Přichází nová verze balíku grafických aplikací od Adobe. Creative Suite 6 slibuje kromě nových funkcí především upravené uživatelské prostředí a obecně rychlejší práci s aplikacemi.
Po revoluční verzi CS5 s akcelerací přes grafickou kartu přišla spíše udržovací verze CS5.5 a aktuální CS6 se soustředí především na úpravu uživatelského prostředí, byť několik zajímavých funkcí najdeme. V oblasti hardwarové akcelerace u Windows k žádným změnám nedochází, na Macu se ale nyní podporuje akcelerace přes OpenCL na grafikách AMD Radeon HD 6750M a HD 6770M na určitých noteboocích MacBook Pro.
Nové tmavě šedé uživatelské prostředí si bere inspiraci u programů Apple – v přehledu souborů lze přepnout na zobrazení náhledů, kdy pohybem myši nad náhledem projíždíte videem, normální pohled na soubory a složky ale nadále zůstává. Zmizely některé ovládací prvky jako zoomování v zobrazené sekvenci nebo kolečko pro posun ve videu, ty jsou teď dostupné jen přes již dříve používané klávesové zkratky = a – případně JKL.
Začátečník s Premierou se tedy bude divit, jak se to vůbec dá ovládat, když tam není na co kliknout, zkušenější uživatel jen oželí, že už nemá na výběr a klávesnice je nutná.
Tmavé prostředí ruší intenzivní barvy typu obsahu na časové ose, naštěstí ale můžete barevnost ručně upravit
Rychlé úpravy
Z pohledu práce a úprav jsou největším přínosem vrstvy úprav – Adjustment layers. Už existují ve Photoshopu a neobsahují žádný obraz, jen filtry, které se nasadí na obraz pod nimi. U sekvencí složených z mnoha záběrů tak nemusíte barevné korekce nastavovat u každého dílku, ale stačí natáhnout jednu vrstvu nad celou sekvenci.
Sjednotily se také audio filtry a stopy, takže do jedné zvukové stopy vložíte mono, stereo i 5.1 zvuk vedle sebe a nemusíte hledat filtr pro daný počet zvukových kanálů.
Pár grafických prvků zmizelo, nyní si ale můžete přesně nastavit vlastní tlačítka.
Hodně se přepracovala práce s nástroji pro trimování videa, tedy ořezávání a přechody mezi sekvencemi. Nyní totiž po kliknutí zůstane kraj videa označený symbolem akce – červený jen zkracuje video, žlutý při zkracování přitáhne sousedící video a dvojitý červený mění čas přechodu mezi videi. Pravým tlačítkem myši pak můžete přepnout typ akce a dvojitým poklepáním se zobrazí v náhledu obě videa vedle sebe pro přesnější nastavení. Nabourává to ale dřívější rychlost při střihu, takže tady si budu muset zvykat.
Stabilizace, ale náročná
V After Effects CS 5.5 se objevila nová funkce – Warp Stabilizer pro stabilizaci obrazu. After Effects je ale použitelný jen na krátké sekvence, pro verzi CS6 se dostává Warp Stabilizer přímo do Premiere Pro a je tak robustní i na delší videa. Nadále ale platí, že stabilizace je dvoufázová a analýza trvá neskutečně dlouho.
Pokud jste rozmlsaní akcelerací přes grafiku, u Warp stabilizace si počkáte – minuty při sekundách videa. Výsledek stejně jako u After Effects kombinuje několik různých druhů deformací obrazu pro maximální stabilitu.
Warp Stabilizer je sice přímo v Premiere Pro, rychlost ale stále není nijak úchvatná
Trochu se upravil Three-Way Color Corrector pro přesnější barevné úpravy. Především z něj zmizely samostatné úrovně pro světla, středy a stíny. Pokud to chcete upravovat, musíte použít jiný efekt, například Luma Curve, vše se ale akceleruje grafikou, takže nějakou větší penalizaci pro výkon to nepředstavuje.
Three-Way Color Corrector přišel o dílčí úrovně, ale zpřehlednilo se ovládání a maskování přes sekundární barvu
Audition místo Soundbooth
Změnu představuje úprava zvuku. Zatímco doposud byl souputníkem Premiere Pro editor Soundbooth, nově jej nahrazuje Audition, který tak přechází z Macu i na Windows. Oproti Soundbooth vám budou chybět nástroje na automatické generování hudby, v zásadě je to ale to stejné, byť se ovládání filtrů a úprav mírně liší.
Audition nahrazuje SoundBooth, princip ovládání je ale velmi podobný
V Premiere Pro CS6 jsem již sestříhal několik našich videí a největší přínos pro mne znamenají vrstvy úprav a zjednodušené audio stopy. Plynulosti pomáhá také změna efektů přímo na běžícím videu, předtím se při sebemenší změně video zastavilo. Rozhraní mi ještě občas překáží, zejména „chytré“ rozpoznání, jaký nástroj se použije na okraji videa, bych někdy nejraději vyhodil z okna. Je to ale z části jen upravenou logikou ovládání, takže se na to zvyknout dá.
Pokud ale používáte už CS5 nebo CS5.5, není pro vás CS6 nějak zásadní. Rychlost je podobná a podobné jsou i možnosti. Žádná revoluce v podobě 3D videa tu není. Novinku vnímám spíše jako lákadlo pro ty, které Apple zklamal Final Cutem Pro X a pokukují po nabídce Adobe.