reklama

3DMark 11: legenda grafických testů s velkým přehledem

Futuremark představil novou verzi oblíbeného programu pro testování výkonu grafické karty pomocí realistické grafiky či fyziky. V článku se nachází souhrn všech verzí včetně videí.

Společnost Futuremark byla založena již v roce 1997 se zaměřením trojrozměrnou počítačovou grafiku. Nejznámějším produktem této firmy jsou především testovací programy, které sice nejdříve hodnotily výkon grafických karet, později byly uvedeny i univerzální testy v podobě PCMark a dalších.

Včera byla ale představena nejnovější verze nejpopulárnější a nejstarší série programu 3DMark, jehož éra odstartovala již v roce 1998. Podíváme se na krátký přehled všech verzí včetně ukázek testů, které jistě mnoho z vás ještě dobře pamatuje.

3DMark 99 / Max

Ještě před první verzí 3DMarku se v roce 1997 objevil menší test s názvem Final Reality (Remedy), který byl určen pro Windows 95, využíval grafické rozhraní DirectX 5 a správně ho tehdy vykreslila snad pouze grafická karta 3Dfx Voodoo. Podívat se na něj můžete například na tomto videu.

V roce 1998 a 1999 se představil 3DMark 99 a 3Dmark 99 Max, které byly založeny na enginu MAX-FX a podporovaly DirectX 6. Během roku se objevily dvě různé verze s rozdílnou náročností. Doporučené požadavky byly totiž tehdy velmi kruté, ke spuštění jste potřebovali nejlépe procesor Intel Pentium 166 MHz s 32 MB operační paměti a „moderní“ grafickou kartu s 3D akcelerací.

3DMark 2000

Ke konci roku 1999 byl uveden 3DMark 2000, který přinášel podporu pro nové rozhraní DirectX 7, jeho hlavními novinkami tak bylo využití hardwarové akcelerace transformací a osvětlení pomocí grafického čipu. Padesát tisíc trojúhelníků a osm dynamických světel v jedné scéně dokázalo zatopit i těm nejvýkonnějším grafickým kartám tehdejší doby.

Pokud jste chtěli dosáhnout alespoň trochu dobrého výsledku, museli jste mít nejlépe procesor Intel Pentium II. Tato verze poprvé nabízela možnost uložení výsledků a nahrání na internetovou stránku společnosti MadOnion. Díky tomu jste si mohli poprvé snadno porovnat výkon svého počítače s řadou dalších uživatelů po celém světě. Nejznámější scénou je jistě nezapomenutelný let bojového vrtulníku.

3DMark 2001 / SE

Kultovní film Matrix, potažmo i hra Max Payne se podepsaly především na této verzi 3DMarku. Slavná scéna s běžícím agentem střílejícím kulky po celé místnosti je známa dodnes, mnoho z vás si jistě vybaví i náročnou sekvenci s přírodou a potokem. 3DMark 2001 byl posledním, který využíval stále vylepšovaný engine MAX-FX, který v tomto případě již podporoval DirectX 8, poradily si s ním tak grafické karty jako GeForce 3 nebo ATI Radeon 8500.

Mezi novinkami se tím pádem objevily vertex a pixel shadery, rozšířená verze v roce 2002 s přízviskem „Second Edition“ obsahoval novou scénu a vylepšenou podporu DirectX 8.1 i různé opravy.

3DMark03

První benchmark s podporou nového rozhraní DirectX 9 (9.0a), který ve velkém sázel na shadery (1.4). Obsahoval také samostatné testy procesoru, který počítal vertex shadery softwarovou cestou. Nechyběl ani jeden z prvních testů fyziky (ragdoll, Havok) a ke slovu se dostal i zvuková akcelerace a vliv na celkový výkon. Minimální požadavky obsahovaly procesor s frekvencí 1 GHz, 256 MB paměti a Windows 98, Millenium nebo Windows XP. Doporučeno bylo alespoň 128 MB paměti na grafické kartě.

3DMark05

V roce 2004 se objevila pátá verze 3DMark05, která sice také podporovala DirectX 9.0c, vyžadována byla ale grafické karta s Pixel Shadery 2.0+ (v případě dostupnosti šlo využít i Shader Model 3.0). Procesor už musel mít frekvenci minimálně 2 GHz. Demo obsahuje celkem tři různorodé scény, v případě klasického testování byl měřen i samostatný výkon procesoru.

3DMark06

Třetí a poslední test ždímající DirectX 9 až na samotnou programátorskou podstatu. Samozřejmostí byl Shader Model 3.0, poprvé se objevilo HDR, pokročilé post-processing efekty a ve scénách se objevovalo přes milion trojúhelníků současně. Grafické testy byly sice podobné jako u 3DMakr05, byly však detailnější, přidán byl i test Deep Freeze (SM 3.0) nebo procesorový test s podporou více jader.

3DMark Vantage

Oficiální podpora DirectX 10, nutností tak byl nový operační systém Windows Vista a novější. 3DMark Vantage byl uveden v roce 2008 a s několika aktualizacemi vydržel na výsluní až do včerejšího dne. Využíval velkou řadu náročných a nových technologií, včetně akcelerace fyziky pomocí karty AGEIA PhysX, později softwarově zrozené v rámci CUDA a grafických karet GeForce. Test obsahoval i řadu další scén s využitím grafického jádra a univerzálních výpočtů.

Protože není demo v dostatečné kvalitě bohužel k dispozici, můžete se podívat na souhrn všech zmíněných 3DMarků na tomto oficiálním videu od FutureMark:

3Dmark 11

Nová verze 3DMark 11 byla představena včera a jak z názvu vyplývá, využívá rozhraní DirectX 11, které je k dispozici nejen ve Windows 7, ale s potřebnou aktualizací i na Windows Vista. Test má celkem šest hlavních scén, konkrétně dvě podmořské, dvě v džungli a nechybí ani podrobné testy fyziky, které využívají akceleraci grafického čipu pomocí DirectCompute (Bullet Physics Library). Kromě náročných a detailních grafických efektů je velmi využívána i teselace, což dodává objektům realističtější a podrobnější povrch.

Klepněte pro větší obrázek

Stejně jako u předchozích dílů, je i zde možné nastavit různou úroveň kvality i rozlišení ve třech krocích (Entry – 1 024 × 600, Performance - 1 280 × 720, Extreme – 1 920 × 1 080), v případě potřeby lze zvolit i vlastní nastavení, výsledný počet bodů ale pak nelze porovnávat s velkou online databází. Mezi minimálními požadavky na systém je dvoujádrový procesor s frekvencí 1,8 GHz, 1 GB operační paměti, 1,5 GB místa na disku a pochopitelně grafická karta s podporou DirectX 11.

Přehled všech velkých testů v 3DMarku 11 si můžete kompletně prohlédnout na tomto videu:

Brzy se jistě objeví velká řada testů na nejrůznějších zahraničních serverech po celém světě, které prověří současné grafické karty a jejich výkon. Jako vždy se můžete těšit na Živě.cz a kompletní přehled. Pokud chcete svou DirectX 11 grafiku otestovat sami, můžete 3DMark 11 stahovat z oficiálních stránek FutureMark.

Témata článku: Počítače, AMD, Nvidia, Always, Movie, Directx 11, Max Payne, Physx

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • František Trnka 12. 8. 2015 20:51:08
    Na winXP a HD4850 si zahrajete opravdu všechny nové tituly.. Prosím že je...
  • Etor 9. 12. 2010 7:57:47
    Jak jiz psali jinde. Graficky narocna nuda pokracuje. Taky je to naprosta...
  • SpeedyGT 8. 12. 2010 19:30:47
    Jestli je dělaj stejně dobrý jako notebooky, tak po skončení 3Dmarku jsou...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 99

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 140

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

Včera | Jakub Čížek | 32


reklama