokumentu

a jeho posouvání, u kterého není při posouvání obrazu vidět překreslování po částech.


Opět pomocí CPU ..
 

.. a s akcelerací pomocí grafické karty

GPGPU výpočtů se využívá i pro vyhlazování písma a hran objektů v dokumentech a pro manipulaci s trojrozměrnými modely (verze Extended), k mapování tónů HDR obrázků a pro konverze barev. Výrazně se měla urychlit i práce se štětci, což ocení především majitelé tabletů, kteří s nimi obvykle pracují intenzivněji než jedinci pracující s myší.

Zanedlouho se mají ještě objevit filtry a efekty pro Pixel Bender, jejichž výpočty rovněž běží na grafické kartě a lze je programovat pomocí speciálního jazyka.

Adobe After Effects a akcelerované filtry

Další aplikací, která využívá akcelerace pomocí OpenGL, je Adobe After Effects. Funguje u filtrů Cartoon, blur efektů jako je Depth of field – dodatečná změna hloubky ostrosti obrazu na záznamu, Turbulent Noise, a dovoluje jejich zobrazování v reálném čase.


Filtr Cartoon
 

Depth of field
 

Turbulent noise
 

Nested kompozice
 

Adobe Premiere Pro CS4

V případě Premiere Pro CS4 urychlují GPU akcelerátory práci s deformováním a transformací obrazu, průhledností a úpravou barev.

Jediný a bohužel zrovna asi ten nejzajímavější přínos GPU akcelerace, který je omezen na grafické karty Nvidia Quadro osazené jádrem G80 a novějšími, se týká zatím nezveřejněného zásuvného modulu RapiHD společnosti Elemental (tvůrce populárnějšího konvertoru Badaboom pro převod videa akcelerovaný pomocí CUDA) pro Premiere Pro. Jak asi tušíte, urychluje renderování videa ve vysokém rozlišení a některé další operace, jako je změna velikosti videa a poměru stran, průhlednost, úpravy jasu a kontrastu apod. Podporované karty mají zvládat akceleraci renderování do kodeků AVC a H.264 v kvalitě odpovídající Blu-Ray formátu v reálném čase. Než začnete nadávat na nesmyslné omezení ze strany Nvidie, vězte, že jde o plugin třetí strany. Z prezentace Nvidie vyplynulo, že důvod, proč tomu tak je, je především výrazně menší počet modelů karet, pro které je nutné rozšíření odladit.

Díky tomu, že programy z balíku Adobe podporují tvorbu zásuvných modulů, je možné, že se s popularizací GPGPU výpočtů setkáme s dalšími pluginy třetích stran. Nic také nebrání tomu, aby Adobe dodatečně přidalo akceleraci dalších funkcí, které do oficiálního vypuštění Adobe CS4 nestihlo. Škoda jen, že se vývojáři aplikací pro běžné uživatele do podpory GPGPU hrnou s o poznání menším nadšením, než do optimalizace pro vícejádrové procesory. Hardware, který zvládá nové funkce CS4, byl k dispozici již před čtyřmi lety.

Při prezentaci zazněl i dotaz na licenční politiku Nvidie pro případná další rozšíření – či chcete-li jinak, šlo o to, zda se dočkáme dalších funkcí akcelerovaných přes GPU zdarma. Odpověď je celkem prostinká – Nvidia nemá pro případné pluginy z vlastní stáje zatím stanovený obchodní model, a licenční politika u zásuvných modulů třetích stran je věc společností, které je nabídnou. Nvidia i nadále intenzivně spolupracuje s Adobe na zkoumání dalších možností využití akcelerace paralelních výpočtů realizovaných pomocí grafických karet, nic konkrétního ale neprozradila.

Zdroj: Nvidia, Elemental Technologies

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,