3DMark 11: legenda grafických testů s velkým přehledem

Futuremark představil novou verzi oblíbeného programu pro testování výkonu grafické karty pomocí realistické grafiky či fyziky. V článku se nachází souhrn všech verzí včetně videí.

Společnost Futuremark byla založena již v roce 1997 se zaměřením trojrozměrnou počítačovou grafiku. Nejznámějším produktem této firmy jsou především testovací programy, které sice nejdříve hodnotily výkon grafických karet, později byly uvedeny i univerzální testy v podobě PCMark a dalších.

Včera byla ale představena nejnovější verze nejpopulárnější a nejstarší série programu 3DMark, jehož éra odstartovala již v roce 1998. Podíváme se na krátký přehled všech verzí včetně ukázek testů, které jistě mnoho z vás ještě dobře pamatuje.

3DMark 99 / Max

Ještě před první verzí 3DMarku se v roce 1997 objevil menší test s názvem Final Reality (Remedy), který byl určen pro Windows 95, využíval grafické rozhraní DirectX 5 a správně ho tehdy vykreslila snad pouze grafická karta 3Dfx Voodoo. Podívat se na něj můžete například na tomto videu.

V roce 1998 a 1999 se představil 3DMark 99 a 3Dmark 99 Max, které byly založeny na enginu MAX-FX a podporovaly DirectX 6. Během roku se objevily dvě různé verze s rozdílnou náročností. Doporučené požadavky byly totiž tehdy velmi kruté, ke spuštění jste potřebovali nejlépe procesor Intel Pentium 166 MHz s 32 MB operační paměti a „moderní“ grafickou kartu s 3D akcelerací.

3DMark 2000

Ke konci roku 1999 byl uveden 3DMark 2000, který přinášel podporu pro nové rozhraní DirectX 7, jeho hlavními novinkami tak bylo využití hardwarové akcelerace transformací a osvětlení pomocí grafického čipu. Padesát tisíc trojúhelníků a osm dynamických světel v jedné scéně dokázalo zatopit i těm nejvýkonnějším grafickým kartám tehdejší doby.

Pokud jste chtěli dosáhnout alespoň trochu dobrého výsledku, museli jste mít nejlépe procesor Intel Pentium II. Tato verze poprvé nabízela možnost uložení výsledků a nahrání na internetovou stránku společnosti MadOnion. Díky tomu jste si mohli poprvé snadno porovnat výkon svého počítače s řadou dalších uživatelů po celém světě. Nejznámější scénou je jistě nezapomenutelný let bojového vrtulníku.

3DMark 2001 / SE

Kultovní film Matrix, potažmo i hra Max Payne se podepsaly především na této verzi 3DMarku. Slavná scéna s běžícím agentem střílejícím kulky po celé místnosti je známa dodnes, mnoho z vás si jistě vybaví i náročnou sekvenci s přírodou a potokem. 3DMark 2001 byl posledním, který využíval stále vylepšovaný engine MAX-FX, který v tomto případě již podporoval DirectX 8, poradily si s ním tak grafické karty jako GeForce 3 nebo ATI Radeon 8500.

Mezi novinkami se tím pádem objevily vertex a pixel shadery, rozšířená verze v roce 2002 s přízviskem „Second Edition“ obsahoval novou scénu a vylepšenou podporu DirectX 8.1 i různé opravy.

3DMark03

První benchmark s podporou nového rozhraní DirectX 9 (9.0a), který ve velkém sázel na shadery (1.4). Obsahoval také samostatné testy procesoru, který počítal vertex shadery softwarovou cestou. Nechyběl ani jeden z prvních testů fyziky (ragdoll, Havok) a ke slovu se dostal i zvuková akcelerace a vliv na celkový výkon. Minimální požadavky obsahovaly procesor s frekvencí 1 GHz, 256 MB paměti a Windows 98, Millenium nebo Windows XP. Doporučeno bylo alespoň 128 MB paměti na grafické kartě.

3DMark05

V roce 2004 se objevila pátá verze 3DMark05, která sice také podporovala DirectX 9.0c, vyžadována byla ale grafické karta s Pixel Shadery 2.0+ (v případě dostupnosti šlo využít i Shader Model 3.0). Procesor už musel mít frekvenci minimálně 2 GHz. Demo obsahuje celkem tři různorodé scény, v případě klasického testování byl měřen i samostatný výkon procesoru.

3DMark06

Třetí a poslední test ždímající DirectX 9 až na samotnou programátorskou podstatu. Samozřejmostí byl Shader Model 3.0, poprvé se objevilo HDR, pokročilé post-processing efekty a ve scénách se objevovalo přes milion trojúhelníků současně. Grafické testy byly sice podobné jako u 3DMakr05, byly však detailnější, přidán byl i test Deep Freeze (SM 3.0) nebo procesorový test s podporou více jader.

3DMark Vantage

Oficiální podpora DirectX 10, nutností tak byl nový operační systém Windows Vista a novější. 3DMark Vantage byl uveden v roce 2008 a s několika aktualizacemi vydržel na výsluní až do včerejšího dne. Využíval velkou řadu náročných a nových technologií, včetně akcelerace fyziky pomocí karty AGEIA PhysX, později softwarově zrozené v rámci CUDA a grafických karet GeForce. Test obsahoval i řadu další scén s využitím grafického jádra a univerzálních výpočtů.

Protože není demo v dostatečné kvalitě bohužel k dispozici, můžete se podívat na souhrn všech zmíněných 3DMarků na tomto oficiálním videu od FutureMark:

3Dmark 11

Nová verze 3DMark 11 byla představena včera a jak z názvu vyplývá, využívá rozhraní DirectX 11, které je k dispozici nejen ve Windows 7, ale s potřebnou aktualizací i na Windows Vista. Test má celkem šest hlavních scén, konkrétně dvě podmořské, dvě v džungli a nechybí ani podrobné testy fyziky, které využívají akceleraci grafického čipu pomocí DirectCompute (Bullet Physics Library). Kromě náročných a detailních grafických efektů je velmi využívána i teselace, což dodává objektům realističtější a podrobnější povrch.

Klepněte pro větší obrázek

Stejně jako u předchozích dílů, je i zde možné nastavit různou úroveň kvality i rozlišení ve třech krocích (Entry – 1 024 × 600, Performance - 1 280 × 720, Extreme – 1 920 × 1 080), v případě potřeby lze zvolit i vlastní nastavení, výsledný počet bodů ale pak nelze porovnávat s velkou online databází. Mezi minimálními požadavky na systém je dvoujádrový procesor s frekvencí 1,8 GHz, 1 GB operační paměti, 1,5 GB místa na disku a pochopitelně grafická karta s podporou DirectX 11.

Přehled všech velkých testů v 3DMarku 11 si můžete kompletně prohlédnout na tomto videu:

Brzy se jistě objeví velká řada testů na nejrůznějších zahraničních serverech po celém světě, které prověří současné grafické karty a jejich výkon. Jako vždy se můžete těšit na Živě.cz a kompletní přehled. Pokud chcete svou DirectX 11 grafiku otestovat sami, můžete 3DMark 11 stahovat z oficiálních stránek FutureMark.

Témata článku: Počítače, Nvidia, AMD, 3D, Always, Movie, Directx 11, Max Payne, Physx

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • František Trnka 12. 8. 2015 20:51:08
    Na winXP a HD4850 si zahrajete opravdu všechny nové tituly.. Prosím že je...
  • Etor 9. 12. 2010 7:57:47
    Jak jiz psali jinde. Graficky narocna nuda pokracuje. Taky je to naprosta...
  • SpeedyGT 8. 12. 2010 19:30:47
    Jestli je dělaj stejně dobrý jako notebooky, tak po skončení 3Dmarku jsou...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 51

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

** Legendární hra Starcraft je nyní k dispozici zdarma ** Chystá se i nová remasterovaná verze s hezčí grafikou

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 25

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

Včera | Jakub Čížek | 109

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?