reklama

Actebis Computer: spojení s ABC Data přinese nejen více značek zákazníkům

Při rozhovoru s panem Petrem Jandíkem, výkonným ředitelem Actebis Computer, jsme si povídali zejména o chystaném spojení se sesterskou firmou ABC Data a jaké změny a výhody bude znamenat nejen pro firmu jako takovou, ale hlavně pro zákazníky. Řeč byla i o stavu současného distributorského trhu v České republice a jaké změny lze očekávat.

Klepněte pro větší obrázek

Petr Jandík

Narozen v roce 1967. V oboru IT se pohybuje od roku 2002, kdy se stal výkonným ředitelem české pobočky společnosti Actebis. Dříve působil ve firmách Grundig, K-Mart a Ikea.

Povězme si nejprve něco o vývoji firmy. Actebis se v letech 2000 a 2001 potýkal se značnými problémy. V čem byla chyba a jak byla celá situace vyřešena?

Actebis ČR vznikl v roce 1998 tak, že byla koupena firma téměř před krachem včetně managementu a následně díky know-how a financím ze zahraničí generoval poměrně značný růst. Od roku 2000 do konce roku 2001 však došlo ke zlomu a podnik začal generovat obrovskou ztrátu vlivem chyb managementu. Soustředil se hlavně na komponenty, zatímco ostatní společnosti měly širší distribuce a nezůstaly jen u komponent. Díky tomu byl v počátcích Actebis jeden z nejlepších v tomto segmentu a šel neustále nahoru. Poté ovšem i ostatní distributoři pronikli na trh komponent a odebrali podíl Actebisu. Ten ale nebyl schopen dostatečně reagovat, existovaly zde systémové chyby a začalo docházet ke ztrátám.

Na počátku roku 2002 jsem byl najat do firmy s jasným cílem od německého vedení - buď firma zkrachuje a nebo se stabilizuje a v dalších letech vykáže růstovou tendenci. Náprava chyb byla neskutečná dřina a přemlouvání lidí. Jde o to, vybrat si dobrý tým lidí kolem sebe, nejde o produkty, neboť ty mají všichni stejné. Vše se podařilo a v dalším roce už byl růst 10% a posléze 20%. To už se ovšem psal rok 2004, vstup do Evropské unie. Tehdy v červnu 2004 vznikla myšlenka na propojení s polským ABC Data.

Teď už se tedy dostáváme k hlavnímu tématu našeho rozhovoru. Povězte nám něco o pozadí tohoto spojení.

Začal bych tím, že nejprve představím strukturu Actebisu v rámci celé společnosti. Mateřskou společností je Otto Versand, skládající se z několika holdingových společností. Jednou z nich je firma Actebis Holding, která sídlí v Německu a má dvanáct poboček. Jednou z nich je právě Actebis Česká republika. Další pobočkou je pak polská firma ABC Data. Ta má roční obrat asi 12.5 miliardy Kč, naproti tomu Actebis ČR bude mít letošní obrat asi 1 miliardu korun. Jedná se tedy o firmu zhruba 12x větší a jsou současnou jedničkou na polském trhu. 93 % všech objednávek je přitom provedeno prostřednictvím webového portálu. Díky tomu je produktivita této firmy neskutečně vysoká. Pro porovnání má Actebis ČR tento podíl přibližně 40%.

V čem tedy spočívá podstata tohoto spojení? Co je hlavním důvodem fůze?

Situace vypadá tak, že na slovenském trhu zatím nejsme, v Praze je sklad pro zásobování celé ČR a ve Varšavě je sklad, odkud se zásobuje celé Polsko. Co se stane, když zrušíme sklad v Praze a na jihu Polska vytvoříme nový? Celý jih Polska jsme schopni zásobovat ten samý den, zbytek je dostupný do 24 hodin. Zároveň budeme ale schopni z tohoto místa zavážet i Slovensko a Českou republiku. Jaký to má další obrovský přínos? Polská pobočka má momentálně asi 100 až 110 značek v portfoliu, my máme v současné chvíli asi 40 značek. Zároveň je z této stovky zhruba 90 % plných distribucí. U nás je zhruba 15 distribucí, zbytek jsou subdistribuce.

Náš webový portál se v procentech obratu pohybuje na evropském průměru. Pokud počeštíme polský portál, přepracujeme a domodifikujeme na naše poměry, tak bychom byli schopni se velice rychle dostat na stejnou úroveň. Tento systém je ve své podstatě naprosto geniální, je to modulová sestava, která je neustále doplňována o další moduly a vylepšována a má funkce, které žádní čeští distributoři nemají. Nejen věrnostní programy, speciální kredity, prodloužení splatnosti atd. Všechno, co by musel vyjednávat obchodník přes telefon, dělá tento systém automaticky. Má takovou informační a obchodní hodnotu, že v Polsku ho používá prakticky každý. Je to fenomén samozřejmě i oproti českým systémům a na to my spoléháme.

Tuto fůzi bych nazval skutečně revolucí v IT distribuci. V roce 2002 všichni mysleli, že firma zkrachuje. Podařil se nám však zásadní obrat a toto spojení ho dokončí. Jedná se o první podobnou zásadní fůzi a integraci dvou firem, navíc sesterských, s využitím veškerého jejich potenciálu.

Co se tím změní pro zákazníky, jaké novinky mohou očekávat?

Přechod na tento systém bude odstartován 1.10. a v tu chvíli uvidí naši zákazníci v první fázi přibližně 80 značek, přičemž poté budeme přidávat další a další značky. Zákazník tedy uvidí úplně jinou tvář, daleko větší portfolio značek, přičemž co se distribuce týče nepozná žádnou změnu.

Zákazník pošle objednávku k nám, protože naše centrála bude samozřejmě fungovat dál. Budeme řídit prodej, nákup, budeme provádět cenotvorbu, zavádět novinky a stavět portfolia značek. Budeme také vyřizovat veškeré reklamace. Ne každý produkt se hodí na náš trh, takže někdo musí provádět selekci, budeme mít vlastní lokální marketing a budeme samozřejmě v kontaktu s lokálními dodavateli jako HP Česká republika, Canon Česká republika, Logitech Česká republika atd. S nimi se budou vytvářet lokální marketingové akce a podobně, protože tato vazba zde samozřejmě musí zůstat.

Celý systém bude však fungovat tak, že zákazník bude koukat do našeho systému, v něm si zboží objedná a tato objednávka pak putuje online do skladu v Polsku, kde bude zboží připraveno s českou fakturou a českým dodacím listem a dodáno zákazníkovi do 24 hodin. Zákazník tedy bude mít víc značek a bude mít v mnoha případech také lepší ceny, protože budeme mít distribuční podmínky i tam, kde jsme měli pouze subdistribuce.

Jaké další změny to bude znamenat pro firmu jako takovou?

Znamená to neuvěřitelnou úsporu nákladů. Budou zrušeny velmi drahé sklady zde v Praze, metr čtvereční skladové plochy v Polsku stojí 60 % toho, co u nás a to se týká i lidí. Tím pádem zde nebudeme mít ani vlastní pracovníky skladu. Nechceme ovšem v žádném případě šetřit na lidech, místo nich chceme přijmout obchodníky, kteří budou muset být mnohem aktivnější, budou v terénu a budou získávat zákazníky do tohoto systému. Portfoliem se pak zařadíme v ČR na jedno z předních míst co do rozsahu a nabídky značek, takže z firmy, která je momentálně někde na 7. či 8. místě, chceme být do dvou až tří let do třetího místa.

Chystají se kromě propojení ČR a Polska podobné expanzivní kroky i směrem do dalších zemí?

Po dokončení této fáze se chystáme v roce 2006 přibrat i Slovensko. V budoucnu se nabízí i pobaltské republiky a vzdáleně můžeme hovořit i o Maďarsku. Ale to už je spíše hudba budoucnosti, letos se musíme soustředit hlavně na tento projekt, protože jsme si nevybrali zrovna ideální dobu - jdeme přímo do sezóny, takže to bude velmi náročné. Co se týče podobných kroků směrem na západ, už existuje podobný systém mezi Rakouskem a Německem, z Dánska se zaváží Norsko a nově i Švédsko.

Jaké jsou momentálně trendy v prodávaném zboží, je zde cítit zvýšený zájem například o mobilní počítače?

Stolní počítače se kupují převážně domů a hlavně na herní produkty, tzn. potřebují vyspělé grafické karty, rychlé procesory atd. Co se však týká pracovních stanic do kanceláří, do firem, převážnou část tvoří notebooky. Cenově se nové modely pohybují v relacích již naprosto cenově srovnatelných se stolním PC, takže trend je naprosto jasný. Prodává se 70 % notebooků a 30 % stolních počítačů a z těchto 30 % je pak 90 % určeno právě pro domácí zábavu.

Jak vidíte budoucnost v oblasti distributorských firem v ČR?

Já osobně si myslím, že jsou v současné době dva druhy firem. Jedny jsou na pokraji smrti díky neustále se snižujícím koncovým cenám a tím pádem i maržím. Každý chce zvyšovat obraty, na druhou stranu koncové ceny v porovnání s loňskem klesly o 30 %. Marže tím pádem neustále klesá, takže ten, kdo nemá pečlivě zpracovánu nákladovou složku, nákladovou strukturu, tak se v tom může velice rychle utopit. V současné době se pohybujeme kolem 5-6% hrubé marže, neustále jsme tlačeni ke snižování cen, zákazník chce neustále nové a nové technologie za nižší ceny a proto jsou zde firmy, které nemohou tento způsob redukování marží přežít.

Pak jsou zde firmy jako my, které udělají podobné kroky jako ty naše a je to pro ně odrazový můstek k tomu, jakým způsobem se na trhu orientovat. Je všeobecně známo, že český trh je totálně předistribuovaný. To dávám za vinu dodavatelům, kteří neberou vždy v potaz sílu daného distributora a rozumně nevolí rozložení distributorské sítě. Na značku, na kterou by bohatě stačili dva distributoři na tak malý trh jako je ten náš, jsou v ČR čtyři. To vede jedině k cenové válce, do které nechtějí dodavatelé zasahovat a trh redukovat, je to jen na distributorech, jak se s tím vypořádají. A ti nabízejí čím dál levnější zboží na úkor svojí marže. Takže nastupuje čas, kdy začnou padat první firmy a trh se musí během dvou let zákonitě vykrystalizovat, jinak zde prostě není možné přežít.

Témata článku: Abc, Grundig, IKEA, Otto

11 komentářů

Nejnovější komentáře

  • zaza 6. 9. 2005 13:14:07
    No, klid Jirko, zase si sedni, dostaneš injekci a bude dobře ..
  • aaa 6. 9. 2005 13:13:08
    v AT Computers jsou spici matlalove !!!
  • bobr 5. 9. 2005 18:09:29
    ja si myslim, ze nekdy je lepsi zvednout telefon a domluvit se osobne....
reklama
Určitě si přečtěte

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 133

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

Včera | Jakub Čížek | 67


reklama